„Jak mít koně“ – 27. Část
Minule jsem slíbila inspiraci v podobě simulačních her, o nichž jsem se dočetla v knize amerického koňáka Pata Parelliho „Natural Horsemanship“. Pat o nich říká, že tyto hry nejsou nic jiného, než nácvik úlohy rozdělené do jednotlivých komponentů.
Zastřel banditu
Tato hra má pomoci k nácviku zastavení (stopu) a obratu o 180° (rollbacku). Tím, že kůň provádí rychlé zastavení a obraty s okamžitým nacváláním, tak propracovává záď. Tyto dva manévry jsou navíc předepsanými součástmi reiningových úloh na westernových závodech a využijete je i při práci s dobytkem.
Představme si, že jsme na střelnici. Jsou tam také dva bandité, jeden před námi a jeden za námi. Na jízdárně máme bod A a bod C, což jsou středy protilehlých krátkých stran jízdárny. Začneme v bodě X, to je střed jízdárny. Představíme si, že v bodě A stojí první bandita a klusem se k němu vydáme. Pohybujeme se tak, jako bychom jej chtěli zastřelit pistolí, kterou držíme v pravé ruce. Pak pravou rukou sjedeme na střed otěží, trochu se přizvedneme ve třmenech a levou rukou sjedeme dolů po levé otěži a jak si zpět sedáme, ohlédneme se za sebe, bereme levou otěž (vlastně použijeme nepřímou otěž) a stáhneme ji k pupíku. Netaháme za ni, pouze ji sebereme až k pupíku. Nyní sedíme hluboko v sedle, svým pohledem se zaměřujeme dozadu za sebe s otěží staženou k pupíku. Koni v této chvíli nezbývá přirozeně nic jiného, než dát záď hluboko pod sebe a otočit se do směru, na který se nyní zaměřujeme, to je do bodu C. Abychom celý obrat urychlili, vystřelíme levou ruku, jakoby s pistolí a zastřelíme banditu v bodě C. Poté klusem nebo pomalým cvalem dorazíme k banditovi, opět se přizvedneme ve třmenech a sjedeme pravou rukou po otěži. Posadíme se zpět do sedla a stáhneme pravou otěž k pupíku a zároveň se otáčíme dozadu na banditu v bodě A. To opět sníží záď koni. Při otočení vystřelíme pravou ruku s otěží a opět zastřelíme banditu v bodě A, to pomůže koni k rychlejšímu obratu a startu. Můžeme vypadat jako blázni, ale nejlepší je dělat zvuky střílení doopravdy a nahlas. Zní to podobně jako mlasknutí a kůň si tak pospíší se svým startem z obratu do opačného cvalu. Teoreticky bychom měli dojít k tomu, že koně budeme otáčet tak rychle, že sám bude zastavovat někde na cestě mezi A a C.
Jako poznámku z vlastní zkušenosti k tomu dodávám, že je to cvičení velmi účinné, jen hlasité zvuky raději provádím pouze tehdy, když jsem na jízdárně sama a nikdo není v doslechu.
Ustupování pomocí šermování
Tohle je výborná hra ke zdokonalení ustupování do stran. Ustupování můžeme využít při drezůře, polu, trailu a také při dobytkářských disciplínách.
Představme si, že s někým šermujeme, sedíme na koni a jsme nuceni ustupovat s koněm směrem k protivníkovi, abychom se mohli střetnout. Také musíme být schopni pohybovat se směrem od něj při ústupu. Měli bychom se naučit jít v ustupování do útoku i ústupu na obě strany.
Ustupovací válka
Je to další cvičení na ustupování do stran a je dobré zejména pro mladé koně, kteří se tento manévr teprve učí. Je zapotřebí, aby hru hráli dva lidé na koních. Oba účastníci se postaví čelem ke hrazení jízdárny. Jeden bude v ústupu a druhý bude útočit. Útočící osoba se zkouší nohou dotknout protivníkova koně ve slabině a ustupující se samozřejmě snaží nebýt zasažen a ustupuje směrem pryč od něj. Tato hra učí koně rychle a pohotově ustupovat, abychom se dostali k něčemu nebo někomu blíž, nebo mohli pomocí ustupování utéci.
Boj s býkem z koňského hřbetu
Při této hře můžeme zdokonalit obraty kolem předku a zádi, přesně tak, jak se to provádí při drezurních zkouškách nebo při soutěži v team roping. Jsme jakoby v roli předáka, jehož kůň se musí rychle otočit kolem zádi, aby byl čelem k býčkovi. Bude tu potřeba ještě jednoho jezdce, který se v klusu bude snažit nám najet až skoro na třmen. V poslední chvíli koně otočíme kolem zádi, abychom druhému jezdci uhnuli. Jakmile kolem nás tento „býk“ proběhne, otočíme se s koněm kolem zádi o 180° opět tak, abychom k útočícímu jezdci – býkovi byli čelem, stejně jako to dělají odvážní toreadoři na koridě.
Práce s dobytkem v osmičkách
Zde opět bude zapotřebí dvou hráčů. Necháme partnera, aby před námi vyklusával pár kroužku do tvaru osmičky. Pak začneme klusat vedle něj paralelně s ním a budeme se snažit jej neustále koutkem oka sledovat tak, abychom koně udrželi v linii osmičky s koněm partnera. Dáváme pozor na to, aby náš kůň nepředběhl koně partnera. Aby byla hra ještě zajímavější, můžeme k osmičce přidat další kroužky.
Oddělování
Při této simulaci můžete nacvičit udržení dobytčete mimo stádo. Je také zapotřebí dvou lidí. Vezmeme tři nebo čtyři barely a postavíme je do kruhu vzdálené od sebe asi 4,5 až 5 metru. Jeden člověk bude oddělovač a druhý bude dobytče, které se bude snažit dostat zpět do stáda - do kruhu mezi barely. Podotýkám, že jsou to pouze typy a náměty pro zpestření, ale myslím, že když přemluvíte své kolegy ze stáje, aby se s vámi do něčeho takového pustili, určitě se všichni dobře pobavíte a ještě u toho zdokonalíte ohebnost koníků a svoji pohotovost v sedle.
Nejlepší je nechat se unést fantazií a brát každou výzvu osobně. Můžeme vyzkoušet vše, co nás napadne a o čem se domníváme, že to koník muže dokázat. Dodejme mu odvahu a podpořme jej, aby nám důvěřoval natolik, že bude ochoten spolupracovat a hrát si.
Celkové hodnocení (0x):