Nutriční svalová dystrofie

Suffolk (SF)
Přidejte téma
Přidejte téma
Otočit řazení příspěvků Otočit řazení příspěvků

beebee

17.8.2021 16:05
beebee

XXX.XXX.33.225

Dobrý den,
nemáte prosím někdo zkušenosti se svalovou dystrofií u jehňat plemene Suffolk. I přestože jsem 4-měsíčnímu beránkovi podávala v kapkách selen, nepomohlo to a přesto mi uhynul.
Je nějaký účinný přípravek kromě injekčních dávek?
Děkuji.

Uživatel s deaktivovaným účtem

17.8.2021 20:02
Uživatel s deaktivovaným účtem

pokud dostal selen, tak

a) ho dostal příliš málo nebo příliš pozdě
b) příčina úhynu nebyla nutriční svalová dystrofie

19.8.2021 14:15
Jarus28

XXX.XXX.13.189

Pro Bodlinka: Nejspíše budete mít pravdu. Příčinou úhynu bylo asi začervení. I přesto, že jsem je začátkem července odčervila, tak se to stalo. Teď totiž běhám okolo jedné 4 měsíční ovečky, která byla několik dní apatická. Včera jsem ji i všechny ostatní injekčně odčervila. Tak uvidíme... snad to pomůže. Ona měla dokonce otok pod bradou. Nebude potřebovat třeba nějaká antibiotika?

Uživatel s deaktivovaným účtem

19.8.2021 15:01
Uživatel s deaktivovaným účtem

antibiotika? k čemu?

19.8.2021 17:53
Jarus28

XXX.XXX.13.189

No, říkám si, že když je tak silně začervená, tak aby jí ty červy nezpůsobily nějakou infekci či anémii.

Uživatel s deaktivovaným účtem

19.8.2021 21:20
Uživatel s deaktivovaným účtem

anémii způsobit můžou, ale antibiotika na to nepomohou.

19.8.2021 22:28
Jarus28

XXX.XXX.13.189

Jaké jsou příznaky anémie u ovce? Večer jsem ještě šla na pastvinu ovečku zkontrolovat. Zdálo se mi, že má trochu zájem. Doufám, že jí to odčervení pomůže. Za jak dlouho je dobré Ivomec zopakovat, když se jedná o tak silné začervení? Děkuji

Uživatel s deaktivovaným účtem

19.8.2021 22:35
Uživatel s deaktivovaným účtem

Jarus28 napsal(a):
Jaké jsou příznaky anémie u ovce? Večer jsem ještě šla na pastvinu ovečku zkontrolovat. Zdálo se mi, že má trochu zájem. Doufám, že jí to odčervení pomůže. Za jak dlouho je dobré Ivomec zopakovat, když se jedná o tak silné začervení? Děkuji

to záleží na tom, co tam máte za červy a hlavně a především na podmínkách chovu. kolik ovcí, kolik jehňat, na jaké ploše, je to plocha pořád stejná nebo můžete střídat pastviny, jaké jsou to pastviny (u vody, na suchu, sekané nedopasky, divočina...)

a taky na tom, čím odčervujete a jak často

není to tak jednoduché

asi to děláte blbě, když si začervení všimnete při úhynech a oteklých hlavách

19.8.2021 22:56
Jarus28

XXX.XXX.13.189

Chovám malé stádo oveček asi 5 let a snažím se o ně starat jak nejlépe umím. Udržuji vše v čistotě a mám posuvnou ohradu na kolečkách. 3x za den chodím ovečky posunovat. Ještě nikdy mi takto neonemocněly jako letos. Pastvina je suchá. Z jara odčervuji vždy injekčně a očkuji Covexinem vždy před porodem. Jehňata odčervuji Helmigelem (do tlamičky) v červenci. I letos také tak.

Uživatel s deaktivovaným účtem

20.8.2021 04:38
Uživatel s deaktivovaným účtem

Jarus28 napsal(a):
Chovám malé stádo oveček asi 5 let a snažím se o ně starat jak nejlépe umím. Udržuji vše v čistotě a mám posuvnou ohradu na kolečkách. 3x za den chodím ovečky posunovat. Ještě nikdy mi takto neonemocněly jako letos. Pastvina je suchá. Z jara odčervuji vždy injekčně a očkuji Covexinem vždy před porodem. Jehňata odčervuji Helmigelem (do tlamičky) v červenci. I letos také tak.

3x za den posunovat je na pastvu, ale nepomůže vám to proti parazitům, pokud teda nemáte tak velkou pastvinu, že se během roku na to určité místo už neposouvají.

Jak velký je ten prostor, co máte k dispozici?

20.8.2021 21:35
Jarus28

XXX.XXX.14.228

Pastvina jim vydrží na jedno spasení po dobu celé sezóny - tj. květen - říjen. Myslím, že mi někdo tu nákazu (červi) musel na pastvinu přinést...

Uživatel s deaktivovaným účtem

20.8.2021 21:40
Uživatel s deaktivovaným účtem

Jarus28 napsal(a):
Pastvina jim vydrží na jedno spasení po dobu celé sezóny - tj. květen - říjen. Myslím, že mi někdo tu nákazu (červi) musel na pastvinu přinést...

každá ovce má vnitřní parazity. každá. přinesete si to na pastvinu se zvířaty. i s odčervenými zvířaty.

no a pokud máte jen takovou jednu ohrádku a máte tam ovce už pár let, tak to máte promořené cizopasníky. jako tu pastvinu.

je to neřešitelné, pokud nemáte jiné místo, kam ovce přestěhovat.

20.8.2021 23:32
suffolkovce

XXX.XXX.237.191

Tak jsem asi taky něco udělala blbě.
Ovce narozena 2019, letos první jehňata dvojčata, jehnička a beránek v 17.5.. Nezkušeně jsem ji, a ještě druhou dtto, 30.4. zapůjčila. Měla jsem za to, že do dobrých rukou, když sami mají zvířata- 5 psů, ale koupili nový dům a velkou zahradu, kde předtím delší dobu zvířata nebyla. Dostaly s sebou věnem pytel ovsa a liz (možná bez selenu). Vrátily se mi 4.8., od pohledu velmi hubené, a když jsem je 8.8. ostříkala, vypadaly, jak z Dachaua když jsem to srovnala se zbytkem stáda, tak mi z toho nebylo dobře. Navíc měly všechny takové nehojící placaté mokvavé boláky – hlavě až velikosti pětikoruny, jedno jehně jen na ocásku, stříkala jsem Aloxan stříbrný sprej ochranný a dezinfekční 200 ml – ochranný sprej s obsahem hliníku a nepomáhalo to, vytvořil se sice strup, ale pod ním to stále mokvalo, takže stačilo se toho dotknout a lehce se strup setřel. Prý se někde odřely.
V pondělí 16.8 přišel veterinář – na boláky jsem dostala modrý sprej na a denně stříkat (to pomohlo vyjma jehněte na ocase – kouše si to) a na odčervení dostali všichni injekčně Noromectin, měly jít druhý den na novou pastvinu, a proto jsem na tuto již na zimu složila čerstvě smotaný balík sklizeného sena, dala jsem ho 1 m vysoko, aby na něj nemohly, ale trochu ho vytahaly a asi něco snědly.
V úterý jsem je přeháněla a šly něco přes km a všimla jsem si, že ta jedna ovce jde pomalu, na loukách se vždy rozběhnou, a to zvláště, když jiné ovce utečou, ona se vlekla a byla pokálená, den předem určitě ne (to ta druhá cestovatelka celých 14 dní). Nová pastvina byla po sklizni sena, sekáno před týdnem.
Říkala jsem si, že reakce na Noromectin, asi byla začervená, a tak z toho dostala průjem. Ale teď tady čtu Noromectin 140 Mg - Souhrn údajů o léku (pribalovy-letak.info), že je to léčivo pro koně a Avermektiny nemusí být dobře snášeny necílovými zvířaty (případy nesnášenlivosti s fatálním koncem byly zaznamenány u psů, zejména kolií a jejich kříženců, a také u želv). Tak jestli opravdu byla ovce vnímavější na ten preparát, protože do injekcí, kromě hubenosti, kdy se již trochu i spravila a dvou boláků na hlavě, jí nic nebylo. Třeba taky dostala od vet větší dávku než ostatní.
Ve středu odpoledne ani nepřišla, když jsem přijela, ale byla na pastvině a žrala, po chvíli se za mnou vydala, když přišla sípala, nechala se podrbat, byla skleslá, měla zadní nohy od sebe a pod sebe a trochu se jí klepaly. Dala jsem jí trochu ovsa – misku, ten jí chutnal, pak žrala i trávu. Volala jsem vet, ten přijet nemohl, domluvili jsem se na druhý den, že jí přijede píchnout antibiotika, že bude mít asi chycené plíce, a připravil mě na nejhorší. Pohubla. Boky úplně propadlé a na zadních nohách žádné svalstvo.
Ve čtvrtek v 10 ani nevylezla z úkrytu smrčků, jen bekala, že je tam, přišla jsem za ní s ovsem stála vratce, oves si dala, i loňské seno tak trochu, pak jsem jim otevřela ohradu na nesekaný vysoký porost, tak tam s ostatními došla a zapadla do vysoké trávy a žrala, i když ostatní už se pak vrátily, lehly a přežvykovaly a ona tam pořád stála, vypadalo, že se bojí si lehnout. Evidentně jí ten oves udělal dobře, Byla hrozně pohublá. Ale když jsem zavolala přišla. Pak přijel vet, poslechl bachor, říkal, že to je dobrý, na antibiotika to není, plíce má OK, dal jí tedy injekčně selen s E a B12. Doporučil mi, abych jí do ovsa dala tak lžičku Uni-ruminal, aby se jí zlepšila mikroflóra. Když jsem večer odjížděla, vypadala ovce OK, dokonce i popoběhla, tak jsem si říkala, že je vše OK.
Dnes jsem přijela odpoledne, už ani nebečela, jen ležela skelný pohled, ale hlavu byla schopna ještě držet, a šly jí z ní sliny, a pak i zbytky z žaludku. snažila jsem se jí masírovat, postavit – marně, volala vet, ale ten nemohl přijet, říkal, že je to na utracení, když nefungují předžaludky. Volala jsem další veterinářce, ani ta nemohla, doporučila mi, abych do ní nalila Uni-ruminal, tak jsem rozmíchala dle návodu ½ lavičky v teplé vodě. Část jsem do ní nalila PET lahví. Protože začínalo pršet, tak jsem jí odtáhla pod smrky, a pak jsem jí dala sklenicí s dudlíkem druhou část, přestala být apatická, a začala zrychleně dýchat a do 5 minut zhasla úplně. U huby a z nozder pěnu. Myslím, že jsem jí tím Uni-ruminalem dorazila. Byl večer, tak až ráno jí odvezu na kafilérku a bude- li to mít smysl (udělají li ji v sobotu a ne až v pondělí), tak nechám udělat i pitvu.
Co jsem udělala špatně?
1. Určitě největší chyba byla někomu půjčovat ovce, již nikdy více.
2. Měla jsem se důsledněji a rychleji snažit ji dost do formy a běhat kolem ní každý den. Byla to ještě v květnu moje nejkrásnější a nesilnější ovečka, byla mladá, tak jsem si říkala, že když to dává zbytek stáda, tak se spraví (to spíš o tu druhou, co měla průjem, jsem měla obavy).
3. Mohl to zapříčinit balík nového sena, mě se zdálo, že toho bylo jen trochu, co vytahaly, a za chvíli si toho nevšímaly, ale třeba právě ona toho snědla více.
4. Mohlo to být Noromectin? Když příbalový leták vysloveně uvádí, jen koně, navíc, co když právě jí toho vet píchnul více, než je dávka.
5. Mohla to být nutriční svalová dystrofie, její stav ve a středu a čtvrtek odpovídal popisu „Při stání jsou zvířata nahrbená, široce rozkročená.“ Nutriční svalová dystrofie - Veterinární průvodce (zverolekarka.com) Tělo měla jako do oblouku, zadní nohy ještě podsazené a široce rozkročené.
6. Co jsem měla udělat jinak, když jsem viděla, jak je den od dne horší?
Jitka

Uživatel s deaktivovaným účtem

20.8.2021 23:42
Uživatel s deaktivovaným účtem

noromektin za to nemůže

svalová slabost nemusí být způsobena jen nedostatkem selenu, ale i dysbalancí jiných prvků nebo prostě svalovou atrofií a celkovou slabostí kachektického zvířete

co se mělo udělat jinak? buď razantně léčit nebo včas utratit

21.8.2021 07:59
suffolkovce

XXX.XXX.237.191

Děkuji , ale jak jsem ji měla razantně léčit, v pondělí a ve čtvrtek u ní byl veterinář, co řekl, jsem udělala. Nechtěla bych udělat stejnou chybu. Jitka

Uživatel s deaktivovaným účtem

21.8.2021 08:05
Uživatel s deaktivovaným účtem

Jarus28 napsal(a):
Pastvina jim vydrží na jedno spasení po dobu celé sezóny - tj. květen - říjen. Myslím, že mi někdo tu nákazu (červi) musel na pastvinu přinést...

Jak píše bodlinka - nikdo vám červy nepřinesl, máte pastvinu zamořenou.

Uživatel s deaktivovaným účtem

21.8.2021 08:10
Uživatel s deaktivovaným účtem

suffolkovce napsal(a):
Tak jsem asi taky něco udělala blbě.
Ovce narozena 2019, letos první jehňata dvojčata, jehnička a beránek v 17.5.. Nezkušeně jsem ji, a ještě druhou dtto, 30.4. zapůjčila. Měla jsem za to, že do dobrých rukou, když sami mají zvířata- 5 psů, ale koupili nový dům a velkou zahradu, kde předtím delší dobu zvířata nebyla. Dostaly s sebou věnem pytel ovsa a liz (možná bez selenu). Vrátily se mi 4.8., od pohledu velmi hubené, a když jsem je 8.8. ostříkala, vypadaly, jak z Dachaua když jsem to srovnala se zbytkem stáda, tak mi z toho nebylo dobře. Navíc měly všechny takové nehojící placaté mokvavé boláky – hlavě až velikosti pětikoruny, jedno jehně jen na ocásku, stříkala jsem Aloxan stříbrný sprej ochranný a dezinfekční 200 ml – ochranný sprej s obsahem hliníku a nepomáhalo to, vytvořil se sice strup, ale pod ním to stále mokvalo, takže stačilo se toho dotknout a lehce se strup setřel. Prý se někde odřely.
V pondělí 16.8 přišel veterinář – na boláky jsem dostala modrý sprej na a denně stříkat (to pomohlo vyjma jehněte na ocase – kouše si to) a na odčervení dostali všichni injekčně Noromectin, měly jít druhý den na novou pastvinu, a proto jsem na tuto již na zimu složila čerstvě smotaný balík sklizeného sena, dala jsem ho 1 m vysoko, aby na něj nemohly, ale trochu ho vytahaly a asi něco snědly.
V úterý jsem je přeháněla a šly něco přes km a všimla jsem si, že ta jedna ovce jde pomalu, na loukách se vždy rozběhnou, a to zvláště, když jiné ovce utečou, ona se vlekla a byla pokálená, den předem určitě ne (to ta druhá cestovatelka celých 14 dní). Nová pastvina byla po sklizni sena, sekáno před týdnem.
Říkala jsem si, že reakce na Noromectin, asi byla začervená, a tak z toho dostala průjem. Ale teď tady čtu Noromectin 140 Mg - Souhrn údajů o léku (pribalovy-letak.info), že je to léčivo pro koně a Avermektiny nemusí být dobře snášeny necílovými zvířaty (případy nesnášenlivosti s fatálním koncem byly zaznamenány u psů, zejména kolií a jejich kříženců, a také u želv). Tak jestli opravdu byla ovce vnímavější na ten preparát, protože do injekcí, kromě hubenosti, kdy se již trochu i spravila a dvou boláků na hlavě, jí nic nebylo. Třeba taky dostala od vet větší dávku než ostatní.
Ve středu odpoledne ani nepřišla, když jsem přijela, ale byla na pastvině a žrala, po chvíli se za mnou vydala, když přišla sípala, nechala se podrbat, byla skleslá, měla zadní nohy od sebe a pod sebe a trochu se jí klepaly. Dala jsem jí trochu ovsa – misku, ten jí chutnal, pak žrala i trávu. Volala jsem vet, ten přijet nemohl, domluvili jsem se na druhý den, že jí přijede píchnout antibiotika, že bude mít asi chycené plíce, a připravil mě na nejhorší. Pohubla. Boky úplně propadlé a na zadních nohách žádné svalstvo.
Ve čtvrtek v 10 ani nevylezla z úkrytu smrčků, jen bekala, že je tam, přišla jsem za ní s ovsem stála vratce, oves si dala, i loňské seno tak trochu, pak jsem jim otevřela ohradu na nesekaný vysoký porost, tak tam s ostatními došla a zapadla do vysoké trávy a žrala, i když ostatní už se pak vrátily, lehly a přežvykovaly a ona tam pořád stála, vypadalo, že se bojí si lehnout. Evidentně jí ten oves udělal dobře, Byla hrozně pohublá. Ale když jsem zavolala přišla. Pak přijel vet, poslechl bachor, říkal, že to je dobrý, na antibiotika to není, plíce má OK, dal jí tedy injekčně selen s E a B12. Doporučil mi, abych jí do ovsa dala tak lžičku Uni-ruminal, aby se jí zlepšila mikroflóra. Když jsem večer odjížděla, vypadala ovce OK, dokonce i popoběhla, tak jsem si říkala, že je vše OK.
Dnes jsem přijela odpoledne, už ani nebečela, jen ležela skelný pohled, ale hlavu byla schopna ještě držet, a šly jí z ní sliny, a pak i zbytky z žaludku. snažila jsem se jí masírovat, postavit – marně, volala vet, ale ten nemohl přijet, říkal, že je to na utracení, když nefungují předžaludky. Volala jsem další veterinářce, ani ta nemohla, doporučila mi, abych do ní nalila Uni-ruminal, tak jsem rozmíchala dle návodu ½ lavičky v teplé vodě. Část jsem do ní nalila PET lahví. Protože začínalo pršet, tak jsem jí odtáhla pod smrky, a pak jsem jí dala sklenicí s dudlíkem druhou část, přestala být apatická, a začala zrychleně dýchat a do 5 minut zhasla úplně. U huby a z nozder pěnu. Myslím, že jsem jí tím Uni-ruminalem dorazila. Byl večer, tak až ráno jí odvezu na kafilérku a bude- li to mít smysl (udělají li ji v sobotu a ne až v pondělí), tak nechám udělat i pitvu.
Co jsem udělala špatně?
1. Určitě největší chyba byla někomu půjčovat ovce, již nikdy více.
2. Měla jsem se důsledněji a rychleji snažit ji dost do formy a běhat kolem ní každý den. Byla to ještě v květnu moje nejkrásnější a nesilnější ovečka, byla mladá, tak jsem si říkala, že když to dává zbytek stáda, tak se spraví (to spíš o tu druhou, co měla průjem, jsem měla obavy).
3. Mohl to zapříčinit balík nového sena, mě se zdálo, že toho bylo jen trochu, co vytahaly, a za chvíli si toho nevšímaly, ale třeba právě ona toho snědla více.
4. Mohlo to být Noromectin? Když příbalový leták vysloveně uvádí, jen koně, navíc, co když právě jí toho vet píchnul více, než je dávka.
5. Mohla to být nutriční svalová dystrofie, její stav ve a středu a čtvrtek odpovídal popisu „Při stání jsou zvířata nahrbená, široce rozkročená.“ Nutriční svalová dystrofie - Veterinární průvodce (zverolekarka.com) Tělo měla jako do oblouku, zadní nohy ještě podsazené a široce rozkročené.
6. Co jsem měla udělat jinak, když jsem viděla, jak je den od dne horší?
Jitka

Nerozumím tomu Noromectinu - jako pasta je pro koně, vy píšete o injekci - a ta JE určena pro přežvýkavce a prasata.

21.8.2021 14:14
suffolkovce

XXX.XXX.237.191

Ok, já jsem našla příbalový leták Noromectinu, viz odkaz v textu, a tam píší, co jsem uvedla, že - je to fatální pro psi - , čtu to znovu, a máte pravdu, příbalový leták je na pastu. V jiném , kde je roztok uvádějí skot a prasata, viz https://pribalovy-letak.info/noromectin-10-mg-ml. Bylo to podáváno injekčně vet, ani nevím kolik. Jen, že ke zvratu došlo po té injekci. Ale jako vždy však se sejde více vlivů. Možná to byla ta trocha čerstvého sena . druhý den průjem, ale né žádná hrůza a voda, řidší trus a zadek špinavý.

Pitvu neudělají, protože vet kafillérky odjel na dovolenou, takže budu stále v nejistotě, co zbytek stáda a co bylo skutečným důvodem .

Zamořená pastvina - to je těžké, když ji máte u lesa. Ale tu, kde byly doteď, vyvápním, ono to udělá dobře i trávám a potlačí to mechy. Ostatní ovce jsou OK.

děkuji všem za odpovědi a rady Jitka

Pufr

22.8.2021 08:09
Pufr

XXX.XXX.52.125

Spekulujete, jestli ovci dodělal Uniruminal, odčervení nebo snad nové seno, ale skoro bych si tipnul na ten oves. V tomhle stavu měla jít dovnitř jen na seno a vodu, žádné jádro.

22.8.2021 15:57
suffolkovce

XXX.XXX.237.191

Díky za radu, ptala jsme se ve čtvrtek veterináře na množství, a to mi odsouhlasil, říkal, že je nemačkaný, a tak jimi projde. Ten poslední hřebíček byl opravdu páteční Uniruminal, po jeho podání to bylo rychlé.

Jitka

Uživatel s deaktivovaným účtem

22.8.2021 17:03
Uživatel s deaktivovaným účtem

suffolkovce napsal(a):
Díky za radu, ptala jsme se ve čtvrtek veterináře na množství, a to mi odsouhlasil, říkal, že je nemačkaný, a tak jimi projde. Ten poslední hřebíček byl opravdu páteční Uniruminal, po jeho podání to bylo rychlé.

Jitka

Já si myslím, že Uniruminal je v tom nevinně, ta ovce už byla špatná a uhynula by tak jako tak. Ale bez pitvy je to spekulace.

22.8.2021 17:14
suffolkovce

XXX.XXX.237.191

Souhlasím, že už byla hodně špatná, já ji ho podala jako poslední záchranu, a v tom okamžiku ji to již dorazilo. Jitka

23.8.2021 08:47
xchipsy

XXX.XXX.225.73

Tak pokud šlo o velkou invazi parazitů, tak ten průjem mohl být způsoben i odčervením - náhlá likvidace velkého množství červů.
Uniruminal ji určitě nedorazil.
Nekoukla jste dovnitř aspoň sama? Mohla něco "závadného" sežrat (hřebík, drát..), mohla být perforovaná stěna bachoru, střeva...tudíž fatální zánět. Mohlo být někde něco přetočeného.. Nepíšete, jestli močila a kálela, přežvykovala, jakou měla tělesnou teplotu...

Uživatel s deaktivovaným účtem

23.8.2021 10:49
Uživatel s deaktivovaným účtem

suffolkovce napsal(a):
Souhlasím, že už byla hodně špatná, já ji ho podala jako poslední záchranu, a v tom okamžiku ji to již dorazilo. Jitka

Uniruminal ji nedorazil, stejně tak, jako nikoho nezabije živočišné uhlí. Prostě shoda náhod.

23.8.2021 20:02
suffolkovce

XXX.XXX.237.191

Kuchat mě ji nenapadlo, vezla jsem ji na kafilerku, kde jsem si telefonicky domluvila i pitvu, když jsem ji ale přivezla, tak mi řekli, že vet odjel na dovolenou.
Močila víc než je obvyklé, zvláště ve středu a čtvrtek, to jsem ji již bedlivě pozorovala, ve středu se mi zdála horká, hůř i dýchala, malinko se třásla, postoj zeširoka, zadní nohy pod sebe, nahrbená. Druhý den ji vet prohlédl, měl fonendoskop, prý vše OK., vet mi pak říkal, že mají normálně 40 oC , a tak zase tak horká nebyla. Jinak až do toho pátku ovce fungovala – žrala a přežvykovala – po injekci měl jeden den průjem, a pak už běžné bobky, jen si nechtěla lehnout, byla bokem stáda, nepřicházela, jen na mě bečela, abych věděla, kde je, den ze dne byla slabší a pomalejší a sotva stála či šla, byla malátná. V pátek už jen netečně ležela a z ní tekly sliny a zbytky žaludků. Chtěla jsme ji zvednou a rozchodit, nešlo to již.

Díky Jitka

Uživatel s deaktivovaným účtem

23.8.2021 20:15
Uživatel s deaktivovaným účtem

měla se zdiagnostikovat a případně léčit nejpozději v tu středu.

ty další dny už měla být poražená. si zkusila.

Uživatel s deaktivovaným účtem

23.8.2021 20:31
Uživatel s deaktivovaným účtem

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
měla se zdiagnostikovat a případně léčit nejpozději v tu středu.

ty další dny už měla být poražená. si zkusila.

Na druhou stranu uznávám, že sehnat veterináře k malým přežvýkavcům není jednoduché. Ono někdy i k těm velkým. Známá takhle před léty přišla o krávu i tele, neb přivolaný dr. řešil torzi dělohy při porodu traktorem. Vrrr!

24.8.2021 21:13
suffolkovce

XXX.XXX.237.191

Bodlinko, v pondělí ji veterinář viděl, když ji odčervoval, ve středu nechtěl přijel, že až ve čtvrtek, a to ji dal injekčně selen E a B12, vypadalo, že se lepší. Opravdu netuším, co jí bylo a co jsem měla udělat jinak, když jsem zjistila, že nefunguje jak má a aby nemusel trpět. To mě na tom trápí nejvíc. Jitka

Uživatel s deaktivovaným účtem

24.8.2021 21:47
Uživatel s deaktivovaným účtem

njn, když ono je to těžké. takový začarovaný kruh, lidi obecně nechtějí u ovcí žádnou diagnostiku, protože se to ekonomicky vlastně nevyplatí, takže se to diagnostikuje s tím fonendoskopem a to je prostě málo, takže ovce zdechne a lidi příště nechtějí ani toho veterináře, protože ovce stejně zdechla, takže medicína malých přežvýkavců je na úrovni "dáme vitamíny"

nahrbená zadní nohy od sebe a třes mi říká, že v břiše něco hodně bolelo.

25.8.2021 11:37
suffolkovce

XXX.XXX.237.191

Ale já jsem diagnostiku chtěla, byla jsem ochotna to i zaplatit, veterinář to ví. Nechovám ty ovce pro peníze, to už bych dávno zkrachovala.

Jen pořád nevím, jakou diagnostiku měl on provést, co jsem po něm měla chtít. Abych věděla pro příště. Mám tam totiž ještě tu druhou cestovatelku, a ta se mi taky nelíbí a ani její jehně, má pořád už od 4.8 (možná i dřív) na ocasu otevřenou povrchovou ránu, jako 5 korunu ( i když to zastříkám, tak je to do 20 minut stejné). I když možná jsem jen více vyplašená.

Tak jsem ho v pondělí znovu volala, navíc jsem zjistila, že ovce cestovatelka má na zadním hleznu absces velikosti pingpongovém míčku, chtěla jsem, aby ji dal tetanovou, nedal. Řekl, že je to pěkný hojící se absces, -zapouzdřený a už prasklý, domáčkl ho, nalil do díry něco hnědého, chtěla jsme, aby jí píchnul taky ten selen a E. Prý je to zbytečné, něco mluvil o tom, že může taky zdechnout, tak jsem mu říkala, že to neexistuje, že musí udělat všechno pro to, aby byla fit, nic nenabídl. Mám se vyhnout místům se STAŘEČKEM – roste tady Fuchsův, nikoliv přímětník viz https://zverolekarka.com/otrava-starcekem/a dbát o dobrou stravu, motolice v kraji vyloučil. Prý dostali injekci proto parazitům, tak to vyloučil.

Jehně na ocásek dostalo zinkový sprej, ale do půl hodiny ho nabrala ovce a krvavá 5 koruna zase vyskočila, navrhovala jsem mu tam dát náplast obvaz, aby to mělo čas se zacelit, prý je to zbytečné, že si to stejně strhne. Tak nevím, jak už to ošetřit

Děkuji Jitka

Starček Fuchsův (Senecio fuchsii), https://primanapady.cz/clanek-29461-starcek-fuchsuv-neboli-kycol-lecive-sily-temer-zapomenute-horske-byliny-vyuzivejte

Uživatel s deaktivovaným účtem

25.8.2021 12:10
Uživatel s deaktivovaným účtem

suffolkovce napsal(a):
Ale já jsem diagnostiku chtěla, byla jsem ochotna to i zaplatit, veterinář to ví. Nechovám ty ovce pro peníze, to už bych dávno zkrachovala.

Jen pořád nevím, jakou diagnostiku měl on provést, co jsem po něm měla chtít. Abych věděla pro příště. Mám tam totiž ještě tu druhou cestovatelku, a ta se mi taky nelíbí a ani její jehně, má pořád už od 4.8 (možná i dřív) na ocasu otevřenou povrchovou ránu, jako 5 korunu ( i když to zastříkám, tak je to do 20 minut stejné). I když možná jsem jen více vyplašená.

Tak jsem ho v pondělí znovu volala, navíc jsem zjistila, že ovce cestovatelka má na zadním hleznu absces velikosti pingpongovém míčku, chtěla jsem, aby ji dal tetanovou, nedal. Řekl, že je to pěkný hojící se absces, -zapouzdřený a už prasklý, domáčkl ho, nalil do díry něco hnědého, chtěla jsme, aby jí píchnul taky ten selen a E. Prý je to zbytečné, něco mluvil o tom, že může taky zdechnout, tak jsem mu říkala, že to neexistuje, že musí udělat všechno pro to, aby byla fit, nic nenabídl. Mám se vyhnout místům se STAŘEČKEM – roste tady Fuchsův, nikoliv přímětník viz https://zverolekarka.com/otrava-starcekem/a dbát o dobrou stravu, motolice v kraji vyloučil. Prý dostali injekci proto parazitům, tak to vyloučil.

Jehně na ocásek dostalo zinkový sprej, ale do půl hodiny ho nabrala ovce a krvavá 5 koruna zase vyskočila, navrhovala jsem mu tam dát náplast obvaz, aby to mělo čas se zacelit, prý je to zbytečné, že si to stejně strhne. Tak nevím, jak už to ošetřit

Děkuji Jitka

Starček Fuchsův (Senecio fuchsii), https://primanapady.cz/clanek-29461-starcek-fuchsuv-neboli-kycol-lecive-sily-temer-zapomenute-horske-byliny-vyuzivejte

Další dg - třeba RTG? Ale to by chtělo vzít ovci do ordinace, což není, pravda, obvyklé. Jakou injekci proti parazitům? Starček je nebezpečný pro koně. Zkusit na ocásek gázu a pruban?

25.8.2021 14:35
suffolkovce

XXX.XXX.237.191

máte pravdu, ovce na rentgen, to mě nenapadlo, navíc v to stavu si myslím, že by ji převoz zatáčkami a 20 km neudělal dobře; a ani si nejsem jista, zda ho vet má, příležitostně se ho zeptám.

Noromectin - injekce proti parazitům

gázu a pruban hned dnes vyzkouším,

díky Kometo, Jitka

Uživatel s deaktivovaným účtem

25.8.2021 17:17
Uživatel s deaktivovaným účtem

noromectin na motolice nepůsobí, takže smolík pacholík

tak aspoň koprologii?

Uživatel s deaktivovaným účtem

25.8.2021 17:19
Uživatel s deaktivovaným účtem

nebo krev? hematokrit, celková bílkovina, bílé krvinky, mikroprvky, játra, prostě takový nějaký základní průřez? krev by zvládl nabrat, ne? poslat do labiny

Uživatel s deaktivovaným účtem

25.8.2021 19:15
Uživatel s deaktivovaným účtem

suffolkovce napsal(a):
máte pravdu, ovce na rentgen, to mě nenapadlo, navíc v to stavu si myslím, že by ji převoz zatáčkami a 20 km neudělal dobře; a ani si nejsem jista, zda ho vet má, příležitostně se ho zeptám.

Noromectin - injekce proti parazitům

gázu a pruban hned dnes vyzkouším,

díky Kometo, Jitka

RTG a sono mají v (téměř) každé ordinaci pro malá zvířata., Noromectin motolice nebere. Jestli to teda byl on, já znám v injekci jenom Ivomec.

30.8.2021 22:41
Agnes1

XXX.XXX.76.54

Už druhý rok je mokro. Paraziti si lebedí. Vlasovka slézová, motolice, tasemnice je ještě dobrák.
Mladá jehnička z trojčat se zcela vysílila, famacha 5. Zemřela tiše v noci. V červenci .
Měla jsem k dispozici Aldifal letos. Nejsem s ním spokojena.
Obstarala jsem tekutý Helmigal a Ivermektin.

Uživatel s deaktivovaným účtem

31.8.2021 08:54
Uživatel s deaktivovaným účtem

Agnes1 napsal(a):
Už druhý rok je mokro. Paraziti si lebedí. Vlasovka slézová, motolice, tasemnice je ještě dobrák.
Mladá jehnička z trojčat se zcela vysílila, famacha 5. Zemřela tiše v noci. V červenci .
Měla jsem k dispozici Aldifal letos. Nejsem s ním spokojena.
Obstarala jsem tekutý Helmigal a Ivermektin.

Ono i ti paraziti začínají být docela rezistentní. Asi víte, že Aldifal a Helmigal mají podobnou účinnou látku.

31.8.2021 12:09
Agnes1

XXX.XXX.76.54

Jsou tam malé rozdíly, ale já mám lepší zkušenosti s Helmigalem. Fenbendazol Vzorec: C15H13N3O2S Gastro-intestinálne nematódy: Oesophagostomum spp., Oestertagia spp., Trichostrongylus spp., Haemonchus spp., Nematodirus spp., Cooperia spp., Chabertia spp., Bunostomum spp., Trichuris spp., Strongyloides spp.
Pľúcne nematódy: Dictyocaulus filaria.
Cestódy: Moniezia spp.
Albendazol Vzorec: C12H15N3O2S
Prevence a léčba motoličnatosti (dospělci Fasciola hepatica), gastrointestinálních a plicních nematodóz a moniéziózy u ovcí.
Také máme rozdělené pastviny, na více dílů, střídáme je, vyřazujeme náchylné kusy. Snažíme se o dobrou kondici zvířat . Víc neumím.

2.9.2021 22:03
petr008

XXX.XXX.139.160

Stalo se mi kdysi to samé. Dal jsem kozy na cizí pastvinu a proběhlo to přesně podle vašeho vzorce. Pak jsem blbec udělal ještě jednou takovou chybu, že jsem se nechal ukecat a nechal u sebe týden cizí kozu k připuštění. V tom druhém případě ztráty sice nebyly, ale odčervení a sanace výběhu šla do tisícovek a kozy ztratily mléko. Od té doby jsem se zařekl, že nikdy více takovou pitomost neudělám. Ve vašem případě je možností několik:
Enterotoxémie má shodné příznaky, ale jde rychleji než to co popisujete.
Typoval bych na masivní začervení, které vysílilo organismus tak, že pozdě podané odčervení to už nezachránilo. Alespoň tak to bylo u mě v tom prvním případě, kdy jsem dal kozy na cizí pastvinu. Vlasovka slezová, to je metla. Jaké z toho plyne poučení? Hlídat si svoje, kontrolovat sliznice podle Famacha a nepouštět cizí nebo na cizí, protože si pak zavlečete k sobě a je o problém navíc.

Uživatel s deaktivovaným účtem

3.9.2021 09:23
Uživatel s deaktivovaným účtem

petr008 napsal(a):
Stalo se mi kdysi to samé. Dal jsem kozy na cizí pastvinu a proběhlo to přesně podle vašeho vzorce. Pak jsem blbec udělal ještě jednou takovou chybu, že jsem se nechal ukecat a nechal u sebe týden cizí kozu k připuštění. V tom druhém případě ztráty sice nebyly, ale odčervení a sanace výběhu šla do tisícovek a kozy ztratily mléko. Od té doby jsem se zařekl, že nikdy více takovou pitomost neudělám. Ve vašem případě je možností několik:
Enterotoxémie má shodné příznaky, ale jde rychleji než to co popisujete.
Typoval bych na masivní začervení, které vysílilo organismus tak, že pozdě podané odčervení to už nezachránilo. Alespoň tak to bylo u mě v tom prvním případě, kdy jsem dal kozy na cizí pastvinu. Vlasovka slezová, to je metla. Jaké z toho plyne poučení? Hlídat si svoje, kontrolovat sliznice podle Famacha a nepouštět cizí nebo na cizí, protože si pak zavlečete k sobě a je o problém navíc.

Jakou provádíte sanaci pastviny/výběhu ? Pokud to není tajemství? Děkuji moc.

3.9.2021 09:48
petr008

XXX.XXX.76.218

Sanoval jsem výběh a chlév. Postup byl na doporučení veta: Odčervit perorálně (helmigal nebo aldifal). Za 4 dny až vyjdou paraziti vykydat, vyčistit vapkou, nechat vyschnout. Do zahradního postřikovače savo (neředit) vystříkat všechno a stěny do výšky 70 cm. Za tři týdny celé zopakovat, ale s jiným odčervovadlem (já jsem střídal ten helmigal s aldifalem) a za další tři týdny do třetice a odčervit injekčně ivomec a opět čistící a desinfekční kolečko.
Pomohlo to, ale byl jsem pak už bez mléka.
Tam kde seču trávu, kozy nikdy nepouštím na pastvu. Pozemek je na severním svahu, takže tam od rána do večera pere slunce. To je nejlepší desinfekce. Když se to dvakrát do roka poseče a nepase se tam, tak to slunce zvládne. Bohužel tam sem tam zajdou i srnci, pejskaři vysrat psa (tzv. do přírody) a párkrát tam nějaký ajdiot (moderní vesnický pitchus, ale nic) vyhodil na podzim zdechliny, takže jsem tam na jaře vysíkal chuchvalce chlupů. Takže teď odčervuju standardně 2x do roka a problémy se začervením nemám.
Problém byl tehdy v tom, že jsem se nechal ukecat s tou kozou, poněvadž su měkkosrdcatý a snažím se lidem vyjít vstříc. Ale toto mě poučilo.

Uživatel s deaktivovaným účtem

3.9.2021 10:22
Uživatel s deaktivovaným účtem

Petře moc Vám děkuji.

3.9.2021 19:36
petr008

XXX.XXX.139.160

Rádo se stalo, ale praxe není tak jednoduchá, jak to vypadá. Tehdy mi to ta koza zamořila na přelomu ledna a února, jelikož pan majitel prý nedokázal rozpoznat říji (ve skutečnosti koza žádnou říji neměla, protože byla podvyživená a začervená). Ta ježatá hubená koza se mi nezdála na první pohled, ale chlap se dušoval, že ji má odčervenou. Co k tomu říci, blbec jsem byl já, že jsem mu rovnou neřekl ať si to odveze.
Že jsou moje kozy zamořené jsem zjistil asi za měsíc po porodech, když byly hubené a kůzlata neprospívala. Lámal jsem si hlavu, čím to je, když měsíc před porodem dávám injekčně ivomec. Podotýkám, že krmím dobře, takže tam chyba být nemohla.
Takže někdy v březnu nebo dubnu jsem začal s tou léčebnou kůrou. Je to hezké, dokud vám do toho nezaprší a veškerá práce je vniveč, protože když prší, tak to savo nefunguje, protože se naředí. Prostě mokro, jak už tady několikrát zaznělo je pro šíření parazitů ideální stav. Zkrátka mořil jsem se s tím celé jaro a byl jsem z toho zoufalý. Nebylo mléko, kůzlata nerostla, dvě jsem musel utratit. Práce to byla úmorná, protože počasí nepřálo. Většinu kůzlat jsem nakonec vyzabíjel, protože to nebylo do chovu. Od té doby říkám ne. Slušně, ale důrazně. Každý rok se někdo ozve, jestli by si mohl nechat kozu na týden, protože..., atd. Těm lidem vůbec nedochází co to pak obnáší, pokud to nemuseli někdy dělat. A nejvíc mě se.ou "chovatelé", co ty kozy od jara do podzimu nevidí, protože je mají "na pastvě", každý rok furt dokola na jedné zamořené pastvině a myslí si o sobě, že jsou chovatelé. Žijí v domnění, že když kozy na jaře a na podzim odčerví, tak přece nemůžou mít parazity. Pak přijedou se střapatou naježenou vychrtlou herkou a přesvědčují mě, že zrovna jejich koza má tiché říje, které se těžko poznávají a podobné nesmysly. Pak člověk potí krev, aby to nějak vyřešil a může být naštvaný akorát na sebe, protože to celé bylo naprosto zbytečné a nemuselo k tomu vůbec dojít. Zavléct si něco, když navíc nevíte, co to je, může zlikvidovat celý chov.

Přidejte reakci

Přidat smajlík