Kobyla - epileptický záchvat (citlivý obsah)

Přidejte téma
Přidejte téma
Otočit řazení příspěvků Otočit řazení příspěvků
26.1.2023 12:22
Horsana

XXX.XXX.40.140

Kobylku museli kvôli zranenia utratiť.
https://www.facebook.com/watch/?v=578107653820956

Uživatel s deaktivovaným účtem

26.1.2023 12:29
Uživatel s deaktivovaným účtem

Jak běžná je epilepsie u koní? Je tak častá, jako třeba u psů?

26.1.2023 12:36
Arbora

XXX.XXX.134.29

To je strašné, dá sa s tým niečo robiť? Prevencia, udržiavacia liečba...?

26.1.2023 12:43
Horsana

XXX.XXX.40.140

Častá nie je, zrejme je aj poddiagnostikovaná, možno k záchvatom patrí nejaké to záhadné zranenie v boxe, zlomená noha v boxe, aj keď to som zažila u koňa so spánkovou depriváciou, kôň sa nájde niekde mŕtvy, kameru ešte nie sú úplne bežné všade.

Liečba je, ale je finančne náročná a nemusí byť účinná, vlastne to čo vidíme je nejaký záchvat typu grand mal, ale čo ho spôsobovalo, sa asi nevedelo, neskúmala som, že či je to ozaj epi, tak písala majiteľka.

To je život s koňmi, ráno je všetko ok a večer voláte kafilériu, njn.

Uživatel s deaktivovaným účtem

26.1.2023 13:09
Uživatel s deaktivovaným účtem

Horsana napsal(a):
Častá nie je, zrejme je aj poddiagnostikovaná, možno k záchvatom patrí nejaké to záhadné zranenie v boxe, zlomená noha v boxe, aj keď to som zažila u koňa so spánkovou depriváciou, kôň sa nájde niekde mŕtvy, kameru ešte nie sú úplne bežné všade.

Liečba je, ale je finančne náročná a nemusí byť účinná, vlastne to čo vidíme je nejaký záchvat typu grand mal, ale čo ho spôsobovalo, sa asi nevedelo, neskúmala som, že či je to ozaj epi, tak písala majiteľka.

To je život s koňmi, ráno je všetko ok a večer voláte kafilériu, njn.

U mého koně to bylo obráceně. Odpoledne ještě dobrý, i když byl takový trochu vzrušivější. A přes noc se proboural zavřeným boxem do zavřené přípravny krmení, kde se doslova a do písmene umlátil o zeď.

Neměli jsme kamery, našla ho ranní služba.

26.1.2023 13:13
Doron

XXX.XXX.3.131

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
U mého koně to bylo obráceně. Odpoledne ještě dobrý, i když byl takový trochu vzrušivější. A přes noc se proboural zavřeným boxem do zavřené přípravny krmení, kde se doslova a do písmene umlátil o zeď.

Neměli jsme kamery, našla ho ranní služba.

To je děsný :((
A takový kůň předpokládám, asi není bezpečný na ježdění ?

Uživatel s deaktivovaným účtem

26.1.2023 13:15
Uživatel s deaktivovaným účtem

Doron napsal(a):
To je děsný :((
A takový kůň předpokládám, asi není bezpečný na ježdění ?

Do té doby byl. A pak už nežil.

26.1.2023 13:15
Horsana

XXX.XXX.40.140

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
U mého koně to bylo obráceně. Odpoledne ještě dobrý, i když byl takový trochu vzrušivější. A přes noc se proboural zavřeným boxem do zavřené přípravny krmení, kde se doslova a do písmene umlátil o zeď.

Neměli jsme kamery, našla ho ranní služba.

Och Bože :(

Mal epilepsiu?

Uživatel s deaktivovaným účtem

26.1.2023 13:20
Uživatel s deaktivovaným účtem

Horsana napsal(a):
Och Bože :(

Mal epilepsiu?

Těžko říct. Bylo to poprvé a naposled. Teda asi. A jak jsem psala, nikdo u toho nebyl. Jenom to odpoledne už tam bylo nějaké nervové podráždění - taková divná chůze a mírně nekoordinované pohyby - při vedení z výběhu vrazil do auta. Jako když ho nevidí nebo se mu nedokáže vyhnout.

Nechala jsem ho i pitvat, ale nález nespecifický. A epilepsie by se stejně nepoznala, že jo.

26.1.2023 13:21
Varaxi

XXX.XXX.191.78

To je vidět, co ti koně vydrží. Po takovém záchvatu a ráně se ještě postavit na nohy a odejít... Chudák malá statečná klisnička.
A pak máte lidi, co srazí zvíře autem nebo mu jinak ublíží, že když odešlo po svých, že se vlastně nic nestalo.
Ti šupáci, co jezdili po cizích ovcích, taky tvrdili, že se jim nic nemohlo stát, protože ta ovce to ustála.

26.1.2023 13:57
Arbora

XXX.XXX.134.29

Horsana napsal(a):
Častá nie je, zrejme je aj poddiagnostikovaná, možno k záchvatom patrí nejaké to záhadné zranenie v boxe, zlomená noha v boxe, aj keď to som zažila u koňa so spánkovou depriváciou, kôň sa nájde niekde mŕtvy, kameru ešte nie sú úplne bežné všade.

Liečba je, ale je finančne náročná a nemusí byť účinná, vlastne to čo vidíme je nejaký záchvat typu grand mal, ale čo ho spôsobovalo, sa asi nevedelo, neskúmala som, že či je to ozaj epi, tak písala majiteľka.

To je život s koňmi, ráno je všetko ok a večer voláte kafilériu, njn.

Tak ráno je všetko ok a večer sa volá kafilérka je ešte ten "lepší" prípad, človek nevie, kôň nevie, príde to samé, bez prípravy... Ale s epilepsiou to musí byť strašný život, hocikedy záchvat, hocikedy si kôň môže ublížiť (a prežije to), ten neustály stes...

26.1.2023 14:29
Horsana

XXX.XXX.40.140

Njn.

S tou epilepsiou je to tak, že je to stále veľká diagnostická výzva vo vet medicíne, EEG, CT, MRI a iné techniky môžu v pomôcť (ale dostupnosť, cena...), no celkovo tá kŕčová aktivita je pomerne zapeklitá vec, ja som sa s týmto nikdy nestretla, našťastie.
Na moje veľké šťastie!
Našla som si nejaké videá na yotube "seizures in horse" a asi si dám Lexaurin, to je niečo príšerné.

By the way, mám psa s epileptiformnými záchvatmi, nic moc, na fenobarbital som ho odmietla dať, záchvaty u neho spúšťa stres, únava a aj prílišná radosť, keď sa veľmi kekeší...takže vždy so sebou mám benzáky a keď už vidím, že sa divne tvári, tak mu to šupnem, ak to nevychytám a už zvracia, tak midazolam per rectum a je dobre, lenže to nie je 500 kg zviera, že áno...

26.1.2023 14:36
Horsana

XXX.XXX.40.140

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
Těžko říct. Bylo to poprvé a naposled. Teda asi. A jak jsem psala, nikdo u toho nebyl. Jenom to odpoledne už tam bylo nějaké nervové podráždění - taková divná chůze a mírně nekoordinované pohyby - při vedení z výběhu vrazil do auta. Jako když ho nevidí nebo se mu nedokáže vyhnout.

Nechala jsem ho i pitvat, ale nález nespecifický. A epilepsie by se stejně nepoznala, že jo.

Tak takúto neuro aktivitu môžu spúšťať aj nádory, poruchy pečene, proste príčiny sú intra aj extrakraniálne, bralo sa niečo aj na histológiu?

26.1.2023 14:47
Horsana

XXX.XXX.40.140

Teda, s kŕčovoua ktivitou som sa stretla, no nie s tak dramatickou, ako na videu.
Zdalo sa, že má súvis so spánkovou depriváciou (to je to, čo si ľudia myslia, že je narkolepsia, hoci valach ju asi mal), oba kone ňou trpeli, kobylu som videla náhle si v boxe ľahnúť, ležala, potom sa zmietala a keď sa postavila, bola extrémne excitovaná, dezorientovaná a celkovo bola proste mimo.

Oba kone mali astmu, valach si nakoniec v boxe zlomil nohu a bol utratený.

Uživatel s deaktivovaným účtem

26.1.2023 16:00
Uživatel s deaktivovaným účtem

Horsana napsal(a):
Tak takúto neuro aktivitu môžu spúšťať aj nádory, poruchy pečene, proste príčiny sú intra aj extrakraniálne, bralo sa niečo aj na histológiu?

Jenom mozek. A makroskopicky nebylo vidět nic.

Uživatel s deaktivovaným účtem

26.1.2023 17:17
Uživatel s deaktivovaným účtem

Měla jsem kobylu pravděpodobně s epilepsií. Vyšetření neproběhlo. Jen konzultace s vetem, kterému jsem ukázala videa. Jednou padla přímo vedle mě, to bylo poprvé co jsem to viděla. Křeč trvala asi půl minuty, minutu. Pěna u huby, okamžitě zpocená. Pak vstala, oklepala se a začala žrát. Jakoby se nic nestalo, ale následně cca den, dva byla unavená. Měla jsem kamery v ohradě, viděla jsem to dohromady dvakrát.. Ale cca pětkrát jsem poznala na kobyle že záchvat proběhl. Podle únavy.. apatie nechutenství, které trvalo cca ty dva dny. Než proběhl první záchvat na zemi, tak měla "divné" stavy. Jakoby imaginarne na něco utocila, občas padla na předek. Nikde a nikdo kolem ní nebyl, ale vypadala jako v tranzu. Stažené uši, klapala zubama. Vždy to trvalo pár minut..zajímavé, že z toho stavu ji dokázalo vyvést když ji člověk rázně oslovil a nějak fyzicky konfrontoval. Třeba plesknutí po pleci ji jakoby probralo. Najednou uši vpřed a byla při smyslech.. Do ohrady kromě mě a další holčiny nikdo nechodil kuli bezpečnosti. A ostatní koně, když začal tenhle stav odešli do patřičně vzdálenosti. To se dělo cca dva roky a dohromady těch stavu jsem zaznamenala cca deset. I to mám na videu.. Už tehdy proběhla konzultace s vetem a právě vyslovil slovo epilepsie. První divný stav začal cca když ji bylo 18. Defakto jsem ji odstavila z provozu a nechala užívat důchod. Měla i jiné problémy. Cca ve dvaceti první záchvat na zemi.. Pak dlouho nic. Pak cca dohromady asi 7 epizod, než odešla ve 28 letech. Asi srdce. Padla ve volném prostoru na zem a byla mrtvá. Toť má zkušenost.

26.1.2023 18:58
canka

XXX.XXX.215.25

Horsana napsal(a):
Kobylku museli kvôli zranenia utratiť.
https://www.facebook.com/watch/?v=578107653820956

Tak toto vidím poprvé v životě...kobylky je mi moc líto

Mohu se ale k tomu zeptat?I přesto,jak hrozně to vypadalo,se nakonec kobylka dokázala postavit na nohy a odejít po svých..vypadala nezraněně..kvůli jakému zranění musela být utracena,pokud to není nějak tajné?

26.1.2023 19:04
evcusik

XXX.XXX.44.181

canka napsal(a):
Tak toto vidím poprvé v životě...kobylky je mi moc líto

Mohu se ale k tomu zeptat?I přesto,jak hrozně to vypadalo,se nakonec kobylka dokázala postavit na nohy a odejít po svých..vypadala nezraněně..kvůli jakému zranění musela být utracena,pokud to není nějak tajné?

Píše se to v komentářích videa, byla velmi bolavá a tuším že se tam píše o zranění na páteři/hlavě po pádech. + také tam byla vidina prevence - takový kůň je nebezpečný okolí.


Žila jsem v domněnce že epina může být jen u mladého zvířete, takhle odhadovala konska vetka jisté neurologické záchvaty kobyly ve stáji a tím, že to byla 15 léta kobyla, tak rovnou epinu vyloučila. Ale není to blbost, dyt epilepsie může vzniknout i traumatem v jakémkoliv věku,ne? Například.

Kobyla šla "jen" do křeče, ohla krk, zůstala v krecovitem ohnutí, neustála to, spadla, po pár minutách se zvedla a kromě únavy a smutného oka nic. (tehdá se dg neuroborelka)

26.1.2023 20:28
johnt

XXX.XXX.56.78

Ano, epilepsie u koně je vzácná, ale existuje. Viděla jsem záchvat v boxe na vlastní oči a bylo to hodně podobné jako na videjku, na stěstí to skončilo pobitou hlavou, která se hojila dva měsíce. Vet přijel vzal krev na rozbor, napíchal selen. Z krve se epi potvrdila. Tak jsem sháněla informace, ale vetové s tím zkušenosti moc nemají, takže jsem se ptala humánních zdravotníků a lidí, kteří mají doma rodinného příslušníka s epi. Je to individuální, ano, složité.... ale podstatná informace je: pokud se na epi přijde jestě v čase kdy se daný jedinec vyvíjí ( je jedno zda člověk či zvíře) tak pomocí konopí se to dá docela i léčit nebo skoro vyléčit. Pakliže je jedinec dospělý tak se dá konopím jen utlumit nebo spíše záchvaty zrušit. Dokonce konopí pořeší i ADHD. A hlavně, konopí nemá vedlejší účinky a stačí podávat jen jednou denně. Bohužel tohle vše je třeba si uvědomit , vypozorovat u zvířete co mu nedělá dobře a co je schopno zvládnout. Vím, že většinou moc zářivek, světlo a stíny-ty kontrasy, blikání-nedělá jim dobře, to je třeba vychytat. Ale na konopí nedám dopusit a se zvířetem se dá na vhodném režimu i dobře fungovat. Ale samozřejmě-tohle se mu musí podávat do konce života.

Uživatel s deaktivovaným účtem

26.1.2023 20:32
Uživatel s deaktivovaným účtem

johnt napsal(a):
Ano, epilepsie u koně je vzácná, ale existuje. Viděla jsem záchvat v boxe na vlastní oči a bylo to hodně podobné jako na videjku, na stěstí to skončilo pobitou hlavou, která se hojila dva měsíce. Vet přijel vzal krev na rozbor, napíchal selen. Z krve se epi potvrdila. Tak jsem sháněla informace, ale vetové s tím zkušenosti moc nemají, takže jsem se ptala humánních zdravotníků a lidí, kteří mají doma rodinného příslušníka s epi. Je to individuální, ano, složité.... ale podstatná informace je: pokud se na epi přijde jestě v čase kdy se daný jedinec vyvíjí ( je jedno zda člověk či zvíře) tak pomocí konopí se to dá docela i léčit nebo skoro vyléčit. Pakliže je jedinec dospělý tak se dá konopím jen utlumit nebo spíše záchvaty zrušit. Dokonce konopí pořeší i ADHD. A hlavně, konopí nemá vedlejší účinky a stačí podávat jen jednou denně. Bohužel tohle vše je třeba si uvědomit , vypozorovat u zvířete co mu nedělá dobře a co je schopno zvládnout. Vím, že většinou moc zářivek, světlo a stíny-ty kontrasy, blikání-nedělá jim dobře, to je třeba vychytat. Ale na konopí nedám dopusit a se zvířetem se dá na vhodném režimu i dobře fungovat. Ale samozřejmě-tohle se mu musí podávat do konce života.

Epilepsie se dá zjistit z krve? Jak?

26.1.2023 20:54
Doron

XXX.XXX.103.229

Podle zvýšeného prolaktinu, jsem vygooglila.
Ale musí se dělat max dvacet minut po záchvatu, pak zase klesne.

Uživatel s deaktivovaným účtem

27.1.2023 08:14
Uživatel s deaktivovaným účtem

Doron napsal(a):
Podle zvýšeného prolaktinu, jsem vygooglila.
Ale musí se dělat max dvacet minut po záchvatu, pak zase klesne.

Děkuji. Taková souvislost mě nenapadla.

Zeptám se praktikujících kolegů.

27.1.2023 09:26
Arbora

XXX.XXX.134.29

Zrovna som nad tým premýšľala, že či je vôbec možné epilepsiu diagnostikovať bez toho, aby bol viditeľný záchvat.

Uživatel s deaktivovaným účtem

27.1.2023 10:58
Uživatel s deaktivovaným účtem

Arbora napsal(a):
Zrovna som nad tým premýšľala, že či je vôbec možné epilepsiu diagnostikovať bez toho, aby bol viditeľný záchvat.

Není.

Čerstvá zkušenost se psem.

Další zavádějící informace je, že se dá epi vyléčit. Pokud se nejedná o idiopatickou formu a je způsobena jiným onemocněním, zraněním apod. a tento původce se vyléčí, pak ano. Idiopatická forma ne, dají se pouze potlačovat příznaky.

Jsou to necelé dva měsíce, co jsme přišli o adoptovanou mopsli. Po pár měsících u nás začly epi záchvaty v různé intenzitě, vzhledem k věku byla idiopatická forma vyloučena. Po dalších dvou měsících výrazné zhoršení stavu ze dne na den, do dvou dnů umřela, byl to prasklý nádor na mozku.

27.1.2023 11:51
Arbora

XXX.XXX.134.29

To mi je ľúto.

Uživatel s deaktivovaným účtem

27.1.2023 13:47
Uživatel s deaktivovaným účtem

Arbora napsal(a):
Zrovna som nad tým premýšľala, že či je vôbec možné epilepsiu diagnostikovať bez toho, aby bol viditeľný záchvat.

Za mě taky není. Proč by se jinak u lidí dělalo EEG. Ale jak jsem psala, poptám se.

27.1.2023 14:19
Horsana

XXX.XXX.40.140

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
Děkuji. Taková souvislost mě nenapadla.

Zeptám se praktikujících kolegů.

To je u ľudí, nie u koní a na diagnostiku epilepsie úplne neslúži, skôr na rozlíšenie tonicko-klonických kŕčov a psychogénne vyvolanej kŕčovej aktivity, no napríklad nepomôže s rozlíšením syncopy.

27.1.2023 15:24
Doron

XXX.XXX.162.50

A dělá se zvířatům EEG?

27.1.2023 18:16
Horsana

XXX.XXX.40.140

Doron napsal(a):
A dělá se zvířatům EEG?

To áno, samozrejme u koní prekérka, kliniky to bežne ani v portfóliu nemajú, tie konské, dostupnejšie je CT a MRI.

27.1.2023 18:20
Horsana

XXX.XXX.40.140

evcusik napsal(a):
Píše se to v komentářích videa, byla velmi bolavá a tuším že se tam píše o zranění na páteři/hlavě po pádech. + také tam byla vidina prevence - takový kůň je nebezpečný okolí.


Žila jsem v domněnce že epina může být jen u mladého zvířete, takhle odhadovala konska vetka jisté neurologické záchvaty kobyly ve stáji a tím, že to byla 15 léta kobyla, tak rovnou epinu vyloučila. Ale není to blbost, dyt epilepsie může vzniknout i traumatem v jakémkoliv věku,ne? Například.

Kobyla šla "jen" do křeče, ohla krk, zůstala v krecovitem ohnutí, neustála to, spadla, po pár minutách se zvedla a kromě únavy a smutného oka nic. (tehdá se dg neuroborelka)

Liečila sa tá borelka?

27.1.2023 23:28
evcusik

XXX.XXX.230.32

Horsana napsal(a):
Liečila sa tá borelka?

Kobyla měla měsíc pichane antibiotika (nepovím název, už si to po 7 letech nepamatuju). Pamatuju si, že kobyla uzasnak, vydržela pomalé aplikace do zadku téměř bez protestu. Vetka neslibovala vyléčení, 50/50 jestli to něco pomůže. Nepomohlo. Kobylka dožila jako "sekačka na trávu", bez zátěže, v prostředí kde nemohla zranit lidi.

28.1.2023 13:35
Horsana

XXX.XXX.40.140

evcusik - njn, ono to tak býva, lieči sa mesiace, prognóza neistá

6.5.2023 12:56
sharyk

XXX.XXX.53.102

Dobrý den, až dnes jsem našla tuto diskuzi. Přidám mou zkušenost s epilepsií, kobyla poprvé dostala záchvat při odstavu hříběte ve 12 letech, opakovalo se v měsíčních intervalech s říjnovým chování, nejdříve jsme zkoušeli podávat progesteron, který na čtvrt roku zabral, ale poté dostala opět další záchvaty a dost silné, na klinice poté nasadili fenobarbital s bromidem draselným, i na klinice proběhl jeden záchvat, poté už ne. Z žádného vyšetření nic nezjistili, závěr takový, že když jí na to zabírají antiepileptika, tak to epilepsie je. Po roce jsem snižovala léky až na cca 2/5 původní dávky, (při menší už měla záchvat, i když slabší), a na této dávce je už přes 3 roky, každý rok beru krev na hladinu fenobarbitalu a játra a ok, záchvaty neměla. Jezdecky se nevyužívá, chodí jen na procházky.
U té diagnostiky mi také bylo řečeno, že např EEG musí se změřit nejlépe při záchvatu nebo těsně po, což při takhle silném záchvatu si nedokážu představit.
Upřímně, kdyby záchvaty pokračovaly, tak to k životu moc není, je nebezpečná sobě i okolí, naštěstí se to prozatím vyřešilo, otázka je na jak dlouho..

6.5.2023 15:03
Horsana

XXX.XXX.40.140

Vďaka za reakciu!

Spozorovali ste u nej pred medikaciou nejaké spúšťače?

Na akých dávkach feniobarbitalu ste začínali, dávali ste tbl. a 2 x denne?

Ste oddaný majiteľ, veľký obdiv

6.5.2023 16:46
sharyk

XXX.XXX.53.102

Jako spouštěč si myslím byl ten odstav hříběte, když se začali na noc od sebe oddělovat, tak dostala první záchvat.

Začínala na dávce 16 tbl. ráno, 16 tbl. večer phaenemalu plus 17 g KBr, poté jsme se dostali na dávku 7 tbl. 2x denně + 8 g KBr
Letos jsem chtěla zkusit opět snižovat, ale při snížení o 1 tbl. (cca 14 %), ji vůbec nevyšla krev a měla opět záchvat, takže jsem se vrátila zpět a právě čekám na výsledek. Ono to, že mi ten fenobarbital nevyšel (podlimitní množství, jak kdyby to vůbec nedostávala), mi a vetovi je záhadou, ale nechci dělat nějaké závěry, těch faktorů může být víc, uvidíme jak se to bude vyvíjet dál, doufám, že to bude opět aspoň tak v pořádku jak to bylo..

A oddaný majitel, to fakt nevím, koně mám pro jejich povahu, osobnost, nemusím na nich nutně jezdit :)

Přidejte reakci

Přidat smajlík