Krmné doplňky, díl 9 – Jak krmit svaly

Další fotografie (2)

Známý dotaz z mnoha (nejen) internetových poraden: Můj kůň nemá osvalený hřbet, vystupuje mu páteř a kohoutek – čím ho mám nakrmit, aby nabral svaly na hřbetě? Ano, nejeden majitel a trenér hledají mezi krmnými doplňky ty, které podpoří tvorbu svalové hmoty a sílu svalů, zakulatí koně a zlepší jeho výkonnost. Jsou takové doplňky? Fungují? Jak a kdy je podávat?

Čím vybudovat svalovou hmotu

Když má kůň špatně nasvalená záda, mnozí si myslí, že potřebuje přibrat. Ale to není pravda. Může mít dost podkožního tuku a další energie v podobě kalorií mu možná zajistí další vrstvu na žebrech, ale svaly nezmohutní. Zajímavé je, že v tomto případě nepomůžou ani extra trénink nebo speciální cviky, protože jen zlepší kvalitu a sílu již existujících svalů, ale nevytvoří je. Pokud nemají z čeho.

A jsme u jádra pudla: potřebujeme-li, aby kůň zvýšil svoji svalovou masu, což je obvykle u rostoucích koní nebo u koní na začátku tréninku, popřípadě aby ji během náročné fyzické zátěže neztratil, pomůže pouze to, že mu dodáme stavební materiál pro tvorbu svaloviny. A tím jsou bílkoviny. Z nich se totiž svaly skládají.

Ale ono to není tak jednoduché. Nestačí jen dodat nějakou bílkovinu, té totiž má normální kůň ve svém krmivu dost. Musí dostat „kvalitní“ bílkovinu. Bílkoviny jsou totiž řetězce tvořené jednotlivými stavebními kameny zvanými aminokyseliny. Těch je 20, z nich si 10 umí tělo koně vyrobit samo, ale zbytek (tzv. esenciální aminokyseliny) potřebuje dostat v krmivu.

Limitující aminokyselinou je lysin, který potřebují především rostoucí a těžce pracující koně. Jeho bývá v potravě koní nejméně a je to jediná aminokyselina, pro kterou má mezinárodní organizace pro výživu doporučenou dávku. Můžete koni dodat v potravě dostatek všech ostatních aminokyselin, ale pokud bude chybět lysin, bude to k ničemu, svaly se budovat nebudou. Mnoho krmných doplňků určených pro budování svaloviny obsahuje právě tuto aminokyselinu. Ale nesmíme zapomenout ani na další: treonin, který je důležitý pro regeneraci a dozrávání svalů u starších koní; metionin (obsahující síru) důležitý především pro růst kopyt a srsti; valin, leucin a izoleucin (rozvětvené aminokyseliny potřebné pro regeneraci svalů); dále fenylalanin, tryptofan, arginin a histidin.

Dostatek bílkovin poskytne dospělému koni píce, především mladší tráva nebo seno sklizené dřív. Pokud je kvalitní, mělo by mu zajistit dostatek lysinu v množství 7,5–16 kg na den. Ještě o něco lepší jsou vojtěška či jetel. S nedostatkem limitující aminokyseliny lysinu vám ale nepomůže jádro: například pro zajištění denní potřeby lysinu byste koni museli zkrmit 17 kg kukuřice! Výbor­ným zdrojem esenciálních aminokyselin je sója nebo třeba syrovátka. Tyto ingredience se proto často přidávají do krmných směsí určených pro rostoucí, kojící či těžce pracující koně. V současné době se však přidávají jednotlivé aminokyseliny vyrobené synteticky; výhodou je přesné dávkování a malé množství doplňku bez zbytečného přidávání kalorií.

Pokud koni zajistíte kvalitní bílkovinný doplněk, počítejte s tím, že změna bude vidět až za 4–6 měsíců! A ještě jedna rada: pro lepší účinek ho podávejte do 45 minut po práci. Tato informace vychází sice z výzkumů na lidech, ale osvědčila se i u koní. Kromě aminokyselin je vhodné dodat v této době i elektrolyty a vitaminy.

Pro zdravé svaly

Podíváte-li se na doplňky určené pro budování a regeneraci svalů, zjistíte, že neobsahují pouze aminokyseliny. Další důležitou součástí a látkou podílející se na zdraví svaloviny koní je vitamin E a selen.

Vitamin E je v tuku rozpustný antioxidant, který mimo jiné pomáhá koním udržovat normální nervosvalové funkce. Je to vlastně směs osmi látek patřících do skupiny tokoferolů a tokotrienolů, z nichž má každá čtyři izoformy. V komerčních přípravcích bývá většinou přírodní nebo syntetický a–tokoferol, což je izoforma, která je dle výzkumů biologicky nejaktivnější (a nejdostupnější). Přestože nedostatek vitaminu E se neprojevuje zvlášť specificky, koně mohou být náchylnější na nervosvalová onemocnění. Někteří koně s nedostatkem vitaminu E mohou ztrácet svalovou hmotu, hubnout, slábnout. Mohou zakopávat, tahat po zemi špičky kopyt, mají sníženou výkonnost a mohou se nadměrně třást. Přidávání vitaminu E (a–tokoferolu) zde může hodně pomoct. V současné době existují i doplňky, které obsahují přírodní, ve vodě rozpustnou formu vitaminu E. Jsou údajně až 5–6× využitelnější než syntetický vitamin E. Pozor ale na překrmování! Vitamin E se v těle kumuluje (tuk, játra…) a to může vést až k otravě. Ta se projevuje zhoršeným srážením krve nebo demineralizací kostí, naštěstí u koní je velmi, velmi vzácná.

Selen má také antioxidační funkci a jeho nedostatek způsobuje těžká poškození svalů, až smrt následkem zástavy srdce. Zatímco vitamin E koně tolerují i v hodně vysokých dávkách, selenem se mohou otrávit, pokud jeho denní dávka překročí potřebné maximum. Mezi „ještě nestačí“ a „už je ho příliš“ je jen velmi malé rozmezí, proto se obvykle do kombinovaných krmných doplňků příliš nepřidává a lze ho sehnat ve speciálních přípravcích.

Obecně ale platí, že než se rozhodnete pro přidávání vitaminu E a selenu, zjistěte si nejdříve, jak je to se selenem v půdě, kde se vaši koně pasou (v ČR je ho většinou málo), a v krmení, které mu běžně dáváte. Vhodné je zjistit i hladiny těchto látek v krvi koně. Pokud kombinujete více doplňků, dejte pozor, abyste nepřekročili doporučené denní dávky.

Koně kulturisti?

Pokud hledáte přípravek, který vašemu koni „vybuduje“ svaly, dejte pozor, aby neobsahoval i problémové látky. Napří­klad steroidní anabolika, která jsou známá u lidských kulturistů. Patří mezi doping! Dávejte si pozor, co všechno obsahují vámi vybrané krmné doplňky, abyste si zbytečně nepřidělali na závodech starosti.

Aby se svaly zotavily ze zátěže

Ne všichni chtějí vybudovat svalovinu, někomu „stačí“, aby se svaly koně po velké zátěži co nejlépe a nejrychleji zregenerovaly. Takové přípravky budou kromě vitaminu E jistě obsahovat například L–carnitin, který zlepšuje oxidaci mastných kyselin a tím tvorbu energie a podporuje imunitu a regeneraci svalů. Pomoct mu může také astaxanthin, vitamin C nebo extrakt ze zeleného čaje, všechno významné antioxidanty chránící svaly před poškozením volných radikálů, které během zátěže vznikají.

Podpora regenerace svalů po velké fyzické námaze však může mít i jinou podobu: koním lze podat přípravky, které potlačí vzniklé drobné záněty poškozující svalová vlákna. K těmto účelům se osvědčily omega–3–mastné kyseliny, gama–oryzanol (pozor, doping!), dokonce i známý MSM.

V neposlední řadě se v krmných doplňcích určených pro lepší regeneraci svalů po zátěži objevuje i hořčík. Ten má důležitou roli ve funkci svalů a nervů – uklidňuje nadměrné nervové impulzy. Jeho nedostatek u koní vyvolává lekavost a vzrušivost, svalový třes nebo křeče. Ne­dostatek ale není nic častého; koně ho získají v dostatečném množství z píce. Ztratit ho však mohou při silném pocení nebo nedostatkem trpí, žijí-li v oblasti s nedostatkem hořčíku v půdě. Přidávání hořčíku proto není ve většině případů oprávněné; vzácně může jeho předávkování vést k zažívacím (průjem) a metabolickým problémům.

Jak je vidět, možností, jak podpořit svalovinu koně, je hodně. Nicméně nespoléhejte se pouze na to, že pořídíte vhodný „kyblíček“ a vše bude vyřešeno. Pro zdravé svaly je potřebná i zdravá práce, systematický trénink, kvalitní krmení a samozřejmě padnoucí sedlo a ohleduplný jezdec!

Další fotografie k článku

Diskuse k článku

Komentáře mohou přidávat pouze přihlášení uživatelé

K tomuto článku zatím nebyly přidány žádné komentáře