Moudivláček

Moje příspěvky

29.4.2022 19:38

Horák lutino napsal(a):
Stát si zasedl na seniora z Chrastavy. Sebral mu sbírku vycpaných ptáků, kterou podědil po svém dědečkovi, jenž ji koupil v roce 1915, kdy nynější zákony neplatily a lov drobného ptactva byl populární a neregulovaný. Senior dostal ze způsobeného stresu infarkt a se státem se nyní soudí o navrácení sbírky. Na tomto případě jde vysledovat několik obludných procesních chyb, které lze pro přehlednost nazvat souhrnným – státní zvůle a buranství na steroidech.

Seniorovi stát zabavil sbírku poté, kdy ten ji nabídnul k prodeji dalším nadšencům do vycpanin. Součástí sbírky totiž bylo i několik kusů nyní vzácných druhů ptáků, které jsou chráněné zákonem. A senior neměl k uchovávání vycpanin chráněných ptáků povolení. Jenže místo toho, aby mu někdo z příslušného úřadu zavolal a upozornil ho, nastoupila zásahová jednotka, vtrhla mu do bytu a sbírku zabavila. Čímž seniora poslala expres s infarktem do nemocnice. Stát jako buran na steroidech.

Přitom šlo o jeden papír s povolením, který si senior okamžitě po návratu z nemocnice obstaral a od stejného státu, který mu sbírku zabavil, jej dostal. Jenže sbírku už ne. Tu si stát přivlastnil a odmítá ji seniorovi vydat. Ten se tak se státem rozhodl bojovat za pomoci soudu. Sbírka je dočasně přesunuta do depozitáře města Chrastavy, majitelem je oficiálně stát, ač sbírku vlastně jen sprostě ukradl. Ne tak, aby se obohatil, ale aby dosáhl absurdní spravedlnosti, kterou si vymyslel. Jedná se totiž o ochranu životního prostředí a ochranu chráněných druhů ptáků. Těch, které byly ulovené před více než stoletím a na které se snažíme aplikovat současné zákony.

Majitel sbírky zcela prokazatelně neohrožoval chráněné druhy ptactva, byl majitelem zděděné sbírky, neukradl ji, zároveň to nebyl překupník s vycpaninami vzácných zákonem chráněných druhů zvěře. Svou sbírku mnohokrát nabídl na výstavy, kde se nad její krásou tajil dech návštěvníkům a i v tu dobu tedy stát věděl, že senior sbírku má a že její součástí jsou chráněné druhy. Příslušný úředník, který rozhodl o razii do seniorova bydliště, to věděl. Zároveň věděl, že jediné, co chybí, je povolení takovou sbírku vlastnit a tedy ji i nabídnout k prodeji. Nevědomost seniora, že měl mít povolení, neomlouvá. Ovšem úředníkovo chování je s ohledem na výše řečené přinejmenším z hlediska morálky pochybné. Nestačil modrák s upozorněním na možný střet s platným zákonem? Telefonát, kde by úředník osvětlil seniorovi stav věci? Proč ta restrikce, když úředník musel vědět, že na století starý „problém“ uplatňuje zákony dneška?

Protože úředník se zachoval restriktivně vůči člověku, který s největší pravděpodobností vysoudí sbírku zpět do svého držení (senior se vyjádřil v tom smyslu, že až při vyhraje, daruje sbírku chrastavskému muzeu) a tím úředník vytvořil svéhlavě kauzu, kterou se musí zabývat policie, státní zastupitelství, soud, příslušné úřadovny, což nás jako daňové poplatníky bude stát desítky až stovky tisíc, a zároveň připravil seniora o zdraví. Úředník neodhalil mezinárodní gang, který pašuje vzácné vycpaniny, jen si došlápl na jednoho člověka, který nevěděl, že pro století starou sbírku vycpaných ptáků musí mít povolení.


A až senior soudní při vyhraje (doufám, že ano, protože taková šikana seniora je absurdní), dostane psaní s modrým pruhem, kde se mu agilní úředník omluví? Dostane příslušný úředník nějaký postih v zaměstnání? Dostanou na to konto úřadovny po celém státu poučení o tom, že jsou tu od toho, aby stát fungoval ve prospěch obyvatel republiky, nikoliv jim navzdory? Že obyvatelé České republiky nejsou jejich rukojmí, ale zaměstnavatelé, kterým mají svou prací sloužit a pomáhat jim, nikoliv vymýšlet, jak je šikanovat za bagatelní záležitosti? Asi ne. Asi se jedná jen o další z řady případů, kdy stát rukou úředníků zničí nebo znehodnotí život jednoho člověka, protože prostě může. Až bdělý úředník připadne na skutečný gang pašeráků, kteří se svou činností spolupodílejí na vyvražďování vzácných druhů, zatleskám. U tohoto případu se nedá nad čím tleskat. Snad jen nad zarputilostí seniora, který se nevzdává a proti státu jde vší svou silou.

Je to skoro čtyřicet let. Koupil jsem vycpaniny mnoha ptáků. Uvedu dnes nejcennější.
Ostříž, sova pálená, kalous ušatý, Brkoslav, zastřelený moji vzduchovkou v r. 1957, jestřáb mladý, puštík, ćáp, který se zabil o dráty VN a já ho nechal vycpat. Nebudu vypisovat krahujce, a podobné ptáky.
Lidi, vzpamatujte se a buďte rádi, že někdo má něco, co v naší přírodě bylo běžné.
Jako bývalý pedagog jsem s žáky za desítky let vyvěsil budky pro sovy, poštolkxy, kavky, dnes mám uhnízděné 4 páry rorýsů, vlastně teprve loni okroužkovaných starých i mladých, nechtěl jsem je po prvních hnízděních plašit, nemělo jsem zkušenosti a tak letos to bude doufám první dokladované opakované hbnízdění.
Lidi, snažte se být vstřícní k té přírodě. Jestli Vám jiřičky pochvístají parapet, umyjete to nebo pdložte prkénkem. Jestli kosové pochvístají zaparkované auto, není důvodem žádat skácení stromu.
Ať ta evropsklá vznikající válka bude taková nebo maková, těšme se z prvních vůlaštovek a dalších, kteří překonali hranice lokálních konfliktů.
Kdysi jsem byl též radikální.
Už za sto let ve světě budou žít úplně jiní lidé než kteří včetně právě narozených dýchají dnešní vzduch. A my uř to neovlivníme.
Snažme se být pokorní.

28.4.2022 21:48

Neregistrovaný uživatel napsal(a):
Kolik takových jako vy naletělo a jistě ještě naletí.To jak jste se tituloval je pravda-komu není rady tomu není pomoci.Ještě dodatek -podvodník= kdo umí ten umí,kdo neumí ten si stěžuje na ifauně.

Můj známý bývalý kriminalista řekl jednu pravdu. Kdyby podvodníci a profesionální vrazi vypadali jako " bezdomovci", nikdy by nikoho nepodvedli.
Já sám, když jsem před desítkami let řešil jednoduchý problém, jsem podezříval stoprocentně jednoho a ten. který zapíral a za kterého bych krve ucedil to udělal. Nebýt náhody nikdy bych se pravdu nedověděl. A to byla jednoduchá doba bez dnešní super neidentifikovatelné dokonalé deziformatiky.
Kéž bychom se mohli přít jen o různé pohledy na problematiku chovu exotů.
Domnívám se, že diskuze na okrasném ptactvu je někdy kontraverzní, ale hlavně slušná.
Vždy si rád přečtu souhlasné i kritické příspěvky, protože nen přitakávání problém nikam neposune.

28.4.2022 20:05

alex66 napsal(a):
Je to marný, je to marný, je to marný.

Nejistější je z ruky do ruky a to nesmějí být padělky. Ale to už příliš fantazíruji. Jak hluboko jsme klesli. Bude hůř.

27.4.2022 22:15

RainyDais napsal(a):
Děkuji moc všem za pomoc.
Ve stravě jsem vůbec nic nezměnila. Vše dělám jako každý den. Před 5-6ti dny dostali pampelišky, ale to se mi zdá být docela pozdě, na nějaké příznaky. Dostavily by se hned předpokládám a u obou, ne jen u jedné.
Stav andulky se chvílami zlepší, šplhá po kleci, a po chvilce zase spí, celý naježený. Večer se i hodně najedl, tak jsem měla lepší pocit.
Trus už taky dnes má lepší, má tam konečně i pevnou složku, jenže, asi moč, má pořád zelenou. A okolí zadečku má krásně čisté.
Tak stále nevím, ale asi raději zavolám někam na veterinu, aby mi poradili co a jak dále.
Ale i přesto moc všem děkuji.

Nemá škrkavky ? Dostale něco na odčervení ?

27.4.2022 22:10

dbsoukromy napsal(a):
Dobrý, den.
Mám samici, která už má jedno mládě před výletem. Najednou obsadila jinou budku, vyhnala z ní hnízdící samičku a vyházela její vajíčka. Dá se tomu nějak zabránit? Mám velikou voliéru, tři páry, čtyři budky.... jsem začátečník, možná dělám nějakou chybu. Prosím poraďte mi....

Andulky už léta nechovám, mám mnohem problematičtější velké papoušky.
Jen můj názor. Voliéra velká až moc, budka navíc též. Pokud jsou budky ve stejné výšce nevidím problém ve vašem chovatelství, ale problém v té samičce.
Dnes vše přžešlechtěno a pak problémy. jestli to bude znovu, rychle se jí zbavte.

25.4.2022 22:25

Neregistrovaný uživatel napsal(a):
Spravny chovatel vam řekne, že papoušek bez kroužků je neprodejny

Nemáte pravdu. Staré, ale stále aktuální téma.
Ano, bez kroužku nemáte jistotu stáří, toť vše. Koupil jsem pár papoušků senegalských bez kroužku z výkupu, stáří neznámé. Možná jeden byl i z odchytu. Pouze jsem soudil podle barvy duhovky na věk. Hned první rok odchovali v kleci a pak další roky vždy 2 mláďata.
Samec byl krotší, samice stále plachá.

24.4.2022 20:50

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
bez veterináře zdechne.

Paní veterinářko, máte pravdu, ale nějaké doporučení odbornika i bez znalosti diagnozy jste mohla dát . Někdy stačí málo a ptáček je fit.

24.4.2022 13:18

Tato Vovo napsal(a):
Dnes prvá kukučka, teda "kukučiak", prvá lastovička a ešte trochu parády

Tak to jste mě doběhl. Už jsem se chtěl divit a najednou vidím vstavač kuklačku.
Vtipné, máte můj hlas..

23.4.2022 21:46

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
Časopis už se nevydává cca rok myslím.

Ano, časopis Fuuna už nevychází. Bohužel.
Vydavatelé začali brzo po tzv. sametové revoluci.
Začali na novíinovém papíru jako inzerce a občas článek. Za dlouhou dobu se vypracovali na vynikající časopis se širokým chovatelským záběrem. od psů, drůbeže koní po exoty.
Přirovnal bych časopis k Rádci z Předmostí na Moravě, kterého mám několik ročníků do roku 1938.
Za ty roky i mě Fauna nějaké texty uveřejnila. S přístupem redaktorky paní H. jsem se se mnohdy jinde nesetkal . Každý příspěvek poslán před otištěním ke schválení, nezměněno jediné slovo. Bohužel dnes se mnohé redakce chovají trochu jinak a to nehovořím o chovatelství.
Dnešní internetové články z dřívějších textů iFauny jsou nahrážkou, ale ty stohy tištěné Fauny ve kterých se občas probírám už žádný internet nenahradí.Jsem stará generace a myslím postaru. Dnešní doba je rychlá, stručná a ne osobní komunikace. Už spolu přestáváme mluvit jen "komunikujeme" prostřednictvím moderní techniky.
Už za sto let zde z lidí, co potkáváme i ty dnes narozené nikdo nebude.Budou zde jiní. Jestli klepší nebo horší než my, se nikdy nedovíme. ale lidé zde žijí tisíce let, tak to zase nějak dopadne.
Tímto vzdávám dík všem přátelům přírody, kteří si v této nejisté době zvolili chov nejen exotů, bez ohledu na ztrátu či zisk.
Škoda, že Fauna nenalezla ve tvrdé konkurenci následovníky.
Bývalá redakce Fauny. Díky za roky zajímavého čtení.
Otakar Německý

23.4.2022 21:00

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
Chtělo by to dospělého samce - takový by ji byl partnerem. Mládě brala asi spíš jako otravu, který ji narušil její klec.

Asi to zní krutě. Budete se stěhovat a řvoucí kotrela nebude s vaším nájemcem ten nejlepší začátek.Prodejte nebo ji darujte. Jde o Vás a ne o korelu, která se jinde bude mít třeba lépe.

21.4.2022 22:17

Bogfoot napsal(a):
Přesně tak. Mám moje zebricky rad a chci aby se měli co nejlépe. A právě proto se tady ptám ohledně vajecne michanice aby moje zebricky z toho neměli průjem a tady pan mi doporučí nějaký mokrý rohlík jen proto ze jsou to “ obyčejní “ ptáci 🙃

Pane, je chvályhodný váš výrok, že máte zebřičky rád a chtít, aby se měly co nejlépe. Já se o to celý život v chovu snažil, ale ono to není jen o tom mít to zvíře rád.

Asi jste špatně pochopil můj výraz obyčejné zebřičky. Dnes máme v chovech výstavní zebřičky, které jsou produktem šlechtěného chovu, stejně jako výstavní andulky. Tito ptáci jsou problematičtější, mají větší nároky na chov než ti obyčejní původní z přírody, jsou o tom stovky textů.
To moje doporučení namočeného rohlíku jako minima bylo reakcí na Váš dotaz, že zebřičky dostaly z míchanice průjem. Asi jste Vy něco udělal špatně. Tak nenáročný ptáček jen tak průjem nedostane. Zebřička jako stepní pták té živočišné bílkoviny potřebuje minimum, pouze v době množení. Důležitý je hlavně vápník, zrající semena z přírody. Ono všeho dobrého pomálu.
Jsou kupy uhynulých ptáků - mazlíčků - které jejich majitelé měli tak rádi, že jim dopřávali, hlavně to co jim chutnalo. Zničená játra, ledviny a pod. I moje manželka, která je 50 let pasivním svědkem mého chovu ptactva nyní často říká, že je trápím hladem, zavírám do klecí atd. Nejraději by je pustila do přírody na svobodu.
Co k tomu dodat ? Ve stařeckém věku je ten mozek trochu popletený. Jestli můj, mé partnerky nebo i mladších diskutujících nechť čtenář posoudí sám.
Chov není o citech. Věřte, že i matka, která miluje své dítě a chce aby se mělo co nejlépe, jak píšete o svých zebřičkách, mu může špatnou výživou i výchovou velice uškodit, ale taková matka nikdy to co říkám nepochopí.

20.4.2022 21:21

Bigfoot napsal(a):
Dobrý den potřeboval bych poradit jakou používáte vajecnou směs pro zebricky? Zkoušel jsem nějakou obyčejnou ze zverimexu a zebricky z toho měli průjem. Byl bych rad kdyby jste mi sem nějaké doporučili z vlastní zkušenosti a nejlépe poslali odkaz🙂

Tak ten průjem jistě nebyl z průmyslové vaječné míchanice. Máteli obyčejné zebřičky, stačí jim proso, namočený rohlík, drcené vaječné skořápky trochu písku a mletý vápenec pro slepice i holuby Ani nemusíte kupovat přírodní sepii. Namočte dětský piškot, list poampališky a ani nemusíte strouhat slepičí vajíčko v e směsi s mrkví a strouhankou. Budky plné mladých,. Na vodu nejsou náročné, měla by být čistá každý den.
Není třeba hledat v chovu vědu, ale mít na něj čas.

20.4.2022 21:06

lupus4 napsal(a):
určitě NE , kanáři by nic nevyvedli - pokud by vůbec přežili...
(nehledě ani na zcela odlišnou skladbu zrnin v krmení )

To je fakt tak "těžký" zjistit si nároky jednotlivých druhů pro chov ?

Dobře jste odpověděl, ale z otázky tazatele je vidět, že si ač začátečník ani několik vět o chovu nepřečetl.
Já mu pomohu, aby nemusel hledat.
Ve větší voliéře jde chovat pohromadě vše možné. Andulky v budkách, kanáři v houštnách a tzv H. klíckách. Andulky šmejdí a často reozbouřrají hnízda kanárů a i jiná volně přístupná hnízda pěnkavovitých a pod. Proto není uvedené složení druhů ve voliéře vhodné. a společný chov nebývá mnohdy úspěšný. Rozdílné složení krmení je ten nejmenší Proso, oves.lesknice, slunečnice, řepka namočený rohlík, vajíčko a další si spotřebitelé nekonkurují.
Jestli máte dasetimetrovou voliéru trochu zarostlou tak tam odchováte vše možné, ale musíte o tom něco vědět.

19.4.2022 22:45

Kavka, pták s modrýma očima.
Dnes ohrožený druh, třeba na Vysočině velice hojný. Polička, Žďár nad Sázavou, Bystřice nad Pernštejneml. Nové Město na Mořravě. Proč, to nevím. Předloni jsme jich po odchytu oikroužkovali 40.. Nelze ji chovat bez dokladů. Zákon a skutečnost se zde boxují. To nechme úředníkům, kteří ji někteří ani nepoznají.V mládí měl skoro každý kluk ochočenou kavku.
Nyní dotaz. Odchováváte někdo kavky? Za desítky let mě tato šílená myšlenka nenapadla.Nyní mám prázdné voliéry a rád bych to než zemřu zkusil.

19.4.2022 22:21

lupus4 napsal(a):
u kamarádky na okně se střídali (Kladno, sídliště)

Pane lupus 4, můžete napsat lokalitu ? Mám dojem, že jste z jižních Čech, ale mohu se mýlit.
Jinak s vaším konstatováním naprosto souhlasím.

19.4.2022 21:39

9 nebo 20 let. Mnohdy neumíme zvládat vlastní dítě natož zvíře. Ale každý tento lidský jedinec pocítí zasloužený trest. Příroda je boj a lidské city do ní nepatíř, ty patří lidem. Snad mě čtenáři pochopí.
Je spousta textů z vývojové psychologie dítěte a tam lze zjistit, který živočich kterému věku odpovídá.
Moje rada starce: Naplňujte si svoje dětské sny, kupte třeba lva, ale nesnažte se to odůvodňovat tímj, že to děláte pro svého potomka..

17.4.2022 20:56

Prosimoradu napsal(a):
Děkuji. Ještě bych se chtěl zeptat přímo jaký druh používáte? Na internetu jsem viděl několik druhu a věřím tomu ze některý z nich klidně jedovatý být muže

Děkuji za důvěru, ale neodpovím, ikdyž jsem kd\ysi botaniku studoval. Druhy břečťanu neznám. Znovu zopakuji, že pěnkavy a astrildi si jako potravy břečťanu nevčimnou.

17.4.2022 18:04

Prosimoradu napsal(a):
Zdravím chtěl bych dat do naši voliery nějakou popinavou rostlinu. Nejvíc se mi zalíbil břečťan ale nevim jestli není pro zebricky jedovatý? A popřípadě jaký druh se vám osvědčil? Na internetu jsem se nic takového nedočetl tak prosím o radu. Dekuji

O břečtanu jste si asi přečetl dost. Do voliéry zebřiček vřele doporučuji Ani tuhých listů nebo plodů si na rozdíl od papoušků nevšímnou. Naopak břečťan vytvoří estetické prostředí avhodné ke tvorbě přírodních hnízd zebřiček. Pozor, hovořím o chovu zájmovém ne šlechtěném.

16.4.2022 21:27

Neregistrovaný uživatel napsal(a):
Jen upozornění nejsem z těch co krmí několikrát denně po lžičkách.Mám v každé voliéře zásobník, což bylo k vůli zaměstnání a teď je to dobré pro pohodlí.Protože mám pouze austrálii tak to není nic složitého.Zbytky pročistím přes síto slupky vyfoukám- dech mi zatím slouží a to je v kostce celá věda.Možná Vám to nebude stačit,ale hrozně nerad píšu romány.JT-proVás anonym.

Máte naprostou pravdu. Já to též dělal desítky let. Přesíval a a vyfukoval slupky, Tím fénem to je rychlejší a nemusím okolo uklízet slupky.

16.4.2022 18:46

Neregistrovaný uživatel napsal(a):
Jde to i bez čističky a bez problémů, u mne 50+ let a určitě nejsem sám.

A co děláte s tím, co zbyde v miskách ? Nebo všem druhům dokážete dát takové složení, že vše spotřebují. Já to po padesáti letech chovu nedokážu. Děkuji.