Velký pozor - krmiva Bocus!

Přidejte téma
Přidejte téma
Otočit řazení příspěvků Otočit řazení příspěvků
10.2.2022 01:19
honzapm

XXX.XXX.134.34

Velký pozor na nová krmiva zn. Bocus.
Navíc podporovaná Svazem!!

Nejen, že je to samá laciná pšeničná otruba a nevhodný ječmen,
největší neakceptovatelnost je přidávaný PALMOVÝ TUK !!!

Možná tolik nesledujete, co kupujete.
Dávejte si na BOCUS skutečně dobrý pozor a zavčasu ho bojkotujte!

10.2.2022 22:06
Moudivláček

XXX.XXX.67.120

Pane,
jako chovatel 50 let chovající různé exotické ptáky a okrajově drůbež, holuby atd. se Vás ptám.
V čem vidíte škodlivost palmového oleje, Vy píšete palmového tuku, což je jedno a totéž. Liší se pouze lisování za studena atd, nebudu rozvádět.
Palmový olej je velice vhodný zdroj vitaminu A, já ho nyní s obtížemi sháním pro jihoamerické papoušky.U nás se míchá s řepkovým. Kampaň proti použíévání, že pěstováním palem se ničí pralesy je přehnaná a mnozí ani neví,v jakých potravinách je přimíchán.
Souhlasím s vámi jen v tom, že pozor, jeho cena zvyšuje cenu daného přípravku. Slepicím bych ho nedával, je ho pro ně škoda, stačí jim pampeliška a mrkev, které mají provitaminu A dost. Nemyslíte, že mám pravdu ?
Rád si přečtu vaši reakci.

Uživatel s deaktivovaným účtem

11.2.2022 07:45
Uživatel s deaktivovaným účtem

Moudivláček napsal(a):
Pane,
jako chovatel 50 let chovající různé exotické ptáky a okrajově drůbež, holuby atd. se Vás ptám.
V čem vidíte škodlivost palmového oleje, Vy píšete palmového tuku, což je jedno a totéž. Liší se pouze lisování za studena atd, nebudu rozvádět.
Palmový olej je velice vhodný zdroj vitaminu A, já ho nyní s obtížemi sháním pro jihoamerické papoušky.U nás se míchá s řepkovým. Kampaň proti použíévání, že pěstováním palem se ničí pralesy je přehnaná a mnozí ani neví,v jakých potravinách je přimíchán.
Souhlasím s vámi jen v tom, že pozor, jeho cena zvyšuje cenu daného přípravku. Slepicím bych ho nedával, je ho pro ně škoda, stačí jim pampeliška a mrkev, které mají provitaminu A dost. Nemyslíte, že mám pravdu ?
Rád si přečtu vaši reakci.

když už nic jiného, tak kvůli devastaci přírody tam, kde se kvůli němu pěstují palmy ve velkém

11.2.2022 10:11
petraodlesa

XXX.XXX.1.198

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
když už nic jiného, tak kvůli devastaci přírody tam, kde se kvůli němu pěstují palmy ve velkém

A bacha na Tatranky 😌

Uživatel s deaktivovaným účtem

11.2.2022 11:39
Uživatel s deaktivovaným účtem

petraodlesa napsal(a):
A bacha na Tatranky 😌

je to složité, ale dá se najít potravina, kde palmový olej není. No co, snažím se

Uživatel s deaktivovaným účtem

11.2.2022 12:05
Uživatel s deaktivovaným účtem

Moudivláček napsal(a):
Pane,
jako chovatel 50 let chovající různé exotické ptáky a okrajově drůbež, holuby atd. se Vás ptám.
V čem vidíte škodlivost palmového oleje, Vy píšete palmového tuku, což je jedno a totéž. Liší se pouze lisování za studena atd, nebudu rozvádět.
Palmový olej je velice vhodný zdroj vitaminu A, já ho nyní s obtížemi sháním pro jihoamerické papoušky.U nás se míchá s řepkovým. Kampaň proti použíévání, že pěstováním palem se ničí pralesy je přehnaná a mnozí ani neví,v jakých potravinách je přimíchán.
Souhlasím s vámi jen v tom, že pozor, jeho cena zvyšuje cenu daného přípravku. Slepicím bych ho nedával, je ho pro ně škoda, stačí jim pampeliška a mrkev, které mají provitaminu A dost. Nemyslíte, že mám pravdu ?
Rád si přečtu vaši reakci.

Myslím, že tady jde o ekologii, ne o výživu.

11.2.2022 13:22
Moudivláček

XXX.XXX.67.120

petraodlesa napsal(a):
A bacha na Tatranky 😌

Zvelice vtipná a pravdivá reakce.
Jen aby ji ti "ekologové" pochopili.

Uživatel s deaktivovaným účtem

11.2.2022 13:38
Uživatel s deaktivovaným účtem

"Studie ukázaly, že když byla kyselina palmitová doplněna do stravy myší, nejen přispěla k metastázám, ale měla také dlouhodobé účinky na genom. Rakovinné buňky, které byly vystaveny působení kyseliny palmitové ve stravě pouze krátkou dobu, zůstaly vysoce metastatické, i když byla kyselina palmitová z potravy odstraněna. Nádory z myší, které byly krmeny krátkodobou stravou bohatou na palmový olej, nebo nádorové buňky, které byly krátce vystaveny kyselině palmitové in vitro, zůstaly vysoce metastatické i po sériové transplantaci"

"Tyto výsledky naznačují, že agresivita je spojena nejen s metabolismem tuků, ale také s epigenetickými modifikacemi, ke kterým dochází v nádorových buňkách v reakci na expozici kyselině palmitové"

"Na kyselině palmitové je něco velmi zvláštního, co z ní dělá extrémně silný stimulátor metastáz," řekl profesor Salvador Aznar-Benitah z Institutu pro výzkum biomedicíny (IRB) v Barceloně.

Mně toto stačí abych zpozorněl. Podle výzkumu stačí velmi malé množství aby k těmto změnám došlo a jak jde o epigenetiku...

11.2.2022 14:56
petraodlesa

XXX.XXX.1.198

Moudivláček napsal(a):
Zvelice vtipná a pravdivá reakce.
Jen aby ji ti "ekologové" pochopili.

Když odhlédnu od ekologické stránky výzvy k bojkotu palmového tuku, či zdravotním hrozbám... prostě Tatranky mého mládí chutnaly JINAK, ten nynější fujtajbl ... 😌 bych nenabídla ani svému nepříteli na i-Fauně 😂

Uživatel s deaktivovaným účtem

11.2.2022 16:35
Uživatel s deaktivovaným účtem

petraodlesa napsal(a):
Když odhlédnu od ekologické stránky výzvy k bojkotu palmového tuku, či zdravotním hrozbám... prostě Tatranky mého mládí chutnaly JINAK, ten nynější fujtajbl ... 😌 bych nenabídla ani svému nepříteli na i-Fauně 😂

Svatá pravda!

11.2.2022 17:21
Moudivláček

XXX.XXX.67.120

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
"Studie ukázaly, že když byla kyselina palmitová doplněna do stravy myší, nejen přispěla k metastázám, ale měla také dlouhodobé účinky na genom. Rakovinné buňky, které byly vystaveny působení kyseliny palmitové ve stravě pouze krátkou dobu, zůstaly vysoce metastatické, i když byla kyselina palmitová z potravy odstraněna. Nádory z myší, které byly krmeny krátkodobou stravou bohatou na palmový olej, nebo nádorové buňky, které byly krátce vystaveny kyselině palmitové in vitro, zůstaly vysoce metastatické i po sériové transplantaci"

"Tyto výsledky naznačují, že agresivita je spojena nejen s metabolismem tuků, ale také s epigenetickými modifikacemi, ke kterým dochází v nádorových buňkách v reakci na expozici kyselině palmitové"

"Na kyselině palmitové je něco velmi zvláštního, co z ní dělá extrémně silný stimulátor metastáz," řekl profesor Salvador Aznar-Benitah z Institutu pro výzkum biomedicíny (IRB) v Barceloně.

Mně toto stačí abych zpozorněl. Podle výzkumu stačí velmi malé množství aby k těmto změnám došlo a jak jde o epigenetiku...

Pane, citujete z odborných textů a máte naprostou pravdu.

Domnívám se, že zadavatel tématu si vybral palmový olej jako jednu složku krmiva a příliš ho démonizuje a trochu mně to zavání anti reklamou výrobků určité firmy.
Zapomíná na velmi důležitou informaci.
Palmový olej rafinovaný ztužený za vysokých teplot je nevhodný. I laikovi musí být jasné, že tam ty vitamíny asi nejsou. Lisovaný za studena velice vhodný zdroj vitamínů. Viz zesnulý vynikající odborník v ptačí medicíně MVDr. Tukač.
Jen nevím, jak to na koupeném produktu poznám. Ano, je v příbalovém letáku uvedeno ztužený, jinde nic. A je to opravdu olej lisovaný za studena? Odborníci, poraďte mně.
Já každý rok koupím sklenici určenou pro lidi, lisovný za studena a dávám tropickým papouškům, kteří se plody palmy olejné živí přes den nebo občas na piškot. Asi na špičku nože.
Poslední dobou mám problém ho koupit z důvodu bojkotu těch plantáží. Ale ruku na srdce. Evropané, zrušte ty plantáže a z čeho budou žít chudí zaměstnanci těch plabtáží. Přijdou k nám a my se o ně postaráme. Nebo, že bych se mýlil?

Uživatel s deaktivovaným účtem

11.2.2022 17:23
Uživatel s deaktivovaným účtem

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
"Studie ukázaly, že když byla kyselina palmitová doplněna do stravy myší, nejen přispěla k metastázám, ale měla také dlouhodobé účinky na genom. Rakovinné buňky, které byly vystaveny působení kyseliny palmitové ve stravě pouze krátkou dobu, zůstaly vysoce metastatické, i když byla kyselina palmitová z potravy odstraněna. Nádory z myší, které byly krmeny krátkodobou stravou bohatou na palmový olej, nebo nádorové buňky, které byly krátce vystaveny kyselině palmitové in vitro, zůstaly vysoce metastatické i po sériové transplantaci"

"Tyto výsledky naznačují, že agresivita je spojena nejen s metabolismem tuků, ale také s epigenetickými modifikacemi, ke kterým dochází v nádorových buňkách v reakci na expozici kyselině palmitové"

"Na kyselině palmitové je něco velmi zvláštního, co z ní dělá extrémně silný stimulátor metastáz," řekl profesor Salvador Aznar-Benitah z Institutu pro výzkum biomedicíny (IRB) v Barceloně.

Mně toto stačí abych zpozorněl. Podle výzkumu stačí velmi malé množství aby k těmto změnám došlo a jak jde o epigenetiku...

Teda ne že bych se chtěla dohadovat s panem profesorem Benitahem, ale jak ohrozí čistě hypotetická změna epigenetiky, způsobená konzumací krmiva s obsahem palmového tuku (konkrétně nespecifikovaného množství kys. palmitové ve směsi tuku) jatečním zvířetem jeho konzumenta (člověka)?

Mě by spíš v té směsi vadila ta soja.

Uživatel s deaktivovaným účtem

11.2.2022 17:42
Uživatel s deaktivovaným účtem

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
Teda ne že bych se chtěla dohadovat s panem profesorem Benitahem, ale jak ohrozí čistě hypotetická změna epigenetiky, způsobená konzumací krmiva s obsahem palmového tuku (konkrétně nespecifikovaného množství kys. palmitové ve směsi tuku) jatečním zvířetem jeho konzumenta (člověka)?

Mě by spíš v té směsi vadila ta soja.

Neohrozí (pravděpodobně:), reaguji na dotaz obecně k škodlivosti palmového oleje, konkrétní studie mě zaujala už před delší dobou. Za studena lisovaný je stejně jako jiné olejniny plný vitamínů, minerálů a zdraví prospěšných látek, nicméně kyselina palmitová tam je pořád.. jestli to bude vadit slepicím, asi ne.

11.2.2022 18:31
reznade

XXX.XXX.216.38

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
Teda ne že bych se chtěla dohadovat s panem profesorem Benitahem, ale jak ohrozí čistě hypotetická změna epigenetiky, způsobená konzumací krmiva s obsahem palmového tuku (konkrétně nespecifikovaného množství kys. palmitové ve směsi tuku) jatečním zvířetem jeho konzumenta (člověka)?

Mě by spíš v té směsi vadila ta soja.

A proč je podle Vás sójový šrot ve směsi pro slepice špatný?

Uživatel s deaktivovaným účtem

11.2.2022 18:42
Uživatel s deaktivovaným účtem

já teda nevím, co máte

kyselina palmitová je základní, jednoduchá mastná kyselina, je všude, včetně třeba olivovýho oleje a tělo si jí vyrábí mraky

spíš mě zaujalo krmení pro brojlery, co má jen 18% bílkoviny. to je dost málo, možná tak na finiš.

11.2.2022 19:32
Moudivláček

XXX.XXX.67.120

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
já teda nevím, co máte

kyselina palmitová je základní, jednoduchá mastná kyselina, je všude, včetně třeba olivovýho oleje a tělo si jí vyrábí mraky

spíš mě zaujalo krmení pro brojlery, co má jen 18% bílkoviny. to je dost málo, možná tak na finiš.

Vážená paní,
Vy se dost zapojujete v diskuzích různých oborů chovu zvířat, což profesi odpovídá.
Trochu mě mrzí, že jste moc stručná. I já bych se rád poučil z vaší praxe. Těch 18 procent je i ve směsi pro nosnice a nesou jako blázni. Je neuvěřitelné jak se snáška po podávání zintenzivní. Mohu krmit od tvarohu, masa, kostí, zeleného a výsledky nejsou takové jako po trošce směsi Větší procento než 18 jsem v nabídce neviděl, ale nepiplal jsem se v tom. Já ji míchám i papouškům, leskoptvím a amadinám hlavně v době hnízdění.

Uživatel s deaktivovaným účtem

11.2.2022 19:51
Uživatel s deaktivovaným účtem

Moudivláček napsal(a):
Vážená paní,
Vy se dost zapojujete v diskuzích různých oborů chovu zvířat, což profesi odpovídá.
Trochu mě mrzí, že jste moc stručná. I já bych se rád poučil z vaší praxe. Těch 18 procent je i ve směsi pro nosnice a nesou jako blázni. Je neuvěřitelné jak se snáška po podávání zintenzivní. Mohu krmit od tvarohu, masa, kostí, zeleného a výsledky nejsou takové jako po trošce směsi Větší procento než 18 jsem v nabídce neviděl, ale nepiplal jsem se v tom. Já ji míchám i papouškům, leskoptvím a amadinám hlavně v době hnízdění.

Paní Doktorka píše o směsi pro brojlery. Ne pro nosnice.

11.2.2022 20:15
Moudivláček

XXX.XXX.67.120

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
Paní Doktorka píše o směsi pro brojlery. Ne pro nosnice.

Já to vím, že píše pro brojlery, proto jsem napsal, že těch 18 procent JE I VE SMĚSI PRO NOSNICE.
Asi jste to přehlédl.

Uživatel s deaktivovaným účtem

11.2.2022 20:20
Uživatel s deaktivovaným účtem

Moudivláček napsal(a):
Vážená paní,
Vy se dost zapojujete v diskuzích různých oborů chovu zvířat, což profesi odpovídá.
Trochu mě mrzí, že jste moc stručná. I já bych se rád poučil z vaší praxe. Těch 18 procent je i ve směsi pro nosnice a nesou jako blázni. Je neuvěřitelné jak se snáška po podávání zintenzivní. Mohu krmit od tvarohu, masa, kostí, zeleného a výsledky nejsou takové jako po trošce směsi Větší procento než 18 jsem v nabídce neviděl, ale nepiplal jsem se v tom. Já ji míchám i papouškům, leskoptvím a amadinám hlavně v době hnízdění.

no, a stručně: brojler není nosnice a jejich požadavky na živiny jsou odlišné.

nosnice na 18% ponese dobře. "běžné" hobby směsi pro nosnice mají klidně 15%, což už je skoro málo (respektive není to na extra vysokou užitkovost, tak 70%). I když hodně záleží na složení té bílkoviny, případně na dotaci aminokyselin, když má slepice k dispozici všechny limitující aminokyseliny tak ponese výborně i na 16%, ale to už nejsou hobby směsi.

ale brojler, v první fázi výkrmu neuškodí 22% a 18% je na rychle rostoucího brojlera prostě málo.

Uživatel s deaktivovaným účtem

11.2.2022 20:35
Uživatel s deaktivovaným účtem

Moudivláček napsal(a):
Já to vím, že píše pro brojlery, proto jsem napsal, že těch 18 procent JE I VE SMĚSI PRO NOSNICE.
Asi jste to přehlédl.

Asi. Ale tech 18% v nosnicich jsem nenašel. Dival jsem se na jejich stranky

11.2.2022 21:24
Moudivláček

XXX.XXX.67.120

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
no, a stručně: brojler není nosnice a jejich požadavky na živiny jsou odlišné.

nosnice na 18% ponese dobře. "běžné" hobby směsi pro nosnice mají klidně 15%, což už je skoro málo (respektive není to na extra vysokou užitkovost, tak 70%). I když hodně záleží na složení té bílkoviny, případně na dotaci aminokyselin, když má slepice k dispozici všechny limitující aminokyseliny tak ponese výborně i na 16%, ale to už nejsou hobby směsi.

ale brojler, v první fázi výkrmu neuškodí 22% a 18% je na rychle rostoucího brojlera prostě málo.

Děkuji za jasnou odpověď. Asi jsem použil špatného srovnání a vím, že kdybych krmil kuřata směsí pro nosnice, urychlím pohlavní dospívání na úkor růstu.
Jen dodám, že kdysi a je to moc roků jsme se spolužákem, který se stal veterinářem debatovali o výživě právě těch brojlerů, kteří byli tehdy novinkou v chovu. A už tehdy říkal, že bez směsí těch procent minimálně to neroste. Nejsou to normální slepice, ale vyšlechtění jedinci. Ten spolužák loni zemřel. Dnes je vše vyšlechtěno na kvanta produkce a pak se plýtvá. Může to trvat do nekonečna? A tak přejí všem zájmovým chovatelům hodně redosti ze zdravého, ikdyž ne úplně rentabilního chovu.
Ale to jsem odběhli od kritiky palmového oleje na který nedám dopustit a znovu opakuji, pro slepice ho je škoda

Uživatel s deaktivovaným účtem

12.2.2022 07:25
Uživatel s deaktivovaným účtem

Mimo téma, ale musím reagovat:)

bodlinka:
kyselina palmitová je základní, jednoduchá mastná kyselina, je všude, včetně třeba olivovýho oleje a tělo si jí vyrábí mraky

spíš mě zaujalo...

....
No to je ale hezký přístup, hned máte jasno. Takhle bychom se ale nikam nedostali. Jedna věc je něco si myslet a druhá věc je to opravdu vyzkoušet na živé tkáni, organismu a sledovat co se skutečně "stane". Mnohdy se nám otevře úplně nový komplexní problém a zjištění, o kterých neměl nikdo ani potuchy. V tomto konkrétním případě, proč u myší konzumující s potravou palmový olej se odehrávají takové změny a rozvoj metastáz je tak agresivní? Co se odehrává na buněčné úrovni a proč se vystavení této látce projevuje epigenetickými změnami... proč má tkáň nádoru změněné chování i dlouho po vystavení kyselině palmitové a nikoliv linolové nebo olejové? Tato problematika je velmi málo probádaná a určitě to bude chtít další výzkum, to co se v myši odehrává při vystavení palmovému oleji a jak se pak nádory chovají už víme.

Možná hraje roli i to, v jaké míře je kyselina palmitová v palmovém oleji zastoupena (palmový olej 45%, olivový 14%) a fakt že v rostlinných olejích se kyselina palmitová nachází v poloze sn-1 a sn-3, zatímco například v mléce převažuje poloha sn-2.

Sám jsem se o toto nezajímal nijak zvlášť podrobně, nejlepší bude podívat se přímo na tuto novou studii, která možná otevírá nový pohled na nemoc obecně.

"Dietary palmitic acid promotes a metastatic memory via Schwann cells"
Nature (2021)

Uživatel s deaktivovaným účtem

12.2.2022 08:24
Uživatel s deaktivovaným účtem

ano, ta studie je zajímavá

ale to nemění nic na tom, že kyselina palmitová prostě není žádná cizorodá látka.

13.2.2022 19:32
Moudivláček

XXX.XXX.67.120

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
Mimo téma, ale musím reagovat:)

bodlinka:
kyselina palmitová je základní, jednoduchá mastná kyselina, je všude, včetně třeba olivovýho oleje a tělo si jí vyrábí mraky

spíš mě zaujalo...

....
No to je ale hezký přístup, hned máte jasno. Takhle bychom se ale nikam nedostali. Jedna věc je něco si myslet a druhá věc je to opravdu vyzkoušet na živé tkáni, organismu a sledovat co se skutečně "stane". Mnohdy se nám otevře úplně nový komplexní problém a zjištění, o kterých neměl nikdo ani potuchy. V tomto konkrétním případě, proč u myší konzumující s potravou palmový olej se odehrávají takové změny a rozvoj metastáz je tak agresivní? Co se odehrává na buněčné úrovni a proč se vystavení této látce projevuje epigenetickými změnami... proč má tkáň nádoru změněné chování i dlouho po vystavení kyselině palmitové a nikoliv linolové nebo olejové? Tato problematika je velmi málo probádaná a určitě to bude chtít další výzkum, to co se v myši odehrává při vystavení palmovému oleji a jak se pak nádory chovají už víme.

Možná hraje roli i to, v jaké míře je kyselina palmitová v palmovém oleji zastoupena (palmový olej 45%, olivový 14%) a fakt že v rostlinných olejích se kyselina palmitová nachází v poloze sn-1 a sn-3, zatímco například v mléce převažuje poloha sn-2.

Sám jsem se o toto nezajímal nijak zvlášť podrobně, nejlepší bude podívat se přímo na tuto novou studii, která možná otevírá nový pohled na nemoc obecně.

"Dietary palmitic acid promotes a metastatic memory via Schwann cells"
Nature (2021)

Pane,
Vy jste reagoval na bodlinku, měl bych mlčet, už jen pro odborný obsah vaší reakce na problém o kterém nic nevím.
Jen mně mrzí, že ani pod vaší přezdívkou nevím, kdo jste.
Bodlinka si do profilu aspoň něco napsala.

Ta vaše reakce mně připomněla dobu, když před desítkami let jsem dělal postgraduální studium z biologie v Brně a přednášející na téma Buněčné jádro se omlouval, že vzhledem k času nepůjde do podrobností.
Většina z nás vůbec nevěděla o čem hovoří, protože jsme o té odborné problematice neměli ani páru.
Sebekriticky přiznám, že stejně tak se cítím po přečtení vašeho textu.

3.3.2022 07:52
honzapm

XXX.XXX.134.34

Nekupujeme krmiva, do kterých je zbytečně přidáván Palmový tuk.

Uživatel s deaktivovaným účtem

27.4.2022 11:34
Uživatel s deaktivovaným účtem

BOCUS ČSCH Kompletní Krmivo pro Plemenné Nosnice Velkých Plemen:
Složení: kukuřice, pšenice, sójový extrahovaný šrot ( GMO), ječmen, uhličitan vápenatý, pšeničné otruby, slunečnicový extrahovaný šrot, hrách, řepkový extrahovaný šrot, sójový olej, chlorid sodný, dihydrogenfosforečnan vápenatý, uhličitan sodný, výrobky ze zpracování koření a bylin 0,01%.

O PALMOVÉM TUKU ani slovo. Teď nevím zda zabrala tahle diskuze nebo to jen neuvádějí ?

velrybák

27.4.2022 14:58
velrybák

XXX.XXX.15.203

GMO sója i palmový tuk jsou extrémně levné suroviny které mají kromě hovězího největší podíl na likvidaci deštných pralesů ...ale to je dnes už ve všem takže ani nemá smysl se tomu vyhýbat.

Uživatel s deaktivovaným účtem

27.4.2022 20:00
Uživatel s deaktivovaným účtem

velrybák napsal(a):
GMO sója i palmový tuk jsou extrémně levné suroviny které mají kromě hovězího největší podíl na likvidaci deštných pralesů ...ale to je dnes už ve všem takže ani nemá smysl se tomu vyhýbat.

To je ale skutečně zodpovědný přístup - přeji dobrou chuť, zřejmě večeříte levné kuře z Brazílie, že?

Přidejte reakci

Přidat smajlík