Se stěnětem na Ffloridu?

Přidejte téma
Přidejte téma
Otočit řazení příspěvků Otočit řazení příspěvků

kacmartin

26.12.2016 20:11
kacmartin

XXX.XXX.143.213

Ahoj. Byla bych ráda za Vaše názory či reakce ohledně mého malého dilema. Máme s přítelem 10 týdenní border kolii a v únoru nás čeká pracovní cesta na Floridu minimálně na měsíc. Jak by jste řešili tuto situaci? Vzít stěně sebou nebo dat na hlídání? Případně máte někdo zkušenosti s takovou cestou? Díky a hez.

Uživatel s deaktivovaným účtem

26.12.2016 20:15
Uživatel s deaktivovaným účtem

Co to je za zvíře - stěně?

Uživatel s deaktivovaným účtem

26.12.2016 20:18
Uživatel s deaktivovaným účtem

Mno borderka bude asi pes.

jestli to máte takhle, zadavatelko, tak bych v první chvíli hodně přemýšlela, jestli by pro všechny zúčastněné nebylo lepší to štěně prostě vrátit. Očividně na něho nemáte podmínky - měsíční pracovní cesty po světe se prostě se psem neslučují.

kacmartin

26.12.2016 20:27
kacmartin

XXX.XXX.143.213

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
Mno borderka bude asi pes.

jestli to máte takhle, zadavatelko, tak bych v první chvíli hodně přemýšlela, jestli by pro všechny zúčastněné nebylo lepší to štěně prostě vrátit. Očividně na něho nemáte podmínky - měsíční pracovní cesty po světe se prostě se psem neslučují.

Ne, to by nebylo lepší. Dle čeho usuzujete, že na něj nemáme podmínky?

26.12.2016 20:29
Andrýsek3

XXX.XXX.44.13

Taky mi přijdou podmínky nevhodné pro psa, navíc aktivního velkého plemene, které se jen tak do kabelky na pracovní cesty nenarve. Je to daleko! Štěně bude muset být kolik hodin v kleci. Tak nějak jste nevěděli, že pojedete na cestu, pokud to je jednorázová záležitost, tak jste si mohli vzít štěně později. Pokud je to takto běžné, nepřijde mi to pro psa vhodné. Štěně bude z ruchu letiště, několikahodinových prodlev a klece vystresované. Letadlo pro něj taky nebude nic úchvatného...A dát takového prcka na hlídání (na měsíc) zrovna v tak důležitém období. No nevím, asi jste to měli lépe promyslet.

Uživatel s deaktivovaným účtem

26.12.2016 20:30
Uživatel s deaktivovaným účtem

kacmartin napsal(a):
Ne, to by nebylo lepší. Dle čeho usuzujete, že na něj nemáme podmínky?

Protože jste si pořídili štěně a hned za dva měsíce jedete na měsíc na pracovní cestu na druhou stranu zeměkoule?

Měsíční pracovní cesty do zahraničí se prostě s chovem domácího zvířete NESLUČUJÍ. Bez ohledu na to, jestli to ubohé zvíře budete tahat s sebou nebo jestli ho budete na dlouhé týdny uklízet do hotelu, ani jedno prostě pro toho psa není ideál. Kdybyste nebyla sobec, tak to vidíte.

A to, že máte čerstvě štěně a už víte, že pojedete na měsíc do pryč, to není asi jednorázová nebo neočekávaná záležitost, co?

Uživatel s deaktivovaným účtem

26.12.2016 20:35
Uživatel s deaktivovaným účtem

Je ta cesta jednorázová záležitost, která podruhé nenastane? Pokud ano, domluvila bych se s chovatelem, od kterého štěně máte, jestli by vám jej ten měsíc nepohlídal.
Ale jestli vás takové a podobné služební cesty čekají i v budoucnu, je, jak píšou přede mnou, pro vás pes nevhodný. Respektive jste vy nevhodní "pánečci" pro jakéhokoliv psa.

kacmartin

26.12.2016 20:35
kacmartin

XXX.XXX.143.213

Nene, nevěděli. Nicméně děkuji za názor.

kacmartin

26.12.2016 20:38
kacmartin

XXX.XXX.143.213

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
Je ta cesta jednorázová záležitost, která podruhé nenastane? Pokud ano, domluvila bych se s chovatelem, od kterého štěně máte, jestli by vám jej ten měsíc nepohlídal.
Ale jestli vás takové a podobné služební cesty čekají i v budoucnu, je, jak píšou přede mnou, pro vás pes nevhodný. Respektive jste vy nevhodní "pánečci" pro jakéhokoliv psa.

Ano, je. Minimálně na měsíc, dva. Stěně je dle mého od překupníků. Říkali, že ho mají od kamarádky a že už ho doma nemůžou míti. Těžko se na ne obracet.

26.12.2016 20:42
Andrýsek3

XXX.XXX.44.13

kacmartin napsal(a):
Ano, je. Minimálně na měsíc, dva. Stěně je dle mého od překupníků. Říkali, že ho mají od kamarádky a že už ho doma nemůžou míti. Těžko se na ne obracet.

Měsíc, dva.. noo..
Já bych štěně žádnému hotelu apod. Nesvěřila, kromě věrohodného a známého, zodpovědného chovatele.
Budete mít na stěně na Floridě dost času? Nebo ho budete tahat po všech čertech apod.. bude mít nějaké stále místečko, nebo budete střídat ubytování? Máte zajištěné, že štěně může být např v tom hotelu apod.
Pokud na něj budete mít čas, tak bych ho radši asi vzala sebou. Pokud je to opravdu jednorázová záležitost a má to být na dva měsíce.
A asi si celkově promyslet, jestli na to štěně máte podmínky.

Uživatel s deaktivovaným účtem

26.12.2016 20:44
Uživatel s deaktivovaným účtem

kacmartin napsal(a):
Ano, je. Minimálně na měsíc, dva. Stěně je dle mého od překupníků. Říkali, že ho mají od kamarádky a že už ho doma nemůžou míti. Těžko se na ne obracet.

Za prvé, je to štěně, ne stěně . Poněkud to tahá za uši.

Za druhé - pokud je to tak a chovatele neznáte, KDO by se o štěně ten měsíc staral? Musíte najít někoho spolehlivého. S sebou bych ho nebrala...

kacmartin

26.12.2016 20:47
kacmartin

XXX.XXX.143.213

Právě že podminky tam jsou super. Barák v nájmy, žádné ježdění nebo tak. Pro mě to bude spíš dovolená, takže čas na prcka.

Uživatel s deaktivovaným účtem

26.12.2016 20:47
Uživatel s deaktivovaným účtem

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
Za prvé, je to štěně, ne stěně . Poněkud to tahá za uši.

Za druhé - pokud je to tak a chovatele neznáte, KDO by se o štěně ten měsíc staral? Musíte najít někoho spolehlivého. S sebou bych ho nebrala...

Jenže tři čtyři měsíce staré štěně, pro něj je jaksi tenhle měsíc dost důležitý. Jo, dospělý, vychovaný pes, ten to ten měsíc někde na hlídání překlepe. Ale štěně si potřebuje utvářet vztah se svou smečkou, hledat své místo na světe.

Zároveň teď je to štěně, takže sehnat mu nové majitele by nemuselo být tak těžké.

Uživatel s deaktivovaným účtem

26.12.2016 20:48
Uživatel s deaktivovaným účtem

Štěně bude muset do zavazadlového prostoru. Není to zrovna bezpečné ani pro dospělého psa natož pro takového prcka.

Uživatel s deaktivovaným účtem

26.12.2016 20:55
Uživatel s deaktivovaným účtem

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
Jenže tři čtyři měsíce staré štěně, pro něj je jaksi tenhle měsíc dost důležitý. Jo, dospělý, vychovaný pes, ten to ten měsíc někde na hlídání překlepe. Ale štěně si potřebuje utvářet vztah se svou smečkou, hledat své místo na světe.

Zároveň teď je to štěně, takže sehnat mu nové majitele by nemuselo být tak těžké.

Souhlasím. Ale toho si musí být vědomi především majitelé. Oni si musí zvážit, jestli není lepší štěněti najít nový domov, a až se jejich situace stabilizuje, tak si pořídit jiného psa. Já jsem pro nalezení nového domova, protože nejpve to byl dle zadavatele dotazu jeden měsíc, teď už měsíc až dva, za chvíli to třeba bude půl roku...

26.12.2016 20:55
rapotacka11

XXX.XXX.32.109

Vy o voze, ona o koze.
-
Právě že podminky tam jsou super. Barák v nájmy, žádné ježdění nebo tak. Pro mě to bude spíš dovolená, takže čas na prcka.
-
VŠE je ideální .

Uživatel s deaktivovaným účtem

26.12.2016 20:57
Uživatel s deaktivovaným účtem

rapotacka11 napsal(a):
Vy o voze, ona o koze.
-
Právě že podminky tam jsou super. Barák v nájmy, žádné ježdění nebo tak. Pro mě to bude spíš dovolená, takže čas na prcka.
-
VŠE je ideální .

Jasně .
kdyby to bylo ideální, tak se tu neptá.

kacmartin

26.12.2016 20:57
kacmartin

XXX.XXX.143.213

rapotacka11 napsal(a):
Vy o voze, ona o koze.
-
Právě že podminky tam jsou super. Barák v nájmy, žádné ježdění nebo tak. Pro mě to bude spíš dovolená, takže čas na prcka.
-
VŠE je ideální .

, Budete mít na stěně na Floridě dost času? Nebo ho budete tahat po všech čertech apod.. bude mít nějaké stále místečko, nebo budete střídat ubytování? Máte zajištěné, že štěně může být např v tom hotelu apod.
Pokud na něj budete mít čas, tak bych ho radši asi vzala sebou. Pokud je to opravdu jednorázová záležitost a má to být na dva měsíce.
A asi si celkově promyslet, jestli na to štěně máte podmínky.,

Vy o voze, ona o koze? Aha. smajlík

Uživatel s deaktivovaným účtem

26.12.2016 20:59
Uživatel s deaktivovaným účtem

kacmartin napsal(a):
, Budete mít na stěně na Floridě dost času? Nebo ho budete tahat po všech čertech apod.. bude mít nějaké stále místečko, nebo budete střídat ubytování? Máte zajištěné, že štěně může být např v tom hotelu apod.
Pokud na něj budete mít čas, tak bych ho radši asi vzala sebou. Pokud je to opravdu jednorázová záležitost a má to být na dva měsíce.
A asi si celkově promyslet, jestli na to štěně máte podmínky.,

Vy o voze, ona o koze? Aha. smajlík

Kacmartin - rozdvojená osobnost?

kacmartin

26.12.2016 20:59
kacmartin

XXX.XXX.143.213

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
Jasně .
kdyby to bylo ideální, tak se tu neptá.

Já mám dost naletano, ale nikdy se psem. Tam budou super podmínky, jak jsem psala, budeme mít domek a já plno času.

26.12.2016 21:01
Sam 90210

XXX.XXX.238.80

kacmartin napsal(a):
Já mám dost naletano, ale nikdy se psem. Tam budou super podmínky, jak jsem psala, budeme mít domek a já plno času.

Tak na co se ptáte ? Když jste zřejmě rozhodnutí.

Uživatel s deaktivovaným účtem

26.12.2016 21:02
Uživatel s deaktivovaným účtem

kacmartin napsal(a):
Já mám dost naletano, ale nikdy se psem. Tam budou super podmínky, jak jsem psala, budeme mít domek a já plno času.

Zřejmě máte jasno. Tak si zjistěte podmínky přepravy psů u leteckých společností. Štěňata se posílají od nás i za oceán, a bez nějaké újmy. A zjistěte si též veterinární podmínky v USA.

Uživatel s deaktivovaným účtem

26.12.2016 21:04
Uživatel s deaktivovaným účtem

kacmartin napsal(a):
Já mám dost naletano, ale nikdy se psem. Tam budou super podmínky, jak jsem psala, budeme mít domek a já plno času.

Kam byste ho dali na hlídání ?

kacmartin

26.12.2016 21:04
kacmartin

XXX.XXX.143.213

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
Zřejmě máte jasno. Tak si zjistěte podmínky přepravy psů u leteckých společností. Štěňata se posílají od nás i za oceán, a bez nějaké újmy. A zjistěte si též veterinární podmínky v USA.

Děkuji, už to studuju.. doufala jsem trochu, že se tu najde někdo, kdo má zkušenosti takovou cestou.

kacmartin

26.12.2016 21:05
kacmartin

XXX.XXX.143.213

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
Kam byste ho dali na hlídání ?

Jedna z našich mamin.

Uživatel s deaktivovaným účtem

26.12.2016 21:07
Uživatel s deaktivovaným účtem

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
Zřejmě máte jasno. Tak si zjistěte podmínky přepravy psů u leteckých společností. Štěňata se posílají od nás i za oceán, a bez nějaké újmy. A zjistěte si též veterinární podmínky v USA.

Kdo lítá se psem často, má přepravní klec označenou výraznými barvami, aby mohl její nakládání sledovat, protože se může stát, že psa naloží úplně jinam. A také jinde skončí. Tak jako jiné zavazadlo.

27.12.2016 07:09
jelu

XXX.XXX.105.161

Nenechal bych se rozhodit příspěvky vševědoucích a dal bych ho k mamině.

Lucie Meláková

27.12.2016 10:24
Lucie Meláková

XXX.XXX.124.232

Obávám se, že i když je nákladový prostor pro zvířata vytápěný, tak by mohlo tak malé štěně být ve stresu. Ale je možní, že v podmínkách společnosti s kterou poletíte bude možnost, vzít si malé štěně na palubu (někde to bývá rozděleno váhově) a taky jsou všude různé ceny atd. Jinak podmínek co vím, se musí splnit hodně, a není to ani úplně levná záležitost. Kdyžtak více info například: http://www.etravel.cz/novinky/294-dovolena-se-psem. Ale já osobně bych asi radši zvíře nechala doma, nicméně s leteckou přepravou nemám zkušenost, pouze autem a i to je náročné :).

Uživatel s deaktivovaným účtem

27.12.2016 12:06
Uživatel s deaktivovaným účtem

Já bych se obávala že tak malé štěně nemusí cestu v pohodě zvládnout, bála bych se toho i u dospělého psa a neriskovala bych to. Když už jste si štěně vzali a jak čtu pochází z bůhví jakých podmínek, takže pohlídání chovatelem je nemožné tak bych ho nechala doma u některé z mamin jak píšete. JInak pokud máte takové zaměstnání že jezdíte na takové dlouhé doby pryč je otázkou zda jste si psa vůbec měli pořizovat, za mě ne. Na vašem místě bych na žádnou služební cestu nejela, ale to je vaše věc.Ale někdy se musí člověk rozhodnout, bud zaměstnání nebo pes, ve všech případech to dohromady nejde.

Uživatel s deaktivovaným účtem

27.12.2016 13:46
Uživatel s deaktivovaným účtem

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
Já bych se obávala že tak malé štěně nemusí cestu v pohodě zvládnout, bála bych se toho i u dospělého psa a neriskovala bych to. Když už jste si štěně vzali a jak čtu pochází z bůhví jakých podmínek, takže pohlídání chovatelem je nemožné tak bych ho nechala doma u některé z mamin jak píšete. JInak pokud máte takové zaměstnání že jezdíte na takové dlouhé doby pryč je otázkou zda jste si psa vůbec měli pořizovat, za mě ne. Na vašem místě bych na žádnou služební cestu nejela, ale to je vaše věc.Ale někdy se musí člověk rozhodnout, bud zaměstnání nebo pes, ve všech případech to dohromady nejde.

Tak taková služební cesta se neodmítá. Holt se sešla se štěnětem. Mají kliku, že maminka je ochotná ( a snad i schopná )
štěně pohlídat a vychovat. Vrátí se a převezmou si půlroční štěně.
( Jestli jim ho ovšem pak maminka vrátí smajlík ).
Rozhodně bych ho na Floridu netahala a užila si Ameriku bez dalších závazků.

27.12.2016 14:39
lev

XXX.XXX.253.186

A bude to štěně vůbec splňovat veterinární podmínky daných států, vč. mezipřistání ? To by měla být hlavní otázka. Pak to další. Včetně přepravních společností tam a zpět. Tam poletí malé štěně, zpět kus psa, tzn. jiná přepravka, jiné finance, možná jiná společnost, atd... Tohle vše chce znát a pak se rozhodnout.

27.12.2016 15:51
rapotacka11

XXX.XXX.32.169

Zřejmě máte jasno.
ˇˇˇˇˇˇˇˇˇˇˇˇˇˇˇˇˇˇˇˇˇˇˇˇˇ
Kdo "tam" může mít jasno ?
Nikdy nevíte... já počítám s tím horším.
Známého známý tam letěl s kamarádem.
Kámoš se dobře orientoval, dobře mluvil, byl jejich "šéf".
No a šéfa, úplně bez důvodu! vůbec nepustili z letiště
a letěl na otočku domů.
Bambula, který neuměl ani slovo tam zůstal
vykulený, opuštěný, sám .
Samozřejmě to dopadlo dobře, sehnal kontakty,
nějaký Čechy a dobrý.
A ještě, kdyby měl psa .

Uživatel s deaktivovaným účtem

27.12.2016 16:14
Uživatel s deaktivovaným účtem

..."No a šéfa, úplně bez důvodu! vůbec nepustili z letiště
a letěl na otočku domů."...
Znám podobný případ, stačilo, že měl u sebe hotové peníze - něco nepochopitelného a proto podezřelého.

Uživatel s deaktivovaným účtem

27.12.2016 17:39
Uživatel s deaktivovaným účtem

Teda dvouměsíční pracovní cesta, kde vlastně nic dělat nebudu, to je nabídka která se neodmítá.

Jinak ale pokud je prckovi teprv deset týdnů a z nejasných podmínek, propočítejte jestli ho vůbec můžete dovést v daném termínu. V době příletu musí mít očkování proti vzteklině aspoń 30 dní staré. Já být vámi bych ho stejně radši nechala někomu na hlídání a zbytečně si nekomplikovala cestu.

27.12.2016 21:03
bhk

XXX.XXX.210.239

kacmartin napsal(a):
Ahoj. Byla bych ráda za Vaše názory či reakce ohledně mého malého dilema. Máme s přítelem 10 týdenní border kolii a v únoru nás čeká pracovní cesta na Floridu minimálně na měsíc. Jak by jste řešili tuto situaci? Vzít stěně sebou nebo dat na hlídání? Případně máte někdo zkušenosti s takovou cestou? Díky a hez.

A já bych ho vzala sebou. Pokud máte zjištěno co a jak ohledně vet.podmínek, pokud máte dáno, že zaměstnavatel není proti, ten co Vám pronajme dům není proti, víte, že čas se mu věnovat bude.. proč ne? Navíc neletíte hned, ale v únoru - to už zas bude malinko jiné než s 10ti týdením štěndem. Nevidím jediný důvod, proč by to psík neměl zvládnout.Běžně se posílají štěnata letecky do všech koutů světa, kde na ně navíc čeká krom neznáma i neznámý tvor.
A běžně lidé i s mazlíčky cestují po celém světě a nemají ani jeden problém.Problém je to jen tady - na ifauně. Zde se běžně dělá z komára velbloud.

Uživatel s deaktivovaným účtem

28.12.2016 02:06
Uživatel s deaktivovaným účtem

bhk napsal(a):
A já bych ho vzala sebou. Pokud máte zjištěno co a jak ohledně vet.podmínek, pokud máte dáno, že zaměstnavatel není proti, ten co Vám pronajme dům není proti, víte, že čas se mu věnovat bude.. proč ne? Navíc neletíte hned, ale v únoru - to už zas bude malinko jiné než s 10ti týdením štěndem. Nevidím jediný důvod, proč by to psík neměl zvládnout.Běžně se posílají štěnata letecky do všech koutů světa, kde na ně navíc čeká krom neznáma i neznámý tvor.
A běžně lidé i s mazlíčky cestují po celém světě a nemají ani jeden problém.Problém je to jen tady - na ifauně. Zde se běžně dělá z komára velbloud.

Ale tak zeptala se, na ifauně, proč bysme ji nemohli trochu postrašit? smajlík

Je rozdíl, jestli jedete na dovolenou a na pracovní cestu, v logistice nejvíc. Už jen to že neví, na jak dlouho jedou - to se může v dopravě psa pěkně prodražit. Psa budou možná muset poslat jako kargo a ne jako spoluzavazadlo, takže jiný čas odletu, příletu. Když se zpozdí, nebo ho na hranicích zdrží či pošlou zpátky - stačí že se pozvrací nebo ze stresu dostane průjem, takový věci se stávají a úředník na letišti ho nepustí do země. Budou mít čas to řešit? Na to si stejně nejlíp odpoví zadavatelka sama.


PS: tady nedavno Interjet ztratil psa ještě před odletem, ale majitelce to radši řekli až po odletu, aby se let náhodou nezpozdil. S takovou společností je fakt radost létat.

Uživatel s deaktivovaným účtem

28.12.2016 08:49
Uživatel s deaktivovaným účtem

.."PS: tady nedavno Interjet ztratil psa ještě před odletem, ale majitelce to radši řekli až po odletu, aby se let náhodou nezpozdil. S takovou společností je fakt radost létat"...

Taky se stalo, že pes přiletěl na kost zmrzlý, t.j. doslova mražený.

Když vám lítá zavazadlo po světě a aerolinky vám ho přivezou domů po týdnu poněkud orvané, škodu zaplatí, ale když to bude pes ?

Lucie Meláková

28.12.2016 10:55
Lucie Meláková

XXX.XXX.124.232

Myslím, že by neměl zmražený přiletět, prostor je snad vždy vytápěn :).

Uživatel s deaktivovaným účtem

28.12.2016 11:28
Uživatel s deaktivovaným účtem

Lucie Meláková napsal(a):
Myslím, že by neměl zmražený přiletět, prostor je snad vždy vytápěn :).

Něco je teorie, něco bohužel smutná praxe.

Lucie Meláková

17.1.2017 13:50
Lucie Meláková

XXX.XXX.124.232

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
Něco je teorie, něco bohužel smutná praxe.

Je to možné, já vycházela hlavně z tohoto článku: http://www.etravel.cz/novinky/294-dovolena-se-psem.

XXX189

17.1.2017 15:43
XXX189

XXX.XXX.89.103

Mimochodem jak je to s karanténou? Aby z toho měsíce na Floridě štěně netvrdlo 14 dní někde v kleci u veterináře a totéž jak se vrátí...

A naopak můj známý měl problémy s tím, že u sebe neměl žádné peníze v hotovosti, pouze na účtu. Byl podezřelý, že jde do usa na černo dělat... Nejsem si teď jistá, zda ho taky neposlali na otočku domů... Holt Amerika, nejlepší země na světě - jak to lijou do místních dětí...

Uživatel s deaktivovaným účtem

17.1.2017 16:04
Uživatel s deaktivovaným účtem

XXX189 napsal(a):
Mimochodem jak je to s karanténou? Aby z toho měsíce na Floridě štěně netvrdlo 14 dní někde v kleci u veterináře a totéž jak se vrátí...

A naopak můj známý měl problémy s tím, že u sebe neměl žádné peníze v hotovosti, pouze na účtu. Byl podezřelý, že jde do usa na černo dělat... Nejsem si teď jistá, zda ho taky neposlali na otočku domů... Holt Amerika, nejlepší země na světě - jak to lijou do místních dětí...

Karanténa netřeba, jen to očkování proti vzteklině a pes musí být zdravý. U psů nikdy neočkovaných (tzn. štěňat) musí být očkovaní minimálně 30 dní staré, aby už byly vytvořeny protilátky.

Holt America - zkuste si přiletět do Evropy jako cizinec, je to uplně to samý. Manžela z Frankfurtu taky chtěli poslat zpátky.

neregistrovanyuz

17.1.2017 21:10
neregistrovanyuz

XXX.XXX.138.2

10 týdnů je trochu nešťastný věk kvůli očkování. Pečlivě si nastudujte veterinární podmínky, pokud s vámi poletí.
A pokud už bude velké, aby s vámi bylo na palubě udělejte si někde přestávku a větší pauzy mezi jednotlivými lety. Odbavujte ho vždy jen najeden let, abyste si ho mohli vyzvednout, vyvenčit, nakrmit atd., ale na to potřebujete pauzu mezi lety alespoň 4 hodiny, abyste to v pohodě stihli.

Přidejte reakci

Přidat smajlík