Dobrý den,
prosím dobré lidi o pokud možno podrobné vysvětlení, jak na koze poznám, že se blíží porod. Koupil jsem březí kozu, u které mi prodávající sdělila přibližný termín, +/- 2 týdny. Protože jsem většinu dne v práci, je na manželce, aby kozu pozorovala a případně zavolala veterináře, kdyby byly komplikace. Jenomže pořád na ni čučet taky nemůže. Já jsem spočítal, že by se měla kozit buď tento nebo příští týden...
Koze se už tak 3 dny dělá na pepči takový žlutý šlem (omlouvám se, ale nevím, jak to jinak popsat). Přes den polehává poněkud vice než dřív. Ale když jí nesu krmení, je na nohách v cuku letu a běží jako o závod. Večer leží, funí a pomekává, že nevím jestli ji mám sledovat, že už to příjde nebo jít spát. Tak je to už asi 3 dny. Vzhledem k tomu, že bude mít s největší pravděpodobností trojky, mám z toho docela starch.
Prosím dobré lidi (a to chovatelé koz doufám jsou) o radu, protože kozu mám prvním rokem, takže jsem začátečník.
Děkuji mnohokrát.
Podle toho co popisujete si myslím, že bude rodit každým dnem. Bohužel u každé kozy je to jiné, na některé to nepoznáte a najednou jsou kůzlata na světě, jiná je neklidná několik hodin před porodem. Obecně, těsně před porodem můžete pozorovat nateklou a zarudlou vulvu, koza často lehá a vstává, hrabe, často kálí a močí. Držím palce
Hlenová zátka může odcházet dost dlouho. Koze zpravidla klesne břicho, objeví se hladové jámy, povolí se vazy u ocasu, vemeno se nalije k prasknutí. Těsně před porodem koza změní hlas a pomekává na kůzle, protahuje se, častěji močí, straní se stáda, hrabe, je najednou přítulnější. Ale někdy přijde člověk k hotovému, bez předešlých projevů, prostě si porodí jen tak mimochodem ..
Dobrý den,
děkuji mnohokrát.