Příbuznost a riziko gen. vad?

Přidejte téma
Přidejte téma
Otočit řazení příspěvků Otočit řazení příspěvků
30.6.2016 11:01
petuk86

XXX.XXX.100.2

Zdravím,
moc prosím o radu, jsem úplný amatér.
Mám samečka, který je příbuzný v 2. generaci ze strany samice se samcem ( děda od matky ).
Samička příbuzná ve 3. generaci ze strany samce
( praděda od dědy z tátovo strany).
Můžou spolu mít mladý?
Je zde riziko gen. vad?
Moc děkuji za odpověď, Petra.

30.6.2016 12:56
borax

XXX.XXX.91.21

Ano je.
Kupte, nebo vyměňte chovný materiál.

30.6.2016 13:46
leprechaunek

XXX.XXX.198.158

petuk86 napsal(a):
Zdravím,
moc prosím o radu, jsem úplný amatér.
Mám samečka, který je příbuzný v 2. generaci ze strany samice se samcem ( děda od matky ).
Samička příbuzná ve 3. generaci ze strany samce
( praděda od dědy z tátovo strany).
Můžou spolu mít mladý?
Je zde riziko gen. vad?
Moc děkuji za odpověď, Petra.

Zaprvé, pro přehlednost se tohle počítá až u hypotetického potomka, ne pro rodiče zvlášť. U potomka vypíšete čísla generací, neřešíte, kde kdo z čí strany.

Zadruhé, jestli dobře počítám (což v tom pradědy dědy matky fakt není snadné), ve vašem případě by to u potomků byl inbreeding 3x4.
Kdyby platilo, že tohle je geneticky nebezpečné, vychcípe půlka moderních chovů zvířat, a dostihoví koně by vůbec neexistovali. Běžně se používá i inbreeding o generaci blíž,2x3.
Za nebezpečné bych považovala extrémy - připuštění rodičem nebo potomkem (a jo, i takováhle zvířata stojí u dějin moderního chovu, a to byla ZDRAVÁ, zdůrazňuju), případně pravé sourozence.

Taky je potřeba podotknout, co je vůbec inbreeding... je to jen zvýšení pravděpodobnosti, že se setkají určité geny dvou jedinců. Pravděpodobnosti! Pohlavní buňky mají poloviční sady genů, a navíc může, nebo nemusí docházet ke crossing overu - výměně částí genů.