Rychlostní disciplíny: Barrel Race, Pole Bending, Stake Race
Rychlost, obratnost a dobrá ovladatelnost těchto koní, dělá z „rychlostek“ tu pravou podívanou. Jedná se o dvoukolové disciplíny a do konečného po...
Barrel Race – jízda kolem barelů
Jezdec jede kolem tří barelů postavených do trojúhelníku, přičemž musí kolem každého barelu uzavřít kruh.
Je pouze na jezdci, zda začne vlevo nebo vpravo, např: objede levý sud a míří k pravému, objede jej a zamíří k nejvzdálenějšímu sudu, uzavře třetí, poslední kruh a co nejrychleji jede do cíle.
Pro tuto disciplínu se mohou použít pouze výrazně nabarvené ocelové sudy s oběma dny. Gumové nebo plastové sudy nejsou povoleny.
Penalizace: 5 trestných vteřin za převržení sudu, ztrátu klobouku nebo přilby.
Diskvalifikace: nedodržení stanoveného kurzu, nepřiměřené používání bičíku, ostruh, biče nebo lana před podbřišníkem, ztráta start. čísla.
• Přesný nájezd do oblouku se u barrel race vyplatí. Přídavná výstroj, tzv. tie-down, je při těchto soutěžích povolena. (Na snímku Martin Štěrba, vicemistr barrel race 2003.)
Ve středu arény je za sebou postaveno šest tyčí. Po projetí startu musí jezdec co nejrychleji dojet na druhý konec kolbiště, udělá obrat a jede slalom mezi tyčemi tam i zpět, udělá opět obrat a jede co nejrychleji do cíle.
Pro Pole Bending se používají dřevěné (ne PVC) tyče 185 cm vysoké s podstavcem o průměru max. 35 cm. Vzdálenost od startovní čáry k první tyči je 6,36 m, tato vzdálenost je i mezi tyčemi.
Penalizace: 5 trestných vteřin za každé poražení tyče, ztráta klobouku nebo přilby,
Diskvalifikace: nedodržení kurzu, nepřiměřené používání bičíku, ostruh, biče nebo lana před podbřišníkem, ztráta start. čísla.
• Kůň jemný na pomůcky a ovládající cvalové přeskoky má při slalomu výhodu. Co se týče bezpečnosti, u jezdců mladších 18 let je předepsáno v pravidlech WRC u rychlostních soutěží použití helmy s 3 bodovým úchytem.(Na snímku V. Zimanová, letošní juniorská mistryně v pole bendingu a vicemistryně v barrel race.)
Tato disciplína se vypisuje pouze pro kategorii mládež do 13 let.
Jezdec startuje z levé nebo pravé strany prvního kůlu, např: jezdec protne startovní čáru mezi dvěma značkami, objede kolem druhého kůlu, protne spojovací čáru mezi značkami, objede kolem prvního kůlu a projede přes cílovou čáru.
Startovní a cílová čára je 6,1 m široká, na koncích značena dvěma kužely. Tyto značky jsou 3,05 m kolmo na každou stranu od středu spojnice mezi kůly, spojnice mezi 1. a 2. kůlem je osa 24,4 m dlouhá.
Penalizace: 5 trestných vteřin za ztrátu přilby.
Čas nebude zaznamenán pokud: jezdec neprojede startovní nebo cílovou čáru, neprotne spojnici mezi kužely než zatočí kolem kůlu, shodí startovní nebo cílové značky, shodí alespoň jeden ze dvou kůlu.
Doporučení Tak jako všechny westernové disciplíny, i ty rychlostní vyžadují dobrou komunikaci mezi jezdcem a koněm. Citlivě reagující kůň je žádoucí, jeho citlivost ovšem nesmí vyústit v nezvladatelnou nervozitu. Pochopitelně řada koní má při těchto soutěžích zvednutý adrenalin, zejména při vjezdu do arény. V tom se rychlostní soutěže podobají atmosféře dostihů. Posléze se však kůň dostane pod kontrolu a soustředí se na jízdu, ve které o nejvyšší rychlosti rozhoduje řada faktorů. Za prvé je to vlastní rychlost koně a jeho zrychlení „z 0 na 100“ (zejména při startu a finálovém dojezdu na rovných čarách). Za druhé je důležitá technika jízdy – při slalomu šetří čas ten, kdo dělá jen malé obloučky (otevřenější úhel) a cvalové přeskoky mezi jednotlivými tyčemi. Při barrel race se vyplatí najíždět co nejtěsněji k barelu – ovšem bezpečně tak, aby jej kůň neshodil. Příliš velké nadjezdy obloukem znamenají i několik setin vteřiny navíc. Třetím a neméně podstatným faktorem je synchronizace jezdce a koně. Jezdec, který je strnulý a tvrdý v sedle ruší svého koně, stejně jako jezdec nervozní a přehnaně aktivní, který koně nepřesně navádí a pobízí. Jezdec musí znát trasu závodu a určit koni, kam má jet. Řada jezdců mi potvrdila, že jejich koně stačí správně navést a slalom už zajedou „téměř“ sami. Samozřejmě jsou stále pod kontrolou pomůcek, ale řešení obloučků mají už zažité ze zkušeností. Čím více závodů mají za sebou, tím lépe se vyrovnají s jejich atmosférou. Zde narážím na čtvrtý předpoklad – ovladatelnost. Nezřídka hraje při rychlostních soutěžích hlasitá hudba a nahlas pokřikují diváci. Seberychlejší kůň s propracovanou technikou má smůlu, pokud situaci psychicky neunese. Co se týče plemen, obecně je na českých kolbištích řada plnokrevníků, polokrevníků, arabů, ale občas i quarterů či paintů. Záleží na schopnostech koně a jeho přípravě. Mnohokrát i velký dobře ovladatelný teplokrevník zajede lépe než nervoznější kůň s vrozeným vyšším temperamentem. Letošním mistrem v barelech byl právě teplokrevný Kataro (z Hostěrádek), který je hanoverského typu. Pole Bending zase vyhrál mrštný huculský hřebec Gery (z Děčína), který svou malou velikost velmi dobře zúročil při slalomu. Nezáleží však pouze na koni, důležitý je i jeho jezdec. Westernové soutěže jsou totiž týmová spolupráce.
Celkové hodnocení (0x):