Kůň utíká z jízdárny

Přidejte téma
Přidejte téma
Otočit řazení příspěvků Otočit řazení příspěvků
20.8.2021 20:14
Viktorie123

XXX.XXX.219.190

Zdravím,
nedávno jsem se vrátila po vrátila po celkem dlouhé době do sedla. Již dříve jsem jezdila a udělala si licenci. Takže bych se zařadila spíše mezi pokročilé jezdce než začátečníky. Na jízdárně mi přidělili mohutného 12ti letého valacha. Již na začátku mi bylo řečeno, že ho bude potřeba přijezdit.
Ze země je koník milionový, ale ve chvíli, kdy jdeme na jízdárnu, snaží se utíkat směrem k východu. Jde proti ruce, zasednout taky nepomáhá, zastavit se mi ho většinou podaří až po pár metrech. Dělá to více na pravou ruku, protože v tu chvíli jde přímo naproti dvěřím. (Nezáleží na tom, zda jsou dveře otevřené nebo zavřené).
Momentálně to řeším tak, že jej zastavím a vrátím zpět na kurz, kterým měl jít. Občas (záleží na tom jak moc tlačí), jej upozorním bičíkem.
Když jsem to chtěla řešit s trenérkou, která na něm učila začátečníky, řekla mi, že má prostě nálady a nepřišli na žádný trik, který by na něj zabíral.
Občas je opravdu schopný se mnou vzít čáru, což rozhodně není dobře. Snažím se to s ním řešit primárně v kroku a teprve, když to vypadá líp začít klusat. Do cvalu jsme se ještě ani nedostali.
Byla bych opravdu vděčná, za jakýkoliv nápad případně zkušenost, jak v takovou chvíli reagovat a jak jej usměrnit.
Předem moc děkuji!

20.8.2021 20:50
koně

XXX.XXX.174.63

Trenérka ??? Dává začátečníky na koně,až si festovně zafixuje zlozvyk .
Ji taky odnáší k východu,když si na něj sedne?
Následně nějaký jezdec se nějak snaží a ona osoba to ohodnotí,že kůň má nálady a tím to hasne
Co to je? Zkuste chodit někam jinam ,tohle bude nějaký zoufalý podnik.
Osobně bych tomuhle koni nechala pauzu od jízdárny.
Chodit ven ,nebo na pastvu.
Pod sedlo s kompetentním jezdcem,který včas pozná, a případně utne, možné snahy o další zlozvyk
Po nějaké době ,třeba aspoň půl roku "rekreace" bych mu třeba znova jízdárnu zařadila.
Ovšem ,zase s jezdcem,v řádu minut ,nikoli hodin, a ve formě zajímavé.Třeba kavalety,nějaké obraty atd . Ne ,aby denně X hodin byl nucen kroužit se začátečníky a hned se vrátil k naučenému odmítnutí

20.8.2021 21:08
kallisto

XXX.XXX.133.191

Ten vchod máte někde v rohu? Pak je potřeba jakoby jezdit na kruhu na druhé straně jízdárny a postupně ten kruh zvětšovat dál a dál po stěně, po kouskách tak aby se kůň odlepil od stěny na kruh dřív, než vám začne brát ruku a táhnout k východu.

Jestli jsem teda dobře pochopila situaci.

Nicméně je to nejspíš již naučený zlozvyk a není to ideální situace pro začátečníka na koni. Ten kůň tam očividně nechce být, asi je to pro něj vopruz. Jak často chodí na jízdárnu pracovat? Jezdí jen se začátečníky?

21.8.2021 01:16
helas

XXX.XXX.116.228

Je to tak.
Mně se to doto těžko vžívá. Moje šlonzačka to sice dělá taky, ale je moje - takže to mohu řešit po svém. Páchám to různě - od důsledného trvání na dokončení cviku na jízdárně (třeba i lehčího, než byl původně záměr, ale prostě proto, abychom skončily pochvalou), po variantu "domů není vždycky domů".
V tomhle případě... kůň zadavatelce nepatří, platí si lekce. Hmmm. Pak by tedy kůň měl být připraven pro svu práci; pokud není, je to problém trenérny, nikoliv zadavatelky!
Pokud trenérka neporadí - nebo si holky nevyjasní, co jo a co ne - bylo by vhodné najít jiné místo na ježdění.
Tohle je přece služba jako každá jiná - paltím si, abych něco konkrétního dostala. Pokud dostanu koně, který se vzpouzí, Není to zrovna to, co jsem chtěla, že.

Trenérka je ta, která měla koně průběžně cvičit, aby tyhle věci nedělal, pokud ho chce "prodávat" jako výukového koně. Jasně, že ne naučenou bezmocí - ale prostě koně udržovat v kondici, vhodné pro jiné, sebou si ne tak jisté jezdce (většinou stačí navázat koně na hlas a povely trenérky... která jediná by měla těmhle jízdárnám velet - viděla jsem to x-krát a funguje to.

Nebo se také ůže domluvit s jezdkyní, že jí koně "napraví" - za cenu osobní investice času. Pak by to ovšem placené být asi nemělo... přinejmenším, když se to jezdkyni povede. To je spíš na placení za práci jí...

Tak abych se pokusila najít nejaký pozitivní řešení: je tu možnost si toho koně pronajmout - tedy pokud je ti sympatický a vyhovujete si? Mám na mysli pronajmout naplno - čili aniž bys ho koupila, musíš se o něj starat ve všem od kování a vakcinace po úrazy - a výchovu. Pokud si na to troufáš, zkus to. Hlavně jde ale o to, aby v době pronájmu na koně nesedal fakt nikdo jiný.

A co víš... třeba ho pak koupíš. Ono najít ke koupi koně, kterého člověk do mrtě zná, není přestárlý, je zdravý (jen otrávený)... to je výhra, totiž :-D
Jojo, majitelství koně má i své výhody. A plný pronájem koně se jim téměř blíží.
Hodně štěstí! (A třeba se pro změnu tady dozvíme, jak to celé dopadlo ;-) )

21.8.2021 09:03
Viktorie123

XXX.XXX.219.190

Abych uvedla věci na pravou míru. Koníka jezdím já 4x týdně (takže ano, mám jej vlastně v pronájmu), 1x týdně má volno a zbývající 2dny záleží na tom, jestli si jej trenérka vytáhne pro začátečníky nebo ne.
Trenér pro mě a koníka je zatím v řešení (do stáje se snaží domluvit velmi dobrého trenéra aby k nám jezdil a trénoval), ale zlozvyk jsem chtěla řešit s trenérkou, která na něm učila právě začátečníky. Protože jsem si myslela, že má nějaký trik, kterým ho udrží, když na něm jezdí děti (hlasový povel nebo něco takového). Bohužel to vypadá, že ani ona si s tím neumí moc poradit, zlozvyk prostě zvykl, dost možná jej nikdo mezi lekcemi s dětmi nepřiježďoval a tudíž neřešil situaci okamžitě.
Zkouším jej zaměstnávat jak to jen jde. Ze začátku jsme bojovali s chůzí na obě ruce, teď už jen na pravou. Ale vůbec nezáleží na tom, na jakém kruhu jsem. I ze zadního si tu zkusí vzít jakoby diagonálou.

Uživatel s deaktivovaným účtem

21.8.2021 09:25
Uživatel s deaktivovaným účtem

A co postavit do vchodu překážku, jak se dělá na závodech...metr a půl se před vchod udělá taková "výpust", na jedné stravě je více otevřená-od vchodu více vzdálená, tudy koně vchází, opticky to pak vypadá jako celý ohraničený prostor. Nenechat koně se ploužit a přemýšlet, jezdit čile , obvzlášť v tom místě, vpřed, kratší otěže- ne prověšené, pobízet, přimlasknout, okřiknout...pomocník ve vchodě - třeba když tam bude trenér, někdy z nich mají koně "respekt" .
Jinak: je prostě otrávený, a snaží si to ulehčit- jít domu nebo prostě ukazuje, že není něco v pořádku- bolest. Co vyjížďka, může být? asi bych po zbytek roku jezdila ven a jednou týdně jízdárna s váma a ostatní... ale pokud bych měla koně v pronájmu, asi bych nechtěla, aby mi ostatní "mrvili" to, co se snažím odbourat...

21.8.2021 09:40
Viktorie123

XXX.XXX.219.190

No podle mě je hlavní problém v tom, že když na něm jezdily začátečníci, neuměli si poradit, jak mu říct, že takhle to nejde a on zjistil, že vlastně nemusí. Jízdárnu můžeme klidně zavřít, aby nemohl projít, ale on si pamatuje, že tam je vchod.
Podle toho, co si za krátkou dobu, co ho jezdím všímám, asi ne vždy chodí ty 2 dny v týdnu.
Jít s ním ven, mě taky napadlo, tady ovšem vystává otázka, jestli nezkusí udělat to stejné venku. Otočit se a jít domů.
Kontrolovala jsem jestli ho někde něco neodírá apod., ale zdá se, že všechno by mělo být v pořádku.
Opravdu si myslím, že jde o zlozvyk, protože je zkouší chodit s hlavou nahoru, zadní nohy za sebou spíš táhne než aby šel od nich.
Včera se nám na konci hodiny konečně podařilo dostat se aspoň na nějaké přilnutí.
Dle mého asi není problém úplně v tom, že by ho to nebavilo (no možná v tom kroku ano), ale ve chvíli kdy na konci naklušeme, je očividné, že by si šel klidně i zacválat. Problém je v tom, že i v klusu se snaží vynášet na pravou ruku a potřebuji nejdřív odbourat tohle.
Bylo mi řečeno, že když jej kupovali, viděli video, kde skákal metr (tudíž soudím, že pod jezdcem nějak fungoval), jenže od té doby s ním ani nikdo neskákal a nejspíš na něj chodili jen začátečníci, takže veškeré přiježdění prostě šlo do háje a spíš začal nabírat zlozvyky.
Už jsme ve fázi, kdy třeba projde kruhem v pořádku bez snahy odejít k východu, potom ale třeba druhé kolečko to zase zkusí.
Ono očividně to bude o opakování, ale pokud by měl někdo nějaký cvik, který by nám mohl pomoci, nebo tuto situaci už řešil, možná má něco, co se osvědčilo.

21.8.2021 10:42
Slon Indický

XXX.XXX.16.206

Chápu to správně, že ten kůň nechodí do terénu vůbec, a je na jízdárně 4-6 dní v týdnu? V tom případě se vůbec, ale vůbec nedivím, že se snaží utíkat z jízdárny...

23.8.2021 09:28
Ajakmajak1

XXX.XXX.199.86

Dobré dopoledne. Mohla bych více info o koni? Věk, jmeno a odkud je? Možná bych uměla pomoct

Uživatel s deaktivovaným účtem

23.8.2021 11:18
Uživatel s deaktivovaným účtem

Doporučuji vám naučit se předvídat. Nevadí, že to kůň s vámi zkusí odtáhnout domů, ale nesmí se mu povést ani vyšlápnout ze stopy. Je třeba, abyste na to primárně myslela předem, a zarazila už ve stadiu pokusu. Nebudete pak muset řešit, co ostatní jezdci, protože si to s koněm vyříkáte, a bude vás poslouchat. (vím, o čem mluvím, měli jsme takového na jízdárně)

Naučte se CHVÁLIT. Za nepovedený pokus, kdy s vámi nezvládnul vybočit ze stěny, pochválit. Za každý kruh nebo rovně projetou stěnu v místě, kde byl zvyklý to rohnout, pochválit (klidně dobrůtku). Místo represí začněte odměňovat správné chování. Ukončujte lekci na protější straně jízdárny, než je východ. Tam sesedejte, odepínejte nánosník, povolujte podbřišník, tam dávejte odměny (klidně tam můžete mít schovaný kyblík s dobroučkým müsli, který vytáhnete vždycky po doježdění - a pak si holt očistíte udidlo :-)

Pokud nemůžete z nějakého důvodu chodit na vyjížďky nebo procházky na ruce nebo popásat na louky, začněte dělat zajímavou jízdárnu. Přestaňte donekonečna kroužit krokem dokola, dělat deset kroužků na jednu a deset kroužků na druhou. Začněte pracovat pestře, nápaditě, začněte za každou snahu nebo ochotu koně povzbuzovat, začněte hojně chválit, začněte pracovat tak, abyste zaměstnala jeho mysl pozitivním způsobem.

Neprojeďte ani jednu stěnu rovně. Na každé si zezačátku lekce můžete udělat obyčejné "přechod do zastavení - krokem vchod". Na každém konci jízdárny jednou velký kruh. Zastavit se dá i uprostřed stěny, i na velkém kruhu, cílem je přistavený kůň na kruhu. Začněte zařazovat couvání (hádám, že necouváte, nemýlím se?). Zpočátku lekce jeden krok zpět při každém druhém zastavení, až se kůň ohřeje, můžete postupně přidávat více kroků (ne víc, než pět, to je zbytečné). Můžete si udělat ze dvou velkých kruhů osmičku. Uprostřed osmičky vždy zastavit, krok zpět, pokračovat vpřed na druhou ruku. Naučte se obraty kolem předku, zádi. Můžete jimi měnit směr na té osmičce. Měňte směr po každé jednou objeté jízdárně. Na dlouhé stěně si dejte ze začátku lekce od stěny ke stěně, později dvakrát od stěny ke stěně. Ohýbejte zahřátého koně - zmenšujte, zvětšujte kruhy, dělejte na velkém kruhu změnit směr, na každé krátké stěně malý kruh, na velkou se klidně vejdou dva kruhy. Dělejte vlnovky o různém počtu oblouků. Kdykoli kdekoli zastavte, couvněte a vykročte chodem, ze kterého jste zastavila. A CHVÁLIT. A neprudit dlouho. Dvacet minut takovéhle intenzivní práce stačí! Patnáct krokem, pět klusem.

A dávejte časté pauzy. Po pěti-deseti minutách práce klidně můžete minutu pauzírovat. Pauza spočívá v tom, že necháte koně postupně vytáhnout otěž (naučíte ho, že vám ji nebude vyškubávat, ale postupně v průběhu několika kroků si ji povytáhne, jak ji budete nabízet), aby šel s hlavou nízko (brzy se naučí, nebojte, kdyby ne, dá se naučit povelem), necháte ho jít svižným krokem kudy on bude chtít. Když dojde ke vchodu, ok, pobídnete, aby šel zase dál od vchodu, je to jeho režim, jediné podmínky jsou, že nesmí opustit jízdárnu a musí se pohybovat pěkným dopředným krokem. To je jeho čas, kdy může koukat na ostatní koně, pozorovat ptáčky, podívat se na toho bubáka ve křoví. Pak zase na nějaký signál, který si určíte, koně vezmete na kontakt a pokračujete v práci tam, kde jste přestali. Uvidíte, že kůň tyhle pauzy ocení, uvolní se v nich, a bude lépe připraven na další požadavky. Věřím tomu, že i kdyby byl bolavý, tohle mu pomůže.

To, jestli je bolavý, vy nepoznáte. Nechte ho za vlastní peníze zkontrolovat fyzioterapeutem. Fyzioterapeut vám řekne, a následně doporučí další režim.

Tak to jsou má doporučení, moje zkušenosti. Není to jediné řešení na světě, samozřejmě.

23.8.2021 11:19
Nezzie

XXX.XXX.69.14

Jste nikdy nezkusila jit s timto konem ven? Podle toho ze pisete, ze by to mohl udelat i venku. Jak dlouho uz jej jezdite? Jak je napsáno výše, to chodi tento konik jen a pouze jízdárnu?

Uživatel s deaktivovaným účtem

23.8.2021 11:21
Uživatel s deaktivovaným účtem

Jo, ještě jedna věc: když už si to s vámi nasměruje ke vchodu, nesnažte se ho brzdit. Udělejte z toho "to je dobře, že jsi odbočil, já jsem si to tak plánovala" a vyveďte ho na kruh nebo vlnovku. Dostaňte ho do oblouku, v oblouku se kůň vždycky lépe ovládá. A pak vrátit na místo, odkud "utekl" :-) A pochválit. Nikoli za pokus o zdrhnutí (to už dávno neví). Ale za to, že vás poslechl a vrátil se.

23.8.2021 11:56
Viktorie123

XXX.XXX.219.190

Koníka nejezdím dlouho, je to opravdu jen chvilička (teď něco málo přes týden), takže to není tak, že bych jej držela pouze na jízdárně. Ven chodíme, ale když jdeme, tak zatím jen na ruce, ne pod sedlem.
Zaměstnávat se ho samozřejmě snažím, couvání je super nápad, máte pravdu, že to jsem ještě nezkoušela. O obraty se snažíme, ale zatím je to takové krkolomné, je vidět, že si není jistý, co po něm chci.
Zkoušela jsem zjistit, jak fungoval, než jsem na něm začala jezdit já. Ještě než jsem jej začala jezdit, mi bylo řečeno, že skákal metr a později mi k tomu dodali, že takhle vymýšlí od začátku, co jej dovezli (nebo já to takhle pochopila), ale zároveň jej asi od té doby nejezdil nikdo jiný než děti. Ona ho slečna co jej jezdila než ho koupili, prý jezdila občasně, takže to může být způsobeno i tím, že není zvyklý chodit pod sedlo tak často.
Bylo mi doporučeno, když začne vymýšlet sesednout a vzít ho na chvíli na lonž, když pochopí, že z lonže neodejde, stačí mu kolikrát pár koleček a již nezkouší (ale někdy mu to vydrží pár minut, někdy do konce ježdění). Ale zase když jsem zkoušela na něm mít jezdce a normálně s ním jen chodit, tak taky neutíkal, takže jestli to není spíš tím, že reaguje víc na člověka na zemi.
Snažím se ho co nejvíce chválit, celkem rychle jsem poznala, že když začne takhle utíkat, tak samotná přítomnost bičíku je pro něj nepříjemná (možná špatné zkušenosti?) a snaží se před ním "utéct".
Předvídat se samozřejmě snažím, problém je v tom, že když se rozhodne, opravdu nereaguje na nohy a rvát ho za hubu nechci. Většinou se to snažím vyřešit zastavením a navrácením ho na správný směr. Když jsem totiž zkoušela nechat ho jít a právě předstírat, že to tak mělo být, zkusil to ve stejném místě udělat znovu.
Každou hodinou se samozřejmě zlepšuje a není to tak často, za což jsem ráda, protože každý pokrok je pokrok.
Na spoustu věcí, co dělá, jsem se snažila najít odpověď (například i na to, že okamžitě začne házet hlavou, když se na něj nasedne. Původně jsem si říkala, jestli ho něco nebolí, ale když se zahřeje, tak s tím přestane). Jenže u všeho mi bylo řečeno, že neví, čím to je. Že zkoušeli snad všechno a nic nepomohlo. Můžeme ještě zkusit změnit udidlo (ani ne tak moc za ostřejší, má teď plastové, tak vyměnit za kovové), nebo mu dát podbradník. Ale to podle mě nevyřeší zrovna tyhle problémy a spíš by to jen zvýšilo jeho vnímání otěže. Druhá věc je zase to, že on už teď je na hubu celkem "tupý" a myslím, že by mělo být cílem spíš zjemnit jeho vnímání, než mu dávat podbradník aby nemohl když tak otvírat hubu.

Uživatel s deaktivovaným účtem

23.8.2021 12:37
Uživatel s deaktivovaným účtem

To couvání neberte jako samostatný samospásný manévr. Je to jen další zpestření. Pod dětmi to určitě nedělá, využijte cviky, které pod dětmi nemá znechucené, k tomu, abyste ho pozitivně namotivovala pochvalami a povzbuzováním. Pochopitelně počítejte s tím, že to NEUMÍ. Takže je potřeba ho to naučit. Ideálně ze země! A až přes slovní povel potom naučit pobídku ze sedla.

Pokud na něm jezdíte tak krátce, berte raději většinu toho, co s ním děláte, jako že to neumí. A učte ho. A chvalte za správné reakce.

Brát koně na lonž při pokusu o odchod z jízdárny je strašně nešikovné. Takto toho koně nikdy pořádně nepřijezdíte, budete pořád slézat a chodit s ním na lonži. Mimochodem, sesednutí je pro koně zpravidla odměna. Pokud je naučený, že po zdrhnutí se sesedne a vezme na lonž, tak se nedivím, že to zkouší pořád znovu. Zvlášť, pokud je bolavý. Sesednutí je největší pochvala za dobře odvedenou práci, v tomhle případě za útěk ke vchodu. Tak si to rozmyslete - zda řešit následek a nebo raději příčinu... A naučte se předvídat. Když nenecháte koně rozeběhnout, nemusíte ho tahat za hubu. Když ho nenecháte otočit plece k východu, nemusíte řešit vůbec nic.

A ať se na mě nikdo nezlobí, pokud už se stane, že mi ten kůň proklouzne, a je na cestě k východu, tak to ho teda za tu hubu zarvu. Přeci nebude s jezdcem (se mnou, mám se ráda) zdrhat nekontrolovaně přes jízdárnu? To je mi líto, ale takové chování já prostě neakceptuji, a použiji všech prostředků k tomu, abych koni vysvětlila, že takto ne. Naši koně mají mnoho jiných prostředků k vyjádření nespokojenosti, zdrhání s jezdcem k nim tedy skutečně nepatří.

Ale seděla-li jste na něm zatím řekněme 4x a podařilo-li se vám s ním udělat za tu dobu takové pokroky, jako píšete, tak prostě pokračujte v započatém díle. Vždyť vidíte, že to směřuje k lepšímu. To je vám snad jasné, že ten kůň nebude fungovat lusknutím prstů za týden? Že tedy bude potřeba přijezdit a také si k vám musí mít čas vybudovat nějakou důvěru? Musíte být trpělivá. Kdybyste na tom koni jezdila tři měsíce, a nic se nelepšilo, tak bych takový dotaz chápala.

okamžitě začne házet hlavou, když se na něj nasedne. Původně jsem si říkala, jestli ho něco nebolí, ale když se zahřeje, tak s tím přestane to je celkem typický projev bolesti. Že po zahřátí přestane házet hlavou, může mít víc důvodů, jednak se bolavé svaly trochu ohřejí a změknou, za druhé naučená bezmoc, za třetí se uvolní třeba i jezdec, a tak dále. Fyzioterapeuta hned a okamžitě. Pokud majitel neví, čím to je, můžete být stejný omezenec, a taky se na to vykašlat, a nebo můžete chtít koni pomoci, udělat to správně, a pak prostě zainvestujete (majitel zřejmě nemá potřebu) a necháte ho vyšetřit a budete postupovat podle pokynů odborníka.

V udidle problém nejspíš není, ale změnit za kovové může být pohodlnější čistě pro koně. Klidně to zkuste. Podívejte se, zda je udidlo vůbec správně veliké (plasty bývají zbytečně tlusté) a správně nastavená uzdečka.

Pokud neprotahujete udidlo hubou (snad ne?!!!), tak není podbradník potřeba. Teda... jezdíte na stihle, že? Nebo...? Joaha, vy podbradníkem myslíte nánosník. No, pokud teď chodí takto bez nánosníku, není mu ho potřeba dávat. Správně zapnutý jednoduchý anglický nánosník nicméně koně omezovat nebude, hubu mu určitě nezavře.

23.8.2021 15:20
Ajakmajak1

XXX.XXX.199.86

Psala jsem vám již do soukromých zpráv. Myslim si ze toho kone znam. vim jak s nim pracovat a co na nej plati. Prosim odepište mi.

Uživatel s deaktivovaným účtem

23.8.2021 15:50
Uživatel s deaktivovaným účtem

Ano, taky bych se s ním nepárala a za tu hubu ho podržela tam, kde má být....možná jedno připomenutí holeně patou není také na škodu.... tím nenabádám k surovému chování, ale koník s váma může ještě surověji tu jízdárnu jednou vytřít...
Silově na něj nemáte, to nikdo, tak ho musíte přelstít, znepříjemnit mu to chování, třeba malým kroužkem na tu stranu kam to otočil..no a třeba i za tu hubu.

Uživatel s deaktivovaným účtem

23.8.2021 15:57
Uživatel s deaktivovaným účtem

Ajakmajak1 napsal(a):
Psala jsem vám již do soukromých zpráv. Myslim si ze toho kone znam. vim jak s nim pracovat a co na nej plati. Prosim odepište mi.

A tak mám taky sem napište jak na něj, nemusíte uvádět jména, jen ten popis, co toho koně trápí a jak ho z toho vyvést.

Uživatel s deaktivovaným účtem

23.8.2021 16:01
Uživatel s deaktivovaným účtem

Edit: k tomu házení hlavou- skoro bych si se stoprocentní jistotou vsadila na nepadnoucí sedlo, chybně nasedláno...

23.8.2021 16:12
Ajakmajak1

XXX.XXX.104.90

Omlouvám se ale nechci to uvádět veřejně dokud si nebudu jistá že je to on

23.8.2021 17:48
Viktorie123

XXX.XXX.219.190

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
Ano, taky bych se s ním nepárala a za tu hubu ho podržela tam, kde má být....možná jedno připomenutí holeně patou není také na škodu.... tím nenabádám k surovému chování, ale koník s váma může ještě surověji tu jízdárnu jednou vytřít...
Silově na něj nemáte, to nikdo, tak ho musíte přelstít, znepříjemnit mu to chování, třeba malým kroužkem na tu stranu kam to otočil..no a třeba i za tu hubu.

Něco takového jsem dnes zkoušela. Když ho nešlo "na sílu" vrátit ke stěně, udělat z toho malý kruh, po kruhu již nezkoušel jít od stěny pryč, ale další kolečko to bylo zas na stejno.
Dnes pro změnu zkusil i stávkovat, že nikam nepůjdeme. Je to s ním občas komplikované, protože jak si postaví hlavu, tak s ním nehne nic. Ironicky, ani bičík. Když jsem ho poklepla (poklepla na zdůraznění pobídky, rozhodně nezmlátila) tak byl akorát vystresovaný, a o to víc zabýčený, že nikam nepůjde.
I když jsem ho pak rozpohybovala, znova se chtěl vztekat. Chvilkama to vypadalo, že cílem už není odejít z jízdárny, ale prosadit si svou a dělat si co chce on. Zkusila jsem ho prostě potlačit holení a otěž přidržet (no přesněji spíš odtáhnout od něj a vyloženě mu tu hlavu na sílu otočit).
A abych nezmiňovala jen negativa, dalo to zabrat, prali jsme se spolu chvilkama opravdu hodně, ale na konci šel kruhy na obě ruce na povolené otěži, nepokoušel se utéct a ani se nevztekal.
A o tom to nakonec je ne? O těch malých pokrocích.

Jen se tedy přiznám, že budu muset přijít na to, jak ho obelstít s tou tvrdohlavostí. Trestat ho očividně vůbec nemá smysl, bičík ho jen vystresuje a pak s ním nejde hnout už vůbec. Už teď ho nechávám většinu času pod bočnicí.

23.8.2021 19:33
Arbora

XXX.XXX.233.1

Mne to z popisu príde ako znechutený, znudený a boľavý kôň, ktorý chodiť na jazdiarni so začiatočníkmi do zblbnutia.
Neviem, aké ma zadávateľka možnosti rozhodovoať o jeho osude, ale určite by ocenil nejaký čas úplné voľno a nejaký čas práce vteréne, trochu namotivovať. Jazdiarenská práca sa dá robiť aj zábavným spôsobom, alebo v inom prostredí.

23.8.2021 19:46
koně

XXX.XXX.174.63

Viktorie123 napsal(a):
Něco takového jsem dnes zkoušela. Když ho nešlo "na sílu" vrátit ke stěně, udělat z toho malý kruh, po kruhu již nezkoušel jít od stěny pryč, ale další kolečko to bylo zas na stejno.
Dnes pro změnu zkusil i stávkovat, že nikam nepůjdeme. Je to s ním občas komplikované, protože jak si postaví hlavu, tak s ním nehne nic. Ironicky, ani bičík. Když jsem ho poklepla (poklepla na zdůraznění pobídky, rozhodně nezmlátila) tak byl akorát vystresovaný, a o to víc zabýčený, že nikam nepůjde.
I když jsem ho pak rozpohybovala, znova se chtěl vztekat. Chvilkama to vypadalo, že cílem už není odejít z jízdárny, ale prosadit si svou a dělat si co chce on. Zkusila jsem ho prostě potlačit holení a otěž přidržet (no přesněji spíš odtáhnout od něj a vyloženě mu tu hlavu na sílu otočit).
A abych nezmiňovala jen negativa, dalo to zabrat, prali jsme se spolu chvilkama opravdu hodně, ale na konci šel kruhy na obě ruce na povolené otěži, nepokoušel se utéct a ani se nevztekal.
A o tom to nakonec je ne? O těch malých pokrocích.

Jen se tedy přiznám, že budu muset přijít na to, jak ho obelstít s tou tvrdohlavostí. Trestat ho očividně vůbec nemá smysl, bičík ho jen vystresuje a pak s ním nejde hnout už vůbec. Už teď ho nechávám většinu času pod bočnicí.

.Na mě to dělá dojem,že ho někde někdo nafotil,jak víceméně náhodně skočil .A jelikož se nebránil nošení začátečníků ,tak prostě sloužil jako školní.Aniž by snad prošel nějakou přípravou,přiježděním apod.
Teď je otrávený ,bolavý a přišel na to ,že nemusí jen tupě sloužit,že se tomu lze i vyhnout .Že je silnější než člověk a dokáže si rozhodnout ,co ano a co ne .A tohle je špatně.
Možná ho zlomíte,neustálým tlakem , tahem, točením a jinými pomůckami .Nebo ho naopak vytočíte a zlomí on vás
Já pamatuji školní koně ,kteří sestřelili každého kdykoli si zamanuli.Protože byli otrávení a přetažení.Zas je fakt,že i teď,jako stará se nebojím padat,neb to mám z mládí velmi intenzivně nacvičeno
Skutečně bych se přikláněla,abyste s ním chodila ven .
Nemyslím,že je třeba se bát ,podle mě bude rád za jakoukoli změnu od otravného kroužení ,a vzájemného přetahování kdo z koho.

Uživatel s deaktivovaným účtem

23.8.2021 21:00
Uživatel s deaktivovaným účtem

Arbora a Koně to napsali dost jasně.

Ten kůň je zkyselený, nedůvěřuje lidem, má jich plné zuby a odmítá cokoli.
Je dobře, že chodíte na špacíry na ruce (ovšem jak často? když na něm jezdíte sotva dva týdny). Obecně na to jdete od špatného konce, jelikož se snažíte si hned na začátku vyjezdit ostruhy. To není dobrá cesta. Pokud ten kůň už nereaguje ani na bič, má jasnou vizi se nepodvolit (tipuji si, že k tomu má své jasné a pochopitelné důvody) a jednou Vás může i vysadit na hrazení. To nechcete.
Děti mu nevadí, jelikož po něm vlastně nic nechtějí, přežije jejich drncání a okopávání, ale už ví, že si odkroutí pár svých kroužků jendou dvakrát týdně a jde se dom. Ale zdrhání z jízdárny je revolta. To nedělá ani můj kůň, kterého jízdárna ukrutně nebaví, ale nestane se, že by mě z ní odvezl...prostě není zrazený. Ale Vámi zmiňovaný kůň potřebuje v hlavě restart.

Otázka co s ním. První věc, kterou Vám můžu garantovat, je ta, že se Vám určitě nepodaří vymyslet "jak ho obelstít s tou tvrdohlavostí". Kůň není žádný blbec a má velký smysl pro sebuvědomění (a u tohoto to platí dvojnásob). Můžete to vše skoušet silou, tlakem...uvidíte, kam Vás pustí. Nicméně já bych šla po jádru pudla - a upozorňuji, že tady vůbec nemluvím o žádné přirozené komunikaci. První věc je, že ten kůň musí pochopit, že to s ním myslíte dobře a že Vám může důvěřovat. Není to o tom, že za Vámi bude chodit jako pejsek na písknutí. Ale musí pochopit, že to s Vámi prostě bude v pohodě. Druhá věc je, že pro něj musíte být čitelná. Nepromíjet vše a mít jasné mantinely. Vdět co chci, ale zbytečně netrestat. Kůň ospustí strašmě moc, ale když chcete tisíc věcí najednou, tak to prostě pobrat nemůže. A Vy hned po něm chcete Bůhví co na jízdárně. Není mu s Vámi dobře, utíká. Dost možná má špatné sedlo. Nevíme, jaký jste jezdec, třeba nerozumí Vašim pomůckám. Třeba mu ve vyšším ruchu padáte do hřbetu. Něco ho bolí....otazníků je spousta.
Pokud Vás netlačí čas (což jsme pochopila, že ne) nemusíte být žádný super jezdec, abyste tohle zvládla. Já jsem s každým půjčeným koněm začala vždy nejdřív chodit na špacíry na ruce po okolí. Abych věděla, jak na co reaguje, čeho se bojí. On si mě zas mezi tím oťukal. Byla to taková poznávačka, tohle stačí dělat tři čtyři týdny. Když vidíte, že je v pohodě, zkusím krokovky. Na jízdárnu beru jen třeba na práci na ruce jednou týdně a na chvíli, kavalety, blbnutí. Mezi tím si udělám provizorní obdelník jinde, prostě zmatu nepřítele :)) může to být ideálně kousek od maštale, ale jinde, než na jízárně. Nevím, proč ten kůň nechodí na vyjížďky, nicméně pokud je vše ok, přidávám na klusu, zkouším kritické místo - jízdárnu - s vodičem. Pak projedu jednou jízdárnu v kroku kolem dokola a jdu domů. Nechci nic víc. A příště dvakrát...a postupně navyšovat. A neřešit, nepředbíhat, totálně se zbavit toho, že nám to jde pomalu. Cíl musí být drobný, jasný, nesložitý.
Pokud to člověk nezvoře, tak máte za tři čtyři měsíce klid. Ale cest je více, já bych se začetla i do Marka Rashida, Bořánka, Karola Hollého...literatury je nespočet.

Je to trochu paskvil, píšu, jak mi myšlenky skáčou v hlavě...ale snad pochopíte co tím chci říci. U koní je léčba symptomu velice krátkodobé řešení.

Uživatel s deaktivovaným účtem

23.8.2021 21:56
Uživatel s deaktivovaným účtem

Myslím, že je dobře , že si to i trochu na sílu s koněm vyříkali. Teď můžou pokračovat, je dobře, že nepoužívá tolik bičík, když ho to stresuje. A pokud nechodí 3x dopoledne a 2x odpoledne...tu hodinku by na jízdárně dát mohl, je to jen hodinka z jeho 24 hodinového pasení, ležení, žraní...nebo jaký má denní režim? (taková vsuvka- k smrti nesnáším žehlit nebo skládat prádlo, oblečení a dělám to několikrát týdně a takových věcí se najde a nemám zbytek dne jen pro sebe) Nechci tím začít vykořisťování zvířat, ale někdy se s tím nadělá moc cirátů a ono stačí se trochu umět prosadit a už jde vše snadněji, obvzlášť u již naučeného chování. Jak píše nade mnou, cest je víc, ale my nevíme, jak na tom jste vy a jak koník, proto čtěte, čtěte a zkoušejte, zkoušejte..za život těch koní bude třeba víc,víc typů.
Určitě bych zařadila nějaké zpestření. (buď vlnovky, kladiny, křížky, pokud máte nožnost haly, tak i volnost-skoky, nechat koně vyskotačit a nebo vyjížďky )
Na internetu nastudujte, jak a kde má sedět sedlo, věda to není a zkontrolujte, popřípadě to vyfoťte a dejte sem, my vám to skoukneme

Uživatel s deaktivovaným účtem

23.8.2021 22:31
Uživatel s deaktivovaným účtem

To Bugyrra: Já bych tedy po té případné síle sáhla až právě po onom "restartu". Také nejsem úplně přívrženec panáčkování za mrkvičku a taky se kobyly neptám, jetsli se jí vůbec chce něco dělat, když za ní přilezu třikrát týdně na hodinu :D ale zastánce "neživíš - nepřepínej" také nejsem. To, co popisujete, je charismatický jezdec, na který tyhle cavyky s bišem a já nevím kdesi cosi nepotřebuje, kůň z něj cítí jistotu a je ochotný ho následovat - z pocitu bezpečí, z respektu, kdo ví. Také může někoho kůň následovat ze strachu, ale o této možnosti se předpokládám něikdo nebavím.
Zde slečna bude předpokládám tak středně zkušený spíš leosojezdec, jemuž se dostal do rukou kůň, který si začíná pomalu osahávat, jaké to je s limi vycházet bez respektu. Pokud plánuje mít koně pronajatého výhledově dlouhodobě, ta počáteční "klidná fáze" je velkou investicí. Není to o tom být hodná teta a z koníška se podělat. J eto o tom si od základů nastavovat mantinely,, ab ykůň věděl, co po něm opravdu chci a nechtít věcí najednou. Celé.

Uživatel s deaktivovaným účtem

24.8.2021 08:32
Uživatel s deaktivovaným účtem

Zadavatelko, pořád z vás mám pocit, že "kůň je špatný, on dělá chybu, on si vymýšlí, on nechce".

Podívejte se na to z druhé strany: "co můžu udělat pro to, aby chtěl? Jak mu umožním, aby to udělal správně? Jak ho podpořím?" To je to, co zařídí, že s vámi kůň bude kamarádit! Nic jiného.

Cítím, z vaší rétoriky, že pořád vymýšlíte, jak to udělat, aby kůň "dělal, co musí". Přece nemůžete skončit hodinu s dobrým pocitem z toho, že jste ho přeprala nebo převezla a on nakonec ze zoufalství šel chvíli dobře?

Není to kůň, kdo se musí změnit.

A než na něj příště vlezete, zavolejte toho fyzioterapeuta, ideálně takového, který je schopný zkontrolovat vhodnost sedla.

Uživatel s deaktivovaným účtem

24.8.2021 08:42
Uživatel s deaktivovaným účtem

eljan: rozhodně souhlasím, proto tam samostatně zdůrazňuji tu větu: "Pokud na něm jezdíte tak krátce, berte raději většinu toho, co s ním děláte, jako že to neumí. A učte ho. A chvalte za správné reakce."

Uživatel s deaktivovaným účtem

24.8.2021 09:47
Uživatel s deaktivovaným účtem

Máte pravdu, Buggyro :)
Teď enbudu mluvit a opravdu zkušených jezdcích, kteří by si s tímto poradili a neptali by se na ifauně:)) ale o široké tak trochu laické jezdecké společnosti.

Celkově je problém v tom, že většina lidí nepozná tu tenkou hranici mezi tím, kdy je kůň zkouší a kdy prostě nerozumí/něco ho bolí/apod. Vlastně to ani vědět nemohou, buď si platí hodiny na jízdárně, nebo chodí do oddílu, kde koně střídají anebo si pronajímají koně s několika jezdci najednou a takový kůň je většinou sveze.
Pak ale přijde zlom, kdy si vezmete koně do plného pronájmu/jezdíte na něm především vy/pořídíte si vlastního koně a pochopíte, že končí vození se, protože ta "herka vůbec neposlouchá a dělá si ze mně dobrý den".
Než se rozhodnu, že tam toho koně prostě nasekám bičem, tak by bylo prostě vhodné se na chvíli zastavit a zamyslet se, proč se to celé děje. Ono totiž ze zatahování k východu může být nakonec opravdu cílené vysazování jezdce.....
Ale pak když vidím, že na mně kobyla zkouší, "že dneska dělat nebude, jelikož je to vopruz a ona je princezna", no tak se prostě zdravě naštvu.

Kudy chodím, tudy doporučuju knihu Bořánka Strašidlo jménem horsemanship a od Clintona Andersona Horsemanship - ne tak kvůli výcvikovým metodám, ale je tam suprově rozebraná ta psychologie jezdectví a práce s koněm.

A výše zmíněná kombinace je kombinace zkyseleného, svým způsobem zrazeného koně, a neostříleného jezdce, kterého zatím čeká, až se mu otevře mysl :) a třeba mu k tomu tato diskuze napomůže.

27.8.2021 19:45
Viktorie123

XXX.XXX.219.190

Tak aby to nevypadalo, že jsem bezcitná a koníka beru jen jako stroj. :)
Dnes jsem mluvila s majitelem. Zítra budeme mít prohlídku od veterináře, aby zkontroloval zdravotní stav, případně potom zavoláme fizio.
Koník se takhle začal údajně chovat 3 týdny po příjezdu. Za poslední necelý rok se na něm přede mnou vystřídali minimálně 4 jezdci. A nikdo si s tím nedokázal úplně poradit. K vyjížďkám - údajně je teď venku úplný magor.
Pokud nebude problém fyzický, ale psychický (pravděpodobně z voltiže), tak zahájíme psychický restart.

27.8.2021 20:10
kallisto

XXX.XXX.134.85

Jaký má ten kůň management, denní režim?

28.8.2021 07:10
akscha

XXX.XXX.234.73

Viktorie123 napsal(a):
Tak aby to nevypadalo, že jsem bezcitná a koníka beru jen jako stroj. :)
Dnes jsem mluvila s majitelem. Zítra budeme mít prohlídku od veterináře, aby zkontroloval zdravotní stav, případně potom zavoláme fizio.
Koník se takhle začal údajně chovat 3 týdny po příjezdu. Za poslední necelý rok se na něm přede mnou vystřídali minimálně 4 jezdci. A nikdo si s tím nedokázal úplně poradit. K vyjížďkám - údajně je teď venku úplný magor.
Pokud nebude problém fyzický, ale psychický (pravděpodobně z voltiže), tak zahájíme psychický restart.

A nemuze chodit ven ani na ruce? Vim, ze je to pro hodne lidi ztrata casu, kdyz vlastne chteji jezdit, ale ja se postupne u vsech "svych" koni propracovala k mnoha km na ruce (napr. kdyz meli zdravotni problemy a nemohli pod sedlo). A melo to spoustu vyhod. Pro kone je spravna prochazka na pohodova relaxacni prace a vas si s touhle praci spoji. Můžete pamlskovat dle libosti, klidne i popast. Ukazovat okoli a bubaky. Zkouset zastavit a zacouvat. Jak uz nekdo psal, nakoukate si, co toho kone stresuje. Pro zacazek muzete chodit na uzdecce, az Vas bude poslouchat, tak na ohlavce. No a postupne si muzete dobre nacvivene trasy projet v sedle.

Uživatel s deaktivovaným účtem

30.8.2021 08:27
Uživatel s deaktivovaným účtem

Ten veterinář bude doufám specialista na koně. Pak nám popište, jak probíhalo vyšetření. Jestli si koně jen prohlédl a nebo také nechal předvést v pohybu, poslechl, změřil, prohmatal...

30.8.2021 18:31
Viktorie123

XXX.XXX.219.190

Veterinářka samozřejmě specializovaná na koně byla. Zkontrolovala zuby, záda, vyzkoušela, jak je ohebný, prohmatala krk atd. V pohybu ho neviděla, ale pouze z důvodu, že to nebylo příliš možné. Ve stáji byla zrovna akce a všude se to hemžilo spoustou koní a tudíž nebyl prostor, kde ho vzít na lonž.

Výsledek: záda bolí určitě, doporučuje rentgen jestli nedrhnou, případně nesrůstají obratle. Je možné, že má posunutý první obratel, ale teoreticky mohl pouze narůst větší. Fyzio zavolat bez ohledu na to, jestli na rentgenu něco naleznou.
S majitelem jsem již mluvila, slíbil, že rengen vyřídí během tohoto týdne a fyzio objedná. Tak doufám, že na to nezapomene.

Ono, když vám všichni tvrdí, že u koníka už zkusili všechno, co by mohlo způsobovat to jeho házení hlavou, nenapadne vás hned, že by nevyloučili zdravotní stav a problém by si odmítali přiznat. Všichni, se kterýma jsem mluvila, a měli s ním něco společného tvrdili, že zdravotní to rozhodně být nemůže, že hlavou určitě háže jen protože je líný apod. (což samozřejmě není, energie má na rozdávání, je to srdcař a dělat by rozhodně chtěl).
Bohužel se čím dál tím víc bojím toho rentgenu, protože co se ke mně dostávají informace o tom, co se ví o jeho minulosti, už dávno tomu, co ho prodávali, kvůli tomu, že do drezur nebyl vhodný protože "není stálý na přilnutí". Doufám, že to nebude neřešitelný problém v páteři, protože je opravdu milionový. Každopádně lepší na to případně přijít teď, než ho nechat dál trápit.

Pod sedlem se ho snažím netrápit, protože to vypadá, že nejbolavější je v klusu (i se tam nese až nepřirozeně do vzduchu) a pravděpodobně i od zad vzniká jeho problém s chozením na pravou ruku, na kterou je horší. Dnes jsem na něj měla zkušenější holčinu, aby ho vzala pod sedlo, dopředu byla obeznámena s jeho problémy, a podle nich s ním i pracovala. Snažila se koníka hlavně uvolnit, aby se protáhl a ulevil si od bolesti, snažila se přijít na to, jestli jej nemůže trápit ještě něco (znáte to, někteří koně špatně reagují i na úplné drobnosti). Ale shodla se se mnou na tom, že dokud nebudou výsledky rentgen, případně fyzio, moc mu nepomůžeme. Můžu mu zkusit vyměnit udidlo (má ho dost rozžvýkané - chodí s gumou), případně zadní kamaše, protože ty jeho už mu jsou volnější (špatný suchý zip), ale furt jsou to spíš jen detaily. Už jsem mu posouvala nánosník, protože ho měl moc vysoko a měníme sedlo. Chodil s chutí a bylo vidět, že opravdu chce, ale bolest ho dost omezuje. Ve cvalu chodí krásně od zad, i když teda je očividné, že nezná některé pobídky, což ale může být i tím, že vůbec nereaguje na holeně. To vyvážení z jízdárny má každopádně opravdu, protože zjistil že s dětma může. Pod holčinou šlapal krásně, utéct se sice párkrát pokusil, ale ona tomu dokázala rychle zabránit. A nakonec s obrovským elánem.
Je očividné, že pod sedlem je pořád "nasraný". Je fakt cítit, že ho něco štve (ano, s téměř 100% jistotou je to bolest). Kdyby nebyl tak hodný, jak je, s největší pravděpodobností už mě hodil někam do stěny, on se spíš snaží jezdce vyděsit, aby se co nejdřív slezl.

A k dotazu chození na ruku. Mým cílem není jezdit a trápit tím koníka. Přestože nejsem žádným velkým zastáncem přirozené komunikace, atd. až do těch extrémů, co jsou občas k vidění, chci aby byl spokojený. Na ruku chodí, určitě se to časem pokusím přenést pod sedlo (pokud to bude možné s jeho zdravotním stavem). Ale taky musím myslet na to, že pokud bude stejně "nasraný" i venku, je to ze sedla opravdu o hubu. Řekla bych, že momentálně je jen otázka času, kdy mu "přepne" z té bolesti a opravdu někoho vysadí. Zároveň ale musí znovu začít nabírat svaly na záda, které úplně opadly, takže chození ven na ruce je samozřejmostí.

Tak mu můžete aspoň držet palce, aby mu konečně bylo líp, po tom, co ho všichni tak dlouhou dobu ignorovali.

30.8.2021 18:43
etnies86

XXX.XXX.245.26

přeju hodně štěstí
já si stejně myslím, že 95% problémů prostě je kvůli zdravotnímu stavu

jen to dřív nikdo neřešil, bud dostal kůň takovou čočku, že už to nezkusil a trpěl ,,mlčky,, a nebo to byl nejezditelný magor

je super, že teď už to dost lidi řeší a

Uživatel s deaktivovaným účtem

30.8.2021 22:53
Uživatel s deaktivovaným účtem

Chvála lidem, kteří se ptají na radu a na základě sumarizace informací vyhodnotí možný závěr a hledají řešení. Takových je tady málo.

A ještě větší chvála majitelům, kteří se zamyslí, co jim říká B jezdec a ještě jsou otevření řešením....takovych je ještě míň.

Uživatel s deaktivovaným účtem

1.9.2021 07:41
Uživatel s deaktivovaným účtem

Koníkovi blahopřeji k osvíceným lidem okolo, už si to zasloužil. A přeji mu do budoucna mnoho zdraví, a ať zdravý rozum lidem okolo vydrží.

2.9.2021 09:14
Arbora

XXX.XXX.228.152

Držím palce, aby RTG dopadlo dobre. Nemusíte sa toho zase až tak báť, je veľa koní, ktoré nemajú čisté RTG stavcov a fungujú pod sedlom dobre, poznám viaceré, ktoré sú aktívne aj vo vysokom športe. Len ich treba viac počúvať, prispôsobovať režim a zainvestovať do veterinára a možno aj do kvalitnejšieho vybavenia.

2.9.2021 10:58
Viktorie123

XXX.XXX.219.190

Tak určitě si poslechnu, co mi řekne veterinář k případným nálezům. Jestli je potřeba nějak upravit režim, co by pomohlo, případně ublížilo.
Koníkovi jsem se momentálně rozhodla vyměnit sedlo, nové už máme doma, dostane tlumící gelovku na záda apod., ale všechno se bude odvíjet až od stavu jeho zad. Přeci jen je to v rámci možností mladý kůň (no dobře, je mu 12, ale stále má půlku života před sebou) a já nechci, aby špatným zacházením se mu stav zhoršoval. Naopak spíš doufám, že zjistíme, že to lze nějak vyřešit a vyřešíme to.
Momentálně chodí na lonž, na ruce, výběhy. Pod sedlem by asi mohl krok, cval, kdy by to pro něj nemuselo být tak bolestivé, ale je na ty záda dost citlivý a nechci mu zbytečně způsobovat bolest. Navíc jak je pod sedlem "nasraný", je velmi pravděpodobné, že by mu už stačilo sebemenší zhoršení a řekl by si "a dost" a jezdec by letěl. A to nechci ani pro něj, ani pro sebe.
Takže chci počkat s jakýmkoliv pokračováním na to, co mi řekne odborník. S veterinářem se mluvilo, staví se, co nejdřív. Termín zatím pevně daný není, ale věřím, že snad nebudeme muset čekat příliš dlouho.

Uživatel s deaktivovaným účtem

2.9.2021 12:03
Uživatel s deaktivovaným účtem

Hlavně trpělivost. Té bude hodně potřeba. Nic neuspěchat :-) A držím vám moc palce, že jste se do toho pustila, to je úžasné a chvályhodné.

22.9.2021 15:00
Viktorie123

XXX.XXX.219.190

Dopředu se omlouvám všem, kterým vyskočí upozornění a nezajímá je to. Každopádně třeba bude někdo řešit podobný problém a může mu to pomoci.
Rentgeny jsou čisté, koník měl zatuhlý zádový sval (doslova jako kámen) z činností, které byly přede mnou. Dostal opichy, aby ho to nebolelo, ty by měly údajně působit půl roku. Ráda bych byla přesnější, ale bohužel nebylo v mých silách, být u toho.
Máme zavolané fyzio, které doufám pomůže se zbytkem. Změna je na něm opravdu veliká, sice pořád při ježdění zkouší, co si může dovolit, ale z koně, který byl tlačivý a na jízdárně nechtěl být je kůň, který má spoustu energie a do rychlejších chodů přechází "na myšlenku". Nevím, jestli jsem změnila přístup, ale u východu z jízdárny se už sám nezastaví. Natož aby ho tam byl problém rozejít.
Cesta ještě samozřejmě není u konce a bude to chvíli trvat. Ale občas i jen špatné "využití" nebo nedostatečné protáhnutí, může způsobit takové problémy.
A tak možná pro všechny budoucí, co budou řešit podobný problém. Zastavte se a věnujte pozornost zdravotnímu stavu koně, pokud je někde problém. Občas i taková blbost, kterou můžeme považovat za tvrdohlavost koně, může být jen snaha něco říct. A nikdy neposlouchejte ostatní, když vám tvrdí, že zkusili všechno. Zkuste si to sami! Protože nakonec, jen vy víte, co jste opravdu zkusili a co ne.

Uživatel s deaktivovaným účtem

22.9.2021 15:03
Uživatel s deaktivovaným účtem

Viktorie123 napsal(a):
Dopředu se omlouvám všem, kterým vyskočí upozornění a nezajímá je to. Každopádně třeba bude někdo řešit podobný problém a může mu to pomoci.
Rentgeny jsou čisté, koník měl zatuhlý zádový sval (doslova jako kámen) z činností, které byly přede mnou. Dostal opichy, aby ho to nebolelo, ty by měly údajně působit půl roku. Ráda bych byla přesnější, ale bohužel nebylo v mých silách, být u toho.
Máme zavolané fyzio, které doufám pomůže se zbytkem. Změna je na něm opravdu veliká, sice pořád při ježdění zkouší, co si může dovolit, ale z koně, který byl tlačivý a na jízdárně nechtěl být je kůň, který má spoustu energie a do rychlejších chodů přechází "na myšlenku". Nevím, jestli jsem změnila přístup, ale u východu z jízdárny se už sám nezastaví. Natož aby ho tam byl problém rozejít.
Cesta ještě samozřejmě není u konce a bude to chvíli trvat. Ale občas i jen špatné "využití" nebo nedostatečné protáhnutí, může způsobit takové problémy.
A tak možná pro všechny budoucí, co budou řešit podobný problém. Zastavte se a věnujte pozornost zdravotnímu stavu koně, pokud je někde problém. Občas i taková blbost, kterou můžeme považovat za tvrdohlavost koně, může být jen snaha něco říct. A nikdy neposlouchejte ostatní, když vám tvrdí, že zkusili všechno. Zkuste si to sami! Protože nakonec, jen vy víte, co jste opravdu zkusili a co ne.

By mě zajímalo, které opichy vydrží půl roku. To by tam koni museli dát nějaký implantát, ze kterého by se postupně uvolňovala účinná látka. Něco jako antikoncepční tělíska. Fyzio je rozhodně dobrý nápad.

Uživatel s deaktivovaným účtem

22.9.2021 15:45
Uživatel s deaktivovaným účtem

To se tak krásně čte :-) Děkuji za koníka

Přidejte reakci

Přidat smajlík