Neregistrovaný uživatel

XXX.XXX.125.69
Je nějaká záruka mezi slušnými chovateli na ptactvo??Pokud koupím ptáka a on do druhého dne padne....je to už jen můj problém??
Dík Roman V.
Neregistrovaný uživatel

Neregistrovaný uživatel
napsal(a):
Je nějaká záruka mezi slušnými chovateli na ptactvo??Pokud koupím ptáka a on do druhého dne padne....je to už jen můj problém??
Dík Roman V.
Uskutečnění prodeje zvířat se řídí stejnými právními předpisy jako prodej jiného zboží. Odpověď tedy hledejte v Obchodním zákoníku.
Neregistrovaný uživatel

XXX.XXX.79.92
Neregistrovaný uživatel
napsal(a):
Je nějaká záruka mezi slušnými chovateli na ptactvo??Pokud koupím ptáka a on do druhého dne padne....je to už jen můj problém??
Dík Roman V.
Souhlásím s níže uvedeným. Problém je spíš s tím,že 90% chovatelů nemá oprávnění prodávat (oficielně) jakékoliv ptactvo koncovému zákazníkovi, tedy vám. Je jen na vás jakým způsobem se domluvíte s prodávajícím. Jde to po dobrém nebo po zlém. V případě,že nevyhoví vaší reklamaci (což je slušností), pak se obraťte např. na příslušný živnostenský úřad, apod. - bohužel jinak to nejde.
Neregistrovaný uživatel

XXX.XXX.2.51
Neregistrovaný uživatel
napsal(a):
Je nějaká záruka mezi slušnými chovateli na ptactvo??Pokud koupím ptáka a on do druhého dne padne....je to už jen můj problém??
Dík Roman V.
na zvire mate zaruku 6 tydnu. musite ale dolozit vysledek pitvy od veterinare, aby bylo jasne, na co ptak uhynul. a mit kupni smlouvu. nejlepe, kdyz je kouzelna formulka o zaruce primo zakotvena o smlouve.
Neregistrovaný uživatel

Neregistrovaný uživatel
napsal(a):
Souhlásím s níže uvedeným. Problém je spíš s tím,že 90% chovatelů nemá oprávnění prodávat (oficielně) jakékoliv ptactvo koncovému zákazníkovi, tedy vám. Je jen na vás jakým způsobem se domluvíte s prodávajícím. Jde to po dobrém nebo po zlém. V případě,že nevyhoví vaší reklamaci (což je slušností), pak se obraťte např. na příslušný živnostenský úřad, apod. - bohužel jinak to nejde.
Tak to nevím o čem teď vlastně mluvíte. Chovatel (fyzická osoba) může prodat chované zvíře komukoliv stejně jako když chce prodat třeba auto nebo starou lednici. Jestli uzavře ústní nebo písemnou dohodu záleží jen na něm. Pro případné řešení jakéhokoliv neplnění dohodnutých smluvních ujednání je samozřejmě lepší mít smlouvu v písemné formě.
Co jsem se zatím ve své praxi setkal, tak praktiky způsobu ochrany prodávajícího a kupujícího jsou mnohdy velice různé. Od neřešení smluvního vztahu až po detailní kupní smlouvy s vymezením všech základních i nadstandartních náležitostí smluvního vztahu.
Neregistrovaný uživatel

XXX.XXX.3.200
Neregistrovaný uživatel
napsal(a):
na zvire mate zaruku 6 tydnu. musite ale dolozit vysledek pitvy od veterinare, aby bylo jasne, na co ptak uhynul. a mit kupni smlouvu. nejlepe, kdyz je kouzelna formulka o zaruce primo zakotvena o smlouve.
Chci se zeptat. Jestli tedy lze s chovatelem sepsat nějakej papír, kde by bylo prohlášení, že pokud pták za určitých událostí umře například do měsíce, že mi peníze vrátí a tak podobně?
Neregistrovaný uživatel

Neregistrovaný uživatel
napsal(a):
Chci se zeptat. Jestli tedy lze s chovatelem sepsat nějakej papír, kde by bylo prohlášení, že pokud pták za určitých událostí umře například do měsíce, že mi peníze vrátí a tak podobně?
Plně stačí, když se odvoláte na obchodní zákoník nebo vymezíte přesný termín po který prodávající ručí za prodané zvíře. Zde by mělo být uvedeno, že ručí na skryté vady, které nebyly nebo nemohly být kupujícímu známé.
V praxi to znamená, že uhyne-li zvíře např. za týden a veterinář stanoví diagnózu nemoci jejíž inkubační doba nebo doba vzniku byla více než jeden týden, pak je odpovědný dle znění obchodního zákoníku prodávající.
Ovšem uhyne-li vám papoušek třeba i ten samý den a diagnóza bude např. akutní infarkt jehož příčinou může být třeba přeprava papouška domů, pak prodávající neručí za případný úhyn (nestanoví-li kupní smlouva jinak). To samé může být, když pták uhyne a diagnoza bude např. otrava. Zde nemůže být o ručení prodávajícím ani řeč.
Neregistrovaný uživatel

XXX.XXX.41.2
Neregistrovaný uživatel
napsal(a):
Je nějaká záruka mezi slušnými chovateli na ptactvo??Pokud koupím ptáka a on do druhého dne padne....je to už jen můj problém??
Dík Roman V.
V návaznosti na Váš dotaz se pokusím popsat důsledky uhynutí ptáka po jeho koupi. Některé předchozí odpovědi jsou totiž silně zavádějící. Tak předně - při běžném prodeji věci movité (tedy i ptáka, jenž je z právního hlediska za věc jako předmět koupě považován) nemusí být uzavírána písemná kupní smlouva, postačí vzájemná dohoda o tom, že nabízeného ptáka kupujete a smlouva je na místě uzavřena předáním ptáka prodávajícím kupujícímu a převzetím peněz prodávajícím od kupujícího. Ať již mezi fyzickými osobami (chovatel-chovatel či chovatel-zájemce atd.), či normálně v obchodě se zvířaty, se však takový dvoustranný právní vztah neřídí "obchodním zákoníkem", jak je možno se výše dočíst (v případě dalšího zájmu vysvětlím proč), ale taková běžná "kupní smlouva" se řídí zákoníkem občanským (zákon č. 40/1964 Sb. v platném znění). Jak už jsem výše zmínil, k platnosti takové smlouvy není třeba písemné formy, k větší právní jistotě je ale možno písemnou smlouvu doporučit. Pak ale záleží na textu jejího obsahu. Ať už je však kupní smlouva uzavřena písemně či nikoliv odpovídá prodávající v souladu s ust. § 599 odst. 1 a násl. občanského zákoníku za vady předmětu prodeje, jde-li o vady zvířat je to do šestí týdnů od převzetí věci. Aby bylo možno nároky uplatnit u soudu (vyjádřím se níže), musí být vady vytčeny v této lhůtě prodejci. V tom případě doporučuji jednoznačně písemné upozornění zaslané na doručenku, či alespoň doporučeně, či oproti razítku a podpisu prodejce. Navážu-li na otázku tazatele, pak slušný chovatel si nechá věc vysvětlit a je-li mu předložen uhynulý pták, či neporušený kroužek z uhynulého ptáka ve lhůtě do šesti týdnů, je zpátky vrácena kupní cena. Vždy však záleží také na prodávajícím. Pokud prodávající neuzná, že odpovídá za úhyn ptáka v záruční lhůtě trvající šest týdnů (která ve smyslu ust. § 620 odst. 1 občanského zákoníku platí bez ohledu na to, zda kupní smlouva byla uzavřena písemně či nikoliv), pak bude záležet na kupujícím, zda bude své právo vymáhat, či nikoliv. Tzv. "důkazní břemeno" bude totiž na kupujícím. To znamená právě kupující bude muset "prokázat", že ptáka nakoupil právě u prodávajícího, kdy tomu tak bylo a za jakou cenu. Je možno si také nechat vypracovat znalecký posudek z příslušného oboru (v návaznosti na veterinární pitvu), ale pro účely vrácení peněz to není nezbytně nutné. Náklady na vypracování posudku mimoto zatím nese zadavatel, tedy kupující. Pokud prodávající neuzná reklamaci a nevrátí kupní cenu (případně k žádosti kupujícího i další náklady jako "znalečné", cestovní výlohy apod.), pak se již kupující musí obrátit s žalobou k soudu v tzv. občanskoprávním sporu (či podat návrh na vydání platebního rozkazu k témuž soudu). Jak už jsem ale uvedl, je třeba zvážit, zda máme dostatek důkazů, abychom prokázali rozhodná tvrzení (z tohoto důvodu je kupní smlouva vhodná, či alespoň pokladní lístek se specifikací zakoupené věci, datem koupě a kupní cenou). Pro úplnost dodávám, že nad rámec uvedených šesti týdnů je možno prodávajícím písemně sjednat záruku delší, záleží vždy na dohodě.
A teď pro zjednodušení shrnu podstatné: "Na zakoupeného ptáka se podle § 620 odst. 1 občanského zákoníku vztahuje zákonná záruční doba v trvání šesti týdnů a to bez ohledu na to, zda jsme jej koupili na písemnou smlouvu či nikoliv. Pokud v této době pták uhyne má kupující nárok na vrácení kupní ceny".
Zdravím Jiří Rokoský, Humpolec.
Neregistrovaný uživatel

Neregistrovaný uživatel
napsal(a):
V návaznosti na Váš dotaz se pokusím popsat důsledky uhynutí ptáka po jeho koupi. Některé předchozí odpovědi jsou totiž silně zavádějící. Tak předně - při běžném prodeji věci movité (tedy i ptáka, jenž je z právního hlediska za věc jako předmět koupě považován) nemusí být uzavírána písemná kupní smlouva, postačí vzájemná dohoda o tom, že nabízeného ptáka kupujete a smlouva je na místě uzavřena předáním ptáka prodávajícím kupujícímu a převzetím peněz prodávajícím od kupujícího. Ať již mezi fyzickými osobami (chovatel-chovatel či chovatel-zájemce atd.), či normálně v obchodě se zvířaty, se však takový dvoustranný právní vztah neřídí "obchodním zákoníkem", jak je možno se výše dočíst (v případě dalšího zájmu vysvětlím proč), ale taková běžná "kupní smlouva" se řídí zákoníkem občanským (zákon č. 40/1964 Sb. v platném znění). Jak už jsem výše zmínil, k platnosti takové smlouvy není třeba písemné formy, k větší právní jistotě je ale možno písemnou smlouvu doporučit. Pak ale záleží na textu jejího obsahu. Ať už je však kupní smlouva uzavřena písemně či nikoliv odpovídá prodávající v souladu s ust. § 599 odst. 1 a násl. občanského zákoníku za vady předmětu prodeje, jde-li o vady zvířat je to do šestí týdnů od převzetí věci. Aby bylo možno nároky uplatnit u soudu (vyjádřím se níže), musí být vady vytčeny v této lhůtě prodejci. V tom případě doporučuji jednoznačně písemné upozornění zaslané na doručenku, či alespoň doporučeně, či oproti razítku a podpisu prodejce. Navážu-li na otázku tazatele, pak slušný chovatel si nechá věc vysvětlit a je-li mu předložen uhynulý pták, či neporušený kroužek z uhynulého ptáka ve lhůtě do šesti týdnů, je zpátky vrácena kupní cena. Vždy však záleží také na prodávajícím. Pokud prodávající neuzná, že odpovídá za úhyn ptáka v záruční lhůtě trvající šest týdnů (která ve smyslu ust. § 620 odst. 1 občanského zákoníku platí bez ohledu na to, zda kupní smlouva byla uzavřena písemně či nikoliv), pak bude záležet na kupujícím, zda bude své právo vymáhat, či nikoliv. Tzv. "důkazní břemeno" bude totiž na kupujícím. To znamená právě kupující bude muset "prokázat", že ptáka nakoupil právě u prodávajícího, kdy tomu tak bylo a za jakou cenu. Je možno si také nechat vypracovat znalecký posudek z příslušného oboru (v návaznosti na veterinární pitvu), ale pro účely vrácení peněz to není nezbytně nutné. Náklady na vypracování posudku mimoto zatím nese zadavatel, tedy kupující. Pokud prodávající neuzná reklamaci a nevrátí kupní cenu (případně k žádosti kupujícího i další náklady jako "znalečné", cestovní výlohy apod.), pak se již kupující musí obrátit s žalobou k soudu v tzv. občanskoprávním sporu (či podat návrh na vydání platebního rozkazu k témuž soudu). Jak už jsem ale uvedl, je třeba zvážit, zda máme dostatek důkazů, abychom prokázali rozhodná tvrzení (z tohoto důvodu je kupní smlouva vhodná, či alespoň pokladní lístek se specifikací zakoupené věci, datem koupě a kupní cenou). Pro úplnost dodávám, že nad rámec uvedených šesti týdnů je možno prodávajícím písemně sjednat záruku delší, záleží vždy na dohodě.
A teď pro zjednodušení shrnu podstatné: "Na zakoupeného ptáka se podle § 620 odst. 1 občanského zákoníku vztahuje zákonná záruční doba v trvání šesti týdnů a to bez ohledu na to, zda jsme jej koupili na písemnou smlouvu či nikoliv. Pokud v této době pták uhyne má kupující nárok na vrácení kupní ceny".
Zdravím Jiří Rokoský, Humpolec.
To je velice fundovaná odpověď. Mohu Vás tedy poprosit o doplnění? Jedná se o následující z mé praxe. Prodal jsem andulku. Kupující mi za týden poslal kroužek, že mu uhynula a že přistoupí na kompenzaci další andulkou. Tak jsem poslal další a on mi za tři týdny na burze říká, že opět pošla a přinesl mi opět kroužek. No tak jsem mu vrátil peníze a říkám si, že to není normální.
No a za měsíc mi známý povídá, že u toho chovatele byl a že tam obě anduly viděl živé a zdravé. Zřejmě jim namazal nožku vazelínou a kroužky stáhnul. A co teď?
Je tedy možné do kupní/prodejní smlouvy ať už ústní nebo písemné doplnit, že prodávající nedává žádnou záruku a že kupující s tím je plně obeznámen a nese veškerá rizika a náklady spojená s úhynem?
Neregistrovaný uživatel

XXX.XXX.0.228
Neregistrovaný uživatel
napsal(a):
V návaznosti na Váš dotaz se pokusím popsat důsledky uhynutí ptáka po jeho koupi. Některé předchozí odpovědi jsou totiž silně zavádějící. Tak předně - při běžném prodeji věci movité (tedy i ptáka, jenž je z právního hlediska za věc jako předmět koupě považován) nemusí být uzavírána písemná kupní smlouva, postačí vzájemná dohoda o tom, že nabízeného ptáka kupujete a smlouva je na místě uzavřena předáním ptáka prodávajícím kupujícímu a převzetím peněz prodávajícím od kupujícího. Ať již mezi fyzickými osobami (chovatel-chovatel či chovatel-zájemce atd.), či normálně v obchodě se zvířaty, se však takový dvoustranný právní vztah neřídí "obchodním zákoníkem", jak je možno se výše dočíst (v případě dalšího zájmu vysvětlím proč), ale taková běžná "kupní smlouva" se řídí zákoníkem občanským (zákon č. 40/1964 Sb. v platném znění). Jak už jsem výše zmínil, k platnosti takové smlouvy není třeba písemné formy, k větší právní jistotě je ale možno písemnou smlouvu doporučit. Pak ale záleží na textu jejího obsahu. Ať už je však kupní smlouva uzavřena písemně či nikoliv odpovídá prodávající v souladu s ust. § 599 odst. 1 a násl. občanského zákoníku za vady předmětu prodeje, jde-li o vady zvířat je to do šestí týdnů od převzetí věci. Aby bylo možno nároky uplatnit u soudu (vyjádřím se níže), musí být vady vytčeny v této lhůtě prodejci. V tom případě doporučuji jednoznačně písemné upozornění zaslané na doručenku, či alespoň doporučeně, či oproti razítku a podpisu prodejce. Navážu-li na otázku tazatele, pak slušný chovatel si nechá věc vysvětlit a je-li mu předložen uhynulý pták, či neporušený kroužek z uhynulého ptáka ve lhůtě do šesti týdnů, je zpátky vrácena kupní cena. Vždy však záleží také na prodávajícím. Pokud prodávající neuzná, že odpovídá za úhyn ptáka v záruční lhůtě trvající šest týdnů (která ve smyslu ust. § 620 odst. 1 občanského zákoníku platí bez ohledu na to, zda kupní smlouva byla uzavřena písemně či nikoliv), pak bude záležet na kupujícím, zda bude své právo vymáhat, či nikoliv. Tzv. "důkazní břemeno" bude totiž na kupujícím. To znamená právě kupující bude muset "prokázat", že ptáka nakoupil právě u prodávajícího, kdy tomu tak bylo a za jakou cenu. Je možno si také nechat vypracovat znalecký posudek z příslušného oboru (v návaznosti na veterinární pitvu), ale pro účely vrácení peněz to není nezbytně nutné. Náklady na vypracování posudku mimoto zatím nese zadavatel, tedy kupující. Pokud prodávající neuzná reklamaci a nevrátí kupní cenu (případně k žádosti kupujícího i další náklady jako "znalečné", cestovní výlohy apod.), pak se již kupující musí obrátit s žalobou k soudu v tzv. občanskoprávním sporu (či podat návrh na vydání platebního rozkazu k témuž soudu). Jak už jsem ale uvedl, je třeba zvážit, zda máme dostatek důkazů, abychom prokázali rozhodná tvrzení (z tohoto důvodu je kupní smlouva vhodná, či alespoň pokladní lístek se specifikací zakoupené věci, datem koupě a kupní cenou). Pro úplnost dodávám, že nad rámec uvedených šesti týdnů je možno prodávajícím písemně sjednat záruku delší, záleží vždy na dohodě.
A teď pro zjednodušení shrnu podstatné: "Na zakoupeného ptáka se podle § 620 odst. 1 občanského zákoníku vztahuje zákonná záruční doba v trvání šesti týdnů a to bez ohledu na to, zda jsme jej koupili na písemnou smlouvu či nikoliv. Pokud v této době pták uhyne má kupující nárok na vrácení kupní ceny".
Zdravím Jiří Rokoský, Humpolec.
Velice děkuji za tento příspěvek, jistě toto vysvětlení dosti chovatelům, ale i kupujícím pomůže. Je vidět, že se v celé záležitosti dosti dobře orientujete a vyznáte. Jen jsem možná neporozuměl té poslední větě, při úhynu papouška vrátí prodávající peníze, ikdyž se neprokáže, že papoušek uhynul vinou (atˇ vědomou nebo nevědomou), prodávajícího?
Já vždy při prodeji upozorňuji kupujícího na skutečnost, že má nárok vrácení peněz do 6-ti měsíců, pokud papoušek uhyne a prokáže se , že to byla má vina. Ale stalo se mi, že jsem prodal papouška a za měsíc se kupující ozval, že se papoušek nesnese s jeho papouškem a že odstupuje od smlouvy a chce jej vrátit. To je pak problém, jelikož pokud se jená o citesového papouška, tak něž se vše vyřeší papírově ( přepis Citesu), tak potom již není o mládě zájem a prodávajícímu jistě zvnikne nějaká škoda.
Ještě jednou děkuji Ivan
Neregistrovaný uživatel

XXX.XXX.41.2
Neregistrovaný uživatel
napsal(a):
To je velice fundovaná odpověď. Mohu Vás tedy poprosit o doplnění? Jedná se o následující z mé praxe. Prodal jsem andulku. Kupující mi za týden poslal kroužek, že mu uhynula a že přistoupí na kompenzaci další andulkou. Tak jsem poslal další a on mi za tři týdny na burze říká, že opět pošla a přinesl mi opět kroužek. No tak jsem mu vrátil peníze a říkám si, že to není normální.
No a za měsíc mi známý povídá, že u toho chovatele byl a že tam obě anduly viděl živé a zdravé. Zřejmě jim namazal nožku vazelínou a kroužky stáhnul. A co teď?
Je tedy možné do kupní/prodejní smlouvy ať už ústní nebo písemné doplnit, že prodávající nedává žádnou záruku a že kupující s tím je plně obeznámen a nese veškerá rizika a náklady spojená s úhynem?
S odpovědí tentokrát začnu od konce. Případné ujednání mezi prodávajícím a kupujícím o tom, že "neplatí žádná záruka", ať už je uzavřeno písemně či nikoliv, je neplatné. Nikdo, a tedy ani kupující, se v občanskoprávním vztahu nemůže dopředu platně vzdát svých práv. I pokud by Vám kupující přistoupil na písemné prohlášení, že veškerá rizika přebírá, mohl by se v záruční době (tedy do šesti týdnů od prodeje) platně domoci vrácení peněz. Ta šestitýdenní záruční doba je tzv. "ze zákona", nikoliv smluvní. A teď k začátku. Nikdo Vám však při uplatnění nároku na vrácení peněz nemůže jako kupujícímu upřít právo, abyste uhynulého ptáka viděl "in natura", tedy fyzicky. Osobně jsem se zatím setkal jen s podvodníčky, kteří nasazovali prodávaným ptákům kroužek mírně většího průměru a tvrdili, že pták je narozen právě v tom roce, co nesl číselně kroužek, ale jsou-li i podvodníčci předstírající úhyn zakoupeného ptáka, chtějte jej vidět.
Zdravím Jiří Rokoský, Humpolec.
Neregistrovaný uživatel

XXX.XXX.41.2
Neregistrovaný uživatel
napsal(a):
Velice děkuji za tento příspěvek, jistě toto vysvětlení dosti chovatelům, ale i kupujícím pomůže. Je vidět, že se v celé záležitosti dosti dobře orientujete a vyznáte. Jen jsem možná neporozuměl té poslední větě, při úhynu papouška vrátí prodávající peníze, ikdyž se neprokáže, že papoušek uhynul vinou (atˇ vědomou nebo nevědomou), prodávajícího?
Já vždy při prodeji upozorňuji kupujícího na skutečnost, že má nárok vrácení peněz do 6-ti měsíců, pokud papoušek uhyne a prokáže se , že to byla má vina. Ale stalo se mi, že jsem prodal papouška a za měsíc se kupující ozval, že se papoušek nesnese s jeho papouškem a že odstupuje od smlouvy a chce jej vrátit. To je pak problém, jelikož pokud se jená o citesového papouška, tak něž se vše vyřeší papírově ( přepis Citesu), tak potom již není o mládě zájem a prodávajícímu jistě zvnikne nějaká škoda.
Ještě jednou děkuji Ivan
Tak předně, zákonná záruční doba je šest týdnů, nikoliv měsíců. Pokud v této době (6 týdnů) pták uhyne, bez ohledu na příčinu, má kupující právo na vrácení kupní ceny. Pokud Vy při prodeji kupujícímu sdělíte, že vrátíte peníze do šesti měsíců, za podmínky, že uhynul Vaší vinou, pak prodlužujete o své vlastní vůli záruční dobu, avšak po uplynutí šesti týdnů (po něž byste byl povinen vracet kupní cenu při úhynu ptáka z jakéhokoliv důvodu) jste o vlastní dobré vůli počínaje sedmým týdnem od prodeje do šesti měsíců povinen vracet kupní cenu jen je-li vina na Vaší straně. Pokud papoušek žije a zjevně netrpí žádnými vadami, nemá kupující žádné právo k jeho vrácení a požadavku na vrácení kupní ceny například proto, že se mu nesnese s jiným ptákem, ledaže byste měli takovou možnost předem ujednánu.
Zdravím Jiří Rokoský, Humpolec.
Neregistrovaný uživatel

XXX.XXX.41.2
Neregistrovaný uživatel
napsal(a):
Tak předně, zákonná záruční doba je šest týdnů, nikoliv měsíců. Pokud v této době (6 týdnů) pták uhyne, bez ohledu na příčinu, má kupující právo na vrácení kupní ceny. Pokud Vy při prodeji kupujícímu sdělíte, že vrátíte peníze do šesti měsíců, za podmínky, že uhynul Vaší vinou, pak prodlužujete o své vlastní vůli záruční dobu, avšak po uplynutí šesti týdnů (po něž byste byl povinen vracet kupní cenu při úhynu ptáka z jakéhokoliv důvodu) jste o vlastní dobré vůli počínaje sedmým týdnem od prodeje do šesti měsíců povinen vracet kupní cenu jen je-li vina na Vaší straně. Pokud papoušek žije a zjevně netrpí žádnými vadami, nemá kupující žádné právo k jeho vrácení a požadavku na vrácení kupní ceny například proto, že se mu nesnese s jiným ptákem, ledaže byste měli takovou možnost předem ujednánu.
Zdravím Jiří Rokoský, Humpolec.
Ještě snad svou odpověď doplním. Jsem pochopitelně také chovatel a tak mne ani nenapadlo, že by s ptákem mohlo být u kupujícího zacházeno jinak, než u mne. Samozřejmě, pokud se Vám oprávněně nezdá stav ptáka, když jej po uhynutí prohlížíte, je například zjevné, že pták je vyhublý v důsledku nepodávání stravy apod., máte-li důvodné pochybnosti, zda s ním bylo nakládáno jak mělo a jste-li přesvědčen, že k úhynu došlo například v důsledku hrubého zacházení kupujícího (třeba jím praštil o zeď), nemusíte vyhovět kupujícímu a kupní cenu vracet. Ten však nezavinil-li úhyn a bude se řádně bránit, nechá si vypracovat znalecký posudek od veterináře a v soudním řízení uplatní nejen kupní cenu, ale i "znalečné" a další náklady jako cestovné, soudní poplatky, platbu svému advokátovi apod. Takže budete-li chtít v postavení prodávajícího jen takto neoprávněně argumentovat a kupující si bude vědom, že se o ptáka dobře staral a řádně uplatní svá práva, může se Vám Váš úskok pěkně prodražit.
Zdravím Jiří Rokoský, Humpolec.
Neregistrovaný uživatel

XXX.XXX.188.14
Neregistrovaný uživatel
napsal(a):
Je nějaká záruka mezi slušnými chovateli na ptactvo??Pokud koupím ptáka a on do druhého dne padne....je to už jen můj problém??
Dík Roman V.
CHci se zeptat .když chovatel si od vás převezme ptáky v pořádku a za tři dny vám je přiveze zpátky že se mu pomlátily v přenosce cestou domu jste povinni je vzít zpátky a vrátit peníze.
Neregistrovaný uživatel

XXX.XXX.245.20
Neregistrovaný uživatel
napsal(a):
CHci se zeptat .když chovatel si od vás převezme ptáky v pořádku a za tři dny vám je přiveze zpátky že se mu pomlátily v přenosce cestou domu jste povinni je vzít zpátky a vrátit peníze.
Ne. Ustanovením § 420 odst. 3 občanského zákoníku je upraveno, že odpovědnosti se zprostí ten, kdo prokáže, že škodu nezavinil.
Zdravím Jiří Rokoský, Humpolec.
Neregistrovaný uživatel

XXX.XXX.217.13
Neregistrovaný uživatel
napsal(a):
Tak předně, zákonná záruční doba je šest týdnů, nikoliv měsíců. Pokud v této době (6 týdnů) pták uhyne, bez ohledu na příčinu, má kupující právo na vrácení kupní ceny. Pokud Vy při prodeji kupujícímu sdělíte, že vrátíte peníze do šesti měsíců, za podmínky, že uhynul Vaší vinou, pak prodlužujete o své vlastní vůli záruční dobu, avšak po uplynutí šesti týdnů (po něž byste byl povinen vracet kupní cenu při úhynu ptáka z jakéhokoliv důvodu) jste o vlastní dobré vůli počínaje sedmým týdnem od prodeje do šesti měsíců povinen vracet kupní cenu jen je-li vina na Vaší straně. Pokud papoušek žije a zjevně netrpí žádnými vadami, nemá kupující žádné právo k jeho vrácení a požadavku na vrácení kupní ceny například proto, že se mu nesnese s jiným ptákem, ledaže byste měli takovou možnost předem ujednánu.
Zdravím Jiří Rokoský, Humpolec.
pán Rokoský,príspevok je fundovaný po právnej stránke,ale s vyjadreniami:Pokud v této době (6 týdnů) pták uhyne, bez ohledu na příčinu, má kupující právo na vrácení kupní ceny. -nemožem súhlasit,to predsa nie je pravda.Kupujúci má právo na vrátenie kúpnej ceny,ak dokáže,že vták mal v čase kúpy vadu,kvoli ktorej uhynul a predávajúci o nej mohol vediet.To znamená,že doloží doveryhodnou inštitúciou ,čo je u nás SVÚ,osvedčenie o príčine smrti a doveryhodný odborník ako znalec na súde interpretuje toto osvedčenie,že majiteľ mohol niest vinu na úhyne.A tu je kameň úrazu.Vačšinou je potvrdenie o úhyne od terénneho veterinára,ktoré súd odmietne,lebo kvalifikovaná obhajoba dokáže,že nemá prostriedky a možnosti,aby takúto exaktnú diagnozu postavil,a hlavný problém je cena toho všetkého-vyšetrenia a pitvy,odb.konzultácií,právneho zastúpenia. Preto si myslím,že Vaše odporúčania v tejto diskusii pre chovateľov, ktoré ich podľa mojho názoru nabádajú,aby išli týmto smerom natvrdo,cez právo im viac poškodia ako pomožu.
Ja im skor odporúčam cestu odbornosti,skúseností,chovateľského citu pri nákupe.Chorý vták je chorý,kto chová vtáky musí to na prvý pohľad vidiet,nepočúvat kecy,že je od včera v prenoske a preto je našuchorený,ked sú v tej prenoske výkaly ešte od jej kúpy a prvého použitia,nekupit. Samozrejme ,vyskytne sa aj to,že vták je v inkubačnej dobe ochorenia a ten stres spojený s odchytom a prenosom vyvolá u neho ochorenie,ale to by som odhadol tak na pár percent.A pár percent riskujeme aj keď sa oženíme,je to koníček,treba s tým rátat.
Neregistrovaný uživatel

XXX.XXX.245.20
Neregistrovaný uživatel
napsal(a):
pán Rokoský,príspevok je fundovaný po právnej stránke,ale s vyjadreniami:Pokud v této době (6 týdnů) pták uhyne, bez ohledu na příčinu, má kupující právo na vrácení kupní ceny. -nemožem súhlasit,to predsa nie je pravda.Kupujúci má právo na vrátenie kúpnej ceny,ak dokáže,že vták mal v čase kúpy vadu,kvoli ktorej uhynul a predávajúci o nej mohol vediet.To znamená,že doloží doveryhodnou inštitúciou ,čo je u nás SVÚ,osvedčenie o príčine smrti a doveryhodný odborník ako znalec na súde interpretuje toto osvedčenie,že majiteľ mohol niest vinu na úhyne.A tu je kameň úrazu.Vačšinou je potvrdenie o úhyne od terénneho veterinára,ktoré súd odmietne,lebo kvalifikovaná obhajoba dokáže,že nemá prostriedky a možnosti,aby takúto exaktnú diagnozu postavil,a hlavný problém je cena toho všetkého-vyšetrenia a pitvy,odb.konzultácií,právneho zastúpenia. Preto si myslím,že Vaše odporúčania v tejto diskusii pre chovateľov, ktoré ich podľa mojho názoru nabádajú,aby išli týmto smerom natvrdo,cez právo im viac poškodia ako pomožu.
Ja im skor odporúčam cestu odbornosti,skúseností,chovateľského citu pri nákupe.Chorý vták je chorý,kto chová vtáky musí to na prvý pohľad vidiet,nepočúvat kecy,že je od včera v prenoske a preto je našuchorený,ked sú v tej prenoske výkaly ešte od jej kúpy a prvého použitia,nekupit. Samozrejme ,vyskytne sa aj to,že vták je v inkubačnej dobe ochorenia a ten stres spojený s odchytom a prenosom vyvolá u neho ochorenie,ale to by som odhadol tak na pár percent.A pár percent riskujeme aj keď sa oženíme,je to koníček,treba s tým rátat.
Myslím, že jsem vysvětlil dostatečně, jak to je v České republice. Nevím, jak je tomu na Slovensku a nemám čas to zjišťovat. Nikomu neříkám, aby se podle mé rady řídil, ale takový je prostě právní stav. Žádné nabádání, aby kdokoliv "šel na tvrdo" v mých řádcích nenajdete. Chovat se v souladu s právem totiž znamená chovat se slušně, zákonně, ale "nenechat s sebou orat". Nemaťte prosím veřejnost! Žádná povinnost kupujícímu ohledně prokazování vady ptáka veterinárním vyšetřením nevzniká. Jde o záruční dobu, tedy právní institut, který v prvé řadě slouží ku prospěchu kupce. Prodávající se může "vyvinit" za podmínek, které jsem již zmiňoval. Doufám, že jsem to tentokrát vysvětlil dostateně laicky. Na případné další polemiky nebudu reagovat, nikoho nehodlám přesvědčovat, tím méně anonymního pisatele honosícího se titulem "doktor".
Zdravím Mgr. Jiří Rokoský, Humpolec.
Neregistrovaný uživatel

XXX.XXX.0.228
Neregistrovaný uživatel
napsal(a):
Ne. Ustanovením § 420 odst. 3 občanského zákoníku je upraveno, že odpovědnosti se zprostí ten, kdo prokáže, že škodu nezavinil.
Zdravím Jiří Rokoský, Humpolec.
Omlouvám se za chybu, jistě , že jde o šest týdnů a né šest měsíců
S pozdravem Ivan
Neregistrovaný uživatel

XXX.XXX.217.13
Neregistrovaný uživatel
napsal(a):
Myslím, že jsem vysvětlil dostatečně, jak to je v České republice. Nevím, jak je tomu na Slovensku a nemám čas to zjišťovat. Nikomu neříkám, aby se podle mé rady řídil, ale takový je prostě právní stav. Žádné nabádání, aby kdokoliv "šel na tvrdo" v mých řádcích nenajdete. Chovat se v souladu s právem totiž znamená chovat se slušně, zákonně, ale "nenechat s sebou orat". Nemaťte prosím veřejnost! Žádná povinnost kupujícímu ohledně prokazování vady ptáka veterinárním vyšetřením nevzniká. Jde o záruční dobu, tedy právní institut, který v prvé řadě slouží ku prospěchu kupce. Prodávající se může "vyvinit" za podmínek, které jsem již zmiňoval. Doufám, že jsem to tentokrát vysvětlil dostateně laicky. Na případné další polemiky nebudu reagovat, nikoho nehodlám přesvědčovat, tím méně anonymního pisatele honosícího se titulem "doktor".
Zdravím Mgr. Jiří Rokoský, Humpolec.
Či v České republice,alebo na Tchaj-wanu platí aj logika práva."ˇKeď vták uhynie/totálna škoda/ v záručnej lehote BEZ OHĽADU NA PRÍČiNU ste povinní vrátiť kúpnu cenu"
Kúpite si auto Škoda so zárukou dva roky.O mesiac naň na ulici spadne lešenie/totálna škoda/ tak si budete nárokovať u predávajúceho,aby Vám vrátil kúpnu cenu?To je logika!Taký výklad práva v takej kultúrnej zemi ako je Česká republika nemože byť, o tom ma nepresvedčíte.
Neregistrovaný uživatel

XXX.XXX.41.2
Neregistrovaný uživatel
napsal(a):
Či v České republice,alebo na Tchaj-wanu platí aj logika práva."ˇKeď vták uhynie/totálna škoda/ v záručnej lehote BEZ OHĽADU NA PRÍČiNU ste povinní vrátiť kúpnu cenu"
Kúpite si auto Škoda so zárukou dva roky.O mesiac naň na ulici spadne lešenie/totálna škoda/ tak si budete nárokovať u predávajúceho,aby Vám vrátil kúpnu cenu?To je logika!Taký výklad práva v takej kultúrnej zemi ako je Česká republika nemože byť, o tom ma nepresvedčíte.
Vážený pane "doktore", ještě těchto pár řádek Vám věnuji. Nevím, na jaké škole jste získal vzdělání, ale právnická fakulta to určitě nebyla. Nemíním Vás o ničem přesvědčovat, tím méně, když vytrhnete jednu větu z textu. Doporučuji Vám přečíst i můj dodatek z 31.1.06 v čase 14:30:40, pak zkuste trochu logického uvažování a přeji Vám, abyste se dobral správného výsledku.
Zdravím Jiří Rokoský, Humpolec.
Neregistrovaný uživatel

Tak to přeháníte. Pan Rokoský tu skvěle popsal stav věci a to jak se práva domoci už je spíše otázka na české soudy.
A s tím ruinováním chovu byste se divil, ale český člověk už je takový a mám s tím i osobní zkušenost. Když mi jeden známý chovatel potřetí tvrdil, že mu moje andulky po přivezení domu uhynuly a že očekává náhradu, tak jsem mu další dal jen s podmínkou, že nastane-li úhyn, chci řádné potvrzení od veterináře, kterého si sám určím. Od té doby se mi nestalo, že bych podobný problém řešil. Úhyn se může stát, ale je třeba aby kupující byl soudný. Očekává-li, že mu budete kompenzovat úplně vše a ve všech případech, je na místě tvrdě vyžadovat potřebné podklady k reklamačnímu řízení. A do toho už různí spekulanti nejdou.
Pokud byste totiž byl "měkký", pak byste snadno přišel o celý chov a podvodníčci by se Vám jen smáli a vesele prodávali Vaše ptáky překroužkované na vzdálených burzách a výstavách.
Milan www.andulky.cz
Neregistrovaný uživatel

XXX.XXX.41.2
Kupující nemusí prokazovat v záruční době příčinu smrti ptáka, od toho jde skutečně o záruční dobu. Jejím principem je jakési garantování prodávajícího, že po určitou dobu (u zvířat právě po dobu šesti týdnů) bude mít pták obvyklé vlastnosti. Prodávající ve smyslu ust. § 619 odst. 1 občanského zákoníku odpovídá za vady, které se projeví jako rozpor s kupní smlouvou po převzetí věci v záruční době. V tomto kontextu tedy pochopitelně v případě úmrtí ptáka je normální, aby prodejce vrátil kupní cenu kupujícímu. Samozřejmě převzetím ptáka kupujícím na něj přechází nebezpečí ztráty, zkázy, zničení atd. To znamená například již po odchodu od prodejce - ptáka kupující uloží do auta, jde pryč a je mu ukraden, nebo jde pryč a pták uhyne vlivem slunečního záření, nebo přepravku s ptákem dá kupující omylem pod kolo svého auta a ptáka přejede, nebo jak Vy říkáte ptáka kupujícímu zastřelí ve voliéře soused a tak dále, a tak dále. V těchto případech většinou kupujícího ani nenapadne dožadovat se u prodávajícího vrácení kupní ceny. Pokud ale kupující uplatní u prodávajícího záruku a sdělí mu takový důvod (tedy v autě, pod autem, střelba souseda), prodávající mu pochopitelně vysvětlí, že na takové možnosti se záruka nevztahuje. Pokud kupující s takovým ptákem (zastřeleným, přejetým atd.) přijde za prodávajícím, uplatňuje mu záruku a například tvrdí, že pták z ničeho nic padl, pak samozřejmě prodávající nemusí uznat, že je povinen vrátit kupní cenu. Do té doby však kupující nemusí prokazovat, že úmrtí zavinil prodávající. Já jsem to již výše vysvětloval, pokud si někdo přečte všechny mé příspěvky, myslím, že je to pochopitelné. Když takto prodávající neuzná záruku, pak nezbývá kupujícímu, než u soudu vyvolat občanskoprávní spor a své tvrzení dokázat (to jsem již také vysvětloval).
Prosím ale přečtěte si původní otázku, na tu jsem odpovídal, bude-li mít někdo jako Vy nějaké další dotazy, rád je zodpovím, nebude-li se jednat pouze o pochybovačné poznámky. Já jsem se v původních odpovědích nezabýval například Vámi nastíněnou situací, že ptáka zastřelí soused. Domníval jsem se, že institut záruky je obecně znám. Uvedu sám jiný příklad. Koupíte si televizi, měsíc Vám bude normálně ukazovat, za měsíc ani nenaskočí. Co uděláte? Půjdete a uplatníte záruku. Musíte dokazovat prodejci, že za závadu může on? Nemusíte a on za ní ani nemůže. Třeba za ní nemůže ani výrobce, ale televize je v záruce a oni prostě za vzniklé závady odpovídají. Nebo druhý příklad: koupíte si televizi, měsíc v pohodě ukazuje, za měsíc jí po Vás manželka či manžel vyhodí dolů ze třetího patra. Vy uskočíte, zametete střepy a televizi vyhodíte do kontejneru. Nebo půjdete uplatňovat záruku k prodejci? Asi těžko, protože je Vám jasné, že na takový případ se záruka nevztahuje, stejně jako když Vám televizi umístěnou na terase rozstřelí soused, protože jej ruší u odpoledního klimbání v houpací síti. Nebo záruku zkusíte uplatnit i za těchto okolností, ale nebude Vám vyhověno. Stačí vysvětlení takto příkladmo?
Zdravím Jiří Rokoský, Humpolec.
Neregistrovaný uživatel

XXX.XXX.41.2
"Až budete chtít zrujnovat nějakého chovatele,nakupte od něj ptáky a nechte je uhynout hlady,podle pana Rokoského jste v právu!"
- k podobným výpadům postrádajícím jakéholiv logické opodstatnění nemám co dodat.
Zdravím Jiří Rokoský, Humpolec.
Neregistrovaný uživatel

XXX.XXX.0.228
Neregistrovaný uživatel
napsal(a):
"Až budete chtít zrujnovat nějakého chovatele,nakupte od něj ptáky a nechte je uhynout hlady,podle pana Rokoského jste v právu!"
- k podobným výpadům postrádajícím jakéholiv logické opodstatnění nemám co dodat.
Zdravím Jiří Rokoský, Humpolec.
Pane Rokosovský to psal opět někdo, komu je jedno, co se tu probíráa neustále se cpe někam, kde o jeho příspěvky nikdo nestojí,ale nás chovatele zajímá vše s čím se můžeme setkat a s čím mohou být problémy. Jinak přeji dobrý chov a díky za Vaše příspěvky
Ivan
Neregistrovaný uživatel

XXX.XXX.252.149
Neregistrovaný uživatel
napsal(a):
"Až budete chtít zrujnovat nějakého chovatele,nakupte od něj ptáky a nechte je uhynout hlady,podle pana Rokoského jste v právu!"
- k podobným výpadům postrádajícím jakéholiv logické opodstatnění nemám co dodat.
Zdravím Jiří Rokoský, Humpolec.
Pane Rokoský,
kolik toho odchováváte? Všechno od Vás koupím, pokud budete v případě mojí reklamace postupovat jak popisujete. To bude džob!
Zdraví: Franklin
Neregistrovaný uživatel

XXX.XXX.41.2
Neregistrovaný uživatel
napsal(a):
Pane Rokoský,
kolik toho odchováváte? Všechno od Vás koupím, pokud budete v případě mojí reklamace postupovat jak popisujete. To bude džob!
Zdraví: Franklin
Nemám žádný problém s odbytem odchovu, navíc v zimě až na výjimky s ptáky nehnízdím, takže Vám aktuálně nemohu vyhovět. Pokud ale Vaše cenová nabídka bude zajímavá, jistě se dohodneme. Řádově za měsíc a půl budu moci posloužit pouze jedním žakem kongo, právě pětitýdenním, zatím v budce. Máte-li zájem, můj e-mail: jiri.rokosky@tiscali.cz. Upozorňuji, že pták bude dodán čipovaný, se zkouškou pohlaví, s CITES a písemnou kupní smlouvou. Můžete učinit závaznou cenovou nabídku.
Zdravím Jiří Rokoský, Humpolec.
Neregistrovaný uživatel

XXX.XXX.64.118
Neregistrovaný uživatel
napsal(a):
Nemám žádný problém s odbytem odchovu, navíc v zimě až na výjimky s ptáky nehnízdím, takže Vám aktuálně nemohu vyhovět. Pokud ale Vaše cenová nabídka bude zajímavá, jistě se dohodneme. Řádově za měsíc a půl budu moci posloužit pouze jedním žakem kongo, právě pětitýdenním, zatím v budce. Máte-li zájem, můj e-mail: jiri.rokosky@tiscali.cz. Upozorňuji, že pták bude dodán čipovaný, se zkouškou pohlaví, s CITES a písemnou kupní smlouvou. Můžete učinit závaznou cenovou nabídku.
Zdravím Jiří Rokoský, Humpolec.
Pane Rokoský asi nemáte ve všem pravdu.Co například salmonela kde je inkubační doba pár dnů,úhyny na přemnožené bakterie,nehodné a zkažené krmení atd.Za tohle Vám určitě nikdo po měsíci nebude vracet peníze.Děláte zbytečné naděje některým nepoctivcům.
Neregistrovaný uživatel

XXX.XXX.245.20
Neregistrovaný uživatel
napsal(a):
Pane Rokoský asi nemáte ve všem pravdu.Co například salmonela kde je inkubační doba pár dnů,úhyny na přemnožené bakterie,nehodné a zkažené krmení atd.Za tohle Vám určitě nikdo po měsíci nebude vracet peníze.Děláte zbytečné naděje některým nepoctivcům.
Pane Anonyme, asi nemáte jméno a příjmení a asi už s odpověďmi končím. Komu není rady, tomu není pomoci. Asi neumíte číst, proto asi již nebudu nic psát.
Zdravím Jiří Rokoský, Humpolec.
Neregistrovaný uživatel

XXX.XXX.12.193
Neregistrovaný uživatel
napsal(a):
Je nějaká záruka mezi slušnými chovateli na ptactvo??Pokud koupím ptáka a on do druhého dne padne....je to už jen můj problém??
Dík Roman V.
Záruky existují, pokud mezi chovateli panuje určitá slušnost.V opačném případe je velmi problematické prokázat, kdo úhyn zavinil. Většinou úhyn zaviní chovatel, který ptáka přenesl do nového prostředí, krmil odlišným způsobem, vystavil ho stresu ze změny, mnohdy umístí do nového prostředí bez jakékoliv aklimatizační karantény, nezřídka uhynou ptáci hladem, protože jednoduše nenajdou krmení nebo se bojí k němu slétnout.
Katar, zápal plic, to je záležitost hodin. To také nejde reklamovat. Takže shrnu-li. Snažte se v případě problémů dohodnout. Nejlépe ve stádiu, kdy je pták ještě živý, kdy živého jste schopni vrátit. Snažte se nenakupovat na burzách, raději u chovatele, kde ptáky vidíte v jejich domácím prostředí, polovinu problémů ušetříte.