Genetika zbarvení u NO

Přidejte téma
Přidejte téma
Otočit řazení příspěvků Otočit řazení příspěvků
7.4.2016 11:51
ivulka2

XXX.XXX.155.174

Projižděla jsem ted vrh ovčounu kde je matka exterierovy rex po x generaci a je kryta celočerným psem který je potomkem rexove barvy a matka je celočerna.štěnata jsou krom jednoho všechna celočerná.
Mnohokrát jsem chtěla odchovat celočernou barvu a kryla jsem tmavě vlkošedou ceočerným psem a tuto jsem tam nikdy neměla jen opět vlkošedou nebo znakatou.je tu někdo kdo mi tuhle genetiku osvětli děkuji.

Uživatel s deaktivovaným účtem

7.4.2016 12:10
Uživatel s deaktivovaným účtem

ivulka2 napsal(a):
Projižděla jsem ted vrh ovčounu kde je matka exterierovy rex po x generaci a je kryta celočerným psem který je potomkem rexove barvy a matka je celočerna.štěnata jsou krom jednoho všechna celočerná.
Mnohokrát jsem chtěla odchovat celočernou barvu a kryla jsem tmavě vlkošedou ceočerným psem a tuto jsem tam nikdy neměla jen opět vlkošedou nebo znakatou.je tu někdo kdo mi tuhle genetiku osvětli děkuji.

Je to docela jednoduché:

u německých ovčáků ovlivňují zbarvení alely na A lokusu.


tam je buď alela Ay, která způsobuje sobolí nebo fawn barvu a u NO není, nebo
aw, původní, "divoký" typ, který kóduje vlkošedou barvu
at, která způsobuje zbarvení černé se znaky, trikolor a tak, tzn. u NO typ rex
a, to je recesivní černá

V podstatě je to tak, že se jedná o různé verze genu, který řídí střídání eumelaninu a feomelaninu v chlupech psa.

Jak jsem vypsala možné alely, tak jde pořadí dominance. To znamená, že NO s genotypem awaw, awat a awa je vlkošedý, NO s genotypem atat a ata je rex a jen no s genotypem aa je celočerný.

Takže pokud máte štěňata po dvou celočerných rodičích, aa x aa, logicky, všechna štěňata mohou být jen a pouze celočerná a vůbec nezáleží na jiných předcích, celočerný pes jinou vlohu skrytě nést nemůže. Pokud je tam jedno štěně, co celočerné není, je to důvod k testu paternity

Pokud chcete odchovat celočerné štěně, musíte mít: buď oba rodiče celočerné (100% celočerných štěňat), nebo jednoho rodiče celočerného a druhého nositele vlohy pro černou barvu - je jedno, jestli vlkošedého nebo rex, ale musí mít genotyp Awa (vlkošedý) nebo ata (rex), pak máte šanci na 50% celočerných štěňat, nebo musíte mít dva nositele vlohy - pak máte 25% šanci na celočerné štěně.

Pokud kryjete vlkošedou fenu celočerným psem a tato fena vlohu pro černou barvu nemá, tak nikdy celočerná štěňata mít nebudete. Ale budete mít štěňata, která všechna prokazatelně štěpí na černou, potomci z takového spojení budou genotypu Awa (vlkošedý) nebo ata (rex) a jejich potomci už celočerného potomka mít za určitých okolností mohou.

7.4.2016 15:25
marcelaamax

XXX.XXX.141.4

Když už jsme u těch barev, tak se tak ze zvědavosti taky zeptám. Co je tohle za barvu? vlkošedá? smajlík

A dá se už u štěněte poznat, že bude mít takovouhle barvu? Díky za odpověď.

(fotka je stažená z googlu).

Uživatel s deaktivovaným účtem

7.4.2016 18:00
Uživatel s deaktivovaným účtem

marcelaamax napsal(a):
Když už jsme u těch barev, tak se tak ze zvědavosti taky zeptám. Co je tohle za barvu? vlkošedá? smajlík

A dá se už u štěněte poznat, že bude mít takovouhle barvu? Díky za odpověď.

(fotka je stažená z googlu).

Píše se tam, že je to vlkošedá. rodiče jsou taky vlkošedí.

http://www.schipperke-animo.cz/cz/nasi_psi/gina.htm.

Uživatel s deaktivovaným účtem

7.4.2016 18:09
Uživatel s deaktivovaným účtem

marcelaamax napsal(a):
Když už jsme u těch barev, tak se tak ze zvědavosti taky zeptám. Co je tohle za barvu? vlkošedá? smajlík

A dá se už u štěněte poznat, že bude mít takovouhle barvu? Díky za odpověď.

(fotka je stažená z googlu).

Jasný, štěňata nemění barvu.

7.4.2016 19:55
marcelaamax

XXX.XXX.141.4

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
Jasný, štěňata nemění barvu.

Jo já myslela, jestli pak třeba nezesvětlí Ale krásná barva, ta se mě osobně asi líbí u ovčounů nejvíc.

7.4.2016 20:11
ivulka2

XXX.XXX.155.174

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
Jasný, štěňata nemění barvu.

U vlkošedých to neni tak docela pravda tam se ta barva docela mění.

7.4.2016 20:22
marcelaamax

XXX.XXX.141.4

ivulka2 napsal(a):
U vlkošedých to neni tak docela pravda tam se ta barva docela mění.

No já jsem to právě myslela tak, jestli neztmavne, nebo nezesvětlá. Jestli se dá už u malého štěněte posznat, že bude mí v dospělosti barvu jako pes na fotce.

7.4.2016 20:23
anonymx

XXX.XXX.229.221

Nemeni se barva, ale meni se probarveni. Znakacum ubyva cerna a vlkosedi tmavnou (obvykle).

Uživatel s deaktivovaným účtem

8.4.2016 10:28
Uživatel s deaktivovaným účtem

marcelaamax napsal(a):
Když už jsme u těch barev, tak se tak ze zvědavosti taky zeptám. Co je tohle za barvu? vlkošedá? smajlík

A dá se už u štěněte poznat, že bude mít takovouhle barvu? Díky za odpověď.

(fotka je stažená z googlu).

Podle mě vlkošedá a žádná jiná. U vlkošedých a nejen u nich, se barva mění, tak jak píše anonymx. Teda moc krásná fenka, brala bych hned.

8.4.2016 11:05
marcelaamax

XXX.XXX.210.181

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
Podle mě vlkošedá a žádná jiná. U vlkošedých a nejen u nich, se barva mění, tak jak píše anonymx. Teda moc krásná fenka, brala bych hned.

Je moc pěkná, právě jsem psa s podobnou barvou viděla na srandamači a hrozně mě zaujal. Ovčáci mě nikdy nějak nebrali, ale tenhle byl fakt krásný smajlík

8.4.2016 11:11
Maju2

XXX.XXX.182.186

Krasavec našich domácích. :) Nevím, jak se říká tomuto zbarvení. :).

Uživatel s deaktivovaným účtem

8.4.2016 15:51
Uživatel s deaktivovaným účtem

Maju2 napsal(a):
Krasavec našich domácích. :) Nevím, jak se říká tomuto zbarvení. :).

Černý se znaky, to už je starší pejsek, že jo, přijde mi i hubený, málo nasvalený.

12.4.2016 10:34
Maju2

XXX.XXX.182.186

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
Černý se znaky, to už je starší pejsek, že jo, přijde mi i hubený, málo nasvalený.

Jojo, má už 9 let a má bohužel hodně špatné nožky, takže teď už jen polehává. :(.

12.4.2016 10:38
anonymx

XXX.XXX.27.66

Chudinka, asi se majitelé moc nestarají a nestarali. Náš byl v 9ti mistr republiky a to měl DKK 4/4. A naše 13ti letá vypadá mnohem líp.

Uživatel s deaktivovaným účtem

12.4.2016 10:40
Uživatel s deaktivovaným účtem

anonymx napsal(a):
Chudinka, asi se majitelé moc nestarají a nestarali. Náš byl v 9ti mistr republiky a to měl DKK 4/4. A naše 13ti letá vypadá mnohem líp.

Přesně, moji také...

12.4.2016 10:43
Andrýsek3

XXX.XXX.118.51

marcelaamax napsal(a):
Když už jsme u těch barev, tak se tak ze zvědavosti taky zeptám. Co je tohle za barvu? vlkošedá? smajlík

A dá se už u štěněte poznat, že bude mít takovouhle barvu? Díky za odpověď.

(fotka je stažená z googlu).

Http://www.ifauna.cz/psi/inzerce/r/detail/2727141/nemecky-ovcak-s-pp/
Tady ten je takový ne? :).

12.4.2016 12:07
Maju2

XXX.XXX.182.186

anonymx napsal(a):
Chudinka, asi se majitelé moc nestarají a nestarali. Náš byl v 9ti mistr republiky a to měl DKK 4/4. A naše 13ti letá vypadá mnohem líp.

Tak t bych si dovolila nesouhlasit, pes má tu nejlepší péči. :) A vím to proto, že s ním bydlím a vidím to. Takže laskavě nepište takové nesmysly. Děkuji.

12.4.2016 12:23
anonymx

XXX.XXX.27.66

Maju2 napsal(a):
Tak t bych si dovolila nesouhlasit, pes má tu nejlepší péči. :) A vím to proto, že s ním bydlím a vidím to. Takže laskavě nepište takové nesmysly. Děkuji.

Promiňte, ale když v 9ti letech vypadá takhle, tak asi máme o péči každý jiné představy.

12.4.2016 12:49
Maju2

XXX.XXX.182.186

anonymx napsal(a):
Promiňte, ale když v 9ti letech vypadá takhle, tak asi máme o péči každý jiné představy.

Vy to musíte přeci vědět nejlépe.

Uživatel s deaktivovaným účtem

12.4.2016 12:50
Uživatel s deaktivovaným účtem

Maju2 napsal(a):
Tak t bych si dovolila nesouhlasit, pes má tu nejlepší péči. :) A vím to proto, že s ním bydlím a vidím to. Takže laskavě nepište takové nesmysly. Děkuji.

A proč vypadá tak zbědovaně? Nemá žádnou svalovou hmotu a srst

12.4.2016 12:59
Maju2

XXX.XXX.182.186

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
A proč vypadá tak zbědovaně? Nemá žádnou svalovou hmotu a srst

Mně naopak přijde velmi spokojený. Řekla bych spíš, že je to špatně vyfocené. I náš pes má jednu fotku na které vypadá šíleně hubeně, ale není to tak (přikládám foto) :) Uprostřed léta by měl mít zimní srst? nebo jak? Já tady dál nemám zapotřebí dokazovat nic rejpalům a webu. Loučím se.

Uživatel s deaktivovaným účtem

12.4.2016 14:00
Uživatel s deaktivovaným účtem

Maju2 napsal(a):
Mně naopak přijde velmi spokojený. Řekla bych spíš, že je to špatně vyfocené. I náš pes má jednu fotku na které vypadá šíleně hubeně, ale není to tak (přikládám foto) :) Uprostřed léta by měl mít zimní srst? nebo jak? Já tady dál nemám zapotřebí dokazovat nic rejpalům a webu. Loučím se.

Tohle štěně vypadá úplně normálně.

12.4.2016 14:35
ivulka2

XXX.XXX.155.174

anonymx napsal(a):
Chudinka, asi se majitelé moc nestarají a nestarali. Náš byl v 9ti mistr republiky a to měl DKK 4/4. A naše 13ti letá vypadá mnohem líp.

Atrei ?

12.4.2016 14:59
marcelaamax

XXX.XXX.141.4

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
A proč vypadá tak zbědovaně? Nemá žádnou svalovou hmotu a srst

Třeba už ze zdravotních důvodů nemůže mít tolik pohybu, aby se pěkně nasvalil. Mám zlatého retrívra, v létě mu bude 12 a svalů také moc nemá. Za mlada býval pěkně nasvalený, hlavně z plavání. Ale teď má problémy s klouby a navíc se zadýchává, takže už chodíme jen na opravdu kraťoučké procházky a rekreačně trochu cvičíme, plavat už také nemůže. Kdybych sem dala jeho fotku, tak my možná také spousta lidí napíše, že nemá dost dobrou péči, ale ono už to jinak bohužel nejde.

12.4.2016 16:24
Terven

XXX.XXX.110.147

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
A proč vypadá tak zbědovaně? Nemá žádnou svalovou hmotu a srst

Já bych si dovolila zastat se majitelů- zvířata fotím často a přesvědčila jsem se, jak moc mohou klamat jednotlivé fotky, zvlášť, když zvíře není v zootechnickém postoji a v ideálním osvětlení. Pejsek je vyfocen z nejméně příznivého úhlu pro hodnocení výživové kondice - i celkem tlustý kůň, pokud ho vyfotím takhle šikmo zpředu, bude vypadat jako týraný chudinka.
Kvalita srsti na fotce, kde je tělo zvířete částečně zastíněno, nejde hodnotit už vůbec.
Jak říkám, jsem schopná vyfotit blahobytného tlusťocha i hubeňoura, ze kterého trčí kosti, a přesto to bude to stejné zvíře během jediného odpoledne smajlík

Uživatel s deaktivovaným účtem

12.4.2016 16:52
Uživatel s deaktivovaným účtem

Jako proc by nemohl 9 letej ovcoun takhle vypadat? Proc si myslite, ze pece o psa zazene nemoce a smrt?
Co kdyz geneticky dano, ze se dozije 10?
To je super tu soudit z jedne fotky
Za chvili sem prijde nekdo, ze jeho ovcoun v 15 letech udelal IPO3 a vas hodi do jednoho pytle jako neschopne se alespon trochu slusne postarat o psa.

Uživatel s deaktivovaným účtem

12.4.2016 16:55
Uživatel s deaktivovaným účtem

Tohle hodnocení skrz jedno foto mě fakt dojímá. můj pes je na foto jak podvyživený, fakt mi přijde škaredý. v reálu lidé říkají doslova tak ale to je pěknej bejk. neumím to vyfotit no, ani nevím na co všecky ty funkce foťák má. ani jednoho psa uživatelů tohoto fóra si nedovolím hodnotit podle fotek. podle jejich slov jak se psem zacházejí už ano. ale tak to je místní folklor. pomluvit psa i dvanáctce, která o koupi ani nerozhodovala, hlavně si přisadit, jít s většinou.

Uživatel s deaktivovaným účtem

12.4.2016 17:49
Uživatel s deaktivovaným účtem

Na fotce je evidentní narezavělá a matná srst, to s pohybem vs nemoc může být pravda.

Uživatel s deaktivovaným účtem

12.4.2016 18:39
Uživatel s deaktivovaným účtem

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
Černý se znaky, to už je starší pejsek, že jo, přijde mi i hubený, málo nasvalený.

Maju, je mi moc líto, že jsem reagovala blbě na váš dotaz ohledně barvy, kdybych věděla, jaká diskuze se tady rozvine, tak, jak se říká-držím hubu. Nemyslela jsem to tak, jak si ostatní myslí, že se majitel o psíka špatně stará. Nemůže nikdo soudit, když psa vidí jen na fotce a nezná ho a ani podmínky ve kterých žije. Viz příspěvek-marcelamax, megíí, janaaaa ( výstižně napsáno). Občas, jak tady čtu ty texty, tak mám 100 chutí už nepsat nikdy nic. Připadá mi to všechno takové hádavé, diskuze o ničem. Myslím, že fauna by měla sloužit jako POMOC a rady, jiným majitelům zvířat. Více se k tomu vyjadřovat nebudu.

12.4.2016 19:20
anonymx

XXX.XXX.141.14

Ano, fotka muze klamat, ale ja na ni proste vidim "stareho" psa, coz je v 9ti letech u NO smutne a navic zadavatelka sama pise, ze jen polehava. A to je jeste smutnejsi. Nevim jake ma problemy s nohama, ale nemuzu si pomoct, se vsim se da neco delat a ne nechat psa jen "polehavat".

Uživatel s deaktivovaným účtem

12.4.2016 20:32
Uživatel s deaktivovaným účtem

anonymx napsal(a):
Ano, fotka muze klamat, ale ja na ni proste vidim "stareho" psa, coz je v 9ti letech u NO smutne a navic zadavatelka sama pise, ze jen polehava. A to je jeste smutnejsi. Nevim jake ma problemy s nohama, ale nemuzu si pomoct, se vsim se da neco delat a ne nechat psa jen "polehavat".

přesně.

13.4.2016 07:39
marcelaamax

XXX.XXX.141.4

Já bych řekla, že je to jako s lidmi. Někdo je čilý ještě v 80 letech a někdo už ani v 60 zdaleka ne.

13.4.2016 12:31
Maju2

XXX.XXX.182.186

anonymx napsal(a):
Ano, fotka muze klamat, ale ja na ni proste vidim "stareho" psa, coz je v 9ti letech u NO smutne a navic zadavatelka sama pise, ze jen polehava. A to je jeste smutnejsi. Nevim jake ma problemy s nohama, ale nemuzu si pomoct, se vsim se da neco delat a ne nechat psa jen "polehavat".

Samozřejmě, že když je někdo doma, tak lítá s námi, s dětmi. Pořád tahá klacky a je to hodně veselý pesan. Na zahradě má i teď nově půl roku naše štěndo, takže má mnohem více pohybu, než měl na fotce, která je focená z loňského léta. :) Má dysplazii, dostává všemožné výživy (alavis), domácí stravu. :) S tou srstí nevím, mně přijde, že ji má naprosto normální, jsem s ním v kontaktu denně. Hlavně je to venkovní pes, náš hafí který je napůl doma ji má samozřejmě hebčí. :).

13.4.2016 17:31
lavacca

XXX.XXX.164.49

Maju2 napsal(a):
Samozřejmě, že když je někdo doma, tak lítá s námi, s dětmi. Pořád tahá klacky a je to hodně veselý pesan. Na zahradě má i teď nově půl roku naše štěndo, takže má mnohem více pohybu, než měl na fotce, která je focená z loňského léta. :) Má dysplazii, dostává všemožné výživy (alavis), domácí stravu. :) S tou srstí nevím, mně přijde, že ji má naprosto normální, jsem s ním v kontaktu denně. Hlavně je to venkovní pes, náš hafí který je napůl doma ji má samozřejmě hebčí. :).

A nemáte třeba foto, když stojí, apod.? :) Ono to fakt může být jen blbou fotkou, i když i mně přijde ta srst horší kvality (našim se všem leskne...inu jak psí kulky. :D) A co se týče nasvalení - naopak by mu pomohlo na klouby více nasvalit, aby to svaly udržely. ;) Viz pes s 4/4 a v pohodě sportuje. ;) To není nějaká kritika, spíš konstruktivní námět na to, že se dá kondice psa zlepšit. ;).

14.4.2016 08:29
Maju2

XXX.XXX.182.186

lavacca napsal(a):
A nemáte třeba foto, když stojí, apod.? :) Ono to fakt může být jen blbou fotkou, i když i mně přijde ta srst horší kvality (našim se všem leskne...inu jak psí kulky. :D) A co se týče nasvalení - naopak by mu pomohlo na klouby více nasvalit, aby to svaly udržely. ;) Viz pes s 4/4 a v pohodě sportuje. ;) To není nějaká kritika, spíš konstruktivní námět na to, že se dá kondice psa zlepšit. ;).

Není to můj pes. :) Nevím, proč bych ho měla fotit když stojí, jen proto, aby se tady někteří jedinci uklidnili. Mně naprosto stačí, že vím, jak je to doopravdy.

Sarpet

30.3.2021 16:42

Uživatel s deaktivovaným účtem

30.3.2021 16:50
Uživatel s deaktivovaným účtem

Sarpet napsal(a):
A tato fenecka???

Nestačí vám odpověď, kterou jste zde v jiném tématu už dostala?

Přidejte reakci

Přidat smajlík