Přeji pěkný den,
jsem úplný začátečník, na terase (400 m.n.m) mám od loňského června dva úl s oddělky. Jak bylo teplo, tak vyletěly a intenzivně nosily, ale teď už je asi čtvrtý den hodně chladno, a vždycky pár let jich najdu na terase podchlazených, tak je nosím domů, kde za okny obživnou. Když by druhý den bylo teplo, tak se samy zmátoří a zařadí se zpět do úlu, ale teď když je ta zima, tak je maximálně mohu nasypat vrchem zpět do úlu ( otázka je který je ten správný :(). Myslela jsem, že přestanou létat, když se ochladí, ale každý den jich tam pár na terase najdu - třeba 20, navíc chladné počasí má stále trvat.
A tak jsem si říkala, že jim natvrdo zavřu úl, aby nemohly ven, pokud zima. Je to dobré řešení ? Mám to pod dohledem, jsem relativně pořád poblíž, aby při oteplení úl otevřela. Je mi jich totiž líto. jak zbytečně prochladnou a umřou, už od podzimu vám, že maximálně vydří do druhého dne tak 12 hodiny mimo včelstvo, pak uhynou.
Když jsem včera letový otvor prohlížela, byl hned " za dveřmi:" pěkně kulatý čmelák, ale stačilo malinko pohybu a hned odletěl, asi byl z té zimy také překvapený.
děkuji za rady Jitka
Včela je relativně krátkověký tvor a má tu vlastnost, že se každý jedinec, když má umřít, pokud to jde snaží umřít mimo "hnízdo", tedy mimo úl.
To je jedna možnost. Další možností by bylo v případě podání těsta, ať už medocukrového kvůli nedostatečnému krmení na podzim a nebo těsta bílkovinného. Včely pak musí pro vodu i za cenu ztrát. Jakmile vč začne plodovat, vodu mít MUSÍ!
Dalším důvodem, že má včelstvo "žízeň" můžou být otevřená očka (nebo nedej Bože zasíťované dno) a v důsledku toho absolutní sucho v úle. Na stropní folii se totiž sráží - kondenzuje metabolická voda (z dýchání včel). Pak taky často krajní rámky plesniví a dokonce může být i voda na podložce, někdy jsou mokré stěny a včelařům se to nelíbí - přitom je to přirozené - umí si někdo představit, jak to asi vypadá v tuto dobu ve vyhnilé dutině stromu?