Krátkosrstá kolie - zkušenosti

Přidejte téma
Přidejte téma
Otočit řazení příspěvků Otočit řazení příspěvků
31.1.2018 17:27
colliecollie

XXX.XXX.248.194

Chtěla bych se zeptat na vaše názory na mojí situaci.

Zamilovala jsem se do krátkosrsté kolie - vzhledově. Nesmírně se mi líbí.

Protože přece jen nejsem úplně na hlavu padlá, prostudovala jsem i obecně uváděný charakter. Také by mi vyhovoval - tzn. pokud jsem správně pochopila, že jde o psa obecně vhodného do rodiny s dětmi, někteří vybraní jedinci i pro canisterapii, obecně nekonfliktní s dalšími psy i kočkami (jasně, výjimky se vždycky najdou), nepříliš uštěkaní, společenští.
A že plemeno sice vyžaduje hodně pohybu a pozornosti, ale není potřeba vysloveně sportovní nebo ovčácké využití.

Je to tak?

Co bych potřebovala od budoucího psa - a moc bych si přála aby pro tohle byla krátkosrstá kolie vhodná:

- snášenlivost dětí (vychovaných a poučených, ne spratků co týrají zvířata a hrozně se tím baví)

- pes co sice ocení dlouhé procházky a akčního majitele, ale zároveň pokud bude nutné nechat ho čas od času (tím fakt není myšleno každý druhý den!) samotného od rána do večera doma, nebude to týrání psa

- nenaváže se striktně jen na jednoho pána - tzn. v rodině bude sice (jako asi každý pes) uznávat někoho jako alfa, ale zároveň bude ochotný poslouchat a mít rád i ostatní členy rodiny, a nebude mít potřebu nad nimi za každou cenu dominovat

- nepotřebuje vyžití které by spíš odpovídalo jeho původnímu - tzn. může fungovat i jako rodinný pes bez pracovního využití

- snášenlivost koček na zahradě, pokud je bude znát od štěněte

- odvolatelnost za každých okolností v lese při projížďce na koni - tzn pokud já pojedu na koni lesem a vyskočí před námi srnka - mám šanci psa odvolat (samozřejmě při adekvátním výcviku, nečekám že by se to pes naučil sám, ale u některých vysloveně loveckých plemen bych se na tohle prostě nespolehla nikdy, otázka právě je jak je na tom kolie)

- bude všestranný pes pohodář

Tak co myslíte?
Můžu uspět s tímhle plemenem?

31.1.2018 17:49
lupus4

XXX.XXX.2.46

Dobrá volba

vyberte si PP štěně jen od rodičů s nulovou DKK a s vyšetřenýma očima PRA

nebral bych merle (MDR1).

Uživatel s deaktivovaným účtem

31.1.2018 18:30
Uživatel s deaktivovaným účtem

colliecollie napsal(a):
Chtěla bych se zeptat na vaše názory na mojí situaci.

Zamilovala jsem se do krátkosrsté kolie - vzhledově. Nesmírně se mi líbí.

Protože přece jen nejsem úplně na hlavu padlá, prostudovala jsem i obecně uváděný charakter. Také by mi vyhovoval - tzn. pokud jsem správně pochopila, že jde o psa obecně vhodného do rodiny s dětmi, někteří vybraní jedinci i pro canisterapii, obecně nekonfliktní s dalšími psy i kočkami (jasně, výjimky se vždycky najdou), nepříliš uštěkaní, společenští.
A že plemeno sice vyžaduje hodně pohybu a pozornosti, ale není potřeba vysloveně sportovní nebo ovčácké využití.

Je to tak?

Co bych potřebovala od budoucího psa - a moc bych si přála aby pro tohle byla krátkosrstá kolie vhodná:

- snášenlivost dětí (vychovaných a poučených, ne spratků co týrají zvířata a hrozně se tím baví)

- pes co sice ocení dlouhé procházky a akčního majitele, ale zároveň pokud bude nutné nechat ho čas od času (tím fakt není myšleno každý druhý den!) samotného od rána do večera doma, nebude to týrání psa

- nenaváže se striktně jen na jednoho pána - tzn. v rodině bude sice (jako asi každý pes) uznávat někoho jako alfa, ale zároveň bude ochotný poslouchat a mít rád i ostatní členy rodiny, a nebude mít potřebu nad nimi za každou cenu dominovat

- nepotřebuje vyžití které by spíš odpovídalo jeho původnímu - tzn. může fungovat i jako rodinný pes bez pracovního využití

- snášenlivost koček na zahradě, pokud je bude znát od štěněte

- odvolatelnost za každých okolností v lese při projížďce na koni - tzn pokud já pojedu na koni lesem a vyskočí před námi srnka - mám šanci psa odvolat (samozřejmě při adekvátním výcviku, nečekám že by se to pes naučil sám, ale u některých vysloveně loveckých plemen bych se na tohle prostě nespolehla nikdy, otázka právě je jak je na tom kolie)

- bude všestranný pes pohodář

Tak co myslíte?
Můžu uspět s tímhle plemenem?

Chtěla jsem napsat že nějaké původní využití mít musí ale když máte ty koně tak myslím že je ideální.
Souhlasím s příspěvkem nahoře, merle nebrat.

31.1.2018 18:38
Mat

XXX.XXX.7.34

Jen teda dodám, že co já znám kolie, tak sice nejsou uštěkané, ale všechno okomentují různým bručením, kňučením, apod... Ale je pravda, že znám asi jen 4 nebo 5.

31.1.2018 19:26
colliecollie

XXX.XXX.248.194

Děkuju všem. "Komentování" bručením apod. neva, jen ta štěkavost by nemusela být velká...

Můžu se zeptat proč ne merle?

Mí favoriti jsou sice trikoloři, pak zlatí, a merle až nakonec, ale zároveň jsem rozhodnutá že povaha a zdraví bude mít navrch nad barvou, takže bych radši věděla proč merle ne... a taky prostě kvůli všeobecnému povědomí o plemeni.

EDIT: Opravuji - už vidím proč ne merle, prve jsem to přehlédla - MDR1 - mají tedy výrazně vyšší výskyt?
Pokud budou ale oba rodiče testovaní (já vím, není to pravidlem), tak pak na barvě nezáleží ne?
Štěně chci samozřejmě jen s PP.

Neregistrovaný uživatel

31.1.2018 23:36
Neregistrovaný uživatel

XXX.XXX.150.97

lupus4 napsal(a):
Dobrá volba

vyberte si PP štěně jen od rodičů s nulovou DKK a s vyšetřenýma očima PRA

nebral bych merle (MDR1).

Tohle bude trošku oříšek - protože chovatelé u nás v Česku přestali vyšetřovat dysplasii. Když jsem si před půl rokem kupovala třetí krátkosrstou kolii, tak jsem právě nad tímto užasla a nakonec si dojela pro ni raději do Německa, protože tam stále rentgenují!
Oficiální verze je, že to není potřeba, protože na DKK ani DLK netrpí. Můj soukromý názor je, že se tím chovatelé nechtějí zatěžovat, protože se v současnosti KK velmi dobře prodává za dost vysoké ceny.
Vyšetření na PRA jistě a chtějte vyšetření genetické, ne pouze klinické vyšetření očních vad u štěněte. To samé s CEA - anomálie oka colie. Chov je tím zamořen až neskutečně a chovatelé tvrdí, že to psovi vlastně vůbec nevadí. Postižený pes má výpadky zorného pole a je pravda, že to může kompenzovat pohybem hlavy, aby to co chce vidět do zorného pole dostal. Chtějte štěně po vyšetřených OBOU rodičích! Nebojte se pořídit přenašeče tohoto onemocnění, ten mít problém nebude, protože pokud by jste chtěla zvíře nepřenašeče CEA a MDR1, tak nemáte šanci žádné štěně koupit. Chov KK není zdravý a je hodně těžké nacházet nepříbuzné jedince, tak, aby to jakž takž šlo. Příbuznost v chovu je velká a dochází k tomu, že se vědomě občas spojují jedinci, kteří dají štěňata pozitivní na CEA, nebo MDR1.
Mutace genu MDR1 je nebezpečná i když vám spousta chovatelů bude tvrdit opak. Neustále se rozšiřuje seznam látek, které se k postiženému jedinci nesmí dostat (mimochodem se taky rozšiřuje seznam postižených plemen). Píšu schválně - nesmí dostat - ne nesmí se psovi podat. Protože stačí, že vám pes sežere koblihy po odčerveném koni, nebo kočičince po kočce, která byla odčervena třeba Milbemaxem, nebo sežere výkaly po jakémkoliv zvířeti, či člověku kterému se dal Sedalin, nebo Imodium a máte problém.
Takovému psovi nesmíte dát ani na krk obojek Stronghold, nebo Advokade, nesmíte mu podat spoustu léků, které by třeba potřeboval.
Hodně si o tom nastudujte, protože je faktem, že dokonce dost veterinárních lékařů o tomto problému neví dostatečně do hloubky. Často mají v hlavě jenom jednoduchou rovnici - kolie rovná se problém při podání Ivermectinu. Je to složitější.
Problémy občas mají i přenašeči téhle mutace, nikoliv jenom ti nemocní.
Ve veliké míře trpí toto plemeno i na problémy s funkcí štítné žlázy.
Jinak mutace genu MDR 1 nemá s barvou psa vůbec žádnou souvislost. Merle psi jsou na tom se zdravím úplně stejně jako zlatí, či trikoloři. Problém by byl jenom u případných double merle, ale to se vám v chovu s PP nestane. (Bezpapíráka u KK stejně neseženete).

Po stránce povahové je to výborné plemeno na ty účely co uvádíte. Milé, inteligentní, dobře cvičitelné, snášenlivé ke všemu živému. Taky nesmírně čistotné. Moc mi na nich vyhovuje, že se nikde nebahní a nemáčí (na rozdíl třeba od retrievrů, ale třeba i BOC a AO). Někdy je problém dostat je ven za deště. Trošku takové "dámičky".
Ovčáci se v nich nezapřou - instinkt obíhání stáda mají hodně silný (aspoň ty tři moji, abych mluvila jen za sebe). Ani jedna však neštípala do nohou a tím že se strašně snaží vyjít vstříct člověku, je to dost lehce ukočírovatelný. To samé lovecký pud - je tam, ale dobře se to zvládá.
Další moje zkušenost je, že jsou celkem málo destruktivní. Ani štěňata mi vlastně nic moc nezničila. Ve spojitosti s krátkou srstí, vysokýma nohama a čistotností vlastně skoro ideální
pes do bytu.
Vzhledově je to krásný pes, ale připravte se na to, že si bude většina lidí myslet, že máte nějakého křížence s podengem, či dokonce chrtem.

1.2.2018 14:25
colliecollie

XXX.XXX.248.194

Moc děkuju Flip za ten příspěvek!
Věděla jsem samozřejmě že je potřeba si pohlídat nějaké zdravotní záležitosti, ale nevěděla jsem, že až tak...
A můžete mi případně doporučit CHS kde k tomuto přistupují zodpovědně? Nebo klidně i naopak, komu se vyhnout? Pokud nechcete psát veřejně, uvítám i zprávu.

Neregistrovaný uživatel

1.2.2018 15:44
Neregistrovaný uživatel

XXX.XXX.150.97

Ráda bych poradila konkrétní chovku, ale tolik se v CHS nevyznám. Mně spíš zajímá zdraví psů napříč plemeny. A jak jsem psala: když jsem před cca 9 měsíci chtěla koupit KK nenašla jsem u nás žádný chov, který by nabízel štěňata po rodičích vyšetřených alespoň na DKK. Proto jsem koupila zlatého psa v Německu, kde vyšetřují. Nebyl až tak drahý - 1000 Euro, protože mu stojí uši. (Bylo to odrostlé štěně a bylo vidět, že uši už poloklopené asi nebudou, pakliže je nenechám zlomit, jak se to občas dělá).
Je pravda, že plemeno na DKK asi až tolik netrpí, ale prostě jsem to riskovat nechtěla.
Před několika lety jsem u nás koupila fenku KK a tolik jsem jejich problémům ještě nerozumněla. Spoléhala jsem se naivně na to, že když kupuji za 21 000 Kč psa s PP, tak snad nejde o produkci dědičně nemocných štěňat. Mylila jsem se - klidně chovatelé spojili dva přenašeče CEA a výsledek je, že mám téměř slepou fenu s kolobomy na obou očích. Chovatelka byla alespoň natolik slušná, že mi vrátila polovinu kupní ceny s tím, že se o fenku postarám. Zde na ifauně, když jsem to tehdy napsala, tak se do mně pustili, že si za to můžu vlastně sama, že tomu mám rozumět a kupovat štěnata, kde toto nehrozí. Tudíž - buďte opatrná!
Pak mám ještě z českého chovu dvanáctiletého psa, který je perfektní po stránce zdravotní i povahové, "pouze" má posledních pár let problémy se štítnou žlázou a vypadává mu srst.
Ten je z CHS Krásná louka, kterou bych Vám ráda doporučila, protože u paní chovatelky byl opravdu zájem o plemeno. Nicméně už s chovem tohoto plemene skončila a chová jiné. Myslím si, že je to právě kvůli obtížnosti chovu co se týká zdraví a vysoké příbuznosti.
Jedno bych Vám doporučila - zvolte raději štěně přenašeče CEA a čistého v mutaci MDR1, než obráceně. Štěně, které není přenašeč ničeho těžko najdete a zatímco přenašeč CEA mít problémy nebude, tak u MDR1 to tak jisté není.
Pokud se rozhodnete pro nějakou CHS zjistěte si, jak jsou na tom se zdravím jejich dospělí odchovanci.

2.2.2018 21:41
sáruš

XXX.XXX.66.228

Dobrý den,
Já mám kraťandu, feňulku - je úžasná! Zamilujete si je :) Zlatuška

Neregistrovaný uživatel

3.2.2018 10:58
Neregistrovaný uživatel

XXX.XXX.150.97

Krásná!
Od koho jí máte?

Uživatel s deaktivovaným účtem

3.2.2018 12:08
Uživatel s deaktivovaným účtem

sáruš napsal(a):
Dobrý den,
Já mám kraťandu, feňulku - je úžasná! Zamilujete si je :) Zlatuška

Je nádherná.
Prý jsou rozdíly mezi dlouhosrstkou a kratandou, je to pravda?

Uživatel s deaktivovaným účtem

3.2.2018 12:08
Uživatel s deaktivovaným účtem

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
Je nádherná.
Prý jsou rozdíly mezi dlouhosrstkou a kratandou, je to pravda?

Tím myslím povahově.

Uživatel s deaktivovaným účtem

3.2.2018 14:50
Uživatel s deaktivovaným účtem

sáruš napsal(a):
Dobrý den,
Já mám kraťandu, feňulku - je úžasná! Zamilujete si je :) Zlatuška

Překrásná, moc, moc, moc.

3.2.2018 16:16
colliecollie

XXX.XXX.248.194

Flip - moc děkuji za všechny informace a tipy, moc si toho vážím, že někomu stojí za to se takhle vypsat. Máte pravdu, jak tak projíždím stránky různých chs, mám pocit že najít kraťandu která není přenašeč ničeho je asi utopie, ale pokud najdu, budu klidně čekat rok i dva na další vrh, vždyt to má být náš parťák na dalších x let, nerada bych koukala na to jak předčasně schází...

sáruš - nádherná! přidávám se k prosbě - odkud jí máte? a zároveň prosím reference na tu chs - jak se vím zamlouvala (srdcaři, nebo spíše obchodníci), a jak je na tom vaše kraťanda s dědičnými nemocemi?
Ach, jak koukám na ty fotky - vyplatí se čekat smajlík

3.2.2018 18:12
sáruš

XXX.XXX.68.24

Děkujeme moc! :)
máme ji od Kateřiny Duškové, CHS Modrý Dukát, zamlouvala se nám super a s paní chovatelkou jsme v kontaktu.
Povaha úžasná, je hrozně všestranná, chytrá, jemná k dětem a nevšímá si vůbec např. andulek co máme taky. Chodím s ní ke koním, taky bez problémů, běháme (ale jen trošku vzhledem k jejímu věku, vlastně si jen tak pobíhá kolem), miluje vodu a… všechny miluje! zároveň ale začíná hlídat, takže když vidí večer třeba někoho z okna (bydlíme na vesnici), hned štěká a hlásí.
Jinak, rozdíl mezi DK a KK nejsou až tak velké, ale přijde mi, že KK je více upovídanější a energičtější. Do rodiny super hafo
A zatím je zdravá, šťastná a nic jí nechybí, nemoci žádné

3.2.2018 18:13
sáruš

XXX.XXX.68.24

Jé, tak ta poslední foto je mázlá, no nevadí

27.10.2018 22:20
Blemon

XXX.XXX.210.143

No Vaše požadavky splňuje kraťanda více méně spolehlivě.

Ke zdraví - v současnosti vůbec není tak problém výše zmíněné, jako mutace MDR1 genu či CEA. To jsou všechno záležitosti, na které existují genetické testy a dá se jim tak poměrně "lehce" vyhnout - záměrně píšu uvozovky, protože šlechtěním čiště jen na tyto testy,dojde k rapidímu zúžení genetické variability, což jak se ví, je v dlouhodobém horizontu veliký problém. Stačí se podívat právě do Německa, co absurdní omezení do chovu udělaly se vzhledem tak krásného plemene-a ne,opravdu tyto dvě věci nejde oddělit,standard je pouze jeden.
Co je opravdu hrozba a to nikde neotestujete, je výskyt epilepsie a začínají se objevovat problémy se srdcem a autoimunitní nemoci.
Takže být vámi, zajedu se podívat do chovatelských stanic,kde se Vám typově líbí zvířata a poptám se.Osobní kontakt s plemenem v normálním prostředí je dle mého nejlepší.

11.9.2019 10:53
Eva173

XXX.XXX.242.101

Pěkný den, prosím o radu. Po smrti našeho psa boxera jsme opravdu hodně narychlo pořídili odrostlejší štěně KK. Pro jeho povahu jsem měla toto plemeno vyhlídlé už dávno, ale že by bylo potřeba tak podrobně sledovat zdravotní stav, to mě nenapadlo. Koupili jsem pejska s PP z Německa, ale od české chovatelky. V inzerátu bylo psáno, že rodiče byli geneticky vyšetřeni, ale samozřejmě jsem si to nenechala ukázat ... Pejsek už měl pět měsíců, zůstal "na ocet" údajně pro špatné vybarvení - kombinace blue merle. Mně byla barva úplně fuk, pejsek se mi líbil, a až teď nějak doháním informace. Pejsek má jedno oko úplně modré, druhé modré cca z 80%. Vidí i slyší. Nemohl by mi, prosím, nějaký zkušený chovatel napsat, co mám alespoň dodatečně hlídat, abych včas podchytila případné zdravotní potíže? Jinak pejsek je drobnější, v půl roce má asi 14 kg. Je to v pořádku? Dosud jsem měli jen boxery, ale ti byli jako parťáci ke koním neúplně vhodní, nikdy se nám nepodařilo vysvětlit, že kůň na jejich hry není ten pravý parťák :-) , i když slízl kopanec, stejně si chtěl hrát.

11.9.2019 13:08
Evv

XXX.XXX.131.229

A jaké papíry to štene má?
Já byla nedávno fotit kamarádky psa a ten má podle mého odhadu kolem 30- je to kus psa, 14 mi příjde málo. Docela mě překvapilo že na bonitaci nepotřebovali nic.
Jinak osobně bych testovala MDR1. V pozdějším věku můžete rengeny (páteř, kyčle,lokty).

Btw. “Geneticky testování rodiče” je krásná věta, hlavně když tam nejsou výsledky.

11.9.2019 13:13
Eva173

XXX.XXX.242.101

Já ty papíry teď nemám u sebe, ale jsou to papíry německého klubu ... inzerát už je smazaný, ale ta formulace tam takto byla. Dnes jsem kontaktovala prodejce, aby mi to upřesnil, protože MDR 1 mě vcelku vyděsilo ... nevíte, zda, když řeknu normálnímu veterináři, že chci tyto testy, jestli bude vědět a běžně to dělají, a taky jak častá je to vada? Třeba mi prodejce odpoví :-) nebo pošle aspoň kopie. Mám strach, jestli je všechno v pořádku, je to na moji hlavu, byla to taková rychlá akce poté, co nám po 11 letech umřel zničehonic bezva parťák a to prázdno doma bylo děsné.

11.9.2019 13:33
Evv

XXX.XXX.116.3

Eva173 napsal(a):
Já ty papíry teď nemám u sebe, ale jsou to papíry německého klubu ... inzerát už je smazaný, ale ta formulace tam takto byla. Dnes jsem kontaktovala prodejce, aby mi to upřesnil, protože MDR 1 mě vcelku vyděsilo ... nevíte, zda, když řeknu normálnímu veterináři, že chci tyto testy, jestli bude vědět a běžně to dělají, a taky jak častá je to vada? Třeba mi prodejce odpoví :-) nebo pošle aspoň kopie. Mám strach, jestli je všechno v pořádku, je to na moji hlavu, byla to taková rychlá akce poté, co nám po 11 letech umřel zničehonic bezva parťák a to prázdno doma bylo děsné.

Odkud jste? Já nevím jak to má váš veterinář ale myslím že by to mělo jít. Jinak třeba Genomie bývá na různých akcích kde i odeberou vzorky.
Genomie uvádí u kolii 70%. To je docela dost, ale nemyslím že je něco z čeho by jste měla být vynervovaná, ten výsledek je důležitý hlavně proto aby s tím veterinář pracoval a věděl jaký použit léky.

A nikdo nemůže vědět všechno, je hromada lidi co má psa od někoho od koho by už nevzali. Teď už psa máte rádi a je zbytečné se trápit co jste mohla udělat jinak. Vemte si z toho ponaučení pro příště. A nebojte se ptát, myslím že dost lidi nemá problém poradit.

12.9.2019 20:53
Blemon

XXX.XXX.90.12

Eva173 napsal(a):
Pěkný den, prosím o radu. Po smrti našeho psa boxera jsme opravdu hodně narychlo pořídili odrostlejší štěně KK. Pro jeho povahu jsem měla toto plemeno vyhlídlé už dávno, ale že by bylo potřeba tak podrobně sledovat zdravotní stav, to mě nenapadlo. Koupili jsem pejska s PP z Německa, ale od české chovatelky. V inzerátu bylo psáno, že rodiče byli geneticky vyšetřeni, ale samozřejmě jsem si to nenechala ukázat ... Pejsek už měl pět měsíců, zůstal "na ocet" údajně pro špatné vybarvení - kombinace blue merle. Mně byla barva úplně fuk, pejsek se mi líbil, a až teď nějak doháním informace. Pejsek má jedno oko úplně modré, druhé modré cca z 80%. Vidí i slyší. Nemohl by mi, prosím, nějaký zkušený chovatel napsat, co mám alespoň dodatečně hlídat, abych včas podchytila případné zdravotní potíže? Jinak pejsek je drobnější, v půl roce má asi 14 kg. Je to v pořádku? Dosud jsem měli jen boxery, ale ti byli jako parťáci ke koním neúplně vhodní, nikdy se nám nepodařilo vysvětlit, že kůň na jejich hry není ten pravý parťák :-) , i když slízl kopanec, stejně si chtěl hrát.

To štěně máte určitě od p.Hrabákové že? To jste bohužel moc dobře "chovatele" nezvolila. Nicméně v půl roce 14 kg není nic nenormálního,ne všichni jsou stejní a pokud není vyzáblý a je normálně veselý, vůbec to neřešte. Možná by nebylo od věci dojít s ním na oftalmologické vyšetření očí-oftalmolog Raušer, Lenská, Beránek a jiní, ať víte, jestli je má bez potíží (jejich barva u blue merle ve zdraví roli nehraje).Nechala bych si určitě udělat test na MDR1 - laboratoř Genomia.MDR1se není třeba bát, až budete vědět výsledek, tak se podle toho pak na veterině zařídíte,v běžném životě to psa nijak neomezuje, nepropadejte panice.

15.9.2019 08:31
tero

XXX.XXX.236.237

\Osobně ji nemám, ale obecně se o nich říká, že jsou dost nervově labilní.

Jaro78

24.5.2020 20:37
Jaro78

XXX.XXX.135.27

Dobrý den,
Máme štěně KK, pejska a rádi bychom mu pořídili Kennelku, pro cestování autem a bezpečné odložení třeba v kempu. Docela se mi líbí tato. https://www.amazon.de/gp/product/B00F2JM7UU/ref=ask_ql_qh_dp_hza?language=cs_CZ&th=1
Můžete mi prosím poradit rozměr? Variantu XXL100 x 67 x 75 cm nebo by stačila XL 90 x 60 x 68 cm ?
Děkuji.

Přidejte reakci

Přidat smajlík