Zvířata

Zvířata na krytíChovatelské stanice

Články a atlasy

Kontakt

Podpora a bezpečnost - kontakt
Zvířata na prodejVšechna zvířata na prodej
iFaunaiFauna
Dna u leguánů zelených

Dna u leguánů zelených

Pro leguány zelené je tato choroba velmi nebezpčná. Je lépe jí předcházet, protože jakmile se jednou objeví, bývá smrtelná. Dna (vnitřní pakostnice) je zpusobena ukládáním krystalu soli kyseliny močové. Charakteristické jsou pro tuto chorobu vápenité usazeniny kolem kloubu. Hlavní příčinou této nemoci je podávání nadměrného množství živočišných produktů. Leguáni zelení se řadí mezi herbivory – býložravce. Jejich trávící trakt nedokáže strávit živočišné bílkoviny. Následkem toho nedokáží strávit ani vlákninu, protože mají snížené množství mikroorganismu ve střevech. Dna se nejčastiji vyskytuje u leguánu starších šesti let. Poslední výzkumy, které se zabývají studiem leguáních žaludků dokazují, že obsah žaludku tvořily pouze listy, ovoce a květy. Bylo vyvráceno i tvrzení, že mladí leguáni požírají i hmyz. I v žaludcích mláďat se našla pouze rostlinná strava.

Nemocná samice.

Vnitřní pakostnice se může objevit i v případě, že živočišné produkty nepodáváte, ale zkrmujete rostliny, které obsahují velké množství rostlinných bílkovin (vojtěška, sója). Procentuální zastoupení bílkovin v rostlinách lze nalézt na internetu. Další možnou příeinou může být nedostatek vody. Pro leguány zelené je voda nutná, protože pomáhá tělu zbavit se derivátu kyseliny močové.

Milurit 100.

Moje samice má pět roků. Nedávno jsem zjistil, že se jí na předních nohách u drápu začaly tvořit „boule“. Na omak byly měkké, jakoby vodnaté a samici pravdipodobně bolely. Otoky se tak zvětšovaly, až překryly i drápy, které téměř zmizely. Odvezl jsem samici k veterináři, abych zjistil, co se děje. Veterinární lékařka jí odebrala krev ze spodní části ocasu, kde se nachází žíla, ze které se leguánům odebírá krev. S krví mě poslala na pracoviště klinické biochemie, aby udělali rozbor. Bohužel se zjistilo, že samice má v krvi zvýšené množství kyseliny močové, a to více než dvojnásobně. Paní doktorka mi napsala recept na Milurit 100, který obsahuje v jedné tableti 100 mg Allopurinolumu. Milurot 100 snižuje koncentraci kyseliny močové v krvi, v tělesných tekutinách i v moči a tím usnadňuje uvolňování usazenin kyseliny močové ze tkání. Snižuje také bolestivost kloubu. Jedna tabletka je na deset kilogramu váhy. Moje samice váží něco málo přes jeden kilogram, takže musím tabletku rozdělit na deset malých částí. Lék se podává denně.

Nateklé klouby.

Na internetu jsem se dočetl, že i na českém trhu je nabízeno mnoho granulí určených pro leguány, které jsou pro ně naprosto nevhodné. Doporučuje se zkrmovat granule pouze příležitostně nebo jako bílkovinový doplněk či pamlsek.

V žádném případě nekrmte své leguány živočišnou stravou! Tímto krmením je odsoudíte k pomalé a bolestivé smrti.

text a foto: Jan Hunka