Kastrace hřebců v minulosti

Přidejte téma
Přidejte téma
Otočit řazení příspěvků Otočit řazení příspěvků

Tygr_ussurijsky

20.5.2020 13:31
Tygr_ussurijsky

XXX.XXX.41.17

Zdravím,
Ještě před vypuknutím virové karantény jsem navštívil Národní zemědělské muzeum a při procházení expozice Zemědělství mě napadlo,jak asi kastrovali hřebce( a obecně velká hosp.zvířata) v minulosti?

Dnes to chápu- použití narkózy/sedace případně operace na klinice v celkové narkóze u uzavřené metody.
.
Ale to si myslím je záležitost nejvýš posledních několika desetiletí( možná až po 2.sv.válce?). Ta uzavřená metoda myslím bude záležitost posledních nejvýše 30 let.

Nedokážu si představit ,že mohli řezat tak velké zvíře jako je kůň za jeho plnýho vědomí. Navíc koně se někdy úporně brání i mnohem běžnějšímu ošetření či úpravě kopyt/podkování ,takže by ho pro kastraci museli brutálně znehybnit- jinak by se bránil a pozabíjel všechny okolo.
O utrpení zvířete ani raději nemluvě...

Nevíte někdo o tomto více? Díky

Uživatel s deaktivovaným účtem

20.5.2020 19:06
Uživatel s deaktivovaným účtem

Tygr_ussurijsky napsal(a):
Zdravím,
Ještě před vypuknutím virové karantény jsem navštívil Národní zemědělské muzeum a při procházení expozice Zemědělství mě napadlo,jak asi kastrovali hřebce( a obecně velká hosp.zvířata) v minulosti?

Dnes to chápu- použití narkózy/sedace případně operace na klinice v celkové narkóze u uzavřené metody.
.
Ale to si myslím je záležitost nejvýš posledních několika desetiletí( možná až po 2.sv.válce?). Ta uzavřená metoda myslím bude záležitost posledních nejvýše 30 let.

Nedokážu si představit ,že mohli řezat tak velké zvíře jako je kůň za jeho plnýho vědomí. Navíc koně se někdy úporně brání i mnohem běžnějšímu ošetření či úpravě kopyt/podkování ,takže by ho pro kastraci museli brutálně znehybnit- jinak by se bránil a pozabíjel všechny okolo.
O utrpení zvířete ani raději nemluvě...

Nevíte někdo o tomto více? Díky

Zajímavé téma. Nevím nic konkrétního, ale napadají mě staří Egypťané, kteří byli velmi dobrými lékaři a zvládali u lidí složité zákroky, jako třeba trepanaci lebky. Předpokládám, že měli +- stejně dobře zpracovanou i veterinární medicínu. Velice dobře ovládali výrobu různých léků, matně se mi vybavuje, že při bolestivých zákrocích podávali např. odvar z makovic - opium. Takže možná tak.

20.5.2020 19:36
Arbora

XXX.XXX.212.168

To je skôr otázka na historika, ale myslím, že sa žrebce v minulosti toľko nekastrovali.

20.5.2020 20:22
neluše

XXX.XXX.146.210

Arbora napsal(a):
To je skôr otázka na historika, ale myslím, že sa žrebce v minulosti toľko nekastrovali.

Taky mě tohle téma zaujalo.

Kdyby se nekastrovali hřebci, tak býci určitě, protože se volci používali k tahu. Takže vlastně stejná otázka. Přeci jen býček, stejně jako hřebeček není žádný drobek.

20.5.2020 20:24
Horsana

XXX.XXX.40.140

Strhli sa na zem, zviazali a išlo sa na vec. Vo veľkochovoch sa kasrtuje bez anestézie dodnes, najmä kančeky, ktoré sa prehodia cez vráta, do huby sa im čosi vrazí, aby vám to neodtrhlo uši a reže sa. Max sa do semenníkov strekne trochu lidokaínu.

Ale ako píše Arbora. kone sa kastrovali málo, zato skôr voly.

20.5.2020 22:02
Moyda

XXX.XXX.147.89

Nevím jak u koní, ale nedávno v jednom americkém seriálu o vet ukazovali kastraci býčků. Byčky uvazali, vzali kleště nasadili na varle a křup, přerušili tam ten spoj ( teď si nevybavim jak se tomu nadává ) a bylo hotovo. Bez anestezie a řezaní.

20.5.2020 22:10
mortis

XXX.XXX.242.197

Horsana napsal(a):
Strhli sa na zem, zviazali a išlo sa na vec. Vo veľkochovoch sa kasrtuje bez anestézie dodnes, najmä kančeky, ktoré sa prehodia cez vráta, do huby sa im čosi vrazí, aby vám to neodtrhlo uši a reže sa. Max sa do semenníkov strekne trochu lidokaínu.

Ale ako píše Arbora. kone sa kastrovali málo, zato skôr voly.

Kanečky jsme kastrovali (14 let zpět) bez ničeho... Jediný, kdy měl výhodu byl kryptorchid, který se nemohl běžně kastrovat a tam se podala i ta medikace. Ostatní se maximálně "zapudrovali" po zákroku.

21.5.2020 07:50
liva

XXX.XXX.226.96

Moyda napsal(a):
Nevím jak u koní, ale nedávno v jednom americkém seriálu o vet ukazovali kastraci býčků. Byčky uvazali, vzali kleště nasadili na varle a křup, přerušili tam ten spoj ( teď si nevybavim jak se tomu nadává ) a bylo hotovo. Bez anestezie a řezaní.

Perfektně a komicky tuto metodu kastrace pomocí emaskulátoru popisuje James Heriot ve svých knihách.☺

Uživatel s deaktivovaným účtem

21.5.2020 08:10
Uživatel s deaktivovaným účtem

liva napsal(a):
Perfektně a komicky tuto metodu kastrace pomocí emaskulátoru popisuje James Heriot ve svých knihách.☺

Ano, jenom podotek. Herriot popisuje nekrvavou kastraci pomocí Burdizzových kleští, která se u přežvýkavců používá dodnes. Emaskulátor je na kastraci krvavou, kdy se musí proříznout šourek a obaly varlete. Ale s humorem souhlasím - mám všechny jeho knihy a čas od času se k nim vracím. A dětem ve škole ho doporučuju jako "povinnou " literaturu.

Uživatel s deaktivovaným účtem

21.5.2020 08:13
Uživatel s deaktivovaným účtem

Arbora napsal(a):
To je skôr otázka na historika, ale myslím, že sa žrebce v minulosti toľko nekastrovali.

Nejspíš ne. Ale ze zvědavosti jsem "gůglila" a údajně už ti staří Egypťané zvládali u koní i břišní operace, což je mnohem náročnější zákrok, než obyčejná, nekomplikovaná kastrace.

21.5.2020 10:26
sovicka

XXX.XXX.27.251

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
Nejspíš ne. Ale ze zvědavosti jsem "gůglila" a údajně už ti staří Egypťané zvládali u koní i břišní operace, což je mnohem náročnější zákrok, než obyčejná, nekomplikovaná kastrace.

Počkat, jako že operace koliky třeba?:-O Teda hustý!

21.5.2020 10:27
sovicka

XXX.XXX.27.251

Jinak k témata, taky jsem nad tímto uvažovala, jak se provádělo dříve, tak jsem ráda, že jsem něco dozvěděla, byť to tedy zní poněkud drasticky...

21.5.2020 11:12
Arbora

XXX.XXX.192.218

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
Nejspíš ne. Ale ze zvědavosti jsem "gůglila" a údajně už ti staří Egypťané zvládali u koní i břišní operace, což je mnohem náročnější zákrok, než obyčejná, nekomplikovaná kastrace.

Viem si predstaviť, že použili nejaké byliny, aby bol pacient v bezvládnom štádiu, veď na nejaké voodoo praktiky sa to používa dodnes.

21.5.2020 15:39
Horsana

XXX.XXX.40.140

Brušné operácie zvládali, ale pacient to asi nezriedka neprežil.

Uživatel s deaktivovaným účtem

21.5.2020 16:55
Uživatel s deaktivovaným účtem

sovicka napsal(a):
Počkat, jako že operace koliky třeba?:-O Teda hustý!

Oprava, trochu (dost) jsem se historicky netrefila. Nebyli to Egypťané, ale staří Římané. Zdroj Wikipedia - ve 3. století n.l. za vlády Konstantina Velikého žil údajně velice dobrý zvěrolékař jménem Apsyrtos. A z té doby pochází dílo jistého Flavia Vegetia Renata (nebo Renatuse?) - Ars veterinaria.

21.5.2020 19:54
koně

XXX.XXX.174.63

Já viděla jakýsi dokument,Byl odněkud snad z Uzbekistánu,nebo tak někde.
Obyvatelé zapálili nějaké jehličnaté větve v kovové nádobě .Nádobou pak houpali koni pod nosem a nechali ho čuchat kouř .
Měli to nějak odhadnuté ,jak dlouho musí fetovat,aby ještě stál ,a kdy už ho to položí.
Tenhle si lehl,domorodci na něj skočili a sekyrkami mu osekali kopyta .No ,měli na to grif ,bylo to rychlá korektura
Za chvíli se koník probral,vyskočil ,oklepal a bylo hotovo
Takže věřím,že nějaká sedace existovala odajkživa

Uživatel s deaktivovaným účtem

21.5.2020 22:06
Uživatel s deaktivovaným účtem

koně napsal(a):
Já viděla jakýsi dokument,Byl odněkud snad z Uzbekistánu,nebo tak někde.
Obyvatelé zapálili nějaké jehličnaté větve v kovové nádobě .Nádobou pak houpali koni pod nosem a nechali ho čuchat kouř .
Měli to nějak odhadnuté ,jak dlouho musí fetovat,aby ještě stál ,a kdy už ho to položí.
Tenhle si lehl,domorodci na něj skočili a sekyrkami mu osekali kopyta .No ,měli na to grif ,bylo to rychlá korektura
Za chvíli se koník probral,vyskočil ,oklepal a bylo hotovo
Takže věřím,že nějaká sedace existovala odajkživa

Asi tak, naši pra pra pra předkové nebyli úplně blbí Můj názor.

23.5.2020 11:08
etnies86

XXX.XXX.245.26

brrr bez umrtvení, ti museli zkusit :(
je mi líto i těch selátek, kdyby aspon nákej umrtvující gel

Uživatel s deaktivovaným účtem

23.5.2020 11:40
Uživatel s deaktivovaným účtem

etnies86 napsal(a):
brrr bez umrtvení, ti museli zkusit :(
je mi líto i těch selátek, kdyby aspon nákej umrtvující gel

No, ono u těch selat, když se to umí, je to šmik šmik a hotovo. Některé sele ani nestačilo kvíknout a už bylo zpátky u mámy. Dětem jsem vždycky říkala, že u zubaře je to kolikrát horší.

23.5.2020 12:20
Inspektor Pišišvor

XXX.XXX.197.228

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
No, ono u těch selat, když se to umí, je to šmik šmik a hotovo. Některé sele ani nestačilo kvíknout a už bylo zpátky u mámy. Dětem jsem vždycky říkala, že u zubaře je to kolikrát horší.

Co, u zubaře - ale vite, co zkusí taková hříbata při vypalování?! To mi ve 21. století hlava nebere🤢

23.5.2020 12:34
Pipilota

XXX.XXX.46.93

Selata více kvičí při nešetrné manipulaci, než při šikovném šmiknutí. Ona je to rutina - je už prostě spoustu generací ozkoušeno co jak a kdy je optimální. Psům se ocásky i uši kdysi dávno prostě taky jen tak šmik, aby jim vlk nemohl. Kupírování na přesný tvar s nějakým umrtvením je až výmysl módy, naštěstí už opouštěný... Stejně myslím, že to lidé jaksi odpozorovali z chování zvířat - když se nechají králičí samci pohromadě, ten silnější slabšího vykousne. Prasata bývají ve stresu kanibali, takže k vykousnutí je taky blízko, lamy to tak taky dělají. No a pak to člověk nějak přenesl na druhy co mají ten šourek opravdu hodně výrazně dole, jako kozel a beran, býk také. Kůň je asi nejsložitější. Jak ale přesně to ti předci dělali, netuším. Dělali to proto že takové zvíře se jinak vykrmovalo, lépe se s ním zacházelo. Přeci jen i v tom zemědělství je ta práce nárazovější a co s více hřebci v zimě dělat aby se fakt unavili a byli ovladatelní...
No a když šlo o hřebce, vědělo se že mezi 1. až 2. rokem se ta kastrace zvládne nejlíp. A dělalo se to asi nejvíce u takových zemědělských (selských) typů koní. Těžcí formanští jezdili hřebci, rytířští taky hřebci, dostihy hřebci... No takže se to asi nejvíce dělo na vsích. Kdo ví jak. Faktem je že zvěrokleštič byla profese.

23.5.2020 12:39
Pipilota

XXX.XXX.46.93

Inspektor Pišišvor napsal(a):
Co, u zubaře - ale vite, co zkusí taková hříbata při vypalování?! To mi ve 21. století hlava nebere🤢

Když se to umí není to žádný horor. Větší komedie dělají hříbata, když se jim místo předholovalo. Viděla jsem i kobylku co se pálila v boxe u žraní sena a jen poskočila a hned žrala dál. To pálení je rána jen o trochu horší než kousanec. No a nějak nezaměnitelně označit je potřeba. (zas ale myslím, že jednou by mělo stačit, takové ty historické na žuchvu a stehno bych už taky vynechala)

Uživatel s deaktivovaným účtem

23.5.2020 16:00
Uživatel s deaktivovaným účtem

Při vypalování sousedovic hříběte (mělo tuším 4měs), jsem jej držela za ohlávku a rukou zakryla oko, aby neviděl dozadu. Chvíli ztuhnul, ale jinak se ani nehnul. Vet mi pak vysvětloval, že hluboké popáleniny nebolí, že daleko víc člověk prožívá když se spálí povrchově......

23.5.2020 16:20
Inspektor Pišišvor

XXX.XXX.197.228

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
Při vypalování sousedovic hříběte (mělo tuším 4měs), jsem jej držela za ohlávku a rukou zakryla oko, aby neviděl dozadu. Chvíli ztuhnul, ale jinak se ani nehnul. Vet mi pak vysvětloval, že hluboké popáleniny nebolí, že daleko víc člověk prožívá když se spálí povrchově......

Já nejak nechápu důvod, proč to těm koním vůbec v dnešní době dělat?

Možná, kdyby tomu vetovi někdo udělal hezkou hlubokou "bezbolestnou" popáleninu, tak by to pak třeba taky považoval za středověký přežitek...

Uživatel s deaktivovaným účtem

23.5.2020 16:32
Uživatel s deaktivovaným účtem

Myslím že je to stále nejspolehlivější způsob označování. Hned vidíš co je za číslo a nemusíš k tomu mít žádnou čtečku. Čipy rády cestují a po čas přestávají fungovat

Uživatel s deaktivovaným účtem

23.5.2020 16:39
Uživatel s deaktivovaným účtem

Inspektor Pišišvor napsal(a):
Já nejak nechápu důvod, proč to těm koním vůbec v dnešní době dělat?

Možná, kdyby tomu vetovi někdo udělal hezkou hlubokou "bezbolestnou" popáleninu, tak by to pak třeba taky považoval za středověký přežitek...

Ale ono to fakt nebolí. Kamarádka taky nechala pálit hříbata a jediná jejich reakce byla - co to tu tak divně smrdí, když si čichala k zadku.

23.5.2020 17:13
Inspektor Pišišvor

XXX.XXX.197.228

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
Myslím že je to stále nejspolehlivější způsob označování. Hned vidíš co je za číslo a nemusíš k tomu mít žádnou čtečku. Čipy rády cestují a po čas přestávají fungovat

Já za svou "karieru" viděla i přepálené koně, koně s neviditelným vyžehem přes v zimní srsti asi vídá kazdý.
U A1/1 se koně nepálí už desitky let, a nikdo po tom nikdy neplakal - čtečku má dnes skoro každý, a k tomu máme i popis a DNA profily. U psů už se taky skoro netetuje.

Výžeh není o nic spolhlivější identifikace než čip + popis.

23.5.2020 17:33
canka

XXX.XXX.35.234

Inspektor Pišišvor napsal(a):
Já nejak nechápu důvod, proč to těm koním vůbec v dnešní době dělat?

Možná, kdyby tomu vetovi někdo udělal hezkou hlubokou "bezbolestnou" popáleninu, tak by to pak třeba taky považoval za středověký přežitek...

Zcela souhlasím...na co v dnešní době koně pálit sakra?Nikdy bych to svému koni neudělala..byla jsem u tohoto jednou v životě,když se takto koně označovali a je to hnus..a kdo tvrdí,že to nebolí,tak bych ho poprosila,ať si příště stoupne rovnou do řady na vyzkoušení,až někde koně pálit budou...

Já mám u kobyly DNA test...určitě jí nikdy nenechám pálit,taková hovadina..

Přidejte reakci

Přidat smajlík