Totální_laik

XXX.XXX.130.251
Zdravím, dohadujeme se s kamarádem na téma rozdílů mezi těmito třemi pojmy.
Já sice nemám přímo zemědělku, ale studuji přírodovědně zaměřené lyceum, kde nás učí toto:
kráva = jakákoli samice skotu, která porodila tele (z toho je vyčleněn pojem prvotelka = kráva na 1. teleti)
plemenice = samice skotu vysoké plemenné hodnoty, která je obvykle určena k produkci plemenných býků, embryotransferu nebo celkově ke šlechtění, tyto jsou chovány ve šlechtitelských stájích
dojnice = kráva v zemědělském systému s tržní produkcí mléka
Kamarád ovšem tvrdí, že:
jakákoliv kráva je zároveň dojnice
pojem plemenice nikdy neslyšel
PS: kamarád pracuje v kravíně a má zemědělské učiliště (ovšem před 40 lety). Sám říká že na škole řešili spíš praxi než přesnou odbornou terminologii a že se rád nechá poučit…
A ještě máme menší spor ohledně pojmu prvotelka. Pro něj je to jalovice od 1. inseminace do 2. otelení. My ve škole rozlišujeme kategorii březí jalovice = od počátku cyklu kdy byla úspěšně připuštěna do 24 h po otelení. Od 24 h po otelení do zasušení/odstavu telete = prvotelka. Poté nasucho stojící kráva až do 2. otelení.
Ten pojem nasucho stojící KRÁVA mi ale samotné přijde nelogický, ptž jeden reprodukční cyklus je od otelení do otelení, ne?
Rozsoudí nás prosím někdo? Díky moc :)
Totální_laik

XXX.XXX.130.251
Edit: myslela jsem, že jako prvotelku kamarád bere jalovici od 1. ZABŘEZNUTÍ do 2. otelení, ptž mezi první inseminací a prvním zabřeznutím může být samozřejmě rozdíl …
Uživatel s deaktivovaným účtem

kráva = už měla tele
dojnice = kráva, kterou dojíte, jsou taky krávy bez tržní produkce mléka, přece
plemenice = v podstatě kráva. respektive to je obecný termín pro zvíře, ze kterého taháte potomky. bez ohledu na plemennou hodnotu
no a po prvním zapuštění je to březí jalovice, pak porodí a je prvotelkou a prvotelkou je i když stojí na sucho no a pak je na druhém a dalším teleti
Totální_laik

XXX.XXX.130.251