Odvápnění morčete po ledovém salátu a zelenině vůbec?

Přidejte téma
Přidejte téma
Otočit řazení příspěvků Otočit řazení příspěvků
7.2.2016 02:22
klihostezka

XXX.XXX.214.235

ODVÁPNĚNÍ MORČETE PO LEDOVÉM SALÁTU?!?!
Ahojte vespolek, jsem tu nová, tak mě prosím omluvte, pokud se ptám na něco, co tu už zaznělo smajlík
Bohužel se v současnosti léčíme s kožními problémy (napřed svrab, pak plísně smajlík) a co se nám ještě nestalo - náš Ron si ulomil horní řezáky :-/ Smrtelné to není, zeleninu strouháme, seno může, ale překvapil mě názor pana doktora: je odvápněný v důsledku konzumace zeleniny, zejména ledového salátu! :-o Slyšeli jste někdo někdy o něčem takovém? Mě by to ani nenapadlo. Morče dostávalo ledový salát jen zcela výjimečně jako mls a nikdy po kilech, miluje hlavně jadřince z paprik, mrkev, no a samozřejmě nezbytné seno...
Tento názor veterináře mě nesmírně překvapil! Tvrdí, že nejlepší je krmit granulemi (a Brit jsou jistě dobré granule, to nepopírám), ale zelenina a hlavně ta s vitamínem C je přece ČERSTVÁ! Může morčatům uškodit ve smyslu dekalcifikace / odvápnění?
Za odpovědi předem moc díky, můžete psát i na mail: klihostezka@volny.cz.

7.2.2016 08:12
linduš

XXX.XXX.79.4

Jak staré je to morče? není to satén?
kolik dostává zeleniny denně?
mě to spíš přijde, jako nedostatek vit.C. mám s tím slušné zkušenosti, svrab, plíseň a lámání zubů sedí.
jak přišel vet na to, že je morče odvápněné?

7.2.2016 15:09
klihostezka

XXX.XXX.214.235

linduš napsal(a):
Jak staré je to morče? není to satén?
kolik dostává zeleniny denně?
mě to spíš přijde, jako nedostatek vit.C. mám s tím slušné zkušenosti, svrab, plíseň a lámání zubů sedí.
jak přišel vet na to, že je morče odvápněné?

Linduš díky moc za reakci! ;) To jsi mě zaskočila, morče Ron je staré cca 3 roky, ale nevím to přesně... Satén to není, je dlouhosrsté (nyní ostříhané) a myslím, že je to koronet (bez záruky;) Odvápnění doktor odhadl asi právě kvůli ulomení horních zubů, myslím. Jestli je to ale pravda, to nevím. Zeleniny nedáváme moc, nedokážu to odhadnout na váhu, ale myslím tak do 10-15 dkg denně, hlavně mrkev a sem tam papriku, kvůli vit. C dáváme i trošku kiwi a dostává trošku tekutého vit. C do tlamičky ze stříkačky už min.14 dní... Je to ale možné, že předtím ho měl nedostatek...
Žijeme v chalupě a seno máme ze seníčku, kam chodí kocour a myši, doktor si myslí, že svrab chytil od nich. Plíseň se mu rozjela po přeléčení svrabu od jiného doktora po kombinaci Stronghold + kortikoidy (kortikoidy snižují imunitu).
Doktor si myslí, že by morče nemělo dostávat prakticky skoro žádnou zeleninu, je prý zrnožravec (no, nevím!) a hodně sena (to souhlasím). Preferuje komerční krmiva, např. Guinea pig od Brita, což je jistě dobré krmivo, ale přesto si myslím, že čerstvá zelenina, když v zimě není tráva a pampelišky, může být pro morče dobrá! Jakou dáváš ty zeleninu s vit C prosím? Budu moc ráda za vše, co tě k tomu napadne! Díky, K.

7.2.2016 17:00
linduš

XXX.XXX.79.4

Já si míchám směsky i to obilí dávám, ale na mě moc nekoukej, mám úplně jiný chov, ne domácího mazlíka
morčata nejsou na zrní moc stavěná, strašně z něj tloustnou a zbytečně. myslím, že pšenice i rozhazuje trávení, tu dávám jen ždibíček v případě dlouhodobých mrazů.
základ je samozřejmě seno+voda. do vody dávám roboran vit.C od veta prášek. ne každý den, ale poměrně často.
u tebe bych to viděla na trochu granulek + zeleninu. mrkev je asi nejlepší, obsahuje i vápník, paprika taky dobrá, jadřince nepřehánět. to prý nedělá dobře, ale nevím v čem. jablko, brokolice, kousínek zelí, defakto všechno, co máš po ruce. můžeš napěstovat v miskách zelené obilí jako na velikonoce a dávat mu. všechno pomalu zezačátku, ať se nepotento.
taky se mi jednou zhroutila samička z nedostatku vit.C. bylo to strašný i o ty zuby přišla, srst jí vypadala a to všechno až nějakou dobu po tom, co už byla jakžtakž fit.
ten svrab by mohl být od myší, ale dospělé morče v kondici ho spíš nechytne. plíseň svrab doprovází.
taky mám seno na půdě a buhví co tam leze krom kocourů a už dlouho jsem problém u dospělců neměla. krom prcků, ti mají při odstavu sníženou imunitu a občas se zasvrabí.
stačí stronghold a kdyžtak přetírat postižená místa betadinou. bez kortikoidů. ono to trvá a někdy to chce překápnout, ale stačí to

7.2.2016 18:58
klihostezka

XXX.XXX.214.235

linduš napsal(a):
Já si míchám směsky i to obilí dávám, ale na mě moc nekoukej, mám úplně jiný chov, ne domácího mazlíka
morčata nejsou na zrní moc stavěná, strašně z něj tloustnou a zbytečně. myslím, že pšenice i rozhazuje trávení, tu dávám jen ždibíček v případě dlouhodobých mrazů.
základ je samozřejmě seno+voda. do vody dávám roboran vit.C od veta prášek. ne každý den, ale poměrně často.
u tebe bych to viděla na trochu granulek + zeleninu. mrkev je asi nejlepší, obsahuje i vápník, paprika taky dobrá, jadřince nepřehánět. to prý nedělá dobře, ale nevím v čem. jablko, brokolice, kousínek zelí, defakto všechno, co máš po ruce. můžeš napěstovat v miskách zelené obilí jako na velikonoce a dávat mu. všechno pomalu zezačátku, ať se nepotento.
taky se mi jednou zhroutila samička z nedostatku vit.C. bylo to strašný i o ty zuby přišla, srst jí vypadala a to všechno až nějakou dobu po tom, co už byla jakžtakž fit.
ten svrab by mohl být od myší, ale dospělé morče v kondici ho spíš nechytne. plíseň svrab doprovází.
taky mám seno na půdě a buhví co tam leze krom kocourů a už dlouho jsem problém u dospělců neměla. krom prcků, ti mají při odstavu sníženou imunitu a občas se zasvrabí.
stačí stronghold a kdyžtak přetírat postižená místa betadinou. bez kortikoidů. ono to trvá a někdy to chce překápnout, ale stačí to

linduš, fakt díky! to nevadí, že máš větší množství zvířat, přece výživa je pořád stejná! Pokusím se tím řídit, co jsi napsala. Zkusím něco napěstovat. Zlepšuje se, ve zdravé výživě máme ale určitě ještě mezery! Jsem ráda, že i morčecí "velkochovatel" má názorově blíže ke mně než k našemu panu doktorovi!

7.2.2016 21:21
linduš

XXX.XXX.79.4

No, jo. dokud byli doma v klecích, tak jsem krmila víceméně jak radím. jen té zeleniny nebyl kousek, ale kila
teď už je mám celoročně venku, tak krmím opravdu trošku jinak

9.2.2016 20:55
klihostezka

XXX.XXX.214.235

Tak to je jiná, když jsou morčata venku, tak určitě zrní potřebují, aby se pořádně zatopila! My máme zase kozu Kozu celoročně venku v otevřeném chlívě, a spotřeba ovsa taky není zanedbatelná! A tvrdý chlebíček prostě miluje smajlík Jen jsme nesehnali krmnou řepu, tak dostává různé zbytky z kuchyně, dnes zelí, kedlubnu a červenou řepu, často má i mrkev. Ovšem koza není morče, že smajlík Tam se prý musí s červenou řepou opatrně právě kvůli odvápnění...

9.2.2016 20:57
klihostezka

XXX.XXX.214.235

MORČECÍ VÝŽIVA A NAŠE NEMOCI OČIMA VETERINÁŘŮ - SPECIALISTŮ NA MORČATA
Ahojte, oslovila jsem pár dobrých veterinářů (adresy viz stránka www.kralici.cz/morcata -> "Kam na veterinu?") a odepsali mi ohledně nemocí našeho Rona (problémy s kůží, ulomené horní řezáky) a taky ohledně výživy, kdyby to někoho zajímalo, ale je to delší:
Názory veterinářů na léčbu Rona:

MVDr. Jaroslav König:
Přijít na příčinu onemocnění všeho morčete není jednoduché. Všichni postupujeme vylučovací metodou, tj. nejčastěji paraziti, plísně, výživa a u samic hormonalní příčiny. Kolegové postupují standartně. Znovu bych opakoval vyš. na parazity – seškrab, plísně – DTM test, Woodova lampa. Krmení má být pestré a s vločky oparně. C- vit má- to je dobře, možná ještě doplnění ostatních vit.a minerálů. Pokud by nedošlo ke zlepšení stavu, zavolejte o radu na VŠV do Brna /Prof. Knotek, nebo jeho kolegové/. S pozdravem König

MVDr. Nela Kozumplíková, Kyjov:
Podle mého názoru není Váš současný problém se zuby způsobený špatným krmením. Je známo, že jakákoli nemoc, kterou morče prodělá má vliv na zuby- konkrétně na jejich sklovinu, která je málo kvalitní a zub má pak tendence se lámat. Nemyslím si, že by problém se zuby byl způsobený odvápněním. Spíš je to následek zdlouhavého kožního onemocnění. Co se týká krmení- my doporučujeme kvalitní granule + seno + zeleninu. Pokud je na ni morče zvyklé, krmíte jí rozumné množství a nezpůsobuje mu trávící problémy, nevidím důvod, proč ji nedávat. S jídelníčkem, který jste popsala tedy nemám problém, ale vyhnula bych se nadbytku obilí i vloček. My je nedoporučujeme vůbec, jsou plné sacharidů a způsobují nadýmání a průjmy. Pokud má morče kompletní granule, není potřeba přidávat další zrní.
K Vaší otázce ohledně očkování- očkovat by se měla zdravá zvířata bez akutních problémů, takže pokud se kůže zahojí a morče začne přibírat na váze, neměl by to být problém.
Přejeme Ronečkovi brzké uzdravení.

MVDr. Miroslav Sucháček, Hradec Králové:
V případě kožních problémů, které jsou u morčat časté, se nejčastěji jedná o parazity nebo plíseň, bakteriální infekce je většinou sekundární, jako následek právě těch parazitů nebo plísně. Vždy je nutná přesná diagnostika = o co se jedná. Tj. je nutné udělat seškrab (někdy i opakovaný), trichoskopii a pokud se nic nenajde, tak kultivaci na plíseň. Předpoklad, že se dle kliniky jedná o to a to, není ideální, protože řada onemocnění na kůži vypadá podobně. Podle parazita, kterého najdeme, pak nasazujeme terapii. Může se lišit dle druhu, protože každý má jiný vývojový cyklus. Dle něj se volí vhodný přípravek a interval podávání (někdy co 7 dní, někdy co 30 dní, nikdy ne jednorázově). Doplňkově je určitě vhodné doplnit antibakteriálními nebo protisvědivými šampóny. Na plíseň je možní použít několik přípravků. Buď antimykotický šampón, chytrou houbu nebo speciální roztok. Vakcinace se již nedoporučuje! Použití kortikoidů je v obou případech méně vhodné. Při každém onemocnění je nutné zvýšit dávku vit. C, které by mělo morče dostávat i normálně (neumí si samo vytvořit). Vhodné je podávat i imunostimulancia, která urychlují hojení (buď veterinární Plerasan nebo lidský Imunoglukan).
Co se týče zubů, záleží, jak zuby vypadají, tj. zda je možné počkat až dorostou nebo je lepší je zkorigovat v celkové anestezii pomocí brusky (záleží na tom, jak moc byly ulomeny, jestli jsou stejně dlouhé, jaká je linie lomu, zda je otevřen dřeňový kanálek,...). Po dobu dorůstání zeleninu můžete strouhat, nicméně některá morčata to nevyžadují, je třeba zkusit. S jídelníčkem na králících.cz souhlasíme, odpovídá současným poznatkům o výživě morčat. S vločkami a všeobecně obilovinami je třeba nakládat opatrně! Při vyšším množství mouhou způsobit přerůstání bakterií ve střevě. Základem stravy pro morčata je vždy seno, zelenina a jen d oplňkově kvalitní granule a občas ovoce. U ledového salátu opravdu opatrně, nemá vhodný poměr Ca a P a proto by se měl dávat jen zřídka. Vhodnější jsou jiné druhé salátů, např. lolo salát, little gem, méně často římský salát, polníček nebo rukola. Granule bych zkusil vyměnit za jiné, tyto obsahují málo vlákniny a bílkovin. Vhodnější a oblíbené jsou např. Cavia Cuisine od Oxbow nebo od firmy JR Farm.
Pokud morče dosti zhublo, je vhodné udělat ještě RTG hlavy, zda bylo zlomení zubů souhra okolností nebo je tam ještě jiný problém (některé problémy je možné odhalit i pečlivým vyšetřením dutiny ústní, které je standartem při jakémkoliv onemocnění). V případě sníženého příjmu potravy a bolestivosti v souvislosti se zuby nebo i rozsáhlým poškozením kůže, je na místě zvážit podávání léků na bolest a podporu zažívání.
-
Dobrý den,
pokud jsou zuby jakžtakž rovné a morče žere, můžete počkat, až dorostou a poté zhodnotit, zda zůstal skus správný nebo bude třeba korekce. Pokud by totiž skus nebyl ideální, morče žralo a korekce se neprovedla, časem se může vyvinout onemocnění dentice, které nelze zhodnotit pouhým okem (přerůstání zubů v tlamičce, kam se okem nepodíváte). Nechte si proto poté raději celou tlamičku odborně vyšetřit (vyšetření je bezbolestné, provádí se kukátkem, které se zasune do tlamičky a během chvilinky víte, jak jste na tom).
Kvalitní granule můžete začít v malém množství přidávat, pokud je bude chtít. V této oblasti bohužel nikoho osobně neznám, nicméně z doslechu jsou prý nejlepší na klinice Hanychov.
Přeji Ronovi brzké uzdravení!
S pozdravem MVDr. Miroslav Sucháček

MVDr. Zemanová, Ústí n. L.:
Dobrý den, vzhledem k popisu stavu doporučuji rozhodně zkontrolovat stav ostatních zubů, častěji zlomené zuby bývají následkem jejich přerůstání. Jako veterinářku v Liberci bych Vám ráda doporučila MVDr. Kramerovou (Veterinární klinika Hanychov), která má spoustu zkušeností s drobnými savci a dokáže Vám na základě klinického vyšetření navrhnou další dodatečná vyšetření a nastavit odpovídající léčbu. Jídelníček na morčata.cz je velmi podrobný a přesný, proto bych se ho držela. Přeji hodně štěstí MVDr. Zemanová
- - - - -
Pokračování - názory veterinářů:
MVDr. Ivo Hylák:
Dobrý den, určitě se obraťte na MVDr. Minárika v Liberci. Doporučil bych v prvé řadě odebrat krev a vyšetřit biochemii a hematologii.Klidně raději zavolejte. Ivo Hylák

MVDr. Zuzana Krabová:
Co se kůže týka, bez vyšetření je těžko posuzovat stav. Pokud by bylo podezření na dermatofytózu, a je dokazana kultivací- idealne v laboratoři, tak se nasazuje Itrafungol. Vakcinace proti dermatofytům, dle Dr. Rybníčka je k ničemu... Překryje to příznaky ( t.z. Že morče bude mít plíseň dál, akorát to nebudete vidět, celý problém té vakcíny je pak hlavně v tom, že morče bude mít dál plísen, kterou Vás může nakazit. Ale morče bude zdravé ). Takže tady by jste potřebovali pořadnou diagnostiku. Osobně bych nedoporučovala ho čimkoliv očkovat... Ohledně chytré houby, na to kolega Rybníček dělal klinickou studii, kterou si objednala firma co vyrábí chytrou houbu, studie neměla valné výsledky, ale tím se firma jistě chlubit nebude...
Co se týče dalšího problému ze zubama, tady je otázka proč se mu zuby ulomili... Je varianta úrazu, okusování klece... Nebo samotné Vami zminované nemoci, která se může projevit v růstové fázi zubů, t.z. Že když je morče nemocné a mín žere, tudíž ma nutriční deficity, tak se to může projevit na zubech a tudíž jsou slabši s náchylností na ipulomení. Ale není to známnka odvápnění, jenom přítomnosti nemoci v organizmu. Když se zviře dostane do dobrého vyživního stavu ze všema vitamínama, hlavně vit C, zuby odrostou a vše bude jako před tím. Řezaky rostou celkem rychle 2-3mm za týden. Takže se dostávame na začátek problému, když vyl& eacute;čite nemoc kůže vše bude ok. Takže strava by měla obsahovat hlavně seno, klidně ovesné vločky a zeleninu... ; )
http://www.kralici.cz/morcata/pages.asp?f=jidelnicek
Stránky Váma zminované jsou výborné, klidně krmte jak píšou...

MVDr. Libor Kufa:
Dobrý den, doporučuji konzultaci s největším odborníkem a specialistou prof. Knotkem z vysoké školy veterinární na adrese:
knotekz@vfu.cz

MVDr. Ivona Musialková:
Dobrý den, odkaz na webové stránky ohledně výživy morčat se mi zdá docela
věrohodný. Všechny důležité poznatky tam jsou rozumně shrnuty. Určitě se
jich můžete držet. Pokud by problémy s příjmem krmiva přetrvávaly déle než 3 dny,
přiklonila bych se spíše k asistovanému dokrmování stříkačkou (senná
kaše např. značka Rodicare instant, ředění dle návodu výrobce).
Nechutenství může způsobovat jednak bolestivost čelisti po fraktuře
zubu, jednak dlouhodobé podávání antibiotik zhorší mikrobiální rovnováhu
ve střevě. Doporučila bych dodávat pre/probiotika (např. Protexin
Professional nebo Biolapis), při asistovaném dokrmu možno zahájit i
analgetickou léčbu meloxikamem.
Držím Vám palce, aby Vaše morčátko bylo zase brzy fit.
-
Věříme, že bude, už je o moc lepší!

10.2.2016 17:58
linduš

XXX.XXX.79.4

Jo, tak koza venku taky musí topit, jsou prčovní. mít na to prostor, už by tu pár let pobíhaly
uf, teda... díky za ty reakce veterinářů některé jsou hodně odborné, respektive jdou na to trochu složitěji, u některých je opravdu vidět, že mají praktické zkušenosti.
škoda, že jsem nezdokumentovala tenkrát tu samičku. našla jsem jí v předsmrtné křeči a problémy se týdny, když vypadala srst a (jak se zmiňují veti) zlomili zuby. dodneška je extra citlivá i na mírný nedostatek, kdy dávky ostatním morčatům naprosto stačí, jí už zas řídne srst.
naštěstí to už dokážu odhadnout jakž takž předem. ono předávkovávat céčko dlouhodobě celé skupině taky není moc dobře.
ohledně té řepy: je taková fáma, že po červené řepě samice potrácí, ale je to jen zbarvená moč. určitě není dobře dávat čehokoliv moc a na nadýmavé věci obzvlášť pozor.
trocha selského rozumu se vždycky zužitkuje

10.2.2016 23:39
klihostezka

XXX.XXX.214.235

Ahoj linduš! ;-) Nojo, Koza je fakt ohromná, už jí bude 10 let, až nám jednou odejde, nevím, co si počnu smajlík( Jsem na ní tak zvyklá! A bylo to zpočátku těžký, mečela, že je sama... (Víc se nám jich sem taky nevejde.) Pak si zvykla, ale trvalo to. Bereme jí samo sebou na procházky, kde atakuje většinu psů, co v lese potkáme, jen výmarských ohařů se bojí, jednou ji prohnali aspoň kilometr až k silnici, běhala mezi autama smajlík Naštěstí ji hodný soused odchytil, než jsem stihla se dobelhat...
Najdeš ji jako úvodní foto zde: http://klihostezka.rajce.idnes.cz/
ALE ZPĚT K MORČATŮM! smajlík
Veterinínáři reagovali ohromně, i když jim za to nikdo nezaplatil, byli úžasní! DTM test a Woodova lampa vůbec netuším, co je, ale jinak to bylo i laikovi dobře srozumitelný...
Uvažuju o změně veterináře, jen je to blbý uprostřed léčby... Výsledky zpočátku byly, teď jsme ale na mrtvým bodě. Už jsme měli dostat chytrou houbu, ale Ron se znovu rozdrbal, naštestí ne moc, ale bude se hojit tak týden... Nevím, zda je navržená léčba pro morče vhodná, asi zkusím dr. Minárika, odborníka na malá zvířata... Drž Ronovi palce, pa a díky!

Přidejte reakci

Přidat smajlík