Vozík na 1 koně - zkušenosti, rady, pomoc a výběrem...

Přidejte téma
Přidejte téma
Otočit řazení příspěvků Otočit řazení příspěvků
28.1.2019 12:01
jdusiproradu

XXX.XXX.52.163

Zdravím,

po věčných peripetiích s přepravou a téměř obrečené neúčasti na pár soustředěních z důvodu, že jsme se neměli jak dostat, jsem se dostala do stavu, že koupím vlastní vozík a bude po problému. Jednak vyřeším to, že jsem s koněm nikdy nikde nebyla, protože byl vždy problém sehnat vhodné auto + přepravník v takovém technickém stavu, abych do něj byla ochotna naložit svého koně (a zároveň aby mi ho někdo cizí půjčil). Další problém byl ten, že vzhledem k nulovým zkušenostem s cestováním kůň není žádný mazák a nastupování nemá úplně v malíku. Samotná cesta už bývá většinou v pohodě (maximálně než se rozjedeme, tak trochu zkusí jestli něco nepovolí, ale žádná hrůza). Proto jsem nikdy soustředění a závody nehrotila a říkala si, že raději počkám až bude lepší příležitost.

A myslím, že teď přišla.... Víceméně definitivně jsem se rozhodla pro koupi koňopřepravníku. Jen jsem omezena maximální hmotností přívěsu na našem autě, které má sice vlastní váhu 2t, dilný 2l motor, ale tažné pouze na 1500 kg. Proto koukám na vozíky na jednoho, raději jednoho a půl koně. Ty sice mají většinou 1600 kg, ale o těch 100 kg prý není problém snížit v TP.

Zatím jsem koukala na vozíky a moc se mi líbí Cheval Liberte Gold One, který má hliníkovou podlahu i boční stěny, komfortní podvozek, vnitřní šířku 140cm a cena by se dala snad také zvládnout. Máte jej někdo? Jaké máte zkušenosti? Případně doporučte jiného výrobce :). Vozík chci na občasné vyjetí víceméně v rámci okresu, maximálně do okresu sousedního. Takže žádné velké, časté a náročné využití. Raději bych koupila nový vozík než použitý (z důvodu technického stavu) a samozřejmě čím levnější bude, tím lépe. Na druhou stranu chci samozřejmě svého koně bezpečně přepravovat, ale zase si myslím, že na to naše trajdání 50 km tam a 50 zpět jednou za měsíc nepotřebujeme Ifora :).

A poslední dotaz souvisí čistě s rozdíly mezi těmito vozíky na 1,5 koně a plnohodnotnou dvoukoňkou. Jsou zde nějaké zásadní rozdíly ve stabilitě vozíku a tedy i bezpečnosti? Cestují v něm koně pohodlněji/hůře? Co nastupování - mají koně problém nastoupit do užší jednokoňky (byť samotný prostor pro jednoho koně je mnohem větší než ve dvoukoňáku)?

Případně pokud by kohokoli ještě napadl nějaký postřeh, sem s ním! Budu ráda :)

Děkuji :)

28.1.2019 15:36
koně

XXX.XXX.174.63

Měli jsme dlouho přepravník na jeden a půl koně,spokojenost.Vozili jsme v něm jednoho velkého,nebo dva poníky.Taháno normálně ,osobákem .
Koně do něj dobře nastoupí,mají dost místa,aby se tam opřeli ,dle potřeby.
Teď jsme tedy měnili,za dvoj.Jediné,muž konstatoval,že dvoukoňák lépe sedí.
https://prepravniky-pro-kone.webnode.cz/
Tahle firma je opravdu vynikající.Pán velmi ochotný a komunikativní.Přitáhne vám z Holandska ,podle přání a cenové relace .Zařídí změny váhy,oběhá co jde, papírování .
Netají žádné vady ,mohu doporučit

28.1.2019 19:18
Arbora

XXX.XXX.121.208

Cheval sú síce za dobrú cenu, ale to je asi tak všetko dobré na nich. Farba sa olúpe, gumy sa olúpu, podlaha sa vyduje- a to iba čisto z používania koňmi, nie, že by stáli niekde na daždi, zatváranie stojí za prd( zachvíľu sa vśetko vykriví, nepasuje....), často je problém s elektrikou a brzdami, to malé kolečko sa rýchlo vybehá a pri zapriahaní si žije svojím životom...
Oni proste niekde šetria a podľa mňa na použitých materiáloch. Za 50.000 bude jazdený s minimálne polovičkou vymenovaných vád.

28.1.2019 21:49
jdusiproradu

XXX.XXX.74.232

Ještě padla myšlenka koupit dvoukoňák, vytáhnout střední příčku, pořídit dlouhé strajcpany a snížit hmotnost na 1500 kg. S tím, že bych samozřejmě vozila pouze jednoho koně.

Jen nevím, která varianta je pro koně příjemnější a bezpečnější. Cenový rozdíl mezi jednokoňkou a dvoukoňkou je malý a váhový rozdíl je většinou maximálně 100 kg. Tedy stále jsme i s koněm pod 1500 kg.

Která varianta je dle vás lepší? Krom pořízení auta co má 2t na kouli... To by samozřejmě bylo nejlepší řešení, ale není možné.

28.1.2019 21:50
jdusiproradu

XXX.XXX.74.232

Arbora napsal(a):
Cheval sú síce za dobrú cenu, ale to je asi tak všetko dobré na nich. Farba sa olúpe, gumy sa olúpu, podlaha sa vyduje- a to iba čisto z používania koňmi, nie, že by stáli niekde na daždi, zatváranie stojí za prd( zachvíľu sa vśetko vykriví, nepasuje....), často je problém s elektrikou a brzdami, to malé kolečko sa rýchlo vybehá a pri zapriahaní si žije svojím životom...
Oni proste niekde šetria a podľa mňa na použitých materiáloch. Za 50.000 bude jazdený s minimálne polovičkou vymenovaných vád.

Opravdu je to taková mizerie? V okolí má chevaly dost lidí a všichni je jen chválí :)

28.1.2019 23:14
jbb

XXX.XXX.70.103

Kupte ojetou dvoukoňku (pokud nebudete chtít Ifor, tak se dnes za 80.000 sehnat dá velmi pěkná). Pokud budete vybírat nějakou lehčí (Blomert, například, ne Ifor či Maro), bude váhově kolem 700kg, tedy na jednoho koně Vám 800kg jistě stačí. Hmotnost nesnižujte, aktuální hmotnost vleku bude na tahání dostačující a budete mít čisté svědomí, i když by Vás převážili ploskolebci.
Když se k tomu vleku budete dobře chovat (údržba, parkování pod střechou, vozit pouze své koně, nepůjčovat - nikomu!), vydrží Vám dalších dvacet let. A až za dva roky pochopíte, že chcete vozit dva koně a že to hlavně chcete tahat pořádným autem (protože auto s tažným na 1500kg a v.s. i pohonem jediné nápravy není dobrý tahoun), tak si koupíte lepší auto.
I kdyby jste si to normální auto pořídila až za pět či deset let (poté co na tom svém uděláte poprvé zadní brzdy a podruhé zadní tlumiče a spojku a počtvrté přední brzdy), tak stále budete mít slušnou dvoukoňku...
Jo, akorát to chce jít rovnou pro B+E, ale to asi stejně máte v plánu...

29.1.2019 06:11
Malkina

XXX.XXX.50.199

Já bych šla do dvojkoňky,měli jsme jednu jetou několik let.Vlezli se tam bez přepážky dva tažní hřebci-to už jsme teda byli váhově přes.Když pak jezdil jen jeden,bylo to ještě lepší a haflice se v tom otočila a nemusela couvat.Taky se do toho vešel třeba velkej balík,když bylo potřeba a vůbec jsme to používali na vožení všeho možnýho.Proti jednokoňce za traktor super stabilita a pro koně komfort.

29.1.2019 06:14
Arbora

XXX.XXX.121.208

jdusiproradu napsal(a):
Opravdu je to taková mizerie? V okolí má chevaly dost lidí a všichni je jen chválí :)

Možno len nikdy nemali nič iné. Keď to len porovnám s 20-ročným nemeckým no name vozíkom, tak cheval je na tom za 5 rokov podobne.

A čo sa ťahania týka, súhlas s jbb, je fakt kua rozdiel ťahať autom určeným na ťahanie a niečím, čo sa tak tvári. A tým nemyslím komfort, ale hlavne bezpečnosť. Stačí si sadnúť do ľahkého auta s vozíkom v bočnom vetre.

29.1.2019 06:55
jdusiproradu

XXX.XXX.74.232

jbb napsal(a):
Kupte ojetou dvoukoňku (pokud nebudete chtít Ifor, tak se dnes za 80.000 sehnat dá velmi pěkná). Pokud budete vybírat nějakou lehčí (Blomert, například, ne Ifor či Maro), bude váhově kolem 700kg, tedy na jednoho koně Vám 800kg jistě stačí. Hmotnost nesnižujte, aktuální hmotnost vleku bude na tahání dostačující a budete mít čisté svědomí, i když by Vás převážili ploskolebci.
Když se k tomu vleku budete dobře chovat (údržba, parkování pod střechou, vozit pouze své koně, nepůjčovat - nikomu!), vydrží Vám dalších dvacet let. A až za dva roky pochopíte, že chcete vozit dva koně a že to hlavně chcete tahat pořádným autem (protože auto s tažným na 1500kg a v.s. i pohonem jediné nápravy není dobrý tahoun), tak si koupíte lepší auto.
I kdyby jste si to normální auto pořídila až za pět či deset let (poté co na tom svém uděláte poprvé zadní brzdy a podruhé zadní tlumiče a spojku a počtvrté přední brzdy), tak stále budete mít slušnou dvoukoňku...
Jo, akorát to chce jít rovnou pro B+E, ale to asi stejně máte v plánu...

Mockrát díky za radu! Jen si nejsem jistá, zdali jsem ji správně pochopila....

Rozumím dobře tomu, že když koupím dvoukoňák, který bude mít psané 2t, že to takmůžu nechat a vesele si jezdit (s 1 koněm) s autem, které má na kouli pouze 1500 kg? Že jde o aktuální hmotnost, která tam je a nikoli o maximální přípustnou, která je v TP? Já měla za to, že pokud bude v TP maximální přípustná 2000 kg a já mám na autě 1500, že to nesmím táhnout ani prázdné (tj těch cca 700 kg). Prosím je to někde zapsáno v zákoně? Či je tato informace ověřená?

Lepší auto by samozřejmě bylo to nejlepší, ale momentálně není možné. Já sama mám osobáka s 1500 kg a za toho bych vozík nedala, neb je to lehoučký kombík, který by vážil stejně co vozejk. Partner má ale velkou, těžkou Toyotu (auto ještě větší než vw Sharan za kterým běžně vidím vozík s dvouma koňma na palubě) s 2l motorem a je ochotný mi ji na tahání půjčovat. Jen má na tažném také pouze 1500 kg, což úplně nechápu, ale nedá se nic dělat. B+E už dva roky mám, jen právě nebyla vhodná příležitost řešit auto, vozík a tak :) Teď už to vypadá, že by to konečně mohlo jít, tak dávám dohromady informace :)

Uživatel s deaktivovaným účtem

29.1.2019 08:18
Uživatel s deaktivovaným účtem

jdusiproradu napsal(a):
Mockrát díky za radu! Jen si nejsem jistá, zdali jsem ji správně pochopila....

Rozumím dobře tomu, že když koupím dvoukoňák, který bude mít psané 2t, že to takmůžu nechat a vesele si jezdit (s 1 koněm) s autem, které má na kouli pouze 1500 kg? Že jde o aktuální hmotnost, která tam je a nikoli o maximální přípustnou, která je v TP? Já měla za to, že pokud bude v TP maximální přípustná 2000 kg a já mám na autě 1500, že to nesmím táhnout ani prázdné (tj těch cca 700 kg). Prosím je to někde zapsáno v zákoně? Či je tato informace ověřená?

Lepší auto by samozřejmě bylo to nejlepší, ale momentálně není možné. Já sama mám osobáka s 1500 kg a za toho bych vozík nedala, neb je to lehoučký kombík, který by vážil stejně co vozejk. Partner má ale velkou, těžkou Toyotu (auto ještě větší než vw Sharan za kterým běžně vidím vozík s dvouma koňma na palubě) s 2l motorem a je ochotný mi ji na tahání půjčovat. Jen má na tažném také pouze 1500 kg, což úplně nechápu, ale nedá se nic dělat. B+E už dva roky mám, jen právě nebyla vhodná příležitost řešit auto, vozík a tak :) Teď už to vypadá, že by to konečně mohlo jít, tak dávám dohromady informace :)

Aktuální info z autoškoly (dělala jsem v létě Ečko): maximální hmotnost tažného vozidla uvedená v TP musí být vyšší, než maximální hmotnost taženého vozidla v TP. Takže např. já mám kombíka, který má na kouli sice 1600kg, ale maximálku v TP má nějakých 2100kg a vozík má asi 2080kg, takže papírově jsem v pohodě. Tahám taky jen jednoho koně a je to ok, mám ale auto se silným výkonem, což je velké plus.

29.1.2019 09:21
jdusiproradu

XXX.XXX.52.163

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
Aktuální info z autoškoly (dělala jsem v létě Ečko): maximální hmotnost tažného vozidla uvedená v TP musí být vyšší, než maximální hmotnost taženého vozidla v TP. Takže např. já mám kombíka, který má na kouli sice 1600kg, ale maximálku v TP má nějakých 2100kg a vozík má asi 2080kg, takže papírově jsem v pohodě. Tahám taky jen jednoho koně a je to ok, mám ale auto se silným výkonem, což je velké plus.

Jasný, chápu. Ale to je nějaký všeobecný předpoklad pro tažení přívěsu. Tedy ten, že nesmí být vozík těžší než auto. Ale zároveň musím respektovat hmotnosti na tažném ne? Jako samozřejmě... Tažné mám na 1500 kg, vozík bude mít do 1500 kg reálnou celkovou hmotnost (byť v TP je maximální přípustná 2000kg, ale za předpokladu naložených dvou koní), ale policajty stejně zajímá jen ten údaj co je v TP vozejku ne? Tedy i kdybych ho vezla prázdný a měl maximální hmotnost 2000kg, ale reálnou (pohotovostní) třeba 700 kg, pak je to stejně o papíry (nebo minimálně o pokutu). Nebo se pletu a fakt jde o skutečnou hmotnost danou chvíli a nikoli o maximální pripustnou?

29.1.2019 09:40
koně

XXX.XXX.174.63

Pár věcných rad:
Při tažení brzděného vleku je důležitý součet celkových vah vlek+auto. Je li do 3,5t stačí oprávnění B, je li do 4,25t stačí oprávnění B96,jeli nad 4,25 musí být BE. Na tohle je třeba brát opravdu zřetel, může vám za porušení policie odebrat ŘP, na rozdíl od přeložení, pokud zůstanete v limitech.
Dále nesmí být překročena povolená hmotnost na tažné. Vše ostatní např. překročení
celkové hmotnosti vleku oproti váze auta, bylo ze zákona v poslední novele odstraněno.
Dále 1,5 koňka je mylné pojmenování. Označení 1,5 znamená použití nápravy (náprav) o přípustném zatížení 1,5t. Prostě to neznamená, že mohu naložit 1,5 koně.
Zároveň je pravdou, že dva poníci se tam vejdou.

29.1.2019 11:09
jdusiproradu

XXX.XXX.98.36

koně napsal(a):
Pár věcných rad:
Při tažení brzděného vleku je důležitý součet celkových vah vlek+auto. Je li do 3,5t stačí oprávnění B, je li do 4,25t stačí oprávnění B96,jeli nad 4,25 musí být BE. Na tohle je třeba brát opravdu zřetel, může vám za porušení policie odebrat ŘP, na rozdíl od přeložení, pokud zůstanete v limitech.
Dále nesmí být překročena povolená hmotnost na tažné. Vše ostatní např. překročení
celkové hmotnosti vleku oproti váze auta, bylo ze zákona v poslední novele odstraněno.
Dále 1,5 koňka je mylné pojmenování. Označení 1,5 znamená použití nápravy (náprav) o přípustném zatížení 1,5t. Prostě to neznamená, že mohu naložit 1,5 koně.
Zároveň je pravdou, že dva poníci se tam vejdou.

B + E mám, takže tuto stránku věci neřeším. Výraz přepravník na jeden a půl koně (tedy 1,5 koňka) se u nás naprosto běžně užívá a znamená to širší vozík na jednoho koně, případně pro kobylu s hříbětem (vnitřní šířka začíná na cca 130 cm). Takže jsem tímto označením myslela tohle - prostě širší jednokoňku :)

Každopádně zjišťuji info a fakt to vypadá, že svým autem můžu táhnout i vozejk, co má psanou maximální přípustnou hmotnost 2t za předpokladu, že uvnitř budu mít jednoho koně a hmotnost nepřekročí 1500 kg (vozík dejme tomu 750 kg, kůň 650 kg). Že maximální technicky přípustná mě nikterak neomezuje, ale je důležité aktuální naloženou hmotností nepřekročit váhu co mám na tažném. Je to tak?

29.1.2019 12:34
koně

XXX.XXX.174.63

Ano tak je to správně, vy máte B+E, tak nemusíte dávat pozor na limity (3,5t) oprávnění. S B+E můžete řídit soupravu až do 7t. Pro vás je směrodatné kolik může tahat vaše auto.

29.1.2019 13:52
jbb

XXX.XXX.107.140

Ano, se spřahovatelností je to tak jak říkáte.

Navíc, hodnota na tažném auta je odvislá od spousty faktorů - například my tahali SUVkem, 2,4l, 150k, 2,4t 4x4 a na háku bylo ofiko 1650kg. Jenom. A to stejné auto, ale s pohonem 4x2 mělo 2000kg! Proč? Protože normy na exhalace. Takže jsme tahali dvoukoňku a v reálu jsme měli na háku tak do 1750kg a problém tam nebyl. Riziko že nás někdo zváží je minimální a asi by se to vešlo do chyby měření. Až po pár letech jsme si pořídili auto které má na háku 3500kg bržděných (a podle příručky 1800kg nebržděných, i když vyhláška a techničák připouštějí jen 750kg nebržděných) - takže to už je samozřejmě o něčem jiném.

Papíry, to je jiná, po tom jdou policajti jak diví. A mimochodem, kdo má B+E starší než z ledna 2013 tak může řídit i soupravu o větší hmotnosti než 7t (teoreticky u pomalé soupravy je to 3,5t traktor plus 2,5x3,5t vlek - samozřejmě to není možné brzdit nájezdovkou). Protože před rokem 2013 nebyla v zákoně ta podmínka maximální hmotnosti vleku u B+E - a tyhle "výhody" se změnou zákona neztrácejí...

Uživatel s deaktivovaným účtem

29.1.2019 21:43
Uživatel s deaktivovaným účtem

jbb napsal(a):
Ano, se spřahovatelností je to tak jak říkáte.

Navíc, hodnota na tažném auta je odvislá od spousty faktorů - například my tahali SUVkem, 2,4l, 150k, 2,4t 4x4 a na háku bylo ofiko 1650kg. Jenom. A to stejné auto, ale s pohonem 4x2 mělo 2000kg! Proč? Protože normy na exhalace. Takže jsme tahali dvoukoňku a v reálu jsme měli na háku tak do 1750kg a problém tam nebyl. Riziko že nás někdo zváží je minimální a asi by se to vešlo do chyby měření. Až po pár letech jsme si pořídili auto které má na háku 3500kg bržděných (a podle příručky 1800kg nebržděných, i když vyhláška a techničák připouštějí jen 750kg nebržděných) - takže to už je samozřejmě o něčem jiném.

Papíry, to je jiná, po tom jdou policajti jak diví. A mimochodem, kdo má B+E starší než z ledna 2013 tak může řídit i soupravu o větší hmotnosti než 7t (teoreticky u pomalé soupravy je to 3,5t traktor plus 2,5x3,5t vlek - samozřejmě to není možné brzdit nájezdovkou). Protože před rokem 2013 nebyla v zákoně ta podmínka maximální hmotnosti vleku u B+E - a tyhle "výhody" se změnou zákona neztrácejí...

Máte pro to tvrzení se změnou v roce 2013 nějaké právní důkazy, nebo je to jedna paní povídala? Není to útok, jen mě zajímá, jak toto zákon má ošetřené.
Mám ABCET, takže mě se žádné váhové omezení netýká,jen počet lidí, jen mě zaráží, že by měly řidičaky před úpravou zákona jiné "privilegia".
Přijde mi to stejne, jako je od kterehosi roku možno řídit se skupinou B motorky 125 ccm v automatu, že by jako řidičaky vydané do onoho roku řídit malou motorku nesměly a po onom roce zase smely, chápete jak to myslím.

29.1.2019 23:07
jbb

XXX.XXX.107.140

Tak ono je to logické - před rokem 2013 platila jiná úprava, kdy nebyla hmotnost vleku v rámci B+E omezena. To je možné dohledat třeba v ASPI. V současném platném znění už to omezení je. No a není možné sebrat papíry (respektive je omezit na novou úpravu) lidem kteří je udělali dříve. To by totiž popíralo základní principy práva, kdy se využívá vždy příznivějšího dopadu.
V ŘP by to mělo být vyznačeno kódem 79.06, ovšem zatím jsem tenhle kod u nikoho neviděl a já ho tam taky nemám. Na druhou stranu v ŘP je datum získání skupiny a to stačí (dříve než 19.1.13).
Průměrný policajt tohle asi neví, ale ministerstvo ano.

Přidejte reakci

Přidat smajlík