berberis

Moje příspěvky

28.12.2006 00:09

redgi napsal(a):
Můžeš vegetativně množit rostliny, těm rostlinám (pokud jsou zdravé a silné) to neublíží. Jen musíš dodržet několik bodů musí mít každá část své kořeny, je dobre řezat ostrým nožem netrhat, ranu nechat par hodin zaschnout a pak ji posilat drcenáým dřevěným uhlím..... prach z dřevěného uhlí ránu ochrání..... a máš dvě rostliny.

Ještě bych uvedl, nikde to tu nezaznělo pokud vím,čím více je budeš dělit, tím déle to bude trvat než rostliny zesílí natolik aby měli sílu kvést. Beri.

27.12.2006 23:58

© acanthos napsal(a):
Ahoj Ondro,
myslím si. že pokud má Petr želvy přes léto venku ve výběhu, na zimu není potřeba snad ani žádná zářivka a želvy to přežijí do jara v pohodě. Je tedy jedno, jestli ReptiGlo, ReptiSun a jiné. S tím D3 bych to moc nepřeháněl.

Pavel má pravdu, v zimě stačí i obyč žárovka když je dává ven pokud to počasí dovolí,já to taky tak dělám a nemám žádné problémy.Berberis.

22.12.2006 22:42

sysel napsal(a):
Já tedy nevím, mě přijde, že sem přispívají lidé jen proto aby se mohli pohádat. Prostě, že sem plácnou nějakou hloupost, která tu již byla Xkrát probraná a čekají na reakci, aby mohli ukázat jak moc jsou hustí. Nejlépe urazit hned prvního kdo se pokusí odpovědět, že ? Rozhodně nejsem z těch co hodnotí pravopis, ale když někdo napíše na cca 15ti řádcích přes 20 hrubek jako např. Dobri den, nemislime, spy, exkrementi, posipeme atd. nevěřím, že to nedělá schválně.

To samé co se týče krmení salátem a kapustou, nebo hádkou o tom, že prý na obrázku je jasně vidět výbojka.
Já prostě nevěřím, že tohle není provokace.

Ačkoliv každý z dotazů zde byl v nedávné minulosti podrobně probrán, pokusím se odpovědět.

1)požírání exkrementů : je to často pozorováno u mláďat nebo u dospělých želv s oslabenou střevní miroflorou, želva se tímto způsobem snaží mimo jiné doplnit mikroorganismy, které jí pomáhají v trávení. Dalším faktem je, že trus je do určité míry přirozenou složkou potravy u mnoha druhů želv (i když se jedná hlavně o trus větších savců).

2)zmiňované krmení je nevhodné, není nutné krmit přímo senem tak jak je zde často psáno, ale obecně je potřeba krmit krmivem s vysokým obsahem vlákniny, nízkým obsahem bílkovin, tuku a cukrů. Nezapomínat na správný poměr minerálních látek (hlavně Ca a P). Z tohoto důvodu je ovoce, salát nebo kapusta velmi nevhodné krmení. Osobně v zimě zkrmuji směs čínského zelí, mrkve, listí některých druhů stromů, listy ibišku, ostružiníku bez ostnů, nať mrkve popř. ředkviček a přimíchávám seno (nepovažuji toto krmení za ideální, ale za použitelné ano).
Toto krmení je potřeba dotovat vápníkem, rozhodně ne vitamíny (mimo D3 pokud není k dispozici kvalitní zdroj UVB)

3) koupání a vlhčení je nedostatečné, takto malá mláďata je vhodné koupat častěji (každý 2.den nebo min 2x týdně). Rosit je vhodné každý večer.

4)Otevřené terárium je za předpokladu, že bude zachovaná vhodná teplota, vlhkost a terárium nebude v průvanu dokonce pro želvy lepší než terárium uzavřené.

5) bílá složka v moči je normální, jedná se o kyselinu močovou.
Je to normální složka moči, není to přebytečný vápník jak si lidé někdy myslí.

6)Musím se ještě pozastavit nad UV zářením, to že by v teráriu byla UV výbojka rozhodně vidět není( spíš to vypadá na žárovku) .
Pokud ta zářivka nahoře je UV, pak je tam na nic. UV zářivka poskytuje UV záření zhruba do vzdálenosti cca 20cm, pak množství záření velmi klesá. Navíc UV zářivka není ani zdaleka plnohodnotným zdrojem UV záření.

Elegansky nějaký ten pátek chovám, mám v chovu zvířata chovaná od vylíhnutí a jsou mezi nimi jak hlaká tak i trochu pyramidovitá. Pyramidovatá jsou z doby kdy jsem s těmito želvami začínal, novější zvířata mám již hladká.

Autorovi dotazu chci již dopředu vzkázat, že se nehodlám zatáhnout do žádných hádek a na urážení nejsem zvědav, proto na ně nebudu odpovídat.
S pozdravem
Sysel

Ahoj,pěkně napsaná odpověď. Co se týče vápníku používám rozemleté vaječné skořápky na mlýnku na mák ( dvakrát umlýt ), podle mne mají vyvážený poměr Ca,P.
Také dávám čínské zelí, mrkev 2-3:1, občas sušenou pampelišku.
Nedivím se že někteří chovatelé nadměrně dávkují minerálie, dost často je to na návodu napsané. Osobně si myslím že někdy méně znamená více.
Hodně krásných krunýřů přeje,
Berberis.

7.11.2006 00:10

paulin21 napsal(a):
Ahoj CJML mam dotaz jeden, uz je to 7dnu, co zelve nesvitim a nedavam jist, pravidelne koupu... Asi po 2 dnech se vykadila, docela dost a pak uz ne, snad ale asi nepotrebuje, jelikos nic nezrala a pred pripravou toho taky uz moc nedostavala, chystam se ji koupat a nekrmit jeste tak do 5dnu (12dnu celkove)... Tedka sem byl na zahrade pro tu hlinu, vzal sem kybl, a hledal vhodnou krabici, bohuzel vsak zatim nenasel, myslis, ze by vadilo, kdyz bych to nechal v tom kyblu a v tom ji dal na ten balkon? Ten kybl bych zajistil tak nejak aby do nej neprselo a zaroven prichazel vzduch... Snad postupuju spravne, zelva je zatim docela cila, ale to bude asi tou pokojovou teplotou...

Já zimuju v plastovém kýblu a do dna jsem vyvrtal tři otvory 10 mm kůli lepšímu přístupu vzduchu. Beri.

11.10.2006 20:02

soumy napsal(a):
Myslíte že jsou to hermanky? já zasílám tedy ještě podrobější foto

Jsou to hermanky.Beri.

7.10.2006 23:27

milan napsal(a):
Pravděpodobně zimu přežije, z toho bych si asi hlavu tolik nelámal, ale stejně jako tebe, by mne mrzelo, že se želva ztratila. I mě se ze včerejška na dnešek ztratila želva. Zahrabala se ve skleníku takovým způsobem, že ji bylo těžké ji nalézt. Proto si myslím že i ta tvoje je někde v zemi, kde se bude prohrabávat hlouběji a hlouběji. Zvlášť horsfieldka. Hledej včas, protože tyto želvy dokáží 2-3 metrové štoly, které je těžko rozpoznat od okolí. Pokud najdeš jen trochu víc nahrnutou hlínu, tak tam začni hledat.
V této době si myslím, že útěk ven je spíš útěk pod zem.
Hodně štěstí.
Milan

Souhlas s Milanem, já jsem svého samce T.horsfieldy našel v ohradě asi 25 cm pod zemí. Chce to hledat včas a denně kontrolovat výběh.

14.9.2006 22:12

salicornia napsal(a):
Čas od času se tu diskutuje, jakého věku se želvy mohou v zajetí dožít. Máme přátele již staršího věku, kteří opatrují čtyři želvy - dvě z nich již ve třetí generaci. Jsou to válečné želvy pocházející z roku 1944, kdy byly k nám přivezeny a prodávány na váhu jako maso. Znamená to tedy, že jejich věk musí být jistě přes 62 let plus ještě minimálně 15-20 dalších, aby to nějaké maso bylo... Tyto dva nejstarší exempláře jsou samostatně na fotografii - jednou je samice Testudo hermanni a jednou samec T. graeca. Žijí společně s další T. graeca přivezenou z Rumunska někdy v 50. letech a samečkem T. hermanni, který byl nalezen přejetý a krvácející na chorvatské silnici v 60. letech. Žijí na relativně stinném zatravněném dvorku, mají krytý domek se slámou jako nevyhřívané nocoviště, pravidelně zimují asi 5,5 měsíce a žerou prý všechno, včetně melounů, salátu nebo rohlíku máčeném v mléce (zkuste to někomu vyvracet, že je to špatně, když to dělá celý život !). V posledních desetiletích skoro nerostou (na krunýři jsou sice patrné přírůstky, ale jen v desetinách milimetru) a váha T. graeca se pohybuje kolem 5,0 kg. Znáte někdo starší želvy chované v zajetí?

samice Testudo hermanni

Luboši, pěkné téma a krásné fotky. Každé srdce milovníka želv zaplesá. Sám mám samce T. horsfieldy 19 let, takže může mít celkem 23 nebo 24 let. Ale s těmito kousky se srovnávat nemůže.
Beri.

2.9.2006 00:30

peage napsal(a):
Dobrý den,chci se zeptat,jestli mohou želvy jíst tuto rostlinu. Je to blahovičník?
Děkuji

Přesně tak je to tlustlice a jedovatá není. Mým želvám jsem jí nikdy nedával takže nevím jestli by jim chutnala ale i nejedovatá rostlina někdy může způsobit problémy,třeba průjem a tak. Byl bych opatrný,Beri.

7.8.2006 22:08

luma napsal(a):
Asi někdo namítne, že to sem nepatří, ale já myslím, že pro některé znás je to příjemný doplněk (spestření) našeho společného jako je teraristika.
A tak bych rád tímo ostaní se stejnou vášní k těmto rostlinám požádal o své zkušenosti rady při pěstění atd. Já osobně hned jak nafotím tak přidám i foto.

Dobrej nápad, taky pěstuju orchideje a tilandsie,sukulenty,kaktusy.Něco bych měl na výměnu,přidám foto.Beri.

28.3.2006 14:13

jurakuba napsal(a):
děkuji za typ, určitě to zní velmi dobře, zimování v temperováných boudách by měl být další z kroků na mé chovatelské cestě, ale na to mám ještě času dost, jsem v podstatě začínající chovatel, mám želvu dva roky, jedno léto byla v letním výběhu a letos ji chci poprvé zazimovat, a pořídit mu samici.
Rád bych jenom věděl, jestli má někdo zkušenosti s vytápěným skleníčkem, zatím totiž neuvažuji o termostatu, i když by to bylo asi vhodné, jinak se tento vytápěný skleníček míjí účinkem, nebo se mýlím?

díky za reakce.

Přesně tak, bez termostatu a vytápění se to mine účinkem.Beri.

28.3.2006 14:03

michaela70 napsal(a):
Zdravim vsechny teraristy!
Je tady nekdo, kdo by mi mohl poradit s vybehem pro zelvy? Chystam se udelat v nejblizsi dobe na zahrade dva vybehy pro 3 ks testudo hermanni boetgeri a pro 2ks testudo graeca ibera. Jedna se o dospela zvirata. Potreboval abych poradit, jak velke by vybehy mely byt, jak je osazet a cim a hlavne jak pro zelvy udelat budku na schovani se v noci.
Dekuji moc za vsechny rady nebo odkazy na stranky kde bych rady nasla.

Ahoj Míšo, odpověď na tvé otázky nejsou tak úplně jednoduché. Především záleží na tom k jakému účelu chceš výběhy používat a jestli předpokládáš i nějaké odchovy. Jestli chceš želvy jen slunit a budeš je přenášet, stačí ti výběh 2-3 m/2. Pokud chceš želvy mít přes léto venku a potravu jim budeš do výběhu dávat potřebují výběh větší, tak 10-15 m/2 a samozřejmě boudičku a taky místo ve stínu kde se schladí když jim bude horko.Boudičku je nejlépe dát na místo kde ráno bude osluněná a odpoledne bude ve stínu.Pomoct si můžeš deskou kterou umístíš ze západní nebo jihozápadní strany Nejlépe je mít želvy od jara do podzimu venku ale to by byl nejlepší skleníček a větší výběh, já mám výběh asi 45 m/2 pro tři Testudo horsfieldy a stejně je přikrmuji protože to co jim chutná brzo vypasou. ( pampeliška, jetel, jitrocel ) nejvíc se mi osvědčilo mít ve výběhu část plochy vybetonované 2 m/2 kde je krmím a dobře se tam udržuje hygiena. Pokud chceš odchovávat nezapomeň na vlhký písek. A pozor na podhrabávání, podezdívku udělej nejmíň 40 cm, a taky dobře šplhají.Beri.

18.3.2006 21:19

bencm napsal(a):
Dlouho jsem tu nebyl, ... a nebyl důvod :-) Zima je letos k přezimujícím želvám milosrdná a moje horsfieldka po počátečních problémech spí znamenitě. Teplota se během zimy posouvala od extrémních 0-1°C (jen krátce - při těch nejvyšších mrazech) až po více méně stabilních 4-5°C při cca.50-55% vlhkosti. A spí opravdu tvrdě, má tam tmu, relativní klid a během posl. 40 dni změnila polohu jen jednou. Na konci ledna, tj. po 2 měs. jsem ji vážil a úbytek byl pouhých 10gr, takže jsem se rozhodl, že ji už nebudu rušit a počkám až se teplem probere sama. No a podle počasí za oknem to vypadá ještě na alespoň 14 dnů :-) V mrazáku mám ještě balík pampelišek z loňského května, co jsem si původně připravil na letošní zimu, tak je zřejmě budu moci v klidu vyhodit.
Zdravím všechny

Podmínky zimování máme všichni o něco rozdílné, zkušenosti také, ale co nejvíce želvám škodí je opakované vyrušování a časté prohlížení, vážení atd. Jestli pro ně chcete to nejlepší tak je nechte v klidu. Beri.

8.3.2006 18:59

knoxville 21 napsal(a):
Tak tohle je muj legoš...

Anolis bartschi, samec.

7.2.2006 01:08

© acanthos napsal(a):
Jj. plne souhlasím s Honzou. Hovinka jsou pro zelvy neco jako jogurty pro lidi. Nejvice zelv v prírode jsem videl na pastvinách pro ovce, kde se práve krmily výkaly. Ne aby vás napadlo ted krmit svoje zelvy lidskými exkrementy, ty jsou naopak velice nevhodné.

Moc jsem se pobavil při čtení této diskuse, nezlobte se na mne prostě mě to rozesmálo....ale sám jsem svoji horsfieldku přistihl jak se pustila do kočičího ho.... No já bych si ho nedal ale nijak jsem jí to nerozmlouval. Beri.

17.12.2005 20:22

grejty napsal(a):
dakujem za fotky, rad by som sa opytal na Vase skusenosti z chovu: su to aktivne plazy? kolko zeru? Este jedna otazka: v niektorych zdrojoch pisu, ze samec A. bartschi nema hrdelny lalok. Niekde som zasa cital, ze sa podla neho urcuje pohlavie a ze ho samec ukazuje pri vyruseni a pod. Tak maju ho, alebo nie?

Jestli jsi on-line jdi na pokec.

17.12.2005 20:12

berberis napsal(a):
Tentokrát jsem při focení použil blesk.

Ještě jedna na závěr, pokud bude mít někdo zájem můžu poslat fotky ve větším rozměru kde vyniknou detaily při zmenšení se většina ztrácí.
Časopis ze kterého jsem čerpal informace je Akvárium-terárium ročník 32, číslo 5.
Přeju všem hodně úspěchů v chovu,
Beri.

17.12.2005 20:03

berberis napsal(a):
Samec, není to vidět ale kůra končí asi 5 cm od substrátu.

Tentokrát jsem při focení použil blesk.

17.12.2005 20:01

berberis napsal(a):
Oba dva pohromadě, samice dole.

Samec, není to vidět ale kůra končí asi 5 cm od substrátu.

17.12.2005 19:58

berberis napsal(a):
Přidávám ty slíbené fotky,rozměr terárka je 65x50x50, stěny mám pokryté jemnou břidlicí a akátovou kůrou. Doplněné o větve a rostlinu Philodendron scandens. Vše je doplněno kameny z opuky.
Téměř celou dobu se zdržují na stěnách a tam i nocují takže se domnívám že nechat v teráriu stěny jen ze skla je ochuzování anolisů o prostor a přirozený způsob pohybu. S vlhkostí žádný problém nemám, přes den vše vyschne. Rosím jednou až dvakrát denně a to vydatně. Jedna třetina substrátu z rašeliny je stále vlhká. Teplota je 27-29°C, noční pokles na 20-16°C.Lokálně pod žárovku kolem 40°C.
Od včerejška mám i první snůšku, jedno vajíčko, rozměr 18x9 mm.
Beri.

Oba dva pohromadě, samice dole.

17.12.2005 19:54

grejty napsal(a):
dik za foto, mas to pekne. Polystyren sa da vybrat, nebude napevno, takze mozem umyvat dosytosti:) A snad ked to bude nalakovane, tak to nenavlhne. A polystyrenu vlhko nevadi, zatepluju sa tym domy, takze by to malo byt OK. Ak niekto este mate foto, mozte prispiet :) Rad sa pozriem.

Přidávám ty slíbené fotky,rozměr terárka je 65x50x50, stěny mám pokryté jemnou břidlicí a akátovou kůrou. Doplněné o větve a rostlinu Philodendron scandens. Vše je doplněno kameny z opuky.
Téměř celou dobu se zdržují na stěnách a tam i nocují takže se domnívám že nechat v teráriu stěny jen ze skla je ochuzování anolisů o prostor a přirozený způsob pohybu. S vlhkostí žádný problém nemám, přes den vše vyschne. Rosím jednou až dvakrát denně a to vydatně. Jedna třetina substrátu z rašeliny je stále vlhká. Teplota je 27-29°C, noční pokles na 20-16°C.Lokálně pod žárovku kolem 40°C.
Od včerejška mám i první snůšku, jedno vajíčko, rozměr 18x9 mm.
Beri.