sona janska

Moje příspěvky

21.12.2006 15:45

wera napsal(a):
Hm, to se leon bude mít kde vyvalovat! Leonbergři se mi také moc líbí, jsou to pořádní medvědi, to je třeba uznat. Snad nám tady ukážete pár fotek médi, až si ho dovezete domů! Někde jsem četla že tak hrozně moc milují vodu, že štěňata se celým tělem cpou do své misky s vodou! A snad nikoho vytlačovat nebude - aby Vás pak sám nevytlačil z kychyně!

Diky vsem za rady a tipy. Tak zitra vyrazim pro noveho pesanka. Uz se nemuzu dockat! To teprve budou vesele vanoce
Jak jsem slibila vkladam foto, je jeste od chovatelky, ale brzy budeme mit vlastni

16.12.2006 10:01

wera napsal(a):
Hm, to se leon bude mít kde vyvalovat! Leonbergři se mi také moc líbí, jsou to pořádní medvědi, to je třeba uznat. Snad nám tady ukážete pár fotek médi, až si ho dovezete domů! Někde jsem četla že tak hrozně moc milují vodu, že štěňata se celým tělem cpou do své misky s vodou! A snad nikoho vytlačovat nebude - aby Vás pak sám nevytlačil z kychyně!

No podle mych info jak ktery leon je vodymil. Ale pani chovatelka uz me varovala, ze prave ten muj kluk jako jediny ma vzdy chut v misce se vykoupat. Takze jediny z vrhu se po hlave "vrha do misky s vodou" .
No budeme mit doma veselo! Az si ho privezu, tak urcite fotky vlozim

15.12.2006 19:12

wera napsal(a):
Dobrý! Netvrdím, že pejskovi u Vás bude špatně, určitě se na něj moc těšíte a bude to doma Vás všech největší miláček. Jen jsem vsunula svůj názor, protože posluchám hodně keců jako: ano, budu mít pejska, bude bydlet semnou v bytě/domě, ale pejsek bude moct být jen v předsíni.
Ve Vašem případě se jedná jen o kuchyni, vím. Je to celkem Vaše věc, jak si to provedete, protože to fakt není problém to psa naučit. Jen pozor, aby to po kuchyni nebyla ložnice, pak koupelna, obývák...
A už na konec pro srandu přidám, že doufám, že nevydržíte ta psí kukadla, a pustíte ho nakonec, ať si lehne někde u stěny v kuchyni, když tak moc bude chtít být s Váma.

Abych nezapomnela s pejskem v dome opravdu pocitame! Uz ted pri dokoncovani stavby jsme vzhledem k bafuskovi planovali podlahove krytiny. Vsude v prizemi je dlazba a v obyvaku lino. Takze udrzba po projiti psem bezproblemova . Obavam se, ze u nas by mohla spise nastat situace, ze budu postupne vytlacovat pritele

15.12.2006 19:08

wera napsal(a):
Dobrý! Netvrdím, že pejskovi u Vás bude špatně, určitě se na něj moc těšíte a bude to doma Vás všech největší miláček. Jen jsem vsunula svůj názor, protože posluchám hodně keců jako: ano, budu mít pejska, bude bydlet semnou v bytě/domě, ale pejsek bude moct být jen v předsíni.
Ve Vašem případě se jedná jen o kuchyni, vím. Je to celkem Vaše věc, jak si to provedete, protože to fakt není problém to psa naučit. Jen pozor, aby to po kuchyni nebyla ložnice, pak koupelna, obývák...
A už na konec pro srandu přidám, že doufám, že nevydržíte ta psí kukadla, a pustíte ho nakonec, ať si lehne někde u stěny v kuchyni, když tak moc bude chtít být s Váma.

Je mi jasne, ze vas nazor plyne z dnesnich "majitelu" pejsku. Nekteri jsou na zabiti!!! S tim naprosto souhlasim.
Prave proto, ze nechci pejskovi delat v hlavne zmatek, chci rovnou stanovit jasna pravidla, ktera budou vsichni (i pejsek) dodrzovat.
A proto, ze vim, ze muj pritel ma trochu problem s autoritou u psu, tak chci problemum s kradenim jidla, apod. predejit tim, ze kuchyn bude tabu. Vim, ze dokazu pejska vychovat tak, aby nezebral a nekradl ze stolu, ale nejsem si jista, zda bude vse respektovat i v pritomnosti pritele. Proto mi pripada nejrozumnejsi (krome "vychovy" pritele ) rovnou vstup do kuchyne zakazat.
Mate pravdu, ze mozna bude za par tydnu vse jinak a pejska tam poustet budu, ta psi ocka...
Ale kazdopadne i do budoucna bude pes do baraku mit pristup volny. On az dospeje, tak sam bude vice casu venku, tam budou vselijake ruchy a hlavne ne takove teplo na jeho kozich

15.12.2006 18:43

wera napsal(a):
Jasně, není problém toto psa naučit. Ale proč ho to chcete učit? Nechápu tuto situaci, když si pořizujete psa, chcete, aby s Vámi žil vy bytě/domě a zakážete mu vstup do některých místností. Bude se cítit odvržený a sám. Snad Vám nevadí chlupy - berete si přece chlupatého psa, tak se s chlupy doma počítá, ne?
Takovou situaci sleduji v mnoha domácnostech a nelíbí se mi to. Podporuji tvrzení, že pes doma = další člen rodiny doma.

Ano beru si psa a beru si chlupateho psa. A pes bude CLENEM RODINY!!!! A jestli jste spravne cetla tak vite, ze pes budemit vstup zakazany pouze do kuchyne. Opravdu nevidim nic spatneho na tom, ze psovi zustane jedna mistnost zapovezena. A myslim si, ze to ani nemuze byt meritkem lasky, kterou chci a budu psovi davat!!!!!

15.12.2006 18:33

eva nohelova napsal(a):
Já pro takový zákaz používám "ne", nebo "ven". Nejdůležitější než samotnslovo ale je důslednost (a u mladého psa zamezit překážkou vstup v případě, že nikdo není doma na nemůže tedy dávat důsledně zákaz v případě, že se pes rozhodne tam jít). Důležitá je samozřejmě také intonace a dobré načasování vyslovení zákazu. Není však nic těžkého to naučit, ale jak jsem psala, musíte za každou cenu být neústupná.

Diky za tipy. Ta neustupnost a duslednost je mi jasne, oni obzlaste ti mali jsou velice ucenlive potvurky
Povel ven chapu spis jako vyhozeni z prostoru, kde psa nechci. Ale jde mi spis o povel, kdyz budu v kuchyni a nebude prave ve dverich zadna prekazka a bude zrejme, ze pes se chysta vkrocit. Cili jeste nebude v zakazanem prostoru, ale bude zrejme, ze chce vejit. Tak pouzit fuj! Nebo neco jineho?
Prosim piste, ja s timto zatim nemam zkusenost!!!

14.12.2006 20:36

Za tyden si pojedu pro vymodlene stenatko leonbergera . Sice to ma byt pes hlavne venkovni, ale vzhledem k rocnimu obdobi bude letosti zimu dost casu v dome.
Takze k memu dotazu. Pes bude smet vsude v prizemi (mimo gauc, apod.), ale chtela bych mu zakazat vstup do kuchyne. Ale ted vaham, jaky povel pouzivat.
Pro predchozi psy jsem pouzivala nesmis pro situace, kdy je zakaz momentalni (nesmis skakat, protoze jsem oblecena do prace, nesmis do auta, protoze nikam zrovna nejedem, apod). Povel fuj byl potom pro veci, ktere jsou "tabu", takze fuj je zebrani, fuj je bufetaceni, apod. Ale to byli psi venkovni, takze podobny problem se zakazem vstupu do mistnosti jsem nemela.
Podle teto logiky by vstup do kuchyne mel byt fuj, protoze je to jednou pro vzdy, ale pripada mi to trochu zvlastni. Jde o to, jak to bude asi vnimat pes, bude mu to jasne, ze je to take jedno z vecnych tabu, nebo ne? Rikam si, ze pro nej by to melo byt takhle jasne, ze to zni divne jen mne, ale chtela bych znat vas nazor a zkusenosti. Tak prosim napiste!

P. S. Prikladam fotku drobecku s maminkou, je to tedy bez vedomi chovatelky, ale doufam, ze by ji to nevadilo. Takze Bessy Ensson Bohemia s vrhem F a nekde mezi temi prtousky je i ten muj Fram Ensson Bohemia

24.10.2006 11:37

alisi napsal(a):
jedná se o přípravky německé firmy Canina Pharma. moje zkušenost s firmou Nutripets je taková, že manželé Stuchlí velmi ochotně zodpoví jakýkoliv dotaz a je-li to nutné, jsou dokonce ochotni kouknout na pejska, popř. jeho rtg. snímky a poradit.

Děkuji všem za rady a zkušnosti. Také jsem paní Stuchlou kontaktovala a měla jsem problém telefonát ukončit . Nedařilo se mi zastavit příval informací
Měla by mi poslat různé materiály poštou, abych si vše mohla prostudovat. Takže na to kouknu a napíšu něco ze svých nově nabytých vědomostí

20.10.2006 13:20

sona janska napsal(a):
Prosím o vaše zkušenosti s jednotlivými značkami kloubních preparátů. Konkrétně se mi jedná o preparáty, které je vhodné přidávat štěněti obřího plemene (leonberger) do krmení, tedy pravděpodobně preparáty pouze na chrupavky bez obsahu vápníku apod.
Když jsem si jednotlivé značky prohlížela, tak na mě z hlediska dávkování - cena udělal dobrý dojem Canvit Chondro Maxi 500g (cca 167tbl.), ale nemám žádnou představu, jak kvalitní tento preparát je. Nebo zda je vůbec v kvalitě preparátů rozdíl. Je mi jasné, že když u některých výrobků by pro leona bylo dávkování 20 tbl./den tak asi nebudou ideální, i když třeba to tak vůbec není.
Proto prosím napiště své zkušenosti, nebo načtené vědomosti. Předem děkuji!

P. S. pro radost vkládám fotografii Ebonny a Assona z Ensson Bohemia (bez svolení autorky, doufám že se nebude zlobit).

Vřelé díky všem za příspěvky. Zatím čekám, až se mi ozve distributor GAGu a co mi nabídne. Tablety jsou drahé dost, ale ten prášek docela jde, když vezmu psa 75 kg, tak by to měl na 200 dní, což je okolo 7 měsíců, tzn. cca 500,- Kč/měsíc. To mi připadá jako přijatelná částka a když ještě vezmu štěně, tak tomu to vydrží asi na celý rok než nabere tu správnou třičtvrtě metrákovou váhu
Ještě přidám dotaz, jak kloubní výživu přidávat obříkovi? Jen než ukončí fyzický vývoj (tzn. cca do 2 let) nebo celý život menší dávky nebo vždy nárazové kůry? Nebo jak to děláte vy? Předem díky a pište!

19.10.2006 19:34

asy napsal(a):
To je divný, asi počítáme každá jinak - nekoukejte na tablety, ty jsou dražší ale na GAG plv (v prášku) - pokud by váš haf nerostl, tak 1kg mu vydrží na 500 dní, protože samozřejmě roste, tak ta kilovka vydrží téměř do jeho roku. Pokud opravdu nemá žádný problém, ani nemusíte dávat po dobu 6-ti týdnů tu dvojnásobnou startovací dávku. Takže když dělím cenu 3500,- počtem měsíců na kdy mu to vydrží (6-8, záleží na váze), tak se do těch 500,- vejdete.

No ja jsem koukala na GAG Forte, ktery jsem jako jediný našla, že je pro mladé psy velkých a obřích plemen. Tak jsem z toho pochopila, že ten jediný je jako prevence pro štěňata.
Kdyby se dal využít i GAG plv., tak by to bylo jak říkáte. Ten by byl opravdu levnější, pro 30 kg štěně by to bylo okolo 400,- Kč měsíčně, což je rozumná částka.
No počkám, co mi napíší z poradny, který preparát by byl pro štěně obřího plemen. Protože ty tablety jsou vážně drahé.
Jinak pište, pište děkuji za všechny rady !

19.10.2006 19:12

alisi napsal(a):
hm, tak přípravky nepatří mezi nejlevnější, ceny najdete, pokud si kliknete na jednotlivé položky. pravděpodobně Vám doporučí GAG, který - pokud budete dávat jenom jako prevenci v udržovacích dávkách (ne jako my, kdy už jsme museli něco zachraňovat a dávky byly vyšší) - Vám vydrží dlouho. ne vždy znamená, že co je drahé, je také kvalitní, ale soudíc podle našeho pejska si myslím, že jsme za ty peníze dostali odpovídající kvalitu

Hm tedy opravdu žádná láce. Jak jsem tak počítala, tak pro leonbergera, když vezmu u štěněte váhu tak 4 měsíců (cca 30 kg) to je největší balení na dva měsíce, což je okolo 1000,- Kč na měsíc.
To se bohužel musím přiznat, že je nad moje možnosti. Resp. uvítala bych něco poněkud přijatelnějšího. Dodělávám VŠ a zatím pracuji jen na půl úvazku jako učitelka ZŠ, takže moje příjmy jsou spíš malé. Zatím počítám okolo 1.500,- měsíčně na granule (nebo maso ještě nevím, čím krmit) a tak okolo 500,- Kč na doplňky. Je mi jasné, že někdy to bude více jindy třeba méně, ale musím se držet při zemi. Samozřejmě dám bafovi maximum, protože je vymodlený a tvrdě "našetřený" a i v budoucnu si budu muse každou korunku dvakrát otočit, abych nešidila pesa. Takže chci kvalitu ale za rozumnou, resp. přijatelnou cenu.
Takře děkuji za tip, ale pro mě je to poněkud předražené. Jako léčba, která zabere to je možná dobré, ale jako prevence je to hrozná darda.

19.10.2006 18:58

alisi napsal(a):
rozhodně bych Vám doporučila navštívit stránky http://www.nutripets.cz/project/
a kontaktovat uvedené distributory. našemu psovi (kavkazský ovčák) dá se říct zachránili zivot. v 7 měsících mu byla diagnostikována těžká DKK a několik doktorů nám nezávsile na sobě radilo, ať psa utratíme, že po dovršení jednoho roku přestane chodit. začali jsme mu dávat doporučené přípravky, pejskovi jsou 3 roky a zatím se drží.

Děkuji za tip, kam se obrátit. Zkusila jsem napsat e-mail s prosbou o radu, který preparát by byl nejlepší jako prevence již od malého štěněte.
Co jsem ale na stránkách nenašla, jsou ceny výrobků. Nebudu popírat, že jsou důležitým faktorem, podle kterého se bohužel většina z nás musí řídit. I když je kvalita na prvním místě, tak cena je bohužel hned dalším kritériem, proto by mě pochopitelně zajímala. Kde se tedy dají ceny dohledat, koukala jsem špatně?
Jinak piště prosím dál, víc hlav víc ví

19.10.2006 15:44

Prosím o vaše zkušenosti s jednotlivými značkami kloubních preparátů. Konkrétně se mi jedná o preparáty, které je vhodné přidávat štěněti obřího plemene (leonberger) do krmení, tedy pravděpodobně preparáty pouze na chrupavky bez obsahu vápníku apod.
Když jsem si jednotlivé značky prohlížela, tak na mě z hlediska dávkování - cena udělal dobrý dojem Canvit Chondro Maxi 500g (cca 167tbl.), ale nemám žádnou představu, jak kvalitní tento preparát je. Nebo zda je vůbec v kvalitě preparátů rozdíl. Je mi jasné, že když u některých výrobků by pro leona bylo dávkování 20 tbl./den tak asi nebudou ideální, i když třeba to tak vůbec není.
Proto prosím napiště své zkušenosti, nebo načtené vědomosti. Předem děkuji!

P. S. pro radost vkládám fotografii Ebonny a Assona z Ensson Bohemia (bez svolení autorky, doufám že se nebude zlobit).

6.10.2006 12:35

tibetak napsal(a):
V neděli jsem na výstavě v Praze viděla obrovského kavkazáka a můžu říct, že většího psa jsem ještě neviděla.

Jenže kavkaz je jeden chlup, takže sice je to tele, ale váhově to nemusí být nic extrémního

6.10.2006 12:03

anuska napsal(a):
Ahojda.
Docela by mě zajímalo které plemeno je podle vás největší.
A tím nemyslím jen výškově.

Mohli bychom udělat takové hodnocení:
1. Největší výškově
2. Největší objemově - jako nejmohutnější
3. Největší srdcem
4. Největší bojovník
5. Největší nervák
6. Největší kliďas

Budu ráda když se připojíte :-)

Já osobně to vidím takto:
1. Irský vlkodav
2. Nějaký mastif nebo středoasiat
3. Pitbullteriér
4. Tak toho tak nějak neznám - u mě to není podle plemene ale podle psa - když se jedná o bojovnost mezi psy, tak převážně Ridgeback potom teriéři bull (staf, pit apod.) a pak s lítostí i labradoři :-(
5. yorkšírci a jezevčíčci :-)
6.Šarpej :-)

Ja bych jako nejvetsiho psa objemove volila anglickeho nebo neapolskeho mastina, mozna by pripadal do uvahy i pyrenejsky. Vsichni tri se pohybuji klidne i ke 100 kg

5.6.2006 20:07

litanie napsal(a):
Jednou jsme ho našli na cestě, našel si ho majitel a za týden jsem ho měla zase doma. Pak už jeli ke mně najisto. Akorát jsem se zapoměla zeptat na rasu. Co myslíte že to je?

TELE!!! Tak kazdopadne vypada bez ohledu na rodice . Ale souhlasim s ostatnimi nazory, ze je podobny moskevakovi, apod. Nevyznam se ve standardnich barvach, takze bych v tom klidne videla pyrenejskeho horskeho psa, kavkaza, sarplanince, ...

12.5.2006 16:55

q napsal(a):
Dnes jsem viděl pani jak šla se psem, hezký KKCHS a měla ho na flexi vodítku. Míjela je mamča s dítětem tak 2 roky a pes začal chlapečka očuchávat a panička pronesla "To je fuj, nech toho" a pani očividně labilnější povahy na ní začala hulákat, že její dítě teda rozhodně neni fuj :o) No prostě krleš Tak mě napadlo, že používat tento povel neni zrovna ideální, nebylo by prosté "ne" nebo "nesmíš" lepší? Co vy na to?

Jak se to vezme. Já používám fuj pro něco, co je jednou pro vždy tabu - "bufeťačení", pokus o čůrání v domě (ač bydlí jen v garáži, tak ho páníček dodnes nenaučil, že tam se nečůrá ), tahání kytek z jezírka, ... Proti tomu nesmíš používám jako zákaz, který se vztahuje na tuto konkrétní situaci. Takže nesmíš skákat, když jsem oblečená do práce, nesmíš zrovna k tomuhle pejskovi běžet se kamarádit, nesmíš za mnou do skleníku pomáhat , apod.
Takže já bych v této situaci stejně použila povel nesmíš, protože když to bude známý, tak k němu bych pejska jít nechala. Takže "zdravení" kolemjdoucích není tabu a tedy FUJ

11.5.2006 21:56

asteka napsal(a):
Ashlinky smečka.....

Tohle jsou ND? No to je uzasny, to bych nikdy nerekla! No ostatne ja bych asi nerekla vubec, co asi je to za prcky, jsou to takovi pisisvorove, ze mam problem urcit, kde maji hlavicku , natoz ktere jsou prislusnosti . Ale jsou kouzelni

11.5.2006 21:36

chibet napsal(a):
Mám hovawartku 20 měsíců.
Dost mě u n í štve, že si jídlo hlídá jak blázen . Ne před lidma, ale před ostaními psy, kočky. Já vím, že je to asi normální, ale v momentě, kdy žere ,tak se ožene po všem čtyřnohým. naposledy jsem si nevšimla, že mrška ukradla ze stolu párek Bylo to s kamarády u ohně , kde byly i štěnda. Tak hnusně po štěněti vyjela, že štěně málem dostalo šok. Bohužel si dávám vinu sobě, že jsem to ukradení neměla dopustit a .... Nevíte jak tohle zmírnit? nemáte někdo zkušenost jak to trochu odstranit?

Přidám jeden dotaz z "podobné mísy". Tchánův jezevec (který mimochodem bere jako páníčka mě ) se mě snaží odstrkovat od misky, když mu do ní chci sáhnout. NIKDY se mě nepokusil kousnout, ale když mu dávám ruku do misky, tak mě vystrkuje nosem, nebo se snaží misku zalehnout. Je mu 9 měsíců a vypadá u toho jako malé dítě, které ví, že "pravdu" mám já, ale chce si alespoň nějak svou baštu bránit.
Jak chápat jeho chování a reagovat na něj? Já ho prostě odstrčím s tím, že o tomhle nebudem diskutovat. Stačí to nebo to mám chápat jako snahu o "odboj" a podstatně důrazněji dát najevo, že když to žrádlo chci, tak si ho prostě vezmu?
Díky za rady!

11.5.2006 21:31

vladka napsal(a):
Ahoj,

už tu bylo hodně příspěvkůk o tom, jakého hlídacího psa zvolit, přesto mi to nedá, abych se nezeptala..
Stěhujeme se na vesnici a já bych chtěla velkého psa k domku. Bude mít boudu s výběhem na zahradě, ale můžu ho brát i do domu, netrvám na to, že pes musí být celoročně venku. Jedinými podmínkami je, aby byl dobrý hlídač a v případě ohrožení bránil svou rodinu. Zároveň by měl mít rád děti a být k nim laskavý a tolerantní. Také je důležité, aby nebyl příliš "tvrdohlavý" či lépe říci dominantní, o psa se budu starat já a nejsem zrovna velitelský typ, nějakého hodně dominantního psa bych asi nezvládla.
Určitě budu vybírat štěně s PP, fenku, a budu s ni chodit na cvičák, aby se naučila základní povely, příp. i na další výcvik. Počítám s denními procházkami, ovšem v rozumné míře, nemůžu psovi poskytnout denně 3hodinovou vycházku. Plavání zajistit lze :-))
Prohlídla jsem několik atlasů a skončila jsem u hovawarta (ten se jeví zatím na prvním místě), dále leonbergera (ale co jsem se dočetla, je příliš dominantní), příp. ovčáka - kavkazský se mi moc líbí, nevím ale jak dalece je zvládnutelný, nebo i německý ( o těch jsem četla spíše negativa v tom smyslu, že je jich moc a můžu narazit na nekvalitní chov, kdy pes je pak neurotický).

Ze psů, které už jsem "zavrhla" to byl bernský salašnický (prý moc nehlídá), novofundlandský (totéž) a mastif (odrazuje mě vzezření i velikost).

Prosím moc o cenné rady a zkušenosti, mám strach, abych se dobře rozhodla.

Předem všem moc děkuji za názor!

Vlaďka

Chtěla bych se zastat leonbergera. Plánuji si jeden "kousek" na podzim pořídit - psa, takže již dlouho zjišťuji všechno možné. Před pár týdny jsem byla i na klubovce. A troufám si tvrdit, že leouš určitě není rasa psa, která je dominantní! Samozřejmě, že dospělý samec bude při setkání s jiným dospělým samcem podobné velikosti poněkud razantnější, ale to je celkem normální reakce dospělců stejného pohlaví a váhy.
Z praxe - na poslední klubovce v Mladé Boleslavi bylo pěkných pár desítek psů různého věku a pohlaví (zde jsou tedy jen dvě možnosti ). A nedošlo k ŽÁDNÉMU vážnému konfliktu! Samozřejmě, že občas některý jedinec (většinou pes) měl chuť poměřit síly s konkurencí (stejného pohlaví), ale každý páníček svého drobka zvládnul a to by se určitě nezdařilo, kdyby byl pes odhodlaný rvát se a prosadit svou dominanci, protože přeci jen ovládnout 75 kg živé váhy není silou prostě v možnostech člověka.
No koukám, že se poněkud rozepisuji, ale jestli mám shrnout svůj názor na povahu leouše, tak zde je: Plemeno obecně je přátelské, s malým loveckým pudem, k ostatním zvířatům i stejného druhu v obvyklých situacích nekonfliktní, vůči majiteli není nijak dominantní a tedy obtížně zvladatelný, není sice milovníkem drilové výchovy ale nepatří ani ke psům, kteří používají "svojí hlavu" bez ohledu na přání páníčka. Nároky na pohyb má na 100 % menší než hovaward. Ovšem určitě mu nestačí jako větší část jeho pohybového vyžití běhání na zahradě.
Troufám si říci, že podle toho, co jste napsala, by byla fenka leonbergera dobrou volbou právě pro vás. Od kavkazáka bych určitě upustila, ti jsou rozhodně mnohem dominantnější a samostatnější. Hovík je dle mého názoru docela náročný na množství pohybu. NO byste ale také asi nic nezkazila, ale i u něj si myslím bude třeba větší množství pohybu.

P. S.: Vím, že mé povídání působí děsně "vzdělaně", proto doufám, že jsem se nedotknula svými "teoretickými" radami chovatelů leonbergerů. Jestli jsem někde poněkud přestřelila, tak se omlouvám a prosím o nápravu, ale vše píšu v dobré víře a s přesvědčením, že takovýto leouš opravdu je !