I když jsem hledal nějak nejsem si úplně jistý k několika bodech ohledně potahověho vozíku za koně. Kdyby někdo věděl budu rád za odpověd.
1. Svícení v zimním období. - To jedíné asi vím správně. V zákoně je napsané že i ve dne z zimním období musím svítit. Nikde není napsané jak má to světlo vypadat. Pouze červené vzadu a bílé vepředu.
2. Vozka musí být starší kolika let? 15 nebo 18
a teď ty lepší
3. Lze potahové vozidlo dovybavit pomocným motorkem třeba jako motokolo?
4. Lze za potahový vozík - sulku připojit vozík za osobní automobil s spz a platnou stk - osvětlení vozíku včetně blinker by bylo funkcní. Ptám se na to proto, že když s tohoto vozíku na silnici spadne třeba náklad a dojde k nehodě vozík je pojistěn.Jak by se to řešilo ?
dejuji za názory.
datel
napsal(a):
I když jsem hledal nějak nejsem si úplně jistý k několika bodech ohledně potahověho vozíku za koně. Kdyby někdo věděl budu rád za odpověd.
1. Svícení v zimním období. - To jedíné asi vím správně. V zákoně je napsané že i ve dne z zimním období musím svítit. Nikde není napsané jak má to světlo vypadat. Pouze červené vzadu a bílé vepředu.
2. Vozka musí být starší kolika let? 15 nebo 18
a teď ty lepší
3. Lze potahové vozidlo dovybavit pomocným motorkem třeba jako motokolo?
4. Lze za potahový vozík - sulku připojit vozík za osobní automobil s spz a platnou stk - osvětlení vozíku včetně blinker by bylo funkcní. Ptám se na to proto, že když s tohoto vozíku na silnici spadne třeba náklad a dojde k nehodě vozík je pojistěn.Jak by se to řešilo ?
dejuji za názory.
Nevím jak dalece poradím -
e) vozka je řidič, který řídí potahové vozidlo, (2) Řídit vozidlo nebo jet na zvířeti může pouze osoba, která je dostatečně tělesně a duševně způsobilá k řízení vozidla nebo jízdě na zvířeti a v potřebném rozsahu ovládá řízení vozidla nebo jízdu na zvířeti a předpisy o provozu na pozemních komunikacích.
§ 59
Jízda potahovými vozidly a ručními vozíky
(1) Vozkou smí být jen osoba starší 15 let.
(2) Nejede-li vozka na potahovém vozidle, musí za jízdy potahového vozidla jít po jeho pravé straně. Před opuštěním potahového vozidla musí vozka vozidlo zabrzdit, uvolnit vnitřní postraňky a na svahu založit kola.
(3) v období od 1. Listopadu do 31. Března a za snížené viditelnosti v období od 1. Dubna do 31. října musí být potahové vozidlo označeno vpředu nejméně jedním neoslňujícím bílým světlem na levé straně a vzadu nejméně jedním neoslňujícím červeným světlem na levé straně.
Na silnici, místní komunikaci a veřejně přístupné účelové komunikaci smí jet na zvířeti jen jezdec starší 15 let. Osoba starší 12 let smí jet na zvířeti na silnici, místní komunikaci a veřejně přístupné účelové komunikaci jen pod dohledem osoby starší 15 let. Jezdci na zvířatech smějí jet jen jednotlivě za sebou. Jezdec smí vést jen jedno zvíře.
Ty další otázky - jen logickou úvahou. Dovybavení motorkem by vám musel někdo schválit. Jízdní motoKola mají určitě nějakou vyjímku a musí taky něco splňovat (maxim obsah motorku, rychlost...) a vozík za osobní auto lze použít pouze za vozidla k tomu určené. Tak že by jste na sulce musel mít schválené tažné zařízení zapsané v tp :) Tak že kdyby se něco stalo, můžete mít pojistek kolik chcete, prostě by to byla vaše chyba.
Pokud se nic nestane tak... Tak nesmíte narazit na nasraného policajta
kakamila211
napsal(a):
Ahoj, mám kamaráda, který učí v autoškole a specializuje se na různé vychytávky. Mohla bych se ho zeptat
Proč ne. Budu rád za víc názorů. Já právě vycházím s toho že co není zákonem zakázáno je dovoleno. Vzhledem k tomu, že potahové vozidlo není potreba nijak homologovat a kontolovat, tak treba co se týče toho tažného nebo přídavného motoru nevím.
nejdemidat

XXX.XXX.173.229
Ahoj, vcelku jednoduché otázky, s vcelku jednoduchou odpovědí:
1. Každé potahové vozidlo musí být za provozu vybaveno vpředu a vzadu odrazkami, které jsou předepsány pro přívěs.
Podle ustanovení čl.6.16 Předpisu č. 48 Evropské hospodářské komise Organisace spojených národů (EHK OSN) č. 48 – Jednotná ustanovení pro schvalování typu vozidel z hlediska montáže zařízení pro osvětlení a světelnou signalisaci, musí jít o dvě zařízení třídy IA, nebo IB, schválená podle Předpisu č. 3, v barvě dopadajícího světla ("bílé odrazky"), umístěné na vozidle tak, že u přípojného vozidla nesmí být nejvzdálenější bod svíticí plochy odrazky od střední podélné roviny vozidla dále než 150 mm od nejvzdálenějšího vnějšího okraje vozidla, na výšku musí být nejméně 250 mm a nejvýše 900 mm nad vozovkou (maximálně 1 500 mm, nedovoluje-li tvar karoserie dodržet výšku 900 mm), a na délku vpředu na vozidle.
Podle ustanovení čl.6.15 Předpisu č. 48 musí jít dále o dvě zařízení třídy IIIA nebo IIIB podle předpisu č. 3 červené barvy ("červené trojúhelníkové odrazky"), umístěné na vozidle tak, že vrchol trojúhelníku musí směřovat vzhůru, bod svíticí plochy odrazky, který je nejvíce vzdálen od střední podélné roviny vozidla, nesmí být vzdálen více než 400 mm od nejvzdálenějšího vnějšího okraje vozidla, vzdálenost mezi vnitřními okraji odrazek nesmí být menší než 600 mm. Tato vzdálenost může být zmenšena na 400 mm, je-li celková šířka vozidla menší než 1 300 mm, na výšku nejméně 250 mm a nejvýše 900 mm nad vozovkou (ne více než 1 200 mm, je-li ve skupině s jinou zadní svítilnou (svítilnami), ne více než 1 500 mm, pokud tvar karoserie neumožňuje dodržet 900 mm nebo 1 200 mm), a na délku v zadní části vozidla.
Boční odrazky povinné nejsou.
Máme odrazky, teďka osvětlení:
Secundum et intra legem,
podle ustanovení čl.33 odst.1 lit. b) Úmluvy o silničním provozu (Vídeň 1968) zvířecí potahy musí mít dvě bílá nebo žlutá světla vpředu a dvě červená světla vzadu. Národní zákonodárství může povolit pro tento typ vozidel používání pouze jednoho bílého nebo žlutého světla vpředu a jednoho červeného světla vzadu. Tato světla musí být v obou případech umístěna na opačné straně od směru provozu. Pokud výše uvedená světla nemohou být součástí vozidla, mohou být nesena doprovázející osobou, kráčející v těsné blízkosti vozidla na opačné straně od směru provozu. Navíc musí být zvířecí potahy vybaveny dvěma červenými odrazkami na zadní straně a to co nejblíže vnějším okrajům vozidla. Zvířecí potahy, jejichž šířka nepřesahuje 1 m nemusí být vybaveny světly. Nicméně v tomto případě musí být vpředu na straně opačné od směru provozu nebo vpředu umístěna ve středu jedna odrazka,
podle ustanovení § 59 odst.3 silničního zákona v období od 1. listopadu do 31. března a za snížené viditelnosti v období od 1. dubna do 31. října musí být potahové vozidlo označeno vpředu nejméně jedním neoslňujícím bílým světlem na levé straně a vzadu nejméně jedním neoslňujícím červeným světlem na levé straně,
podle ustanovení lit. C) Technické požadavky na výbavu jízdních kol, potahových vozidel a ručních vozíků bodu 12 sublit. c) Přílohy č. 12 Technické požadavky na konstrukci a stav výbavy k vyhlášce č. 341/2014 Sb. potahová vozidla musí být vybavena za snížené viditelnosti vpředu svítilnou s bílým světlem na straně přivrácené ke středu vozovky nebo dvěma svítilnami s bílým světlem na každé straně vozidla vyznačujícími jeho největší obrysovou šířku; vzadu dvěma svítilnami s červeným světlem na každé straně vozidla vyznačujícími jeho největší obrysovou šířku.
Takto to může znít kostrbatě a složitě, leč není.
Jde-li o potahové vozidlo provozované osobou, která má trvalý pobyt, či se jinak trvale zdržuje, na území České republiky, je nutno splnit alespoň minimální technické požadavky stanovené na potahové vozidlo ustanovením vyhlášky č. 341/2014 Sb., tj. potahové vozidlo musí mít vepředu alespoň jednu bílou svítilnu vlevo, a vzadu dvě červené svítilny,
technické požadavky na svítilny nejsou ustanoveny, leč je potřeba se řídit zásadou e ratione legis, tedy šetřit smysl a podstatu práva, jako jeho imperativ ústavní, a tedy zajistit, aby tyto svítilny měly alespoň obvyklé vlastnosti, tj. vlastnosti kladené na přední a zadní obrysové svítilny motorových vozidel a zajistit, že žádné bílé světlo nebude viditelné při pozorování zezadu, a žádné červené světlo nebude viditelné při pozorování zepředu,
obvyklou vlastností je svítivost 4.0 cd a vyšší, úhly pozorování nahoru a dolů, od pomyslné středové osy, 15°, úhly pozorování do stran 80° do vozovky (tj. u levé svítilny vlevo, u pravé vpravo), 45° od vozovky (tj. u levé svítilny vpravo, u pravé svítilny vlevo). To je celé.
2. 15 let (§ 59 odst.1 silničního zákona).
3. nelze za předpokladu, že má potahové vozidlo zůstat potahovým vozidlem. Pokud by potahové vozidlo bylo vybaveno jakýmkoli "přídavným" pohonem, elektrickým, výbušným motorem, parostrojem atp., pak nepůjde o potahové vozidlo, ale o motorové vozidlo, které by potom muselo projít schvalovacím procesem jednotlivě vyrobeného vozidla, logicky podléhalo registraci a muselo být osazeno registrační značkou (značkami), mít zjednáno pojištění z odpovědnosti provozu motorového vozidla, no a v neposlední řadě, což by bylo ale věcí schvalovacího procesu, být vybaveno zařízeními k osvětlování, a světelné signalisaci, jako motorové vozidlo příslušné kategorie.
4. ano, lze, zda-li má přípojné vozidlo kategorie O1 platné schválení, zjednáno pojištění z odpovědnosti provozu vozidla, platnou státní technickou kontrolu atp., není relevatní, z povahy věci by měla být odstraněna, či alespoň zakryta zadní tabulka registrační značky.
Je to logické, zde platí zásada legální licence, neboli co zákon nezakazuje, mohu činit.
Potahové vozidlo se od motorového vozidla liší právě a jen tím, že k jeho pohonu je použita právě, výhradně a jen animální, či lidská, síla. Technické požadavky, krom výše popsaného zařízení ke světelné signalisaci, vyžadují alespoň jednu, dostatečně účinnou, brzdu. Nic více, nic méně.
Z obecné povinnosti, subsumované pod dikcí ustanovení čl.7 odst.1 Úmluvy o silničním provozu (Vídeň 1968), jakož i z ustanovení § 4 lit.a) silničního zákona, vyplývá povinnost mít potahové vozidlo alespoň v takovém technickém stavu, který nezpůsobí nebezpečí ostatním uživatelům pozemní komunikace, tedy například, pokud je potah osazen pneumatikami, neměl by z nich čouhat kord, a kola by měla být ukotvena tak, aby poněkud za jízdy neodpadla atp.
Není nikde řečeno, že potahové vozidlo nemůže být "kloubové", klidně si naskládej Horse Road Train z povozu Otců poutníků, za to si dej vlečku za Pragu V3S, za to Amish Buggy, a za to dva vozíky za osobák. Pokud k tomu zapřáhneš pět párů silných koní, zajistíš dostatečné brzdění, s ohledem na zvolenou trasu a rychlost potahového vozidla, přibereš si dostatečný počet osob, abys byla s to dát znamení o změně směru jízdy a přednost v jízdě, platnému právu to odporovat nebude.
Přívěs O1, tj. za vozidlo kategorie M1, nebo N1, má schválení typu, či jednotlivé schválení, technický průkaz, pojištění odpovědnosti a pravidelnou kontrolu technického stavu proto, že se pohybuje v provozu jako součást soupravy s motorovým vozidlem, významnou rychlostí, typicky 80 - 130 kmph, a hrozí proto typově jiná míra nebezpečí, která vyplývá z rychlosti a hmotnosti takového vozidla, než z takovéhoto Horse Road Trainu, který se asi bude pohybovat nejvýše rychlostí koně v kroku, že.
Není dokonce nikde řečeno, že si nemůžeš udělat potahové vozidlo např. z Pragy V3S, můžeš, pokud odstraníš motor, respektive, pokud zajistíš, že u té Pragy V3S nepůjde tu motorickou sílu k pohonu použít, například tím, že vymontuješ kus kardanovy hřídele, půjde o zcela legální potahové vozidlo, ruční brzdou ho zastavíš. Co není zakázáno, je povoleno.
Pokud dojde k nehodě, dejme tomu, že máš normální dvouosý potah, na něm kouli ISO50, a na ní běžný vozík za auto, a - příklad - špatně to spojíš, za jízdy se Ti ten vozík odpojí vjede do protisměru, do něj narazí Vrakosa, na ní škoda padesát tisíc, pět zraněných, tak nejde o nehodu vozidla kategorie O1, ale prostě o nehodu potahového vozidla.
Za tu budeš, samozřejmě, potrestána podle platného práva jako řidič potahového vozidla, tj. řidič nemotorového vozidla, tedy, nebude hrozit zákaz činnosti, nedostaneš "body", ale např. ublížení na zdraví z nedbalosti může, theoreticky, dostat i chodec. No a pokud nemáš zjednáno nějaké komerční pojištění z obecné odpovědnosti, či právě na koně, potahové vozidlo atp., tak veškerou škodu, jakož i nemajetkovou újmu, která z toho nehodového děje povstala, zaplatíš Ty, a jestli ten vozík je pojištěný, tak je pojištěný jako vozík za autem, ne jako potahové vozidlo a z tohoto důvodu se pojistného plnění pojišťovna zcela zprostí. To je celé.
Filip