Povely cvičák vs. běžný život

Kříženec
Přidejte téma
Přidejte téma
Otočit řazení příspěvků Otočit řazení příspěvků

JarkaH

21.6.2020 13:50
JarkaH

XXX.XXX.45.95

Hezký den,
zajímalo by mne, jak řešíte předepsané povely vs. povely v běžném životě.Dostal sek nám pes, se kterým bych chtěla začít ZOP a pak se uvidí. Například na procházce v lese ale nepotřebuji, aby si po přivolání předsedal, jen aby přišel do mé blízkosti nebo když čeká, než naložím do auta ostatní psy, je mi jedno, jak bude ležet. Jak tohle řešíte? Máte cvičákovské a mimocvičákovské povely nebo pes rozezná, kdy je to divadýlko na přesnost?

Uživatel s deaktivovaným účtem

21.6.2020 14:04
Uživatel s deaktivovaným účtem

Používám povel zpět,to pes přiběhne jen ke mně,ale nepředsedá.Všichni povely bez problémů rozlišovali,dokonce to už umí i naše 4 měsíční štěně.

Uživatel s deaktivovaným účtem

21.6.2020 14:10
Uživatel s deaktivovaným účtem

"Máte cvičákovské a mimocvičákovské povely"

ano

21.6.2020 16:45
LájošM

XXX.XXX.14.251

Ano, máme různé povely. Třeba "k noze" je předpisové přiřazení, "u nohy" mi stačí, že jde v mé blízkosti. Na předpisové odložení máme "zůstaň", na ostatní "čekej" (stačí když nebude courat moc daleko, poloha mi je jedno). Na takové běžné přivolání na procházce máme tradiční "pocem" :-)

JarkaH

21.6.2020 19:10
JarkaH

XXX.XXX.45.95

Diky, ja prave nejak po triceti letech volani "ke me" nedokazu prepnout na "pocem" 😁 A nechce se mi to preucovat i zbyle dva psy. Znaji "zpatky" , tak se zkusim preorientovat na to.

Jeste by mne zajimalo, jake mate cviky na zacatek treninku a konec treninku. Aby se pes orientoval, kdy se maka a kdy je provozni poslusnost, dava mi to smysl, ale zkusenost s tim nemam.

Uživatel s deaktivovaným účtem

21.6.2020 19:15
Uživatel s deaktivovaným účtem

volani "ke me" nedokazu prepnout na "pocem"

njn. jako on to pes nakonec taky pochopi kdy jo a kdy nema predsedat - ale je to zbytecne slozitejsi.

"jake mate cviky na zacatek treninku a konec treninku"

cviky ne, ritualy jsou lepsi. prehodit obojek napr.
casto pouzivam i rozcvicovani ( to je pro psa i uzitecne ) apod.

Luciekvapilova

22.6.2020 14:58
Luciekvapilova

XXX.XXX.210.45

Ano, máme skoro všechny povely dvakrát.

Z výběru : lehni = hají, sedni = hačí, zůstaň = čekej
Pak máme dva na chůzi, tady znamená motej se někde okolo mě a ještě heel, kdy musí ve městě jít napláclý v kontaktu u nohy, není to ale klasické k noze. Nemusí na mě koukat ani automaticky zasedávat.

JarkaH

1.7.2020 08:12
JarkaH

XXX.XXX.45.95

Dekuji za reakce. Obojek prehazuji v aute pred cvicakem a jak vlezeme za vrata a cekame na trenera, udela pes par otocek a protahnuti, stejne tak, nez odchazime pryc. To by tedy melo stacit? Ten obojek prehazujete, ikdyz jdete cvicit treba pred doma nebo pred barak?

Uživatel s deaktivovaným účtem

1.7.2020 10:20
Uživatel s deaktivovaným účtem

JarkaH napsal(a):
Dekuji za reakce. Obojek prehazuji v aute pred cvicakem a jak vlezeme za vrata a cekame na trenera, udela pes par otocek a protahnuti, stejne tak, nez odchazime pryc. To by tedy melo stacit? Ten obojek prehazujete, ikdyz jdete cvicit treba pred doma nebo pred barak?

ano, snazim se zacinat stejne.
ale pravda je, ze pri dobrem vedeni - casem pes sam zacne nabizet zacatek treninku.

JarkaH

1.7.2020 10:39
JarkaH

XXX.XXX.45.95

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
ano, snazim se zacinat stejne.
ale pravda je, ze pri dobrem vedeni - casem pes sam zacne nabizet zacatek treninku.

Tim ritualem/cvicenim pred tréninkem? Pes cvičí rád a když se nudí, zkouší si to vynucovat/ nabizi cviky - stoupne si mi mezi nohy, předsedne, hlavu na zem, sedne, lehne,mezi nohy, zase hlavu na zem,..

14.11.2020 15:25
MartinaKvapilka

XXX.XXX.247.251

Dobrý den,

přemýšlím úplně nad tím stejným. Jak to psovi odlišit, když je o "provozní poslušnost" když jde o cvičákovskou poslušnost, teda přípravu na zkoušky.

Když cvičíme používám marker buď slovní, nebo klikr. Pokud chci ukončit cvik používám uvolňovací povel, buď slovní nebo klikr. Jenže v případě markeru by měl pes vždy být odměněn.

Je tedy lepší tento marker, případně uvolňovací povel při "provozní poslušnosti" nepoužívat? A chválit ho nějak jinak? Jde mi o to, že při poslušnosti dám povel např. lehni během cviku pokud chválím používám marker a odměňuji a když chci povel ukončit použiju uvolňovací povel "super". Pes ví, že to je konec cviku. Psa odměňuji. Ale pokud jdu běžně venku, tak samozřejmě psa pochválím za to, že splní něco dobře, ale taky ho nechci neustále za vše odměňovat pamlskem.

Například "k noze" v běžném životě vůbec nevyužívám, ale říkám povel "tady" a pro psa je to pouze signál, že má jít někde vedle mě. Ale k tomu mě třeba napadá, jak má pes rozlišit, když už je vlastně konec toho povelu? Mám dát povel volno?

Nebo řeknu psovi sedni v situaci, kdy chci aby si prostě jenom nějak sednul, neřeším jak si sedne atd. Ale jak má pes vědět, do kdy tam má sedět?.

A k těm povelům, tak s tím teď taky bojuju. Povely jako je "ke mně" a "k noze" od začátku venku prostě nepoužívám. Ale třeba sedni a lehni jsem do teď používala. I běžně. Jenže je to vlastně špatně?

Uživatel s deaktivovaným účtem

14.11.2020 18:24
Uživatel s deaktivovaným účtem

Jenže v případě markeru by měl pes vždy být odměněn.

nemyslete si, ze pes pochopi a bude fungovat na marker jen kdyz po nem vzdy bude nasledovat kokino -to je prilis jednoduche - na psa. pes dokaze se dokaze naucit mnohem vice

uvolnovaci povel pouzivam v celem zivote psa jen jeden a ne, nedavam po nem ani vzdycky odmenu. je to proste komunikacni signal.

a mj. odmena neni jen kokino. tj. pokud pes dostane venku povel sedni - po uvolneni /ukonceni povelu nasleduje odmena - to volno samotne je odmena
pes chce z auta -ale ceka na povel - az ho dostane - odmena je to ze mohl z auta atd. atd.

Ale třeba sedni a lehni jsem do teď používala. I běžně. Jenže je to vlastně špatně?

fakt to ten pes pochopi.
ale pro vas klid - i sedni a lehni se da davat jako dva povely. ( napr. sed/sedni a lezi/lehni ) .

kdybyste videla, jak pouzivam klikr -zhrozila byste se - jeden cvik a jednou je to ukoncovaci pokyn a podruhe prubezne potvrzeni a pes pokracuje dal. a jak to chapou

14.11.2020 18:46
MartinaKvapilka

XXX.XXX.247.251

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
Jenže v případě markeru by měl pes vždy být odměněn.

nemyslete si, ze pes pochopi a bude fungovat na marker jen kdyz po nem vzdy bude nasledovat kokino -to je prilis jednoduche - na psa. pes dokaze se dokaze naucit mnohem vice

uvolnovaci povel pouzivam v celem zivote psa jen jeden a ne, nedavam po nem ani vzdycky odmenu. je to proste komunikacni signal.

a mj. odmena neni jen kokino. tj. pokud pes dostane venku povel sedni - po uvolneni /ukonceni povelu nasleduje odmena - to volno samotne je odmena
pes chce z auta -ale ceka na povel - az ho dostane - odmena je to ze mohl z auta atd. atd.

Ale třeba sedni a lehni jsem do teď používala. I běžně. Jenže je to vlastně špatně?

fakt to ten pes pochopi.
ale pro vas klid - i sedni a lehni se da davat jako dva povely. ( napr. sed/sedni a lezi/lehni ) .

kdybyste videla, jak pouzivam klikr -zhrozila byste se - jeden cvik a jednou je to ukoncovaci pokyn a podruhe prubezne potvrzeni a pes pokracuje dal. a jak to chapou

Ano já vím, že marker chápe i kdybych mu odměnu nedala. Jenže z toho co jsem se já dočetla a zjistila, tak je to špatně používat marker bez odměny. Do teď jsem také říkala za vše "ano" a pak mi toto bylo vytknuto, že pokud neodměním psa za "ano", což je v tomto případě marker, tak je to špatně. Je to jako kdybych klikala bez odměn. Za klik musí a to mi bylo opravdu zdůrazněno MUSÍ NÁSLDEDOVAT VŽDY ODMĚNA. A stejně tak jako za slovní marker MUSÍ BÝT VŽDY ODMĚNA. Takto mi to bylo řečeno. A já s tím takto pracuju jen chvilku. A defakto mi to rozbouralo vše, co jsem si do teď myslela, že dělám správně. :D Ono kdyby člověk chtěl psa jenom tak nějak naučit pár věci do běžného života, tak to neřeším. Ale teď opravdu řeším dvě různé věci poslušnost dle IGP a poslušnost, nebo spíš ovladatelnost v běžném životě, nebo při sportu. Já to prostě jen nechci dělat tomu psovi zbytečně těžší. :)

Uživatel s deaktivovaným účtem

14.11.2020 19:08
Uživatel s deaktivovaným účtem

A ten pes to “sám od sebe” nechápe, nerozpozná? My jsme nezávodili, ale pes vždy bezpečně poznal, že jsme na cvičáku nebo že trénujeme (a neměl na to žádný speciální obojek ani sadu povelů), a že je tedy třeba, aby ty cviky prováděl “na úrovni”. Mně to přijde hrozně složité, já bych si všechna ta dvojí označení asi ani nepamatovala... 😅 Vůbec to nechci nijak znevažovat, svým způsobem to obdivuji, ale říkám si, jestli si zbytečně neděláte ze života peklo...

Uživatel s deaktivovaným účtem

14.11.2020 19:13
Uživatel s deaktivovaným účtem

"Ale teď opravdu řeším dvě různé věci poslušnost dle IGP a poslušnost, nebo spíš ovladatelnost v běžném životě, nebo při sportu"

ale ja jsem to pochopila .
a podle toho i psala odpoved. trenuji se psy sportovku a pritom s nimi i ziju normalni zivot. neteoretizovala jsem. a opravdu se snazim jim to zbytecne neztezovat -nemam moc prostoru na chyby.

odmena neni jen kokino nebo micek. fakt.
odmena ihned po markeru 100% plati jen pro zacatek . nez pes pochopi.
pak uz to tak cernobile prestava byt. abyste se dostala dal.
to, ze po uvolnovacim povelu ne vzdy odmenite -zamerne -ma svoje nezastupitelne misto ve vycviku.

Uživatel s deaktivovaným účtem

14.11.2020 19:25
Uživatel s deaktivovaným účtem

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
A ten pes to “sám od sebe” nechápe, nerozpozná? My jsme nezávodili, ale pes vždy bezpečně poznal, že jsme na cvičáku nebo že trénujeme (a neměl na to žádný speciální obojek ani sadu povelů), a že je tedy třeba, aby ty cviky prováděl “na úrovni”. Mně to přijde hrozně složité, já bych si všechna ta dvojí označení asi ani nepamatovala... 😅 Vůbec to nechci nijak znevažovat, svým způsobem to obdivuji, ale říkám si, jestli si zbytečně neděláte ze života peklo...

" Mně to přijde hrozně složité, já bych si všechna ta dvojí označení asi ani nepamatovala"

kdyz on si clovek v beznem zivote se psem vystaci s nejakyma 3-4 pokynama? pres ktere nejede vlak tj. vzdycky se musi poslechnout - a o zbytku se da diskutovat a vzdycky se nejak dohodneme

venku oslovuji jmenem, piskam = privolani, sedni, lehni a zustan. to je vsechno.
"Pocem" a "tady " jsou uz pokyny k diskuzi tak jako "nedelej to" a "prestan" pripadne "varuju te" a s cvicakovyma pozadavka se to fakt nepotkava

ale je fakt, ze s kazdym dalsim psem clovek zjistuje, ze ten pes neni uplny pitomec a rozeznava situace velmi dobre a mnohem lepe, nez nejaky slovni povel.

na druhou stranu si pamatuju dobu, jak me polevalo horko, kdyz jsem fenu ucila vysilacku venku na poli a modlila se u toho, aby prepla na poslusnost a nezacala se vencit. Pochopila to taky.

14.11.2020 20:35
MartinaKvapilka

XXX.XXX.247.251

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
A ten pes to “sám od sebe” nechápe, nerozpozná? My jsme nezávodili, ale pes vždy bezpečně poznal, že jsme na cvičáku nebo že trénujeme (a neměl na to žádný speciální obojek ani sadu povelů), a že je tedy třeba, aby ty cviky prováděl “na úrovni”. Mně to přijde hrozně složité, já bych si všechna ta dvojí označení asi ani nepamatovala... 😅 Vůbec to nechci nijak znevažovat, svým způsobem to obdivuji, ale říkám si, jestli si zbytečně neděláte ze života peklo...

On ten pes to chápe. Jenže pokud člověk využívá běžně povely, které používá na cvičáku pro běžný život, tak si prostě kazí tu poslušnost pro zkoušky. Já jsem ještě neviděla jít psa ve městě perfektně u nohy (tak jak na zkoučce) myslím si, že ani většina lidí to prostě nedělá. Vrcholové zkoušky mají třeba 7 minut a pro toho psa je to nesmírně těžké se takto dlouho soustředit. Proto si myslím, že je důležité ROZLIŠOVAT teď se cvičí a teď se necvičí. Pokud chce člověk dělat vrcholové zkoušky. Při tom výcviku se totiž vyžaduje 100% soustředí, zároveň rychlost a přesnost. S tím velmi souvisí motivace. Prostě když budu tomu psovi dávat povely, které mám ke zkoušce i běžném životě a ještě ho ani neodměním. Bude to mít na salámu. Asi to tak nějak udělá. Ale to na tu zkoušky nestačí, aby to tak nějak udělal...Potřebuju tam právě mít krásný radostný projev, rychlost, přesnost, drive.

14.11.2020 20:43
MartinaKvapilka

XXX.XXX.247.251

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
"Ale teď opravdu řeším dvě různé věci poslušnost dle IGP a poslušnost, nebo spíš ovladatelnost v běžném životě, nebo při sportu"

ale ja jsem to pochopila .
a podle toho i psala odpoved. trenuji se psy sportovku a pritom s nimi i ziju normalni zivot. neteoretizovala jsem. a opravdu se snazim jim to zbytecne neztezovat -nemam moc prostoru na chyby.

odmena neni jen kokino nebo micek. fakt.
odmena ihned po markeru 100% plati jen pro zacatek . nez pes pochopi.
pak uz to tak cernobile prestava byt. abyste se dostala dal.
to, ze po uvolnovacim povelu ne vzdy odmenite -zamerne -ma svoje nezastupitelne misto ve vycviku.

To jsem si myslela do teď taky, že odměna po markeru platí jen pro začátek. Ale bylo mi to řečeno jinak. Měla by prý pro markeru přijít VŽDY. Proto to zde řeším. :D Mně to do té doby fungovalo úplně v pohodě i venku s odměnou i bez. No na druhou stranu chci se někam posouvat. A co může teď funguje nemusí mít třeba úplně dobrý vliv pro další posuny do budoucna až na psa začnu zvyšovat nároky. Tak já fakt nevím už.. :D Je pravda, že člověk to názor. Spousta lidí trénuje jinak, používá jiné tréninkové metody atd. Nechci se určitě nějak dohadovat, jak to má být. :) Jen mě prostě zajímají zkušenosti a rady ostatních.

14.11.2020 21:15
MartinaKvapilka

XXX.XXX.247.251

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
A ten pes to “sám od sebe” nechápe, nerozpozná? My jsme nezávodili, ale pes vždy bezpečně poznal, že jsme na cvičáku nebo že trénujeme (a neměl na to žádný speciální obojek ani sadu povelů), a že je tedy třeba, aby ty cviky prováděl “na úrovni”. Mně to přijde hrozně složité, já bych si všechna ta dvojí označení asi ani nepamatovala... 😅 Vůbec to nechci nijak znevažovat, svým způsobem to obdivuji, ale říkám si, jestli si zbytečně neděláte ze života peklo...

Jinak k tomu bych ještě asi dodala, že na jednu stranu je to asi složitější. Na druhou stranu myslím si, že jednodušší pro psa. Když venku zavolám "ke mně" a pes přijde ok. Ale tohle není "ke mně". Na cvičáku pak tím stejný povelem myslím vlastně úplně něco jinýho a to, že pes přílítne jak tornádo, předsedne, nalepí se na mě a čumí dokud neřeknu něco jinýho. A jeden cvik by se měl provádět stejně a ne že venku teda mi to stačí jenom tak nějak, že přijde a na cvičáku nebo při tréninku to chci zase jinak. Taky jsem to dřív takhle neprožívala prostě jsem měla stejný povely na cvičák, jak ven prostě psovi to asi nějak došlo. Nebo já nevím. Ale pravdou taky je, že na zkoušky to nikdy nebylo.

Uživatel s deaktivovaným účtem

14.11.2020 21:50
Uživatel s deaktivovaným účtem

Nikdy jsem psa na zkoušky necvičila, ale nepřipadá mi obtížné mít na "totéž" víc povelů. Kolikrát venku říkám "ale už fakt pojď, nebo si tě zavolám!"
A zavolám znamená ke mně a bude muset přijít až ke mně a dokonce na první povel a počkat, až ho z něj propustím, a takové týrání nikdo z nás nechce, to máme jen na situace, kdy fakt musí přijít

Prostě máme povely oficiální, které mají předepsané provedení a musí na nich trvat především panička a poté i pes, a neoficiální, kdy stačí provedení tak nějak zhruba, a pes moc dobře ví, jak moc zhruba (případně to paničce vysvětlí, kdyby to nepochopila).

14.11.2020 21:53
Natty35

XXX.XXX.248.236

My máme cvičákové a necvičákové povely. U cvičákových jsem důsledná. A hodně u nás taky dělají rituály, v těch se také snažím aby to bylo co nejvíc stejné.

14.11.2020 22:11
MartinaKvapilka

XXX.XXX.247.251

Natty35 napsal(a):
My máme cvičákové a necvičákové povely. U cvičákových jsem důsledná. A hodně u nás taky dělají rituály, v těch se také snažím aby to bylo co nejvíc stejné.

Jaké rituály? :D Nestačí třeba jen pokaždé říct "Jdeme cvičit".? Nebo něco podobného.

Uživatel s deaktivovaným účtem

14.11.2020 22:23
Uživatel s deaktivovaným účtem

MartinaKvapilka napsal(a):
To jsem si myslela do teď taky, že odměna po markeru platí jen pro začátek. Ale bylo mi to řečeno jinak. Měla by prý pro markeru přijít VŽDY. Proto to zde řeším. :D Mně to do té doby fungovalo úplně v pohodě i venku s odměnou i bez. No na druhou stranu chci se někam posouvat. A co může teď funguje nemusí mít třeba úplně dobrý vliv pro další posuny do budoucna až na psa začnu zvyšovat nároky. Tak já fakt nevím už.. :D Je pravda, že člověk to názor. Spousta lidí trénuje jinak, používá jiné tréninkové metody atd. Nechci se určitě nějak dohadovat, jak to má být. :) Jen mě prostě zajímají zkušenosti a rady ostatních.

To jsem si myslela do teď taky, že odměna po markeru platí jen pro začátek

Tak ja byla zase ze zacatku, kdyz jsem cvicila hodne sama, presvedcena, ze po markeru jde odmena vzdy. neb teorie mluvila jasne. jen jsem s tim nedosla moc daleko.
a ted si vyberte
ale to uz jsme daleko od dvojich povelu.

chystate se na trioddilovky nebo jen na poslusnost?

14.11.2020 22:24
Natty35

XXX.XXX.248.236

Třeba při cestování mhd, vlakem, cesta městem. Psi sami zastavují na stejných známých místech, před přechodem, před nástupem, bez povelů. Toto například považuji za rituály, naučené trasy a místa a jak se tam chovají.

14.11.2020 22:47
MartinaKvapilka

XXX.XXX.247.251

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
To jsem si myslela do teď taky, že odměna po markeru platí jen pro začátek

Tak ja byla zase ze zacatku, kdyz jsem cvicila hodne sama, presvedcena, ze po markeru jde odmena vzdy. neb teorie mluvila jasne. jen jsem s tim nedosla moc daleko.
a ted si vyberte
ale to uz jsme daleko od dvojich povelu.

chystate se na trioddilovky nebo jen na poslusnost?

No já myslím, že se motáme pořád kolem toho stejného. :D Protože právě to, že řeším dvojí povely souvisí i s těmi pochvalami. U těch povelů je to tedy jasné. Ale u těch pochval stále nevím. :D

Zatím jen poslušnost. Obrany nám moc nejdou. A já teda když už obrany, tak ringo. A na to moje fenka asi moc nebude, ale uvidíme až dozraje. A stopy, tak to jsem si říkala od začátku, že ani nebudu dělat. Že už takhle toho mám dost. :D a stopy jsou nejtěžší. No teď zas začínám zvažovat, že bych docela i začla. Mám klidnou fenku, velmi dobře se umí koncentrovat a je hodně žravá. Ale když vidím, co mě stojí nervů na poslušnost.. :D :D :D Jako v dobrým slova smyslu. Mně to baví cvičit, fenku mojí taky. Ale já prostě buď něco dělám na 150% a nebo vůbec. Takže já nad tím pak přemýšlím hodně do hloubky a prostě to vůbec hodně řeším.

14.11.2020 22:49
MartinaKvapilka

XXX.XXX.247.251

Natty35 napsal(a):
Třeba při cestování mhd, vlakem, cesta městem. Psi sami zastavují na stejných známých místech, před přechodem, před nástupem, bez povelů. Toto například považuji za rituály, naučené trasy a místa a jak se tam chovají.

Jo, tak to já pochopila jinak. :) Jako rituály před cvičením, o kterých se tady psalo výše.

Uživatel s deaktivovaným účtem

15.11.2020 00:03
Uživatel s deaktivovaným účtem

MartinaKvapilka napsal(a):
No já myslím, že se motáme pořád kolem toho stejného. :D Protože právě to, že řeším dvojí povely souvisí i s těmi pochvalami. U těch povelů je to tedy jasné. Ale u těch pochval stále nevím. :D

Zatím jen poslušnost. Obrany nám moc nejdou. A já teda když už obrany, tak ringo. A na to moje fenka asi moc nebude, ale uvidíme až dozraje. A stopy, tak to jsem si říkala od začátku, že ani nebudu dělat. Že už takhle toho mám dost. :D a stopy jsou nejtěžší. No teď zas začínám zvažovat, že bych docela i začla. Mám klidnou fenku, velmi dobře se umí koncentrovat a je hodně žravá. Ale když vidím, co mě stojí nervů na poslušnost.. :D :D :D Jako v dobrým slova smyslu. Mně to baví cvičit, fenku mojí taky. Ale já prostě buď něco dělám na 150% a nebo vůbec. Takže já nad tím pak přemýšlím hodně do hloubky a prostě to vůbec hodně řeším.

Ale u těch pochval stále nevím

tak kdyz mate dva povely - tak na ty venkovni pouzivejte stejnou logiku jako u cvicakovych pozadavku.
na zacatku jsou odmeny a pochvaly vzdy - a nejak se musite dostat do faze, ze na konci je automaticky plneny pozadavek - bez odmeny, pochvaly.
a mate dilema vyresene a nic se vam v pristupu netluce
a jeste si ten vycvik vyzkousite nanecisto a nepokazite si zkouskove povely.

ty trioddilovky maji vyhodu vetsiho zaberu velmi rozdilnych pozadavku. kdyz clovek trenuje vsechno -pokud to samo se psem jde -lepe se chapou principy uceni, obecne

Přidejte reakci

Přidat smajlík