Qou vadis, české holubářství?

Přidejte téma
Přidejte téma
Otočit řazení příspěvků Otočit řazení příspěvků
17.10.2021 20:07
gary

XXX.XXX.11.57

Tak se zamýšlím nad trendem v našem holubářství po návštěvách několika posledních výstav , jedno jestli to bylo v Tišnově,Jevíčku,Vendolí,Holicích,Litomyšli,,Hlinsku, nebo v Bohdalově,Soběslavi či Vlčí Habřině, na výstavách všeobecných - posvíceneckých,místních či okresních nebo specializovaných klubových.
Ze všech s vyjímkou výstavy v Hlinsku jde na mne smutek... jen v Hlinsku se ve srovnání s r. 2019 udržel téměř stejný počet vystavených holubů- ca 95% tzn. o 12 holubů bylo letos méně, za což patří Hlineckým chovatelům dík. Jejich úroveň výstav s předtištěnými popisy druhů , hlavičkami na posuzovacích lístcích psaných na PC nemá bohužel v republice srovnání ! Většina jiných vystavovatelů má problém zajistit nejen posuzovatele, ale i slušného zapisovatele, který zná terminologii a taky má čitelný rukopis, což někdy činí problém se vůbec dočíst jakéže přednosti či slabiny má ten vystavený jedinec....nemluvě o pravopise...
Nejvetší propad vystavených holubů byl bohužel na výstavě v Tišnově, kde poklesl zájem vystavovatelů a výsledek byl 37,4% oproti roku 2019, druhý největší propad u mnou navštívených výstav byl bohužel v Bohdalově, kde letos bylo vystaveno pouze 393 ks holubů, což je 56,5% oproti roku 2019 ! Podobné se mi to zdálo i u králíků - bylo jich tam méně... Na další pokles došlo i ve Vlčí Habřině na výstavě kr. pob. KCHMP Vč. . kde 10vystavovatelů vystavilo 65 ks holubů mezi nimiž nebyl ani jediný žlutý ! zato tam bylo 6 ks modrých bronzověkapratých šlechtěnců z modeny....jestli toto má být trend šlechtění- že nové barevné rázy vytlačí původní základní barvy z chovu , tak bůh s námi...takže výsledek je 70,6% holubů a 66,6% vystavovatelů oproti r. 2019 !
Jednoznačně druhý nejlepší dojem na mne udělala výstava v Soběslavi, kde tradičně bylo vystaveno 100 ks MP na krajské klubové výstavě a vedle toho ca 505 ks dalších holubů, což je 76,6% oproti r. 2019 .
Celkově je vidno, že za poklesem výstav je pasivita a stáří členů a taky zhoršení spolupráce s okolními ZO, kdy si v minulosti pomáhali navzájem tím , že si vystavovali svá zvířata u sousedních ZO a na oplátku tak posilovali svoje výstavy - dnes se často slýchá, že ti druzí už k nim nic nedají a oni na oplátku taky nikam nic nedají a tak upadají i dříve početně obsazené výstavy ke škodě všech... tak to je v Tišnově,Jevíčku a mnoha dalších. Navíc se ukazuje jak stárnutí chovatelského členstva se negativně promítá do schopnosti ZO vůbec existovat - bude asi potřeba , aby vedení svazu zavedlo reorganizaci , nebo se ty ZO rozpadnou bez náhrady- místo 5 bídných ZO v okrese by bylo lépe vytvořit jednu silnější okresní organizaci, která by mohla aspoň nějak fungovat a podporovat a zajišťovat organizaci chovatelství v okresech -jestli se to nestane.budeme na výstavy jen vzpomínat ....
Jde to z kopce a z kopce se ten pád zrychluje...

18.10.2021 07:35
čendas

XXX.XXX.69.73

Je smutný fakt, že specielní výstavy holubů, kde jiná zvířata nejsou, jsou veřejností ignorována, a že by bylo po dnešních zelených šílenostech, kdy se drasticky zdražuje úplně vše, a pro obyčejné lidi, bude problém, vůbec nějak přežít,při nedostupnosti důstojného bydlení, aut,energií a logiky ,brzo i základních potravin,lépe, je absurdní,

18.10.2021 17:47
jackiv

XXX.XXX.234.76

S vašimi slovy nelze než souhlasit. Holubářství je bohužel z tradičních chovatelských oborů nejvíc na ústupu. Myslím si, že důvody jsou celkem jasné. Holubi se nedají chovat na užitek tak jako drůbež, nebo králíci, kde si část potravy dokážeme obstarat svépomocí a mediální masáž o létajících potkanech vše ničících svým trusem a roznášejících ty nejhorší nemoci na světě, udělala také své. Lidé už neví, jaké služby a užitek přinášeli holubi po stovky let lidstvu. Holubářství bohužel už netáhne a proto jak stárnoucí holubáři odcházejí, mladí nestačí jejich řady doplňovat, protože nemají zájem. Tolik k holubaření.
Co se týká výstav, tvář výstavnictví se začíná pomalu proměňovat, protože v počtu návštěvníků převládá nechovatelská veřejnost, která návštěvu bere jako návštěvu Zoo. Je už nezajímá 20 klecí jednoho plemene v jednom barevném rázu, ale rozmanitost. Plemen a i těch barevných rázů. A tak jak i v té Zoo jsou na klecích popisky zvířat, je dobré to samé nachystat i u klecí našich vystavovaných zvířat ať už jsou to holubi, drůbež nebo králíci. Je třeba lidi vtáhnout do děje, a ne je nechat jen procházet kolem klecí, z kterých se nic nedozví. Bohužel, nebo bohudík i za to, se hodně výstav stává pouťovou atrakcí, protože jinak by se část návštěvníků na výstavu mimo akce jako , hody, dožínky atd., ani nepřišla podívat.
Pro chovatelskou veřejnost ale pořád zůstanou výstavy celorepublikové, klubové, nebo speciálky, které vždy potěší skalní chovatelská srdíčka. Na druhou stranu i přes úbytek vystavovatelů, bychom měli být rádi za každou výstavu, která se podaří realizovat a každý chovatel podílející se na jejím průběhu by měl být hrdý, že se na ní podílel. Je zbytečné plakat nad rozlitým mlékem. Doba největšího chovatelského rozkvětu je bohužel pryč, ale nežijme z minulosti, snažme se žít přítomností a užít si chovatelství i výstav dokud to jde. J.J.

18.10.2021 21:04
jarsm

XXX.XXX.14.45

Gary, chce to více optimizmu, méně pesimizmu a přiložit ruce k dílu.

Klub chovatelů holubů moravských pštrosů Brno, pobočka Praha, pořádá v sobotu 23. října 2021 od 12:00 do 16:00 hod.
speciální výstavu holubů moravských pštrosů .
Výstava se koná v chovatelském areálu ZO ČSCH Cítov, Cítov 421.
GPS: N 50°22.19420', E 14°23.76483'
Součástí výstavy bude burza MP. Vystaveno bude 220 ks MP. Srdečně zvou chovatelé pobočky.

18.10.2021 21:53
petrosmoravicum

XXX.XXX.216.41

Bylo by vhodné si položit otázku proč nejsou mladí chovatelé...? Jeden důvod je taky ten, že když už se najde mladý zájemce o chov, tak ho sami zlikvidují někteří z nás starších tím, že mu odmítnou přenechat do začátku solidní chovný základ. To se stalo kamarádovi,když byl mladý a přišel za špičkovým chovatelem MP modrého bezpruhého, tak mu dal najevo, že nic solidího mu do začátku neposkytne... Podle informací které mám, tak to nebyl jediný případ kdy se tak zachoval...

19.10.2021 07:40
jo012810

XXX.XXX.101.35

petrosmoravicum napsal(a):
Bylo by vhodné si položit otázku proč nejsou mladí chovatelé...? Jeden důvod je taky ten, že když už se najde mladý zájemce o chov, tak ho sami zlikvidují někteří z nás starších tím, že mu odmítnou přenechat do začátku solidní chovný základ. To se stalo kamarádovi,když byl mladý a přišel za špičkovým chovatelem MP modrého bezpruhého, tak mu dal najevo, že nic solidího mu do začátku neposkytne... Podle informací které mám, tak to nebyl jediný případ kdy se tak zachoval...

Víte, ono toto téma prodeje, či neprodeje takové, či onaké kvality a to nejen u holubů, by bylo na celou knihu. Každý si musí uvědomit co chce a co může. Mnozí začínající chovatelé mají představu, že na výstavě, či na holubníku si zakoupí exteriově špičková zvířata, nejlépe za 50,- Kč. Ale tak to nefunguje v žádné lidské činnosti. Než se někdo dochová špičkových výstavních jedinců a svůj chov skutečně průběžně selektuje, pak si musí nechat zaplatit za celé ty roky práce. Nicméně, z tohoto chovu (geneticky prošlechtěného), jsou i jedinci s horším fenotypem nesmírně cenný základ pro vlastní chov. Rozhodně jsou cennější než šapmpioni vzniklí náhodným křížením. Na druhé straně, pokud někdo chce prodávat (a to nejen začátečníkům) své pokusné odchovy, mnohdy z mezibarevného křížení, je sám proti sobě. Pokud něco prodávám, musím si být vědom toho, že třeba za nějaký rok, budu potřebovat z jiného chovu něco obstarat. Takže shrnuto a podtrženo. Každý musí prodávat především to co je pro něho zbytné (a kvalitní) a na straně druhé, musí si kupující vybrat nákup v chovu, kde probíhá dlouhodobá selekce na kvalitu. Platilo, platí, ale asi i bude platit, že výstavního šampiona si každý musí vychovat sám. A v tom je ta krása chovu čistokrevných zvířat.

19.10.2021 13:03
gary

XXX.XXX.11.57

" Mnozí začínající chovatelé mají představu, že na výstavě, či na holubníku si zakoupí exteriově špičková zvířata, nejlépe za 50,- Kč."
A je dle mého názoru veliká tragická chyba celého holubářství, že takovému mladému perspektivnímu holubáři nikdo nedá chovný materiál třeba zadarmo, jen aby jej získal pro holubaření ! Nemusí to být třeba hned šampion výstavy, ale kvalitní výletky či chovní holubi , ať má taky radost ....a může začít .
Dokonce si myslím, že by na každé výstavě měla být klec s takovými vzorky a dary pro zájemce, aby nemuseli pátrat , kde by holuby sehnali.
Vezměte si příklad z marketingově úspěšných - třeba dealerů drog : ti, když chtějí získat klienta, tak mu zpočátku taky nabízí či přímo podbízí jejich produkt a nediskutují, je-li to škoda či ne- vědí že se tak chytne ....aspoň někdo ...a o tom to je....
Nenažranost a chamtivost spolu s obavou o konkurenci vede holubářství k zániku !
Nějak nechápu cenové představy některých chovatelů o jejich holubech - a přitom je to tak jasné : zkuste se zeptat doma rodiny, kolik by vaše děti či manželka dala za vašeho holuba , třeba i vítěze výstav ! A pak pochopíte...snad ! To je trh a ten určuje cenu a ne nějaké představy prodávajících,- kde není zájemců, ceny musí klesat , někdy až k nule....Navíc je smutné, jak špatné vztahy jsou ve velkých klubech- tam si stěžoval jeden významný chovatel MP, který měl před lety plemenný chov, že jemu nikdo z klubu nechce nic prodat !!! Taky je to vidět na mnoha klubových výstavách - nejsou tam skoro žádné burzy holubů - to je uzavřený svět duchů kam nikoho nezvou ani nečekají a taky nemají pocit, že by někoho chtěli nebo potřebovali přijmout,,,čest vyjímkám !
tady můžete být optimista i z povolání, ale tím ten fakt nezměníte, že to jde z kopce...objedu ještě pár zbývajících větších výstav a budu doufat, že se třeba stanu optimistou po tom , co tam uvidím...
P:S: každá výstava má být náborovým místem pro zájemce a taky by tam měla být burza a informační panely s tištěnými informacemi o tom, co se to vystavuje za druhy,kresby,barvy atd....jako v ZOO !

19.10.2021 15:33
petrosmoravicum

XXX.XXX.216.41

Je jasné, že nikdo neprodá to nejlepší co má, ale není možné nabízet mladému začínajícímu chovatelovi(ce) který má 16-17 roků, podřadné jedince, které by sám do chovu nepoužil, protože z nich nic neodchvá... Je důležité mu poskytnou do začátku něco na čem se dá budovat slušný chov a pak už je na něm co dokáže.

"Navíc je smutné, jak špatné vztahy jsou ve velkých klubech- tam si stěžoval jeden významný chovatel MP, který měl před lety plemenný chov, že jemu nikdo z klubu nechce nic prodat !!!"
Možná píšeme o jednom a tom samém chovatelovi...Dotyčný chovatel by měl zpytovat svědomí proč to tak je... Od chovatele o kterém píši, dávají ruce pryč- nemají ho v oblibě, ani zkušení chovatelé MP ,kteří jsou posuzovatelé...

20.10.2021 08:47
filipo

XXX.XXX.239.32

Ahoj, také bych přidal svoji zkušenost. Před rokem jsem uvažoval, že si pořídím 2 nebo 3 páry MP. Chtěl jsem je chovat na volno. Byl bych ochotný dát i 200 Kč za holuba. Když už něco kupovat tak aby to bylo trochu kvalitní. S tchánem jsem byl domluvený, že postavíme holubník na noze.
Náš barák je na konci vesnice a okolo jsou pole. Okolo máme pár sousedů. Naivně jsem si myslel, že jim to nebude vadit. Šel jsem tedy za sousedy, kterých s námi sousedí a šel se zeptat jestli by jim to nevadilo. No, ani nic nemuseli říkat jelikož výraz mluvil za vše. Jednomu by vadilo, že by mu sr..ly a střechu. A druhému na trávník. Po této zkušenosti jsem dalších plánu nechal.

Když tak přemýšlím. Oni by ti mladí šli do chovu ale možná jsou mnohdy odrazování ze stran sousedů.

Toť můj názor.

20.10.2021 19:36
Buqice

XXX.XXX.32.140

Nebudu reagovat , nebudu reagovat ... a už 🙂
Nevím no ..proč je potřeba ptát se sousedů , jestli můžu mít na svý zahradě holuby ? Neštěká to , nekokrhá to ...maximálně to někam přiletí , ale kákne na trávník a střechu mu spolehlivě i hrdlička nebo vrabec . Zas asi soused nemusí kecat do úplně všeho ?
Při mých začátcích s chovem mi taky nikdo neprodal to nejleosi co měl . Naopak se mnou pár chovatelů pěkně vyje...o, (hele blbej začátečník, hurá prodám odpad ) ale vždycky to pro mě znamenalo myšlenku ,,nesestřelíš mě, a ještě mě neznáš ..."
Chci říct , že kde je vůle ,tam je cesta .
Průser je když chybí ta vůle .

20.10.2021 20:11
gary

XXX.XXX.11.57

Navíc dnes většina plemen holubů nelétá, zvláště když jsou nažraný - ani moji PH standard se nehrnou do létání s plným voletem a na střeše sedícími červenými pštrosy - ti vůbec nelétají a odnaučí to i jiné holuby, vyjma bláznivých výletků, kteří se občas splaší a popoletí ....pokud jsou sousední střechy aspoň 50m a více, vezmi si pštrosy a máš klid i sousedi...

25.10.2021 19:30
gary

XXX.XXX.11.57

Nový trend ?
Na výstavách jsem velmi často slýchal : holuby nikdo nechce , v Kolíně i jinde /Týniště n/O / jsou jedinými zákazníky Vietnamci apod.
Teď ale vidím tu realitu trhu : v inzerci drtivý převis nabídky /Prodám/ nad poptávkou /Koupím/ ,poptávka klesá k nule, reakce prodávajících : "Daruji " !!!!
- začíná se tu projevovat zoufalství prodávajících, kteří po 3 a více měsících nabízení neprodali nic a tak s lítostí, aby nemuseli zabít ty svoje pěkné výletky přistupují k darování jako k poslední instanci prodeje ! Neprodává se očividně ani pod značkou Plemenný chov...jak dlouho ty inzeráty se opakují bez úspěchu...
Holt kde není zájem kupce , nabídka je zbytečná a ani cena rovná nule neznamená prodejnost nabízeného zboží , v našem případě holubů ...
přesto se najdou optimisté s prodejem kus za 500 Kč ....čas je vyléčí z naivity - vánoce se blíží a holubníky jsou plné "nadějných holubů " !
Kam s nimi ? - ptal by se Jan Neruda .... snad původní užitek z holubaření : kuchyně !

26.10.2021 08:39
Buqice

XXX.XXX.32.140

gary napsal(a):
Nový trend ?
Na výstavách jsem velmi často slýchal : holuby nikdo nechce , v Kolíně i jinde /Týniště n/O / jsou jedinými zákazníky Vietnamci apod.
Teď ale vidím tu realitu trhu : v inzerci drtivý převis nabídky /Prodám/ nad poptávkou /Koupím/ ,poptávka klesá k nule, reakce prodávajících : "Daruji " !!!!
- začíná se tu projevovat zoufalství prodávajících, kteří po 3 a více měsících nabízení neprodali nic a tak s lítostí, aby nemuseli zabít ty svoje pěkné výletky přistupují k darování jako k poslední instanci prodeje ! Neprodává se očividně ani pod značkou Plemenný chov...jak dlouho ty inzeráty se opakují bez úspěchu...
Holt kde není zájem kupce , nabídka je zbytečná a ani cena rovná nule neznamená prodejnost nabízeného zboží , v našem případě holubů ...
přesto se najdou optimisté s prodejem kus za 500 Kč ....čas je vyléčí z naivity - vánoce se blíží a holubníky jsou plné "nadějných holubů " !
Kam s nimi ? - ptal by se Jan Neruda .... snad původní užitek z holubaření : kuchyně !

No jo, ono to je těžký , když si vozíte nepříbuzná zvířata za eura bůhvíodkud , a pak na vás kouká český člověk blbě za cenu 500 , a čeká holuba za pade ... tak následuje vysvětlení situace .Další fáze je , že pokud někdo to vysvětlování nechce pobrat , následuje moje odpověď ,,to je radši sežeru ". Nejde o nějaký můj plánovaný zisk , ale proč já mám investovat eura, kilometry , fůru času a práce , a pak mám podporovat cenou za padesát nějakýho joudu, co čeká že dostane bez cestování a námahy špičkovou kvalitu za pár korun. ? Je to stejné , jako odpovídám vychcánkům u drůbeže - dobrý chov se nekupuje, dobrý chov se dělá. Máme to přece na hraní 😉
Zase na druhou stranu když vím , že dotyčný je prima chovatel a ne vyčůraný jouda, bez zábran mu holuba věnuju.
A vůbec nejlepší verze je výměna .
Celkovou situaci v holubářstvi nevidím tak černě , ono asi po současné krizi bude míň chovatelů , míň výstav , míň posuzovatelů .... Ale myslím že se to nakonec srovná na nějakých , třeba jiných , číslech . A třeba se to vytříbí ve prospěch kvality chovů...
A už mlčím 🙂

26.10.2021 11:59
bflmpz

XXX.XXX.92.75

Buqice napsal(a):
No jo, ono to je těžký , když si vozíte nepříbuzná zvířata za eura bůhvíodkud , a pak na vás kouká český člověk blbě za cenu 500 , a čeká holuba za pade ... tak následuje vysvětlení situace .Další fáze je , že pokud někdo to vysvětlování nechce pobrat , následuje moje odpověď ,,to je radši sežeru ". Nejde o nějaký můj plánovaný zisk , ale proč já mám investovat eura, kilometry , fůru času a práce , a pak mám podporovat cenou za padesát nějakýho joudu, co čeká že dostane bez cestování a námahy špičkovou kvalitu za pár korun. ? Je to stejné , jako odpovídám vychcánkům u drůbeže - dobrý chov se nekupuje, dobrý chov se dělá. Máme to přece na hraní 😉
Zase na druhou stranu když vím , že dotyčný je prima chovatel a ne vyčůraný jouda, bez zábran mu holuba věnuju.
A vůbec nejlepší verze je výměna .
Celkovou situaci v holubářstvi nevidím tak černě , ono asi po současné krizi bude míň chovatelů , míň výstav , míň posuzovatelů .... Ale myslím že se to nakonec srovná na nějakých , třeba jiných , číslech . A třeba se to vytříbí ve prospěch kvality chovů...
A už mlčím 🙂

Plně s vámi souhlasím ....tet o víkendu si jedu pro čtyři páry,kus 500 Kč mimo to musím kolegovi který mě tam poveze zaplatit benzín, dálniční známku i nějaké to občerstvení tudíž cca 6 tisíc. Další měsíc import z Německa za 50e takže nevím proč bych měl nabízet odchovy po 50-100 Kč

31.10.2021 19:50
gary

XXX.XXX.11.57

Tak jsem promarodil výstavu gigantů a výstavních holubů na bázi holuba poštovního tuto sobotu v Újezdě u Brna....
Vrtá mi hlavou, co jsem zase slyšel mezi chovateli :
jeden posuzovatel pravil : s těma texanama to je problém - tito holuby původně vyšlechtění na produkci masa se dnes u výstavních typů nezmohou na více než 2 holoubata od páru ....to je výsledek selekce na krásu ???
další chovatel kingů mi pravil : mám 6 párů kingů a letos jsem odchoval od nich všech jen jedno holoubě ! Oni vždy vejce buď vyhodí, rozšlapou či nekrmí mladé ! Tak si u mne vzal holuby na chůvy....
Zdá se vám to normální ?

1.11.2021 08:20
Buqice

XXX.XXX.231.204

gary napsal(a):
Tak jsem promarodil výstavu gigantů a výstavních holubů na bázi holuba poštovního tuto sobotu v Újezdě u Brna....
Vrtá mi hlavou, co jsem zase slyšel mezi chovateli :
jeden posuzovatel pravil : s těma texanama to je problém - tito holuby původně vyšlechtění na produkci masa se dnes u výstavních typů nezmohou na více než 2 holoubata od páru ....to je výsledek selekce na krásu ???
další chovatel kingů mi pravil : mám 6 párů kingů a letos jsem odchoval od nich všech jen jedno holoubě ! Oni vždy vejce buď vyhodí, rozšlapou či nekrmí mladé ! Tak si u mne vzal holuby na chůvy....
Zdá se vám to normální ?

No to je téma , akorát pro mě😅 Tolikrát debatováno a pořád dobré téma. Znám lidi , co jsou toho názoru , že plemeno ,které potřebuje chůvy je chovatelsky těžké , tudíž výzva. Plyne z toho , že kdo má takové plemeno , je pan chovatel , dokáže mít od toho odchovy . No ono to logiku má, ale jak pro koho . Jak jsme ,,co člověk to názor" , každému sedí něco jiného . Já jsem teda ten druhý extrém . Jak to nejsou dobří rodiče , tak plemeno u mě nemá šanci zůstat . Pro mě to je potom proti přírodě . A i bez jakékoli filozofie - mě plemeno , které si neodchová mladé , vůbec netěší, naopak mě s..., pokusy byly, to nepůjde . Nadávat můžu kdekoli , témat je dost mezi lidma, ale u holubů se chci radovat a chválit je, jak jsou šikovný .
Omlouvám se teď za neholubí vsuvku , ale napadá paralela s drůbeží . Některá plemena jsou vyšlechtěna na snášku . Kvokavost není žádoucí. Oni si ty slepice stejně nenechají úplně pořád do toho kecat a občas nějaká stejně zakvokne. Čímž ovšem přestává být , podle regulí, vhodná do chovu . Viděla jsem borce , co veřejné prohlásil, že jak začne kvokat , hned ji usekne hlavu . A člověk ho nemohl ani nikam poslat , protože co je psáno to je dáno , a navíc slepice je majetek , že .... Píšu to proto, že se u některých plemen snažíme potlačit přirozeně přírodní pudy, kvůli naším zájmům. Nic proti , chápu že každého baví něco jiného . Lidstvo už dlouho neví co roupama a spoléhá se na to, že elektřina do líhně je tutovka .
Doufám že jsem neurazila chovatele plemen s chůvama. Na výstavě je skouknout je určitě zajímavé . Tohle bylo jen za mě , čistě můj názor , jaké plemeno holubů u mě má šanci zustat, a jinak přeji každému co je mu třeba a co mu vyhovuje 🙂

2.11.2021 10:24
Juraj_Kafka

XXX.XXX.54.2

Zdravím
Všichni máte pravdu. Chovatelství a kor holubářství je na ústupu, ale snad vytrvají ti zapálení a snad to povede k vykrystalizování zbývajícího. Těch problémů proč to nejde je daleko víc. Hodně se jich tu řeklo. Klacky pod nohy z naších řad, stejně jako nepřející sousedé, nepřející doba, nemoci, dravci, nesamostatnost samotných holubů, mnohých alergie, peníze, čas, místo... Ale kdo skutečně chce, tak chovat bude.

Líbí se nám holubi tlustí, krátcí, mastní v peří, s postojem, potřesem, ... čím slepější parukář, tím lepší, čím kratší zobák a vypouklejší oči, tím lépe, holubice aby se rovnaly znakům samců a tak dále. Neříkejme že ne. Z fotek z dob Jindřicha Voráčka, Václava Turečka a jiných vidíme holuby umírněních exteriérů a přesto je v nich vidět plemeno, a zároveň jiskra normálního měkkozobého ptáka. Dnes jsou to "pumlíči". Vzorníkové kresby připomínají pískající dětské kačenky do vaničky. Tak co chceme od takových holubů? Ještě aby dávali 6 párů holoubat ročně? Jsou to ještě ptáci? Snad mají peří, tak asi ano. Pamatujme si, že holub je původně pták aktivního pohybu. Jako ten nenáviděný sokol. Dokážeme si představit tlustého, krátkého sokola s kolíbkovým ocasem, sedícího neustále na předloktí sokolníka? Asi těžko.
Dokud bude holub sedět jako pecka kdekoli na sedačkách po holubníku, či voliéře nebo na střeše, je to málo. Pohyb na čerstvém vzduchu ovlivňuje také metabolismus. Létající holubi lépe dýchají, lépe tráví. Je to jako s lidmi. Kdo chodí horské túry, je na tom lépe, než věčný povaleč u TV. Když jdeme do lesa, chutná nám lépe. Tak co chtít od buchet sedících celé dny s naježenými čely na sedačkách? V krmítku mají vše (téměř), mnohdy celý den ad libitum, tak co by se s chutí fedrovali a šli to honem nandat svým mláďatům do volat? To je můj názor k té užitkovosti a vůbec stavu holubů samotných. Odchová někdo holuby bez léků?

Co se týká nabídky poptávky mladým chovatelům, je to těžké. Obava z konkurence? To je úsměvné. Občas se ovšem za MCH schovává leckterý vychytralý dospělý, aby získal levně potřebnou kvalitu. Psávalo se v odborných knihách, že skutečného chovatele poznáš, když se s ním dáš do řeči. Platí to pro jak prodávajícího tak pro kupujícího. Je vůbec prostor na to se s chovatelem dát do řeči? Tady prostřednictvím internetu si dovolí napsat kdokoli cokoli. Furt to druhá strana čte tak, jak to sama vidí. Pak jsou chlubílci, kteří mají snahu nakoupit, hned vystavit a hned nejlépe získat nějaký ten pohárek. Ubohé holuby proženou několika výstavami. To je pak ta výpomoc druhým organizacím? Ne, to je trápení. Pak jsou kšeftaři - kapitola sama pro sebe. Kdyby ta procenta o tyhle skupiny takychovatelů ubyla, bude holubům i skutečným chovatelům lépe. Nemám zájem na tom, aby moje holuby někdo vláčel po trzích a burzách, jen proto, že jsem se jich konečně zbavil. Mám zájem na tom, aby si odemne holuby vzal přímo chovatel a choval je, prostě je použil. A vzal znamená - klidně i zadarmo MCH, pokud bude znát nějaká snaha. Či vůle.

Na druhou stranu - propagace chovatelství, resp. holubářství má nyní jinou podobu a to propagaci pomocí internetu. Presentace fotografií holubích plemen běží velice živě a to je velké pozitivum. I v době omezení kvůli Covidu , kdy nemohly být pořádány živé výstavy, "chovatelovalo" se po netu. To dokazuje i tato iFauna. Díky propojení s celým světem můžeme sledovat chovy, nebo plemena zahraničních chovatelů. A obzory se tak rozšiřují. Co vidím horší, je, že se málo píše. Naprosto to chybí v televizi. Pořád ještě ta TV je dost silné médium. Co kdyby se na Brankách bodech a vteřinách objevily také výsledky ze závodů PH, výsledky rejdičů, nebo výsledky z výstav? Nebo by to byla zase podpora jen chlubílků a sběračů pohárků? Kdoví…

Tak to byly takové slátané názory takyneholubařícího.

7.11.2021 19:28
gary

XXX.XXX.11.57

Tak zase přemýšlím, co jsem to viděl :
Bal jsem na speciálce Klubu moravských pštrosů v Újezdě u Brna . Atmosféra i prostředí výstavy dýchá starými poválečnými časy - je to pod střechou, neprší za krk, tak co chtít více...Ale na 21. století je to buď jako skanzen nebo jako pohřební slavnost kdysi velkého spolku...klubovna starého typu s nedostatečným osvětlením, navíc staré špinavé zářivky různých barev světla, některé klece u oken, jiné v koutech v šeru...to je hned lépe vidět ten svit,lesk i barva ...Propagace sice se již dostala i na ifaunu , ale uvedení adresy bylo nad síly pořadatelů - vždyť ani ta chovatelská hala nemá údajně číslo popisné a ani odpovědný člověk ZO Újezd nezná tu adresu - Masarykova 992 -jsem si zapsal minule do svých poznámek a podle toho jsem to našel !
Ono se snad ani nepředpokládá, že by nějaký jiný člověk než člen klubu mp tam snad chtěl jet či jít ! Zkrátka uzavřená společnost seniorů většinou důchodového věku , která si vystačí sama se sebou . Když kouknu na tuto akci přes čísla , tak klub , mající 4 pobočky se 165 členy se sejde v této klubovně a sice z jihočeských 27 členů nikdo, z pražských 22 členů 1 člen,z královohradeckých 19 členů 5 vystavujících, z topolčanských 31 členů vystavuje 5 lidí a z brněnských 66 členů vystavuje 34 členů celkem 429 holubů v 17 barevných a kresebných rázech. Celkem tedy vystavuje ca 28-30% členů klubu / s SK i bez SK /. Potom je od 12 hod členská schůze, které se zůčastní ještě méně členů, neboť někteří si nechali holuby odvézt jiným členem a sami tam ani v sobotu nejeli, takže max. 30% členů se sejde a přijímá usnesení , důležitá pro další chod Klubu ! O nás bez nás - myslí si většina.
Poté v neděli jsem se zajel podívat na místní výstavu v Dolním ´Ujezdě u Litomyšle. Malá výstava , prostředí skromné , holubi v 1 řadě , bylo jich jen 120, k tomu ostatní DZ, ale to hlavní : v tom nedělním dopoledni tu byly rodiny s dětmi, prarodiče i rodiče s předškoláky i školáky si ze zájmem prohlíželi i ty holuby,slepice i zajíčky ! Bal jsem překvapen, jaký zájem taková malá výstavy v obci vyvolala . Kouzlo je v propagaci - i místní rozhlas občany informoval o této akci a pozval je na prohlídku ! To v Újezdě u Brna si myslím téměř nikdo z občanů kromě vystavovatelů a pořadatelů nevěděl a ani nepřišel !
A k výstavnictví obecně : z každé výstavy by měla být pořízena aspoň fotodokumentace vítězných holubů i s oceňovacím lístkem případně i s chovateli pro další propagaci a vzdělávání členů i zájemců a toto by mělo být umístěno na int. stránkách klubů , vždyť dnes má kdekdo digitál a pc - s vyjímkou staré generace...
Dále by se měli pořadatelé inspirovat organizací a úrovní výstav kolem nás - když vidím holubi v čistých klecích s vlastním osvětlením , na roštech , čisté ,upravené atd...je to hned jiné . A hlavně propagace akcí všude v mediích i s uvedením detailů adresy, kontaktů apod.
Je třeba změnit "mindset" u lidí ve vedení klubů i členů , že postaru to nepřežijí

Přidejte reakci

Přidat smajlík