Běh se psem

Obsah
  1. Radost z běhu
  2. Nejprve vše dobře zvažte
  3. Začínáme s během
  4. Na co si dát pozor
  5. Běh se psem aneb canicross

Běhání patří bezesporu mezi naše nejčastější předsevzetí. Je to sport, jenž je vhodný i pro úplné začátečníky, kteří za něj nechtějí utratit půlku výplaty. Přesto nám může přinést nespočet výhod v podobě fyzické i psychické kondice, posílení kardiovaskulárního systému, zrychlení metabolismu či zlepšení kvality spánku. Běh nám také pomáhá zlepšit funkci imunitního systému a díky hormonu „štěstí“ (tzn. endorfinu), který je při něm z těla vyplavován, skvěle odbourává stres a navozuje pocit pohody. Stejně jako má běh blahodárné účinky na zdravého člověka, skvěle působí i na zdraví psů. Pes se navíc může stát vaším perfektním běžeckým partnerem, který bude mít kdykoliv čas na vaše tréninky a stane se i vaší motivací při běhu. Navíc se díky této společné aktivitě skvěle posílí váš vztah a běhání dostane nový smysl.

Radost z běhu

Psi jsou od přírody přirozenými běžci. Jejich prapředci vlci dokážou ujít za jeden den až 200 kilometrů a při krátkodobém sprintu (například při útěku či útoku) vyvinout rychlost téměř 70 km/h. Většina psích plemen má běh v krvi a velmi je baví. Nej­rychlejší psí plemena, ke kterým bezesporu patří greyhound, dokážou běžet rychlostí až 65 km/h. Těchto výkonů však dosahují pouze trénovaná zvířata za ideálních podmínek. V žádném případě tedy nečekejte, že váš Alík poběží rychlostí 10 km/h, když jeho největší dosavadní fyzický výkon spočíval ve skoku na pohovku a zpět. 
Psi běhají především pro radost. Ne­chtějí zhubnout, uběhnout maraton ani být nejrychlejší. Při běhu chtějí jednu jedinou věc – běžet pro zábavu. Váš pes by s vámi rád běžel až na kraj světa, ale pozor! Je důležité při běhání vždy sledovat celkový stav vašeho čtyřnohého kamaráda a nepřetěžovat ho. Při delších trasách nikdy nezapomínejte na přestávky, během kterých si váš pes bude moci odpočinout a napít se čerstvé vody. 
Během běhu spotřebují psi velké množství energie, které by v opačném případě mohli využít například ke kousání bot či ničení zahrady. V případě, že budete chodit se svým psem pravidelně běhat, bude váš pes zdravější, šťastnější, psychicky vyrovnanější i fyzicky zdatnější. U takových psů se neprojevuje destruktivní chování ani agresivní nálady. Běhání také působí preventivně proti srdečním a kloubním onemocněním zvířete. 
 

Nejprve vše dobře zvažte

Než začnete běhat se svým čtyřnohým parťákem, je důležité zhodnotit celkový zdravotní stav váš i vašeho psa. V případě, že váš pes trpí některým z vážných onemocnění (například onemocnění srdce, plic, ledvin, kloubů a podobně), je pro něho běh zcela vyloučen. V úvahu je také nutné brát hmotnost i věk obou běžců. Při větší tělesné hmotnosti může hrozit poškození kloubů způsobené nadměrnou zátěží. V takovém případě je tedy důležité nepřetěžovat sebe ani svého psího parťáka a začít pozvolna rychlou chůzí. Máte-li jakékoli pochybnosti, neváhejte a poraďte se se svým veterinárním či praktickým lékařem. 
Jak už bylo řečeno, dalším důležitým faktorem, který je třeba brát v úvahu, je věk psa. V případě, že máte doma psího seniora, který je zvyklý většinu dne odpočívat, je pro něho běh zcela nevhodný. Neznamená to ale, že má zbytek života strávit pouze na gauči či být zavřený na zahradě. Naopak. Jistě ocení pohyb ve formě procházky, který mu pomůže udržet jeho fyzickou kondici a vás zahřeje před samotným během. 
Máte-li doma štěně, i s ním nezačínejte běhat dříve než ve 12. měsíci života, u velkých plemen raději počkejte až do 16. měsíce. Svaly a kosti mladších psů se totiž ještě stále vyvíjejí a mohlo by se stát, že si štěně při běhu ublíží. Dopřejte tak svému psovi „dětství“ a nechte ho řádně psychicky i fyzicky dospět. 
Běh je vhodný pro psy všech plemen i velikostí. Méně vhodný je pouze pro psí plemena s krátkým čenichem, jako jsou například buldočci či mopsíci. 
 

Začínáme s během

Nejprve je důležité si uvědomit, v jaké je váš pes kondici. V případě, že jste oba úplní začátečníci a se sportem začínáte úplně od nuly, je dobré vaši fyzičku postupně navyšovat dlouhými procházkami. Tento krok je důležitý především v případě, že váš pes trpí nadváhou a není zrovna moc ve formě. Podstatné je, aby pohyb vám ani vašemu psovi nepůsobil žádnou bolest. Jestliže se sportu věnujete aktivně již delší dobu, zatímco váš pejsek naopak patří mezi psí pecivály, budete muset brát na svého miláčka po nějakou dobu ohledy. Bude vás čekat spousta práce, než bude jeho fyzička stejně skvělá jako ta vaše, ale nebojte se, úsilí se vám plně vyplatí. 
Trénovat běh je třeba začít velmi zlehka. Před během je dobré se trošku rozcvičit a protáhnout si svaly. Takovou pětiminutovou „rozcvičku“ dopřejte i svému psovi před každým během. Aktivně si s ním hrajte, házejte mu klacíky a vždy začněte krátkou procházkou. Pes se při ní vyvenčí, protáhne a zahřeje. 
Začínejte pomalým během, který budete posupně střídat s rychlou chůzí. Délku běhu postupem času pomalu prodlužujte. Během běhu nedovolte svému psovi, aby se čímkoli rozptyloval. Snažte se ho ale pozitivně motivovat a na psa netlačte. V žádném případě nepoužívejte žádné fyzické tresty. Takové jednání by mohlo psa od běhání navždy odradit. 
Je důležité, aby byl čas strávený běháním pro vás i vašeho psa zábavou. Je proto vhodné střídat různá místa i typy povrchu, po kterém běháte. Po ukončení tréninku nechte svého psa několik minut odpočinout. Dopřejte mu dostatek čerstvé vody a pečlivě mu zkontrolujte tlapky. V případě, že objevíte jakékoli známky poranění, je velmi pravdě­podobné, že trasa byla příliš náročná nebo dlouhá. Po celou dobu svého pejska neustále chvalte a odměňujte za dobré chování. 

 

Na co si dát pozor

V letních měsících si dávejte velký pozor na vysoké venkovní teploty. Běhejte především ráno a večer, kdy jsou teploty nejnižší. Na paměti také neustále mějte povrch, po kterém běháte. Rozpálený asfalt může ošklivě poranit tlapky vašeho psa. Nejlepším terénem pro běh jsou nezpevněné polní a lesní cesty, které tolik nenamáhají pohybový aparát. 
Při delších běžeckých výpravách nezapomínejte na dodržování pitného režimu. Předejdete tak celkovému vyčerpání vašeho psa. 
Nikdy nekrmte svého psa (minimálně jednu hodinu) před během. V opačném případě můžete riskovat závažné a mnohdy i smrtelné onemocnění v podobě torze žaludku. 
Při vysoké fyzické námaze je velmi důležité podávat pejskovi kvalitní krmivo, které nahradí vydané živiny a energii. Dále je vhodné promazávat polštářky psích tlapek speciálním krémem, indulonou či obyčejným sádlem. 
Při běhání mějte svého psa vždy na vodítku, předejdete tak případným problémům a nepříjemnostem. Existuje celá škála vodítek od klasických, krátkých až po handsfree vodítka, ze kterých si můžete vybrat – a běhání si s nimi plně užít. Nikdy také nezapomínejte na reflexní prvky, jež vám mohou zachránit život. 


 

Běh se psem aneb canicross

Canicross je poměrně mladý sport, který se u nás provozuje od roku 1997. Hlavním myšlenkou tohoto sportu je běh se psem v terénu, při němž vám pes pomáhá svým tahem k rychlejšímu běhu. Pes má na sobě speciální postroj, který je za pomoci odpruženého vodítka připevněn k běžci. Ten je opásán sedákem, který přenáší sílu psa a pomáhá mu. 
V případě, že vás tento sport zaujme, můžete se rozhodnout, zda jej chcete provozovat pouze rekreačně, nebo na vyšší úrovni. V Čechách se tento sport těší stále větší a větší oblibě a pořádá se stále více závodů. Někteří čeští závodníci patří v tomto sportu dokonce ke světové špičce. 
Při běhání mějte neustále na paměti, že není důležité, jak dlouhou trasu uběhnete, ale jak si ji užijete. Přeji vám i vašemu psovi příjemně strávený čas na běžeckých výpravách! 
 

Ohodnotťe tento článek:
1
2
3
4
5

Celkové hodnocení (6x):

1
2
3
4
5

Diskuse k článku

Komentáře mohou přidávat pouze přihlášení uživatelé

K tomuto článku zatím nebyly přidány žádné komentáře