Které plemeno jste už dlouho neviděli?

Přidejte téma
Přidejte téma
Otočit řazení příspěvků Otočit řazení příspěvků
8.2.2021 10:39
tero

XXX.XXX.236.180

Některá plemena se vytratila skoro úplně. Neviděla jsem už ani nepamatuju erdela, velšteriera, foxterier hr.,skotský terier a český taky ne.Začali se znovu objevovat v mém okolí jezevčíci.Jak je to u vás?

8.2.2021 10:44
Terven

XXX.XXX.103.178

Taky me napadl velsterier. Kdyz jsem byla mala, byla jich fura. A taky fura bilych spicu.

8.2.2021 11:13
marcelaamax

XXX.XXX.189.249

Jednu erdelku jsem pravidelně vídala na cvičáku na obranách, ale delší dobu tam už nechodí... Velšteriéry jsem vídala hlavně dřív, teď už taky moc ne. Foxe pamatuji spíš z dřívějška, dlouho jsem žádného neviděla, skotstkého teriéra jsem osobně neviděla asi nikdy...českého jsem osobně znala jednoho, ale jinak je ani nevídám.


Jinak jezevčíky v okolí vídám taky, ale ty jsem vídala hodně vždycky. Ono dost starších lidí na vesnicích má právě jezevčíka, nebo mix jezevčíka.

Souhlasím se špicema - dříve jich bylo vidět hodně, dneska už moc ne.

Řekla bych, že je celkově i méně NO, než bylo dřív (když nepočítám cvičák).

A co mám tedy vypozorovaného ve městech je to, že docela dost přibývají bullové. Když jsem si před více než 5ti lety (to je hrozný jak to letí) pořídila bulla, tak nikde moc vidět nebyli (když nepočítám akce přímo pro ně ). Ale teď když jdu městem a rozhlížím se, tak jich vidím fakt dost. A to 5 let je ještě krátká doba, myslím, že předtím jich bylo ještě méně...

No a jinak klasika - hodně vídám čivavy, jorkmuty, maltézáky, bišony, buldočky... bordery (není to tak dlouho, co nám jedna málem vlítla pod auto ), retrívry (GR a LR)..

Jinak je to divný, ale já třeba moc nevídám pudly, kterých tady (ve vedlejších městech) bývalo dřív plno. Na vesnicích zase dřív bylo dost německých ohařů, ty už taky moc nevídám.

8.2.2021 11:49
conie

XXX.XXX.206.202

Už dlouho jsem neviděla bedlingtonteriéra, pekingského palácového psa, českého teriéra a i těch uváděných pudlů je málo. Za to výmarských a maďarských ohařů je ve městě až až, hlavně u kočárků, dost z nich na haltinách.

8.2.2021 11:56
domi.t

XXX.XXX.240.151

U nás v meste som 20 rokov nevidela dalmatina. A nemecku dogu detto.

Zato vyzliciek,husky a buldockov stále pribúda,nechápem.

Uživatel s deaktivovaným účtem

8.2.2021 12:02
Uživatel s deaktivovaným účtem

Dalmatina máme jednoho u nás! Ale nesmí se s náma bavit, tak jen z dálky.
Taky tu máme jednoho královskýho pudla, jsem z něj unešená.

Jinak je to tu dost jednotvárné, tak mě ani nenapadá, co by se tak dalo vidět a nevídá se :)
Tak třeba dlouhosrstou kolii jsem potkala před 10 lety na cvičáku a od té doby nikde.

8.2.2021 12:08
marcelaamax

XXX.XXX.189.249

Dalmatiny znám z coursingu, je to jedna smečka jedné majitelky. To samé pudly - královské - taky jedna smečka jedné majitelky. Ale ani jedno plemeno nevídám běžně na procházkách po městě, nebo za plotem na vesnicích.

Jo a dlouhosrstou kolii znám jednu - teda je bez PP, koupená jako šeltie, ale přerostla . Jina kolie vůbec nevídám.

8.2.2021 12:17
domi.t

XXX.XXX.240.151

marcelaamax napsal(a):
Dalmatiny znám z coursingu, je to jedna smečka jedné majitelky. To samé pudly - královské - taky jedna smečka jedné majitelky. Ale ani jedno plemeno nevídám běžně na procházkách po městě, nebo za plotem na vesnicích.

Jo a dlouhosrstou kolii znám jednu - teda je bez PP, koupená jako šeltie, ale přerostla . Jina kolie vůbec nevídám.

Ooo,a to zasa ja dlhosrstu koliu vidavam každý deň z terasy-maju ju susedia o pár domov ďalej. Pán sa s ňou stále hrá,pes nadšene športuje,polievajú spolu záhradu a v lete driemu niekoľko hodín pod stromom. Vyzerá to byť úplne šťastný pes😉A teda tá jej srsť,to je bomba! 👍🏻

8.2.2021 12:26
kelpie lover

XXX.XXX.31.150

ja som inde ako na vystave este nevidela tibetskeho teriera, holandskeho ovciaka,

8.2.2021 12:30
marcelaamax

XXX.XXX.189.249

Jo a ještě jsem dlouho neviděla baseta, kterého jsme kdysi měli . Ale je teda pravda, že ani dřív jsem je nijak nevídala, jen když to člověk má (nebo měl) doma, tak mu to přijde jako úplně běžný pes .

Uživatel s deaktivovaným účtem

8.2.2021 12:32
Uživatel s deaktivovaným účtem

Ha, baseta jsem viděla zrovna včera. Asi po deseti letech!

8.2.2021 12:33
Andrýsek3

XXX.XXX.213.141

Dalmatinů moc nebylo, ale teď jich vídám dost ve městě. Málo potkávám kokry, dlouhosrstou kolii, kratkosrstych naopak dost. Bullu je všude fakt hooodně. GR a LR bylo dřív mraky a teď vídám spíš už staré. Jezevčíků furt dost a pořád u starší generace. NO ve městě taky moc není, za to BOM vídám dost. I těch ohařů mi přijde, že neni už tolik, před par lety byl boom. Russelů a borderek furt dost😃

Barbrani

8.2.2021 12:36
Barbrani

XXX.XXX.0.163

Já už tak 15 let neviděla dalmatina a už dlouho ani knírače, a to jich bývalo všude okolo docela dost. Ani německou dogu jsem už pár let nepotkala a čivav taky nějak ubývá, minimálně u nás v okolí,. A když nad tím uvažuju, v dětství měli bígly tady v okolí u čtyř domů, teď jsem bígla viděla naposledy možná před deseti lety. A kokršpaněl byl dříve oblíbený a dnes nic moc.

Naopak v každém druhém baráku je buď nějaký bull pes (nejvíce asi STB), borderka, australský ovčák nebo jorkšír. Jorků je opravdu hrozně moc. Naopak když jdu do města, tak tam tomu vévodí zase jork, frbul, mops nebo "pomeranian"/špic. Docela jsou do módy i huskyové. A čtyři mladé holky mají české chodské psy- že by nové módní plemeno? :)

Královského pudla tady mají noví sousedé, nádherný pes, byť na mě "přečančaný" :D Kolii jsem taky neviděla dlouho, ale tu jsem nevídala nikdy nijak zvláště.

8.2.2021 12:43
Atheira

XXX.XXX.209.8

Já zas potkávám v zásadě skoro samý bígly. Mohli byste je někdo odvézt něbo tak? Většina se jich totiž jmenuje Andy, ale pokaždý je to úplně jiný bígl.
Kromě těch bíglů se tu i všichni ostatní psi jmenují Andy. Jsem z toho už dost zmatená a jejich počty rostou, to je ještě horší.

Uživatel s deaktivovaným účtem

8.2.2021 12:47
Uživatel s deaktivovaným účtem

Atheira napsal(a):
Já zas potkávám v zásadě skoro samý bígly. Mohli byste je někdo odvézt něbo tak? Většina se jich totiž jmenuje Andy, ale pokaždý je to úplně jiný bígl.
Kromě těch bíglů se tu i všichni ostatní psi jmenují Andy. Jsem z toho už dost zmatená a jejich počty rostou, to je ještě horší.

Tady je zase milion Maxíků (nejčastěji variace na jorky)....
Já se psovodům bíglů vždy musím smát, páč ten štěkot je poznatelnej na míle daleko.

Basety jsme potkali jednou a můj pes to nechápal. Myslel si, že to nejsou psi.

8.2.2021 12:52
marcelaamax

XXX.XXX.189.249

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
Tady je zase milion Maxíků (nejčastěji variace na jorky)....
Já se psovodům bíglů vždy musím smát, páč ten štěkot je poznatelnej na míle daleko.

Basety jsme potkali jednou a můj pes to nechápal. Myslel si, že to nejsou psi.

Jo tak stejně takhle můj pes nechápal čau čaua, kterého jsme potkali na veterině , a nebyl jediný - reagovali na něj negativně i ostatní psi . To samé byl anglický buldok.

Fena zase moc nedává buldočky a mopsíky, jak chrochtají.

Uživatel s deaktivovaným účtem

8.2.2021 12:56
Uživatel s deaktivovaným účtem

Tak já se asi zrovna pohybuju ve čtvrti, která je bohatá na psí plemena, protože potkáváme jezevčíky knírače, kokry, teriéry (fox, velš-) i šarpeje, různé chrty a chrtíky (neumím určit), šeltie, naháče, dokonce i toho baseta chodí jeden pán venčit do parku, ale je pravda, že je to spíš rarita. Jednu dalmatiní slečnu potkávám pravidelně. Také si pravidelně hrajeme s krásnou královskou pudlicí, se kterou můj psoun kamarádí od mala.
Nejvíc je podle mně šib, buldočků, bostonků, jokrů, borderek no a těch různých bull psů.

Za naprostou raritu považuji, když jsem potkala paní s Dandie dinmont teriérem Tenkrát jsem se dokonce paní šla optat, zda je to skutečně on a ona měla radost, že jsem ho poznala

Připadá mi, že se úplně ztratili střední pudlíci. Dost ubylo JRT, ti už asi vyšli z módy....

Uživatel s deaktivovaným účtem

8.2.2021 12:58
Uživatel s deaktivovaným účtem

marcelaamax napsal(a):
Jo tak stejně takhle můj pes nechápal čau čaua, kterého jsme potkali na veterině , a nebyl jediný - reagovali na něj negativně i ostatní psi . To samé byl anglický buldok.

Fena zase moc nedává buldočky a mopsíky, jak chrochtají.

U nás to bylo v době, kdy pes vylítával po všech možných psech... a na ty basety koukal, co to jako je, a to si k tomu mám čuchnout? a proč? dyť je tu všude kolem spousta psů, proč bych měla čuchat k tomuhle? ...

Uživatel s deaktivovaným účtem

8.2.2021 12:58
Uživatel s deaktivovaným účtem

marcelaamax napsal(a):
Jo a ještě jsem dlouho neviděla baseta, kterého jsme kdysi měli . Ale je teda pravda, že ani dřív jsem je nijak nevídala, jen když to člověk má (nebo měl) doma, tak mu to přijde jako úplně běžný pes .

Baset byl jeden čas velká móda. S námi se jich v devadesátkách venčilo 6. Také kníračů podstatně ubylo.
A ještě dávněji byli "smetáci", skotský a český terier.
A místo všech milých plemen přibývají PBT, AST, bordery.......jo a raslové.

Uživatel s deaktivovaným účtem

8.2.2021 13:14
Uživatel s deaktivovaným účtem

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
Baset byl jeden čas velká móda. S námi se jich v devadesátkách venčilo 6. Také kníračů podstatně ubylo.
A ještě dávněji byli "smetáci", skotský a český terier.
A místo všech milých plemen přibývají PBT, AST, bordery.......jo a raslové.

já už pamatuji z té Vaší party "pod dubem" poslední dva... Hlavně Dědek byl nezapomenutelný... A dneska už je to tam všechno jinak...

Uživatel s deaktivovaným účtem

8.2.2021 13:28
Uživatel s deaktivovaným účtem

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
já už pamatuji z té Vaší party "pod dubem" poslední dva... Hlavně Dědek byl nezapomenutelný... A dneska už je to tam všechno jinak...

Byly to krásné psí časy ! Dnes si to moc nedovedu představit. Sice se sem tam něco popralo, ale stejně.....Tolik psů a plemen a většinou v pohodě.

Uživatel s deaktivovaným účtem

8.2.2021 13:39
Uživatel s deaktivovaným účtem

za prvé to většinou byli sídlištní psi - tedy psi, co od malička byli socializováni sídlištěm. Většina měla báječné páníky, kteří měli přirozený cit a autoritu. A tím, že automaticky a s úsměvem nabírali k procházkám nováčky... tak se to pohodové psí soužití rozšiřovalo a fungovalo. Opravdu se tam potkala výjimečná parta inteligentních psích lidí... padlo to ve chvíli, kdy se hodně z nich ze sídliště rozletělo do vlastního bydlení... Jako některé nejmenované , že Orionko

Uživatel s deaktivovaným účtem

8.2.2021 13:43
Uživatel s deaktivovaným účtem

jen vysvětlím - Orionka poznala mého žíhaného osudového dogáčka na mé profilovce o ozvala se mi. Říkávala mu Buráčku - zhruba před dvaceti lety... A pak jsme se dlouho nepotkali... až virtuálně tady... Pro mě to byla paní Kníráčková... měla úžasné dva střeďáky - mámu se synkem... ale to už je dááávno.

Uživatel s deaktivovaným účtem

8.2.2021 13:44
Uživatel s deaktivovaným účtem

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
za prvé to většinou byli sídlištní psi - tedy psi, co od malička byli socializováni sídlištěm. Většina měla báječné páníky, kteří měli přirozený cit a autoritu. A tím, že automaticky a s úsměvem nabírali k procházkám nováčky... tak se to pohodové psí soužití rozšiřovalo a fungovalo. Opravdu se tam potkala výjimečná parta inteligentních psích lidí... padlo to ve chvíli, kdy se hodně z nich ze sídliště rozletělo do vlastního bydlení... Jako některé nejmenované , že Orionko

Fakt je, že moje současná vesnická uštěkaná psice by to asi nedala.

Uživatel s deaktivovaným účtem

8.2.2021 13:47
Uživatel s deaktivovaným účtem

Pro mě je jednodušší vyjmenovat, koho potkáváme: je to jen samý NO, husky, ohaři a různí kříženci. Pak potkáváme jednoho českého horského psa, jednoho berňáka, jednu tosa inu, jednoho bavorského barváře, jednoho jrt, jednu australskou kelpii, jednu BOC a jednoho goldena. Z dálky vidíme někoho, kdo si teď nedávno pořídil nějaký bull plemeno, 2 štěňata, ale nepoznám, chodí v dost velkým oblouku. Toť asi vše, co potkáváme pravidelně. Jednou jsme potkali nějaké bišonky, pak SAO a švýcarského ovčáka.

8.2.2021 13:53
Andrýsek3

XXX.XXX.8.64

Joo a pravda hodně husky a ČSV, králováků tu je teda taky požehnaně, jsem je dřív nikdy neviděla a teď ve městě jich je hromada. A hodně chrtů, ti mi přijdou teď také celkem módní. No a taky dost utulkacu.

8.2.2021 14:13
arosek

XXX.XXX.60.11

U nas frcej bordery - kam juknu, tam cernobilo. Vetsinou je to tluste, deprimovane, pase to kocarek a vlacej to na haltine :(
Taktez jedou ruzne varinaty na sidlistni yorky, civavy, JRT a beagly. Ubylo celkem jezevciku a malych pudlu, ale porad jsou.
Pribylo dost lovecaku, predevsim ohari (napric ruzni, uz potkavam i VMO), ubylo LR a GR.
Potkavam welshika, foxlici, erdela, dalmatina, kolie (obe varianty), dva skotaky a nekolik bordiku. A taky jednoho norviche. Ale to jsou vsechno starsi psi a novi nepribivaji.
Co nevidam jsou maly kniraci. Ted jeden stredak, ale to je vyjimka. Jinak mrtvo.

Uživatel s deaktivovaným účtem

8.2.2021 14:48
Uživatel s deaktivovaným účtem

erdela si ještě jednou pořídím...je to pro mne pan pes (třeba ten druhý takový nebude ) ....současný bulík je taky prima , a má o dost lepší skladovatelnost...
Všecky jmenované občas vidím, je pravda že určitých ras ubylo, ale dlouho předlouho jsem neviděla briarda...nebo bobtaila a nějakého velkého chrta-afgána, greye, barzoje.

Uživatel s deaktivovaným účtem

8.2.2021 15:00
Uživatel s deaktivovaným účtem

Tak dalmatina jsem nepotkala ani nepamatuju a to samý musím říct i o německé doze.

Ono těch psích plemen bude asi vícero...zase na druhou stranu .dřív u nás byla zase vzácnost potkat dlouhosrstou kolii a teď v místech, kde se pohybuju jsou 3.

janae1

8.2.2021 15:26
janae1

XXX.XXX.160.6

Pekineze jsem naposledy viděla v dětství.
To samé dlouhosrstého standardního jezevčíka, černého s pálením. Ale tam je možné, že byli vzácnost už před 30 lety, našeho bez PP si půjčovali myslivci na krytí a onačili štěňata na PP.

Máme VK, lidi nás zastavují co je to za krásné psy nebo naopak je obdivují, že je už dlouho neviděli.

Beseti chodí na cvičák, tady je někdo bez PP chová, tak jich je více. A soused už má několikátou dlouhostrstou kolii.

Barzoje jsem také naposledy viděla v dětství.
Ubývaj fouskové, zdejší myslivci jsou líní cvičit a "myslivčit" se psy a když už, tak maj výmaráka.

A vlastně znám pouze jednoho dlousrstého NO, tak nevím, jestli se to dá brát jako zapomenuté plemeno neboje to naopak novinka posledních let.

Uživatel s deaktivovaným účtem

8.2.2021 15:33
Uživatel s deaktivovaným účtem

janae1 napsal(a):
Pekineze jsem naposledy viděla v dětství.
To samé dlouhosrstého standardního jezevčíka, černého s pálením. Ale tam je možné, že byli vzácnost už před 30 lety, našeho bez PP si půjčovali myslivci na krytí a onačili štěňata na PP.

Máme VK, lidi nás zastavují co je to za krásné psy nebo naopak je obdivují, že je už dlouho neviděli.

Beseti chodí na cvičák, tady je někdo bez PP chová, tak jich je více. A soused už má několikátou dlouhostrstou kolii.

Barzoje jsem také naposledy viděla v dětství.
Ubývaj fouskové, zdejší myslivci jsou líní cvičit a "myslivčit" se psy a když už, tak maj výmaráka.

A vlastně znám pouze jednoho dlousrstého NO, tak nevím, jestli se to dá brát jako zapomenuté plemeno neboje to naopak novinka posledních let.

Já mám pocit, že dřív byla u NO dlouhosrstá varianta nestandard a teď už snad může být.
Zrovna ty dlouhosrsťáky u nás vídám asi tři.....a mám štěstí občas je k vidění i ten zázrak, psí víla....barzoj.

petr751

8.2.2021 17:03
petr751

XXX.XXX.241.197

Já si zase nepamatuju, kdy jsem naposled zahlédl dobrmana nebo i čistého westíka...

Uživatel s deaktivovaným účtem

8.2.2021 17:19
Uživatel s deaktivovaným účtem

....u nas v oblasti Prahy - část Prahy 9 snad vsechna možná plemena s prevahou boc, bullů, šib, labrošů a posledni dobou chrtů....

Uživatel s deaktivovaným účtem

8.2.2021 19:31
Uživatel s deaktivovaným účtem

Briardi, dobrnani, německé dogy, střední a malí pudli, boxeři, knírači, to jsou plemena dříve celkem hojná a dnes je skoro nepotkáte. Nepíšu o cvičácích, tam to bude jiné. Ale jinak je přetlak labradorů, zlatých retrivrů, psů typu bull, yorků, čivav, jrt, výmaráků, maďarů, bíglů a napodobenin všech těchto plemen.

8.2.2021 20:50
Terven

XXX.XXX.110.191

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
....u nas v oblasti Prahy - část Prahy 9 snad vsechna možná plemena s prevahou boc, bullů, šib, labrošů a posledni dobou chrtů....

Jo, šiby a akity - současnej módní trend. Ještě možná pochopím tu šibu, ale naprosto mimo moje chápání je, co vede lidi k pořízení akity.
Jasně, beru, že někdo má rád holky, jinej vdolky- mně se třeba akití odtažitý výraz bez mimiky vůbec nelíbí, ale chápu, že je to věc vkusu.
Ale akity vídám výhradně na vodítku a obvykle hodně nepřátelsky reagujou na okoljdoucí psy.
Na cvičák k nám kdysi chodili manželé s americkým akiťákem, řešili bázlivost a špatnou socializaci - teď, po několika létech, koukám, že nedořešili. Potkala jsem paní se psem, moje dvě malý feny na vodítku, jedna z nich hárá. Akiťák zřejmě ucítil vůni, tak si sedl a nasával, jakmile jsme ho minuly, dostal záchvat zuřivosti a majitelka měla co dělat, aby ho udržela. Pro mě naprosto nepochopitelná reakce.
Nechápu, co lidi vede k pořízení takovýho plemene, leda by to v domácím prostředí byli úžasní mazlíci a výjimečné povahy. Docela by mě to zajímalo.

Uživatel s deaktivovaným účtem

8.2.2021 21:18
Uživatel s deaktivovaným účtem

Terven napsal(a):
Jo, šiby a akity - současnej módní trend. Ještě možná pochopím tu šibu, ale naprosto mimo moje chápání je, co vede lidi k pořízení akity.
Jasně, beru, že někdo má rád holky, jinej vdolky- mně se třeba akití odtažitý výraz bez mimiky vůbec nelíbí, ale chápu, že je to věc vkusu.
Ale akity vídám výhradně na vodítku a obvykle hodně nepřátelsky reagujou na okoljdoucí psy.
Na cvičák k nám kdysi chodili manželé s americkým akiťákem, řešili bázlivost a špatnou socializaci - teď, po několika létech, koukám, že nedořešili. Potkala jsem paní se psem, moje dvě malý feny na vodítku, jedna z nich hárá. Akiťák zřejmě ucítil vůni, tak si sedl a nasával, jakmile jsme ho minuly, dostal záchvat zuřivosti a majitelka měla co dělat, aby ho udržela. Pro mě naprosto nepochopitelná reakce.
Nechápu, co lidi vede k pořízení takovýho plemene, leda by to v domácím prostředí byli úžasní mazlíci a výjimečné povahy. Docela by mě to zajímalo.

..z toho psa mam stejný pocit....kousek od nás ho maji, krasný impozantni pes, nehne brvou za zadnych okolnosti, chodí s nim pan, pes na vodítku, neexistuje se k němu priblizit...

Uživatel s deaktivovaným účtem

8.2.2021 21:38
Uživatel s deaktivovaným účtem

Tak když byli moji ber-beři štěňata, tak jsme se několikrát týdně na venčícím plácku potkávali s paní, co měla tři akity, tři holky....psí tetičky k nezaplacení, i ta moje divoška se chovala slušně....když holt jich byla přesila, tak si nevyskakovala, ale hezky způsobně se pozdravila a byla hodné štěňátko...ty akity teda ani známka nějaké agrese.
A teď potkávám staršího pána s akiťákem a pohoda, pes si nikoho nevšímá, hledí si svého.
Takže já musím říct, že s akitama máme tu nej zkušenost.

Uživatel s deaktivovaným účtem

8.2.2021 21:45
Uživatel s deaktivovaným účtem

Terven napsal(a):
Jo, šiby a akity - současnej módní trend. Ještě možná pochopím tu šibu, ale naprosto mimo moje chápání je, co vede lidi k pořízení akity.
Jasně, beru, že někdo má rád holky, jinej vdolky- mně se třeba akití odtažitý výraz bez mimiky vůbec nelíbí, ale chápu, že je to věc vkusu.
Ale akity vídám výhradně na vodítku a obvykle hodně nepřátelsky reagujou na okoljdoucí psy.
Na cvičák k nám kdysi chodili manželé s americkým akiťákem, řešili bázlivost a špatnou socializaci - teď, po několika létech, koukám, že nedořešili. Potkala jsem paní se psem, moje dvě malý feny na vodítku, jedna z nich hárá. Akiťák zřejmě ucítil vůni, tak si sedl a nasával, jakmile jsme ho minuly, dostal záchvat zuřivosti a majitelka měla co dělat, aby ho udržela. Pro mě naprosto nepochopitelná reakce.
Nechápu, co lidi vede k pořízení takovýho plemene, leda by to v domácím prostředí byli úžasní mazlíci a výjimečné povahy. Docela by mě to zajímalo.

Můj názor, že vybírají podle vzhledu. A netuší, co je to za povahu. Za mého dětství mívali lidi čau-čau (-y nebo -e?), než zjistili, že asiati jsou trochu sví.

9.2.2021 07:22
TyVed

XXX.XXX.4.98

Terven napsal(a):
Jo, šiby a akity - současnej módní trend. Ještě možná pochopím tu šibu, ale naprosto mimo moje chápání je, co vede lidi k pořízení akity.
Jasně, beru, že někdo má rád holky, jinej vdolky- mně se třeba akití odtažitý výraz bez mimiky vůbec nelíbí, ale chápu, že je to věc vkusu.
Ale akity vídám výhradně na vodítku a obvykle hodně nepřátelsky reagujou na okoljdoucí psy.
Na cvičák k nám kdysi chodili manželé s americkým akiťákem, řešili bázlivost a špatnou socializaci - teď, po několika létech, koukám, že nedořešili. Potkala jsem paní se psem, moje dvě malý feny na vodítku, jedna z nich hárá. Akiťák zřejmě ucítil vůni, tak si sedl a nasával, jakmile jsme ho minuly, dostal záchvat zuřivosti a majitelka měla co dělat, aby ho udržela. Pro mě naprosto nepochopitelná reakce.
Nechápu, co lidi vede k pořízení takovýho plemene, leda by to v domácím prostředí byli úžasní mazlíci a výjimečné povahy. Docela by mě to zajímalo.

Koukal sem jako vrána v Praze na Malé straně. Potkávám několik amerických akit, různá vlkovitá stvoření a včetně sarlose a pak už tedy vlastně typicky městské psy. Tím myslím setry, výmaráky a GR.

Jinak tedy ale k těm akitám. Naši kavkazáci jsou bez konkurenčně nejmazlivější a nejvíc milující plemeno, které sem kdy měl a ještě k tomu až nepochopitelně inteligentní. A znám jen jednoho akiťáka, ale když ho vidím s jeho rodinou, tak mi to přijde dost podobné. Takže třeba ty akity mají něco do sebe. Tím ovšem rozhodně nikoho nenabádám, aby si je pořizoval do města. Někdo prostě tu typickou psí povahu na 100% ovlivnitelnou přáním páníčka uplně nemusí.

Uživatel s deaktivovaným účtem

9.2.2021 07:27
Uživatel s deaktivovaným účtem

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
Můj názor, že vybírají podle vzhledu. A netuší, co je to za povahu. Za mého dětství mívali lidi čau-čau (-y nebo -e?), než zjistili, že asiati jsou trochu sví.

Mám jednu osobní zkušenost v širší rodině - akitu si pořídila rodina s nulovou zkušeností se psy, myslím, že tam hrál roli vzhled a skutečnost, že tuhle rasu "nemá každej"....

9.2.2021 08:12
marcelaamax

XXX.XXX.189.249

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
Mám jednu osobní zkušenost v širší rodině - akitu si pořídila rodina s nulovou zkušeností se psy, myslím, že tam hrál roli vzhled a skutečnost, že tuhle rasu "nemá každej"....

Já mám zase takhle podobně zkušenost přes kamarádku, kde její rodina si pořídila shibu. Psa jsem i viděla, když ho kamarádka hlídala. To byl ještě odrostlé štěně. A byl v pohodě, jen takovej trochu rezervovanej, moc se ke mě nehrnul. Ale to asi k té jejich povaze patří (a já si říkám, že bych to taky někdy ocenila, když se mi fena začne uklidňovat až po hodině, co je u nás návštěva ) . No, jenže postupně jim začal útočit na psy, vrčet na ně u žrádla a startovat i po nich, a nakonec už i nejen kvůli žrádlu. Nemyslím si ,že by to bylo psem, ale přístupem k němu . A když se jich kamarádka ptala, proč si pořídili zrovna shibu, tak oni vlastně ani nevěděli...

Jinak v blízké vesnici chová jedna paní akity, má jich několik, a v pohodě.

Edit.:

jen ještě v návaznosti na ten váš příspěvek - nejsem si jistá, jestli zrovna u aktiny jde o to, jestli má člověk zkušenosti se psy, protože pokud má zkušenosti s jinými plemeny, tak si myslím ,že u akity to bude jinak a moc mu to nepomůže, možná spíš naopak. Ale to už jsme tu taky řešili mockrát.

Uživatel s deaktivovaným účtem

9.2.2021 09:14
Uživatel s deaktivovaným účtem

Akity v mém okolí přibývají a jeden se kterým jsem víc v kontaktu okázale moje psy ignoruje. Nutno říct, že moji jeho taky, protože kdyby mělo dojít ke kontaktu, pravděpodobně by se servali.
Jinak v mém okolí je nejzajímavější asi barzoj, patnáctiletá královská pudlice, tosa inu, zmiňovaný briard :)

Co mi často chybí při pohybu městem jsou psi v kondici, cokoliv potkám je vyzrane, neochotne k pohybu, od jorku po labrouse. Když jdeme s některým mým tibetem běhat, je to trochu nepoměr, můj obří chlupatý pes s lehkostí kluse vpřed a padesáti kilovy labrador sotva funi na krátké šňůře...

9.2.2021 09:27
marcelaamax

XXX.XXX.189.249

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
Akity v mém okolí přibývají a jeden se kterým jsem víc v kontaktu okázale moje psy ignoruje. Nutno říct, že moji jeho taky, protože kdyby mělo dojít ke kontaktu, pravděpodobně by se servali.
Jinak v mém okolí je nejzajímavější asi barzoj, patnáctiletá královská pudlice, tosa inu, zmiňovaný briard :)

Co mi často chybí při pohybu městem jsou psi v kondici, cokoliv potkám je vyzrane, neochotne k pohybu, od jorku po labrouse. Když jdeme s některým mým tibetem běhat, je to trochu nepoměr, můj obří chlupatý pes s lehkostí kluse vpřed a padesáti kilovy labrador sotva funi na krátké šňůře...

Jo s těma tlustyma psema souhlasím. Mě před pár lety nařkla jedna paní z toho, že týrám psa tím, že mě MUSÍ tahat na kolobce a že je hubený, a sama za sebou táhla ufunenou kouli, která břicho fakt téměř táhla po zemi, sotva šla.

A pravidelně vídám jednoho labrouse, a to je taky extrém. Ale pes už je starej a dost možná i nejak nemocnej. I když teda vídám ho už pár let a pořád vypadá stejně.Vzdycky se oddaně koulí na volno vedle páníka.

Uživatel s deaktivovaným účtem

9.2.2021 09:33
Uživatel s deaktivovaným účtem

ja uz dlouho nevidela baseta,corgiho a kralovskeho pudla a westika.ubyva i rotviku,dobrmanu a boxeru. zato kopa jorku,jrt a pitbulu

9.2.2021 09:53
šavlozubka

XXX.XXX.238.69

marcelaamax napsal(a):
Jo s těma tlustyma psema souhlasím. Mě před pár lety nařkla jedna paní z toho, že týrám psa tím, že mě MUSÍ tahat na kolobce a že je hubený, a sama za sebou táhla ufunenou kouli, která břicho fakt téměř táhla po zemi, sotva šla.

A pravidelně vídám jednoho labrouse, a to je taky extrém. Ale pes už je starej a dost možná i nejak nemocnej. I když teda vídám ho už pár let a pořád vypadá stejně.Vzdycky se oddaně koulí na volno vedle páníka.

Mám podobnou zkušenost. Když byl náš dědek puberťák, byl vysloveně hubenej. S bídou pět pět a půl kila. Úplně se vymykal z množiny většiny místních jezevčíků a jezevčíkoidů, co vláčí bříško div ne po zemi nebo jsou aspoň poctivé válečky. Že ho nekrmím jsem si tehdy vyslechla snad na každé procházce. Teď na starý kolena už má o kilo víc, ale pořád je šlank. Takže když jsem nedávno pro něj odmítla pamlsek, tak jsem si taky vyslechla, že je chudák hubenej. Pánova čuba byla vedle něj jak koule na tenkých nožičkách.

Uživatel s deaktivovaným účtem

9.2.2021 10:27
Uživatel s deaktivovaným účtem

šavlozubka napsal(a):
Mám podobnou zkušenost. Když byl náš dědek puberťák, byl vysloveně hubenej. S bídou pět pět a půl kila. Úplně se vymykal z množiny většiny místních jezevčíků a jezevčíkoidů, co vláčí bříško div ne po zemi nebo jsou aspoň poctivé válečky. Že ho nekrmím jsem si tehdy vyslechla snad na každé procházce. Teď na starý kolena už má o kilo víc, ale pořád je šlank. Takže když jsem nedávno pro něj odmítla pamlsek, tak jsem si taky vyslechla, že je chudák hubenej. Pánova čuba byla vedle něj jak koule na tenkých nožičkách.

Taky jsem si x krát vyslechla, že mám hubeného psa, přitom je pro své plemeno na horní hranici akorát je to sporťák, co lítá jak střela. Což mi připomíná hrozný nešvar některých pejskařů, krmit cizí psy Já sama nosím pamlskovník plný, ale nenapadlo by mě jen tak začít cizího psíka krmit. Ještě to beru, když se dotyčný(á) zeptá, ale někteří se ani nezeptají a už to cpou do psa jak šišky do husy Obzvlášť mě to točilo, když se v naší čtvrti trávilo a já učila psouna nesbírat a nebrat si nic od cizích....

9.2.2021 10:29
Fiona.Praha

XXX.XXX.237.140

Terven napsal(a):
Jo, šiby a akity - současnej módní trend. Ještě možná pochopím tu šibu, ale naprosto mimo moje chápání je, co vede lidi k pořízení akity.
Jasně, beru, že někdo má rád holky, jinej vdolky- mně se třeba akití odtažitý výraz bez mimiky vůbec nelíbí, ale chápu, že je to věc vkusu.
Ale akity vídám výhradně na vodítku a obvykle hodně nepřátelsky reagujou na okoljdoucí psy.
Na cvičák k nám kdysi chodili manželé s americkým akiťákem, řešili bázlivost a špatnou socializaci - teď, po několika létech, koukám, že nedořešili. Potkala jsem paní se psem, moje dvě malý feny na vodítku, jedna z nich hárá. Akiťák zřejmě ucítil vůni, tak si sedl a nasával, jakmile jsme ho minuly, dostal záchvat zuřivosti a majitelka měla co dělat, aby ho udržela. Pro mě naprosto nepochopitelná reakce.
Nechápu, co lidi vede k pořízení takovýho plemene, leda by to v domácím prostředí byli úžasní mazlíci a výjimečné povahy. Docela by mě to zajímalo.

Mám to stejné. Jsou to krásní psi, ale takoví na mne moc samostatní, moc povznesení nad věcí.
Teď jsem tady zahlédla Akitu, je to velké, klidné, takže asi dospělé. Na dálku jsem neobjevila pohlaví. Až se s nimi potkám z oka do oka, můžu se zeptat, co je přimělo k tomu, aby si takového psa pořídili do paneláku v Praze, samotnou mne to zajímá.

9.2.2021 10:47
janaa

XXX.XXX.34.179

Akitu jsme nedávno potkali,a vzhledem k tomu,že byla na volno a pána měla na salámu,tak nic moc situace.
Jinak v mém dětství v Praze bylo dost pekinézů, čaučau, pudlíků, pak nějak zmizeli, zvlášť ti první dva jmenovaní. Pak byla velká móda RR, v jednu dobu to snad bylo,kdo nemá RR,jako by nebyl. Zaplaťpánbůh mi přijde, že tahle doba už pominula, a lidi, co si to pořizovali pro barvu přesedlali na maďarský ohaře.
V současnosti na vsi stále hrají prim NO a jejich kříženci. Ale co vím, tak v okolí je několik něcojakogolden, jeden labík, dvě šeltie, jedna kraťanda, jeden vipet, samojed, fousek, několik křižovatek od malých po křížence nějakýho pastevce, boxer, bílý švýcarský. Takováta klasická směska všeho. Ale NO vedou rozhodně

Uživatel s deaktivovaným účtem

9.2.2021 11:16
Uživatel s deaktivovaným účtem

TyVed napsal(a):
Koukal sem jako vrána v Praze na Malé straně. Potkávám několik amerických akit, různá vlkovitá stvoření a včetně sarlose a pak už tedy vlastně typicky městské psy. Tím myslím setry, výmaráky a GR.

Jinak tedy ale k těm akitám. Naši kavkazáci jsou bez konkurenčně nejmazlivější a nejvíc milující plemeno, které sem kdy měl a ještě k tomu až nepochopitelně inteligentní. A znám jen jednoho akiťáka, ale když ho vidím s jeho rodinou, tak mi to přijde dost podobné. Takže třeba ty akity mají něco do sebe. Tím ovšem rozhodně nikoho nenabádám, aby si je pořizoval do města. Někdo prostě tu typickou psí povahu na 100% ovlivnitelnou přáním páníčka uplně nemusí.

.u nás sarlos jeden kus též, je nadherný, do roka běhal navolno....bál se lidí, ke psům klidný...teď už ho potkavam jen na dlouhé šňůře, ale pan se mu neskutečně věnuje...

9.2.2021 11:37
TyVed

XXX.XXX.4.98

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
.u nás sarlos jeden kus též, je nadherný, do roka běhal navolno....bál se lidí, ke psům klidný...teď už ho potkavam jen na dlouhé šňůře, ale pan se mu neskutečně věnuje...

No já sem právě nevydržel a nejdřív sem se zeptal, jestli sem opravdu poznal, co je to za plemeno. A pak sem zjistil, že když si dřepnu kus dál od všech lidí a tvářím se, že se o něj vůbec nezajímám, tak on i přijde. A tak nějak se postavil přímo u mě, že sem ho mohl i podrbat. K nikomu jinému nešel a i jeho pán se celkem divil.

Uživatel s deaktivovaným účtem

9.2.2021 11:51
Uživatel s deaktivovaným účtem

“Pak byla velká móda RR, v jednu dobu to snad bylo,kdo nemá RR,jako by nebyl. Zaplaťpánbůh mi přijde, že tahle doba už pominula, a lidi, co si to pořizovali pro barvu přesedlali na maďarský ohaře.”

To je pravda, 10+ let zpět jsem RR také potkávala na každém kroku, ale v posledních letech se kamsi vytratili. Vzhledem k tomu, že jich velká část nebyla dobře vedena, a tedy byli nesnášenliví k témuž pohlaví a ještě rádi a často utíkali, docela se mi - svým způsobem - ulevilo. Teď nám je tady nahradili leopardi, ale ti naštěstí nikdo volně nepouští.

Každopádně bych řekla, že ty vizsly i tímto (a tím, že jsou “vhodné k dětem”) hodně utrpěly. Máme v blízkém okolí čtři psy, a z toho tři jsou - povahově - těžcí nestandardi...

Uživatel s deaktivovaným účtem

9.2.2021 12:28
Uživatel s deaktivovaným účtem

TyVed napsal(a):
No já sem právě nevydržel a nejdřív sem se zeptal, jestli sem opravdu poznal, co je to za plemeno. A pak sem zjistil, že když si dřepnu kus dál od všech lidí a tvářím se, že se o něj vůbec nezajímám, tak on i přijde. A tak nějak se postavil přímo u mě, že sem ho mohl i podrbat. K nikomu jinému nešel a i jeho pán se celkem divil.

....ja se toho našeho ani nepokoušela, ale pán byl nadšený že jsem jako jediná poznala.....

9.2.2021 13:30
aluska

XXX.XXX.197.205

šavlozubka napsal(a):
Mám podobnou zkušenost. Když byl náš dědek puberťák, byl vysloveně hubenej. S bídou pět pět a půl kila. Úplně se vymykal z množiny většiny místních jezevčíků a jezevčíkoidů, co vláčí bříško div ne po zemi nebo jsou aspoň poctivé válečky. Že ho nekrmím jsem si tehdy vyslechla snad na každé procházce. Teď na starý kolena už má o kilo víc, ale pořád je šlank. Takže když jsem nedávno pro něj odmítla pamlsek, tak jsem si taky vyslechla, že je chudák hubenej. Pánova čuba byla vedle něj jak koule na tenkých nožičkách.

Jo to znám, moji 4 jezevčíci , dlouhosrstý trpaslíci, 3 kastrovaný feny do 5ti kil, pes výstavák s PP 5,5 kilča. Taky mi pořád říkaj, že jsou hubený. Tak odpovídám, jakej pán, takovej pes. Mám 178 cm a 65 kg v 51 letech

9.2.2021 14:37
Latifah

XXX.XXX.248.228

Už několik let jsem neviděla vlkodava,dalmatina,německou dogu, kokršpaněly,neapolského mastina, ani třeba dobrmana,rotvajlera či bernardýna.Dříve byly všude.
Chodívala tu paní a měla na vodítku dva vlkodavy,každý z jedné strany.Paní byla drobná,hubená.Psi jí sahali až do pasu. Byl tu i pán se třemi afghánskými chrty.Všichni krásně načesání,elegantní.A když se tento pán s paní míjeli,byl to nádherný pohled.Teď má pán tři vipety a ti se věčně klepou zimou.Oblečky nemají snad jen v létě.

V okolí mají lidé většinou německé ovčáky,černé labradory, ohaře,borderky,bully či naopak yorky,čivavy,jezevčíky a fr.buldočky.Je tu jeden boxer,čuvač,berňák.Často se potkáváme s pánem,který mi při každém setkání vypravuje, jak kupoval jezevčíka a ze štěněte vyrostla 60cm kříženka zavalitější postavy.Dnes je fence už asi 12 let,ale zdá se,že pán jí to stále neodpustil😀

Uživatel s deaktivovaným účtem

9.2.2021 15:37
Uživatel s deaktivovaným účtem

marcelaamax napsal(a):
Jo s těma tlustyma psema souhlasím. Mě před pár lety nařkla jedna paní z toho, že týrám psa tím, že mě MUSÍ tahat na kolobce a že je hubený, a sama za sebou táhla ufunenou kouli, která břicho fakt téměř táhla po zemi, sotva šla.

A pravidelně vídám jednoho labrouse, a to je taky extrém. Ale pes už je starej a dost možná i nejak nemocnej. I když teda vídám ho už pár let a pořád vypadá stejně.Vzdycky se oddaně koulí na volno vedle páníka.

To jsem zapomněla, u nás taky jeden labík, je s PP a fenka a teda vypadá děsně, je mi jí hrozně líto, sotva se valí. Já si tohleto u vlastních psů hrozně hlídám, aby ta váha byla akorát a podle toho upravuju krmnou dávku, hlavně v zimě. V létě mají víc pohybu, to moc nemusím řešit.

19.5.2021 01:05
ChilliHot

XXX.XXX.71.5

Já jsem hrozně dlouho neviděl ACD, přitom za mě nejlepší plemeno, co kdy světem chodilo. A snad i nejhezčí. Na druhou stranu, možná dobře, že je nevidím. Hlavně, aby nepřišli do módy!
Jinak u nás taky samá bordera. A všechny černobílé. Jeden z nich, kluk borderák, je pořád zavřený na dvorku, jednou, max dvakrát denně chodí na procházku. Neumí nic, jen sedni. Přesto nevypadá, že by byl nějak deprimovaný... Spíš vypadá, že je to psí knedlík a že je s prominutím trošku pomalejší:) Vždycky, když ho potkám, musím pořád přemýšlet, jak je to vlastně možné.

21.1.2022 17:03
MJGrifonek

XXX.XXX.164.150

hezký den, i když asi trochu pozdě. Pravda, některá plemena trochu mizí. Je to hodně věc módy. Nevidíkm knírače. Měl jsem velkého jako dvacetiletý kluk. Boží pes a taky dobrý buchtolep (dámy sna odpustí . Teď máme v pořasí šestého psa, BEG. Na velkýho knírače už bych asi neměl. Tak máme 10-ti měsíčního mazla, minulý byl bráboš. No taky není moc vidět a jsem tomu rád, chovy se snad udrží v cajku. Jinak nejvíc potkáváme yorky, a no a hlavně širokohubý.

Uživatel s deaktivovaným účtem

21.1.2022 19:31
Uživatel s deaktivovaným účtem

Onyndo jsem měli svátek - potkali jsme saluku. Nádherná elegance a noblesa v chůzi. Tu jsem viděla naposledy tak před 40 lety na dostizích.

21.1.2022 20:53
GAELLE

XXX.XXX.66.235

Neviděla jsem dlouho velšteriéra, foxteriéra.
Je to samý jork, bull, labrador. Semtam NO.

21.1.2022 21:05
rapotacka11

XXX.XXX.224.124

Foxíky u nás vidám
Dlouho jsem tu neviděla bernardýna, leona, funlanda,
pastevce, tibeta, čaua.
No jo, změna je život ....
Město je ale velké, možná snad někde na okraji .

21.1.2022 21:37
elisak

XXX.XXX.194.232

Moc nevídám anglický kokry, dřív jich bylo mnohem víc. Nedávno jsem jednoho potkala a celkem dlouho mi trvalo než mi docvalko, co mi na něm připadá tak zvláštní. Byl to ocas, byl to první kokr s nekupírovaným ocasem, co jsem viděla.

Uživatel s deaktivovaným účtem

21.1.2022 21:49
Uživatel s deaktivovaným účtem

Včera jsem potkala paní se třemi irskými pšeničnými teriéry.Ty už jsem neviděla ani nepamatuji.Byli nádherní,poslušní.

22.1.2022 00:00
Terven

XXX.XXX.103.178

Pokud bych měla jmenovat psy, kteří za mýho mládí byli běžní a teď už téměř nejsou, tak určitě velšteriér a bílý střední špic.

22.1.2022 01:25
fikovnice

XXX.XXX.132.29

Já se přidávám k těm, co zmiňovali dalmatiny. Když jsem byla dítě, tak tady v sousedství měli dva, a ten jeden byl neskutečný mazel...
A taky mám pocit, že nevídám boxery (asi kvůli zdraví?).
Jo, a foxla (nevychovanýho) si pořídila do paneláku kdysi pradávno moje tehdy nej kámoška. Pes nulové vyžití, celý život na špagátu kolem paneláku, a VŽDY, když jsem k nim přišla na návštěvu (a bylo to často), tak mi roztrhl něco z mého oblečení (několikery kalhoty, několik halenek,... Sranda byla, že jsem se to bála říct mámě, takže maminka kamarádky, event. její teta mi vždy ty poničené kusy opravovaly...a máma se vždy po čase podivovala, že si nepamatuje, že by mi tu či onu část garderóby opravovala ).

22.1.2022 08:40
Trickyvoo

XXX.XXX.248.31

To jsou vždy nějaká plemena v módě a pak najednou vymizí a je zas moderní něco jiného. Já jsem dlouho neviděla dalmatina, amerického kokra, který vytlačil anglického kokra. O dalmatinovi a am.kokrovi se říkalo vždy, že jsou blbí. Nevím ale proč se to u nás říkalo. Nedávno jsem viděla obřího pudla, ale ty střední a malý taky už dlouho ne a o pudlech se zas říkalo, že jim na stará kolena hrábne. Taky je výrazně méně N0 a jezevčíků. Za to vestajové se těší stále velké oblibě, pak teda retrívři a border kolie, různí bullové. Dlouho jsem neviděla taky rotvajlera, bernardýna. Bullové to ze psů pro namachrované blbečky dotáhli na psy k dětem.

Uživatel s deaktivovaným účtem

22.1.2022 11:08
Uživatel s deaktivovaným účtem

Dalmatina, briarda, dobrmana, středního knírače, německou dogu, kokršpaněla anglického i amerického, irského teriéra, českého teriéra, skotského teriéra, aljašského malamuta, velšteriéra, oba foxteriéry,... a řadu dalších plemen, když pominu výstavy, tam vidět jsou.
Potkávám samé bordery, australské ovčáky, maďary, psy typu bull (nemůžu napsat amstafy a stafbuly, protože v tom jsou zahrnuti i kříženci typu bull), zlaté a labradorské retrívry, takyjorky,...
Pomálu je NO, boxerů, velkých a malých kníračů, přičemž jednu dobu bylo malých kníračů a jejich kříženců moře,...
Špicové se u nás dřív ani nijak nevyskytovali, a teď též ne.

22.1.2022 11:20
BlueBee

XXX.XXX.3.174

Vcera jsem videla na veterine stěně plemene Coton de Tulear. Proste nadhera. O plemeni jsem vedela, ale nikdy nemela moznost videt.
Jinak akitu jsem mela, ve veku 12ti let nam predloni ‘odesla’, je to uzasny pes. Velice svehlavy a citlivy, ale rodinu a veskere pratele rodiny miluje, vychovat se da velice dobre, jen nesmi byt natlak. Trosku tezsi je to s chovanim k jinym psum. Hlavne feny jsou nektere dost nesnasenlive. Pred ni jsme meli s manzelem dobrmana a ta povaha obou plemen nesrovnatelna. Ted mame stene nemeckeho pince, tech vidim taky velice malo, spise nevidim:-) Vidam hodne trpaslicich pincu, prazskych krysariku, mozna ruzne nakrizenych, taky dobrmanu je pomalu k videni oproti minulosti.

22.1.2022 11:21
BlueBee

XXX.XXX.3.174

A chodi u nas jeden uzasny foxterier. Ti taky jinak nejsou k videni:-)

22.1.2022 12:33
fikovnice

XXX.XXX.134.107

BlueBee napsal(a):
Vcera jsem videla na veterine stěně plemene Coton de Tulear. Proste nadhera. O plemeni jsem vedela, ale nikdy nemela moznost videt.
Jinak akitu jsem mela, ve veku 12ti let nam predloni ‘odesla’, je to uzasny pes. Velice svehlavy a citlivy, ale rodinu a veskere pratele rodiny miluje, vychovat se da velice dobre, jen nesmi byt natlak. Trosku tezsi je to s chovanim k jinym psum. Hlavne feny jsou nektere dost nesnasenlive. Pred ni jsme meli s manzelem dobrmana a ta povaha obou plemen nesrovnatelna. Ted mame stene nemeckeho pince, tech vidim taky velice malo, spise nevidim:-) Vidam hodne trpaslicich pincu, prazskych krysariku, mozna ruzne nakrizenych, taky dobrmanu je pomalu k videni oproti minulosti.

Sem přispívá jedna chovatelka německých pinčů...je ale pravda, že teď už málo a už dlouho jsem nečetla žádný její příspěvek.

22.1.2022 13:23
Terven

XXX.XXX.110.191

BlueBee napsal(a):
Vcera jsem videla na veterine stěně plemene Coton de Tulear. Proste nadhera. O plemeni jsem vedela, ale nikdy nemela moznost videt.
Jinak akitu jsem mela, ve veku 12ti let nam predloni ‘odesla’, je to uzasny pes. Velice svehlavy a citlivy, ale rodinu a veskere pratele rodiny miluje, vychovat se da velice dobre, jen nesmi byt natlak. Trosku tezsi je to s chovanim k jinym psum. Hlavne feny jsou nektere dost nesnasenlive. Pred ni jsme meli s manzelem dobrmana a ta povaha obou plemen nesrovnatelna. Ted mame stene nemeckeho pince, tech vidim taky velice malo, spise nevidim:-) Vidam hodne trpaslicich pincu, prazskych krysariku, mozna ruzne nakrizenych, taky dobrmanu je pomalu k videni oproti minulosti.

Zajímavý...je pěkný, jak každej to má jinak
Věřím, že coton jako štěně může být boží, v dospělosti je to pro mě nezajímavá hora chlupů
Od akity k německému pinči mi to přijde jako óbr skok, jsou to plemena nebe a dudy. Jsem zvědavá, zda vám bude vyhovovat pinč, pokud vám vyhovovala akita.
Mně pinčí povaha vyhovuje maximálně, ale já mám trpaslíka. Celkem vám závidím, že jich vídáte hodně. Pro mě je vždycky svátek, pokud nějakýho potkáme a je to fakt trpasličí pinč. Většinou vídám různý množárenský sprskliny.

22.1.2022 13:35
BlueBee

XXX.XXX.3.174

Terven napsal(a):
Zajímavý...je pěkný, jak každej to má jinak
Věřím, že coton jako štěně může být boží, v dospělosti je to pro mě nezajímavá hora chlupů
Od akity k německému pinči mi to přijde jako óbr skok, jsou to plemena nebe a dudy. Jsem zvědavá, zda vám bude vyhovovat pinč, pokud vám vyhovovala akita.
Mně pinčí povaha vyhovuje maximálně, ale já mám trpaslíka. Celkem vám závidím, že jich vídáte hodně. Pro mě je vždycky svátek, pokud nějakýho potkáme a je to fakt trpasličí pinč. Většinou vídám různý množárenský sprskliny.

No psala jsem - mozna ruzne nakrizenych. Takze spis tak:-D Miva to kratsi nozky nez buch si u trpasliciho pince predstavovala. Jinak u nas je to skok to jine plemeno, ale tak nejak vim snad do ceho jdu a doufam, ze zvladnem:-))) A ja tu o Vasi pani pinčové čtu:-D Taky mame holku.

Uživatel s deaktivovaným účtem

22.1.2022 15:55
Uživatel s deaktivovaným účtem

Já dlouho nepotkala žádného erdelka, asi si ho budu muset zase pořídit....ještě že mi bulina nečte přes rameno.
Edit: pekyňák dlouho nikde...a bobtail, briard. Jinak výše jmenované občas u nás potkám, podle toho, kudy jdu. Pšeniční, irští i foxíci(i hladko) kokři, krysarky, bulové, malanut, bernardýn.....

Uživatel s deaktivovaným účtem

22.1.2022 19:05
Uživatel s deaktivovaným účtem

Pekinéze jsem taky dlouho neviděla, ale vlastně jsem je u nás nevídala nikdy. Jen na výstavě.
Bobtaila tu kdysi jedni měli, je to už pěkných pár let.
Erdela vídám pravidelně, bydlí tu... ale už je to dědek.

otázka

22.1.2022 19:12
otázka

XXX.XXX.230.195

Napadá mě Skye teriér, byli to sympaťáci.

Uživatel s deaktivovaným účtem

22.1.2022 19:20
Uživatel s deaktivovaným účtem

Pekynéz a boloňák(havanský psík, bišonek, maltézák- prostě nějaký smeták ) to bylo dřív jako dnes york a rasl...

Uživatel s deaktivovaným účtem

22.1.2022 19:22
Uživatel s deaktivovaným účtem

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
Pekynéz a boloňák(havanský psík, bišonek, maltézák- prostě nějaký smeták ) to bylo dřív jako dnes york a rasl...

Tak já ještě pamatuji dobu, kdy se u nás chovali z vyjmenovaných plemen pouze pekinézové a maltézáci...

Uživatel s deaktivovaným účtem

22.1.2022 19:33
Uživatel s deaktivovaným účtem

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
Tak já ještě pamatuji dobu, kdy se u nás chovali z vyjmenovaných plemen pouze pekinézové a maltézáci...

No dyť jo, všude samej kokr, NO, boxer, dalmatin, sem tam babičkovská krysarka (pinč nebo pražský, pamatuju i menčesteráka ... v mém hodně dětství i jednoho bulíka klabáka, začátek osmdesátek (proto ho mám, strašně ale strašně byl jako prasátko, bílej, černý flek na oku, i jsem na něj číhala, až půjde, takovej to byl zážitek)

22.1.2022 21:01
Terven

XXX.XXX.110.191

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
No dyť jo, všude samej kokr, NO, boxer, dalmatin, sem tam babičkovská krysarka (pinč nebo pražský, pamatuju i menčesteráka ... v mém hodně dětství i jednoho bulíka klabáka, začátek osmdesátek (proto ho mám, strašně ale strašně byl jako prasátko, bílej, černý flek na oku, i jsem na něj číhala, až půjde, takovej to byl zážitek)

Hele, já už to dlouho sleduju...vy v tom máte hokej a já mám potřebu to uvést na pravou míru
Existuje Pražský krysařík - to je miniaturka kolem dvou kil.
Pak je trpasličí pinč, vzhledově podobnej až na jeden detail a to je minimálně dvojnásobná hmotnost. Standard udává až 6 kg. Dřív se mu říkávalo též srnčí ratlík.

22.1.2022 21:09
Fiona.Praha

XXX.XXX.71.147

Terven napsal(a):
Hele, já už to dlouho sleduju...vy v tom máte hokej a já mám potřebu to uvést na pravou míru
Existuje Pražský krysařík - to je miniaturka kolem dvou kil.
Pak je trpasličí pinč, vzhledově podobnej až na jeden detail a to je minimálně dvojnásobná hmotnost. Standard udává až 6 kg. Dřív se mu říkávalo též srnčí ratlík.

A taky je německý pinč, ne? Nebo to je přejmenovaný trpaslík (na trpaslíka)?

Uživatel s deaktivovaným účtem

22.1.2022 21:18
Uživatel s deaktivovaným účtem

Fiona.Praha napsal(a):
A taky je německý pinč, ne? Nebo to je přejmenovaný trpaslík (na trpaslíka)?

To je velký pes - 15 kg a skoro i půl metru.

22.1.2022 21:19
Terven

XXX.XXX.110.191

Fiona.Praha napsal(a):
A taky je německý pinč, ne? Nebo to je přejmenovaný trpaslík (na trpaslíka)?

Německýho pinče jsem nezmínila, toho si lidi většinou s krysaříkem nepletou, to už je střeďák kolem 15 kg

Uživatel s deaktivovaným účtem

22.1.2022 21:29
Uživatel s deaktivovaným účtem

Terven napsal(a):
Německýho pinče jsem nezmínila, toho si lidi většinou s krysaříkem nepletou, to už je střeďák kolem 15 kg

Jenže trpasličí je taky německý :D ale myslím, že verun myslela, že babka má vždy něco na způsob...

Uživatel s deaktivovaným účtem

22.1.2022 21:42
Uživatel s deaktivovaným účtem

Před pár měsíci jsem poprvé viděla drátosrstého maďara, resp. maďarku, normálně u nás! Nádherný pes. Strašně se mi líbí irové, tohle je podobná sortička. Ale byla to náhoda, byli tady jen kvůli socializaci.

Uživatel s deaktivovaným účtem

22.1.2022 22:21
Uživatel s deaktivovaným účtem

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
Jenže trpasličí je taky německý :D ale myslím, že verun myslela, že babka má vždy něco na způsob...

přesně na způsob....nikde jsem nenapsala, že považuju pinče a krysaříka za jedno, jen to prostě upřesňuju, co jako pod pojmem krysarka...nemyslím si, že by babkovskej psík byl s PP a je to vždycky něco mezi, s přerostlýma drápama. byl tu k vidění i hnědý pinčík a ruský toy terier...
Vedle v paneláku maji zrovna i ty barevné a ani nevím, jestli je to krysarka nebo čivava nějak ten vzhled splývá.
Ve městě jsme potkali šiperku a jak chodíme po různých částech města, sem tam zaznamenám i plemeno, co jsem dlouho neviděla. Třeba Gordonsetra v jedné zahradě a Irského setra na procházce s pánem, na můj vkus ho pán drží dost zkrátka, občas je potkám a vždy pes "capluje" na krátkém vodítku...
Nejvíc líto je mi krásného impozantního křížence ridžbeka, dobrmana a grejhounda...pes se z vodítka za posledních pár let nedostal, jako malý ještě párkrát, ale teď už nikdy, pán s ním chodí, vodítko omotané okolo ruky, pes ho vláčí....když vidí psa, je úplně bez sebe...tak krásný pes a úplně zničený.

22.1.2022 22:38
eli22

XXX.XXX.58.43

Pro mě je teda favoritem chow-chow. Léta jsem na něj nenarazila.

Uživatel s deaktivovaným účtem

22.1.2022 22:44
Uživatel s deaktivovaným účtem

eli22 napsal(a):
Pro mě je teda favoritem chow-chow. Léta jsem na něj nenarazila.

..u nás dva....takoví medvědi ale strašně hodní....

Uživatel s deaktivovaným účtem

23.1.2022 00:03
Uživatel s deaktivovaným účtem

eli22 napsal(a):
Pro mě je teda favoritem chow-chow. Léta jsem na něj nenarazila.

chow-chow prej znamená dobré jídlo...nějak nechápu ty jejich modré jazyky, malý klučina tu s jedním chodil, byl to staříček, asi už není, kluka nepotkávám...
Potkávám i šarpeje, už mají druhého minimálně, taky vodítkový pes. Jak první tak i druhý...

23.1.2022 00:28
lupus4

XXX.XXX.205.61

eli22 napsal(a):
Pro mě je teda favoritem chow-chow. Léta jsem na něj nenarazila.

potkal jsem jednoho navolno loni u "Malý brašny" s naprosto dementním majitelem

23.1.2022 01:58
Adia Avi

XXX.XXX.104.133

Erdelů a foxterierů drsnosrstých je málo. Erdelterierů se rodí tak 70 -100 štěňat ročně ,foxterierů o trochu víc. Ale u nás doma máme 4 erdely a 4 foxteriéry. 🙂🙂

23.1.2022 06:08
Dája6

XXX.XXX.236.234

Adia Avi napsal(a):
Erdelů a foxterierů drsnosrstých je málo. Erdelterierů se rodí tak 70 -100 štěňat ročně ,foxterierů o trochu víc. Ale u nás doma máme 4 erdely a 4 foxteriéry. 🙂🙂

Dobré ránko😜,
jenom chci pozdravit sousedku z vedlejší vesnice🤫.
Tady Farníková od Biška, Damiška, Batynka (Bišonci) a Gigouška (Rusáka).

Když jsem si přečetla, že se zmiňuje Erdel, hned jsem si pomyslela na Vás.
Dája

23.1.2022 08:37
šavlozubka

XXX.XXX.197.109

Adia Avi napsal(a):
Erdelů a foxterierů drsnosrstých je málo. Erdelterierů se rodí tak 70 -100 štěňat ročně ,foxterierů o trochu víc. Ale u nás doma máme 4 erdely a 4 foxteriéry. 🙂🙂

Erdelky máme v okolí hned dvě, jednu hladkou foxlici, jednu irčanku a čtyři kernteriéry. V té záplavě vzteklých jakoraslů je vcelku příjemné potkat změnu.
Ale třeba dalmatina a dobrmana jsem douho nepotkala. Jezevčíků a jezevčíkoidů tu máme celkem dost.

23.1.2022 09:04
whasabi

XXX.XXX.167.87

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
Tak já ještě pamatuji dobu, kdy se u nás chovali z vyjmenovaných plemen pouze pekinézové a maltézáci...

U nás taky, ze společenských plemen hlavně pudl, pekinéz a maltézák. A ještě lvíček, to už ale snad zmizelo úplně, to už jsem neviděla roky.

Uživatel s deaktivovaným účtem

23.1.2022 09:12
Uživatel s deaktivovaným účtem

whasabi napsal(a):
U nás taky, ze společenských plemen hlavně pudl, pekinéz a maltézák. A ještě lvíček, to už ale snad zmizelo úplně, to už jsem neviděla roky.

Lvíčka tu před lety měl jeden pán.

Jinak já jsem to myslela obecně, že se u nás ta plemena nechovala. Jako v celé republice.

23.1.2022 09:38
Fiona.Praha

XXX.XXX.68.74

Terven napsal(a):
Německýho pinče jsem nezmínila, toho si lidi většinou s krysaříkem nepletou, to už je střeďák kolem 15 kg

Chtěla jsem si udělat jasno v pinčích.
Myslela jsem, že jsou všichni němečtí, jen se rozdělují podle velikosti.
Krysaříka poznám, to je přece ten minidobrman nebo bonsai z dobrmana

Uživatel s deaktivovaným účtem

23.1.2022 09:48
Uživatel s deaktivovaným účtem

Fiona.Praha napsal(a):
Chtěla jsem si udělat jasno v pinčích.
Myslela jsem, že jsou všichni němečtí, jen se rozdělují podle velikosti.
Krysaříka poznám, to je přece ten minidobrman nebo bonsai z dobrmana

Jako minidobrman spíš vypadá ten německý pinč a trpasličí pinč. Jsou oba něměčtí. Pražský krysařík má přinejmenším jiný tvar hlavy, kulatější než pinčové i než dobrman...

23.1.2022 09:57
Fiona.Praha

XXX.XXX.68.74

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
Jako minidobrman spíš vypadá ten německý pinč a trpasličí pinč. Jsou oba něměčtí. Pražský krysařík má přinejmenším jiný tvar hlavy, kulatější než pinčové i než dobrman...

To jsou hlášky "kynologů" ze sídliště z hluboké minulosti (doba před internetem).
Já mám problém rozeznat krysaříka a čivavu (černou s pálením). Tak se vždy radši zeptám.

23.1.2022 10:11
BlueBee

XXX.XXX.3.174

Fiona.Praha napsal(a):
Chtěla jsem si udělat jasno v pinčích.
Myslela jsem, že jsou všichni němečtí, jen se rozdělují podle velikosti.
Krysaříka poznám, to je přece ten minidobrman nebo bonsai z dobrmana

Podle velikosti:-)) Dobrman - Nemecky pinc - Maly hladkosrsty pinc ( trpaslici). Pak jeste opičí pinč, rakouský pinč ( nedavno byl prvni vrh v cechach) a holandský pinč ( ten asi v CR neni chovany??)
Pražský krysařík ( ratlík) ma jinou historii plemene. Je mensi nez trpaslici pinc, kratsi nohy, jinou hlavu.

23.1.2022 10:20
Fiona.Praha

XXX.XXX.68.74

BlueBee napsal(a):
Podle velikosti:-)) Dobrman - Nemecky pinc - Maly hladkosrsty pinc ( trpaslici). Pak jeste opičí pinč, rakouský pinč ( nedavno byl prvni vrh v cechach) a holandský pinč ( ten asi v CR neni chovany??)
Pražský krysařík ( ratlík) ma jinou historii plemene. Je mensi nez trpaslici pinc, kratsi nohy, jinou hlavu.

Díky za rozšíření obzorů.
Dobrmana znám, německého jsem asi nikdy neviděla, trpasličího taky znám. Opičího občas potkávám, o rakouském a holandském jsem asi nikdy neslyšela.

Uživatel s deaktivovaným účtem

23.1.2022 10:28
Uživatel s deaktivovaným účtem

Fiona.Praha napsal(a):
To jsou hlášky "kynologů" ze sídliště z hluboké minulosti (doba před internetem).
Já mám problém rozeznat krysaříka a čivavu (černou s pálením). Tak se vždy radši zeptám.

Nerozumím vám. Co jsou hlášky "kynologů" že sídliště z hluboké minulosti? To co jsem vám napsala?

23.1.2022 10:49
Terven

XXX.XXX.110.191

Fiona.Praha napsal(a):
Chtěla jsem si udělat jasno v pinčích.
Myslela jsem, že jsou všichni němečtí, jen se rozdělují podle velikosti.
Krysaříka poznám, to je přece ten minidobrman nebo bonsai z dobrmana

Němečtí původem samozřejmě jo, ale v názvu to má jen ten střeďák. Název plemene zní trpasličí pinč, za dob mýho mládí to byl malý hladkosrstý pinč lidově a nesprávně srnčí ratlík.
Dobrman je taky původem z Německa, jen holt každý plemeno tu zemi původu nemá automaticky v názvu.
Krysařík je původem z Prahy

Janae.

23.1.2022 10:50
Janae.

XXX.XXX.160.6

BlueBee napsal(a):
Podle velikosti:-)) Dobrman - Nemecky pinc - Maly hladkosrsty pinc ( trpaslici). Pak jeste opičí pinč, rakouský pinč ( nedavno byl prvni vrh v cechach) a holandský pinč ( ten asi v CR neni chovany??)
Pražský krysařík ( ratlík) ma jinou historii plemene. Je mensi nez trpaslici pinc, kratsi nohy, jinou hlavu.

Teda rakouský a holandský pinč jsou dobří vořeši.

Od dětství jsem neviděla standardní jezevčíka, dlouhosrstého, černého s pálením. A Pekynéze - a toho si jednou pořídím, ty miluji.

Uživatel s deaktivovaným účtem

23.1.2022 11:17
Uživatel s deaktivovaným účtem

Adia Avi napsal(a):
Erdelů a foxterierů drsnosrstých je málo. Erdelterierů se rodí tak 70 -100 štěňat ročně ,foxterierů o trochu víc. Ale u nás doma máme 4 erdely a 4 foxteriéry. 🙂🙂

fotku prosím....klidně i do SZ

23.1.2022 11:29
lenocka

XXX.XXX.38.211

Ještě skotského teriéra jsem nepotkala snad 20let

23.1.2022 11:36
eli22

XXX.XXX.58.43

lupus4 napsal(a):
potkal jsem jednoho navolno loni u "Malý brašny" s naprosto dementním majitelem

Klasiku zlatého? Já jednou v dáli na louce viděla něco jako čačaua, ale myslela jsem, že je to nějaký seveřan. Ale mohl to být.

Uživatel s deaktivovaným účtem

23.1.2022 11:57
Uživatel s deaktivovaným účtem

Terven napsal(a):
Němečtí původem samozřejmě jo, ale v názvu to má jen ten střeďák. Název plemene zní trpasličí pinč, za dob mýho mládí to byl malý hladkosrstý pinč lidově a nesprávně srnčí ratlík.
Dobrman je taky původem z Německa, jen holt každý plemeno tu zemi původu nemá automaticky v názvu.
Krysařík je původem z Prahy

Dobrman je taky pinč, Doberman pinscher :-) je z německého pinče :-)
Eštěže máme tu češtinu, ostatní to maj úplně domotané :-)

23.1.2022 12:22
Terven

XXX.XXX.110.191

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
Dobrman je taky pinč, Doberman pinscher :-) je z německého pinče :-)
Eštěže máme tu češtinu, ostatní to maj úplně domotané :-)

To já vím, že je pinč ...ve starým atlasu Najmanová - Humpál to píšou
I knírač je pinč

A super je, jak jsou tam ty názvy plemen uvedený "piš jak slyš"... třeba Vesthajlend vajt teriér

Uživatel s deaktivovaným účtem

23.1.2022 12:31
Uživatel s deaktivovaným účtem

Terven napsal(a):
To já vím, že je pinč ...ve starým atlasu Najmanová - Humpál to píšou
I knírač je pinč

A super je, jak jsou tam ty názvy plemen uvedený "piš jak slyš"... třeba Vesthajlend vajt teriér

Nene :-) ten nemám! Mám staré knihy, kde je to vždy přehnaně anglicky... jako "dogga" :-)

23.1.2022 12:33
BlueBee

XXX.XXX.3.174

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
Dobrman je taky pinč, Doberman pinscher :-) je z německého pinče :-)
Eštěže máme tu češtinu, ostatní to maj úplně domotané :-)

Jojo, z nemeckeho pince je ‘udelany’ dobrman, trpaslici pinc a ten zmineny knirac:-) Viz. Švejk a jeho stájovej pinč - byl to knirac:)) Jinak dobrman byl muj prvni pes a bylo to jine nez ted ten NP, se tesim na praci s ní:-) A ma tu z vas nekdo treba toho opiciho pince? Jaci jsou oni?

23.1.2022 12:53
BlueBee

XXX.XXX.3.174

Taky mi prijde, ze neni moc k videni rotvajler. Driv jich bylo myslim celkem k videni vice. Byli mozna sveho casu žádané plemeno.

23.1.2022 12:58
Terven

XXX.XXX.110.191

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
Nene :-) ten nemám! Mám staré knihy, kde je to vždy přehnaně anglicky... jako "dogga" :-)

Tak to jsou asi ještě starší knihy, tohle je rok vydání 1981...asi bylo třeba ten ošklivej jazyk kapitalistů počeštit

23.1.2022 13:53
lupus4

XXX.XXX.205.61

eli22 napsal(a):
Klasiku zlatého? Já jednou v dáli na louce viděla něco jako čačaua, ale myslela jsem, že je to nějaký seveřan. Ale mohl to být.

jo červenej, cca 8mi měsíční

23.1.2022 15:50
eli22

XXX.XXX.58.43

lupus4 napsal(a):
jo červenej, cca 8mi měsíční

Fakt bych ho ráda na živo viděla, snad budu mít štěstí. Dneska jsem se soustředila na to, jaké rasy na hodinové procházce potkáme: 4 x borderka, 2 x retríver, 1x berňák, 2 maltézáci, 3 bully, 1x jezevčík černý dlouhostrstý, 2x americký kokr, 1 x vižlička, 3 x vořech.

23.1.2022 17:43
fikovnice

XXX.XXX.132.159

lenocka napsal(a):
Ještě skotského teriéra jsem nepotkala snad 20let

Mě zas napadl irský setr - že nevím, kdy jsem jej naposledy viděla...

23.1.2022 20:20
Fiona.Praha

XXX.XXX.68.74

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
Nerozumím vám. Co jsou hlášky "kynologů" že sídliště z hluboké minulosti? To co jsem vám napsala?

Minidobrman a bonsai z dobrmana.

Přidejte reakci

Přidat smajlík