Vladenková

XXX.XXX.41.2
Zdravím,
jsem uplný začátečník a furt nějak nemůžu pochopit, jak správně pobízet. Může mi někdo prosím polopaticky sepsat, jak správně pobízet - rovně, doprava, doleva, do kruhu, při couvání. Tj. co přesně v jednu chvíli dělají nohy a ruce s otěžemi ? Hlavně ten kruh furt nějak nemohu pobrat, kam kterou nohu dát (dyt za podbřišníkem jsou obě, ne?! :-D) a ty otěže, kterou kde kdy zkrátit...
Ruce nemusí dělat skoro nic. Nedávno jsem si blbla na ne moc dobře přiježděném školním koni (školní kůň nemyslím tak jak to definuje např. pan Karol Hollý ale jeho funkci ve stáji = drndání pod různě (ne)zkušenými jezdci). Zahodila jsem mu otěže a zkoušela kruhy jen nohama a světe div se, ono to na jednu stranu fungovalo výborně na druhou s lehkým naznačením směru otěží.
Já můžu napsat, co učili s rukama nohama mě, jezdím sice 4 roky, ale stále se považuji spíš za začátečníka, takže to nemusí být úplně přesné. Navíc je více způsobů.
Tohle se vztahuje na běžné koně, na kterých se učí jezdit platící zákazníci, nikoliv na koně přiježděné a jemné na pobídky.
Rovně - kůň stojí, ruce nedělají nic, lehce stisknu obě holeně v základní pozici pod sebou a zhoupnu se nepatrně v bocích. Během pohybu by koni měly stačit holeně pouze přiložené, kůň se o ně pobízí sám, jak se při kroku vlní. Občas je potřeba pobídnout aktivněji, někdo v kroku pobízí střídavě levá pravá podle pohybu zadní nohy, někdo pobízí současně oběma nohama. V zásadě jsou na rovné linii nohy pořád pod jezdcem a nikam se nesunou.
Couvání- haha teď zjistím, že to umím blbě . Ruce rozhodně nikam netahají zpátky, pouze jimi dá jezdec zádrž, neumožní koni jít dopředu, takže nejde rukama s hubou, ale nechá je na místě (někteří jízdárenští koně lehké! potažení zpátky potřebují), nohama se dá stejná pobídka jako do kroku. Já většinou necouvám na ničem jiném než koních, kteří to moc často nedělají, takže pomáhá velmi mírné odlehčení zadku.