
Německý ovčák štěňata s PP FCI

Prodám Německého ovčáka - Chovatelská stanice Moravská Kometa. Tmavě vlkoše...
Dohodou
Zdravím,
ráda bych se zeptala na rady ohledně pár problémů, které teď řešíme.
Máme osmiměsíční fenku německého ovčáka (pracovní linie). Je velmi chytrá a učenlivá a má neskutečný drive, což je samozřejmě dobře, to k pracovnímu plemeni patří. Jen jí to někdy až na škodu, bývá hrozně hrrr a místo aby se na vteřinu zamyslela, začne vyšilovat a vyzkouší vše, co zná, aby dostala, co chce.
Je extrémně fixovaná na hračky, případně na klacky či, když není nic lepšího po ruce, klidně i na pampelišku, prostě cokoli, co se dá hodit a ona to může chytat. Když mám něco v ruce, je jako zhypnotizovaná, může se přetrhnout, aby se mi zavděčila a já jí to hodila. Má problém se soustředit na povely, které sice zná, ale mozek se jí jakoby zablokuje a vnímá jen tu hračku. V tu chvíli zkusí sednout, lehnout, štěkat, všechno naráz nebo rychle po sobě, jen abych jí to už hodila.
Máte nějakou radu, jak jí vysvětlit, že když zůstane v klidu, dostane se k odměně rychleji? Na cvičáku nám trochu poradili, ale ráda bych se přiučila i od jiných. S tímto chováním zkušenosti nemám, spíš jsem psa vždycky musela motivovat, aby vůbec něco chtěl udělat.
Druhá věc je, že máme problém u ní docílit podobné motivace na pamlsek. Ne že by nebyla žravá, ale ve chvíli, kdy ji něco zaujme - nové prostředí, pes na druhé straně ulice, dítě na koloběžce atd - pamlsky ji vůbec nezajímají, je absolutně fixovaná na daný objekt zájmu. Zkoušeli jsme spoustu různých odměn, ale i ty, co jinak zbožňuje, v takové chvíli ignoruje. V tu chvíli toto její soustředění zvládneme prolomit právě jenom hračkou nebo klackem, čímž vlastně akorát přesune tu fixaci.
Tato její hrrr "všechno na 200%" osobnost se projevuje i ve vztahu k ostatním zvířatům. Většinu psů - i kdyby si chtěli nakrásně hrát - vystraší, protože začne strašně jančit a vyvádět. Její představa hry je se na psa rozběhnout plnou rychlostí a skočit mu na hlavu. Na vodítku ji zase nemůžeme nechat si hrát, to začne vyšilovat, šíleně štěkat a málem by se na vodítku oběsila. Naštěstí sousedi mají velkého psa, který s ní zvládne držet tempo, takže si vyhraje aspoň s ním.
Socializovaná je od malička, chodili jsme do štěnecí školky, teď druhým měsícem docházíme na cvičák. Přijde mi ale, že v tom vzruchu zapomene na veškerou výchovu, zafixuje se na aktuálně nejsilnější podnět - hračka, pes, kočka - a nic jiného nevnímá.
Budu ráda za všechny rady, jak jí pomoct tu energii trochu usměrnit.
Uživatel s deaktivovaným účtem
Mám osmiměsíční fenku trpasličího pinče. Tedy torpédo. Stav "předvedu během dvou vteřin vše, co umím" znám. Plně se to projevilo před háráním a první týden hárání.
Pomohla na to jen trpělivost a opakování nějakou dobu jen jednoho cviku z těch, které samovolně nabízela. Prostě jako při učení cviku. Vybrala jsem si sed, protože u něho je nejméně trpělivá. Asi 10 dnů jsem po malé chtěla, aby jen sedala. Žádné lehání, obraty na místě, vstávání ze sedu (ukončení sedu jsem praktikovala chůzí dál nebo hrou). Prostě jen sedání. A opakovat dokola, dokud nezůstala sedět dvě vteřiny. Pak tři vteřiny. Pět. A pak to už šlo. A přidala jsem i leh. Občas. Hlídala jsem si, aby po většině sednutí nenásledovalo lehnutí.
Že malou nezajímá pamlsek, když vidí něco extra lákavého, beru za samozřejmost. Mám extra pamlsky, které použiji párkrát a nosím je sebou jen třeba jeden týden za dva měsíce. To pomůže. Hlavní je, že musím dávat větší pozor než pesanka. Zkoumám okolí, co by ji mohlo extra zaujmout. A než si objektu všimne, zaúkoluju ji. Třeba sednutím. Pak reaguje mnohem lépe, i když si objektu zájmu všimne.
Hry na vodítku - na cvičáku v školičce pro psy to nebylo jinak. Mám postroj, to pro ovčáka ale asi nebude vhodné, pokud zabere. Asi by to šlo postrojem řešit dříve, než vyrostla. Malá na cvičák chodí od pěti měsíců (s měsíční pauzou), v těch pěti měsících by Vás možná ovčanda na postroji neodvezla. Počkejte si v tomto na radu někoho, kdo má větší plemeno než já.
Školička pro štěňata, venčení navolno s kupou psů - nechtěla jsem, aby si nechtěla hned s každým psem hrát a nevyšilovala, když to nepůjde.
Tohle už není pes do školičky - školička je fajn pro štěně, ale v 99% jejich instrukr neumí pracovat s takovými psy.
Vaše fena se chová úplně normálně, jako pracovní NO a na každém lepším cvičáku, který se věnuje výcviku, Vám poradí, jak s takovým psem pracovat, protože tam je pro ně taková povaha a temperament úplně běžná záležitost.
Viz inspektor.
Jen si dovolím poznámku k těm pamlskům - v takové chvíli pes nezabere ani na pečený kuře. Je v takové hladině stresu (je jedno,ať pozitivním nebo negativním), že prostě není schopen něco sežrat. K tomuto vřele doporučuju základní literaturu od Šusty, tam je to vysvětlené dobře a pochopitelně, a jsou to základy,které je dobré znát
Uživatel s deaktivovaným účtem
Uz vcera, jak jsem od vas ve vedlejsim prispevku cetla tohle:
"s velkým potenciálem na sport, hlavně obrany"
jsem si rikala, ze mate nejaky problem.
Tech vovcaku, co jsou "dobry na obrany" je mraky, jenze ten sport uz davnou neni jen o kousani na obranach.
A ve skutecnosti je to jeste tak, ze na obranach si s ni poradi fig, ne majitel
je zpovykana, nema vedeni a tim, ze je to pracak - je skoro jiste, ze to bude dal gradovat. Chybi ji "klidy" A uz ted je skoro pozde - takove stekani a piskani je skoro neodstranitelne, kdyz uz se to jednou pes nauci.
Jak pise inspektor - na cvicak - a zacit s ni smysluplne delat.
Cvicit vsechny tri oddily - je idealni rada pro ovcaka.
Jednotlive oddily se vhodne doplnuji v celkovem rozvoji a vychove psa.
Uživatel s deaktivovaným účtem
Tak ono je to vlastně v této větě: “(…) bývá hrozně hrrr a místo aby se na vteřinu zamyslela, začne vyšilovat a vyzkouší vše, co zná, aby dostala, co chce.” A ona to dostane, je to funkční strategie. Tak proč by to dělala jinak? Dále to de facto popisujete podrobně - to, jak ona chce, a Vy jí to dáte, protože to “jinak nejde”…
Uživatel s deaktivovaným účtem
napsal(a):
Uz vcera, jak jsem od vas ve vedlejsim prispevku cetla tohle:
"s velkým potenciálem na sport, hlavně obrany"
jsem si rikala, ze mate nejaky problem.
Tech vovcaku, co jsou "dobry na obrany" je mraky, jenze ten sport uz davnou neni jen o kousani na obranach.
A ve skutecnosti je to jeste tak, ze na obranach si s ni poradi fig, ne majitel
je zpovykana, nema vedeni a tim, ze je to pracak - je skoro jiste, ze to bude dal gradovat. Chybi ji "klidy" A uz ted je skoro pozde - takove stekani a piskani je skoro neodstranitelne, kdyz uz se to jednou pes nauci.
Jak pise inspektor - na cvicak - a zacit s ni smysluplne delat.
Cvicit vsechny tri oddily - je idealni rada pro ovcaka.
Jednotlive oddily se vhodne doplnuji v celkovem rozvoji a vychove psa.
Na cvičák docházíme, tam už teď taky funguje úplně jinak než ze začátku, už asi ví, že tam se pracuje a na to se soustředí. Nenechá se rozhodit ostatními psy; i když ji vedu na odložení do kotce kolem řvoucích psů, jde v klidu a v kotci krásně odpočívá a čeká, až si pro ni zase dojdu. Jen se nám tahle "přezíravost" okolních elementů úplně nedaří aplikovat mimo cvičák.
Obrany jsme zatím zkoušeli jen dvakrát, aby si to "osahala" a figurant s vedoucím viděli, jaké na to má vlohy. Poprvé figurant skoro nechtěl věřit, že jsme s ní obrany ještě nedělali. Prý naprosto perfektní provedení, hned se nechala vydráždit, ale na druhou stranu nevyšilovala, jak to prý spousta začátečníků dělá, byla plně soustředěná a zákus taky na jedničku. Hned jsme museli vytahovat rodokmen a všichni studovali Podruhé to bylo teď v neděli, bylo tam na trénink i pár policistů a vojáků, všichni na ni koukali a byli z ní paf, že má ohromný potenciál.
Trénujeme i stopy, zatím jsme v začátcích u pachových čtverců, ale dle mého laického pohledu jí to jde slušně, od začátku okamžitě pochopila, že musí hledat jen ve čtverci, postupuje soustředěně a systematicky. Vypadá u toho, že ji to i baví.
Poslušnost samozřejmě cvičíme taky, ale to je to jádro problému. Doma nebo na trávníku, kde běžně cvičíme, funguje většinou bezproblémově. Ale kdekoli jinde velmi snadno ztratí soustředění a pamlsky ji nezajímají. Vedoucí na cvičáku nám řekl, že ji teď nemáme cvičit na hračky, ale snažit se ji přeorientovat na pamlsky, protože při pohledu na hračku se rozhodí a začne vyšilovat. Proto mě zajímalo, jestli nemáte nějaké rady, jak ji uklidnit a ideálně aby podobnou (ne tak extrémní :) ) motivaci měla i na pamlsky.
Uživatel s deaktivovaným účtem
napsal(a):
Tak ono je to vlastně v této větě: “(…) bývá hrozně hrrr a místo aby se na vteřinu zamyslela, začne vyšilovat a vyzkouší vše, co zná, aby dostala, co chce.” A ona to dostane, je to funkční strategie. Tak proč by to dělala jinak? Dále to de facto popisujete podrobně - to, jak ona chce, a Vy jí to dáte, protože to “jinak nejde”…
To zase ne, jsem docela důsledná, vyžaduji splnění konkrétního cviku a na všechno ostatní ji jasně řeknu "ne". Jde mi spíš o to, jak jí srozumitelněji vysvětlit, že přesné splnění povelu jí přinese vytouženou odměnu rychleji, než když jak nadopovaná ultraveverka během dvou vteřin předvede bez přemýšlení všechny cviky, co zná
Uživatel s deaktivovaným účtem
" Ale kdekoli jinde velmi snadno ztratí soustředění a pamlsky ji nezajímají."
a pracujete s narocnosti pozadavku?
kdyz jste v prostredi, co ji rusi -mate jen jednodussi pozadavky?
"jak jí srozumitelněji vysvětlit, že přesné splnění povelu jí přinese vytouženou odměnu rychleji"
to ji vysvetlujete dnes a denne a pri uplne kazde cinnosti.
jak ukoncujete nezadouci cinnost - napr. to prekotne nabizeni cviku ? by melo znamenat konec zabavy.ne jen : ne, ne, ano
pak rychlost odmeny je dulezita - reakce od vas na spravne provedeny pozadavek, ignorace nezadouciho chovani, vydrz v povelech (3 vteriny), neopakovani povelu, spravne pouzivani uvolnovaciho pokynu atd.atd.
Citelnost se tomu rika :-D
Jestli na cvicaku funguje, je potreba podobne nastavit vse i mimo cvicak.