Čeština je krásný jazyk

Přidejte téma
Přidejte téma
Otočit řazení příspěvků Otočit řazení příspěvků
7.3.2023 21:48
fikovnice

XXX.XXX.62.150

Čest je v poho...ale vzor "jarní" jsem tedy dávno zapomněla...

Ono naši měli vzor třeba žena, nůše,...
A my žena, růže,...

A lat. vzory se taky časem měnily nebo ne?
Dominus vs. musculus?

7.3.2023 21:49
Varaxi

XXX.XXX.137.233

Tak latinské vzory, to netuším. Já už latinu na gymplu neměla.
Ale ženu, nůši pamatuji - maminka na to vzpomínala a vysvětlovala nám, co je to ta nůše. :)

Uživatel s deaktivovaným účtem

7.3.2023 21:56
Uživatel s deaktivovaným účtem

Ententýky jsem kdysi zkoumala. Nicméně jsem stále v úžasu, že "jelito, kopyto, platí to" může být vlastně "je-li to kopyto, platí to".

7.3.2023 21:56
fikovnice

XXX.XXX.62.150

Varaxi napsal(a):
Tak latinské vzory, to netuším. Já už latinu na gymplu neměla.
Ale ženu, nůši pamatuji - maminka na to vzpomínala a vysvětlovala nám, co je to ta nůše. :)

Fakt jsi nevěděla, co je nůše? Byla v pohádkách...
Lat. vzory si pamatuji, ale ty novější...

A ten vzor "jarní", jak jsem to četla, tak mlhavá paměťová stopa naskočila...

7.3.2023 21:56
Doron

XXX.XXX.17.221

Varaxi napsal(a):
Já si vždycky představila, že někdo strčil dva špalíky (dvě kovové tyčinky) do zástrčky, načež čert (elektrický proud) vyletěl z elektriky. A že je to celé obrazné.
Jako medvědí barbucha byl jen strašidlo, které zhmotnělo do skutečného bubáka, tak i ten elektrický proud se stal reálným čertem, tudíž byl logicky bez klobouku a bos (a v mé dětské mysli i nahatý) a natloukl si nos.
Ale co tam dělal ententýk, to vysvětlit nedokážu, leda by to byl on, kdo strčil špalíky do inkriminované zástrčky.

To je krásný:)).
Já jsem si asi nic nepředstavovala, vždycky jsem se jen soustředila na to, kdo to rozpočítávání vyhraje:)
I když.., taky si vzpomínám, že jsem ve fantazii viděla z tramvaje letět nahýho čerta:))
Tak já to prozradím, protože stejně nikdo nehraje.
Ententýk je kastrovaný kačer, a kastrovalo se pomocí dvou špalíků.
Takže poměrně děsivý rozpočítávadlo:))

7.3.2023 21:57
fikovnice

XXX.XXX.62.150

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
Ententýky jsem kdysi zkoumala. Nicméně jsem stále v úžasu, že "jelito, kopyto, platí to" může být vlastně "je-li to kopyto, platí to".

Hmm, tak takto mě to nikdy nenapadlo...
Dobré...

Uživatel s deaktivovaným účtem

7.3.2023 21:58
Uživatel s deaktivovaným účtem

Sakriš, ujela mi tam uvozovka a už neopravím.

7.3.2023 21:59
fikovnice

XXX.XXX.62.150

Varaxi napsal(a):
Tak latinské vzory, to netuším. Já už latinu na gymplu neměla.
Ale ženu, nůši pamatuji - maminka na to vzpomínala a vysvětlovala nám, co je to ta nůše. :)

Pamatuješ/pamatujete na:

Ententýky, dvě hmoždinky,
mladý člověk vystoupil z metra,
byl v čepici a obutý,
a nic se nestalo...

7.3.2023 22:00
fikovnice

XXX.XXX.62.150

Doron napsal(a):
To je krásný:)).
Já jsem si asi nic nepředstavovala, vždycky jsem se jen soustředila na to, kdo to rozpočítávání vyhraje:)
I když.., taky si vzpomínám, že jsem ve fantazii viděla z tramvaje letět nahýho čerta:))
Tak já to prozradím, protože stejně nikdo nehraje.
Ententýk je kastrovaný kačer, a kastrovalo se pomocí dvou špalíků.
Takže poměrně děsivý rozpočítávadlo:))

Tak to je síla!

Uživatel s deaktivovaným účtem

7.3.2023 22:01
Uživatel s deaktivovaným účtem

Nepamatuji, ale je toho teď plný FB a IG.

Uživatel s deaktivovaným účtem

7.3.2023 22:03
Uživatel s deaktivovaným účtem

Nám říkali, že do zástrčky nesahat, že je tam ten čert.
Fakt ale.
Taky tady nebyla Ikea, záslepky.

7.3.2023 22:03
fikovnice

XXX.XXX.62.150

Čeho? Hmoždinek? ;-)

7.3.2023 22:08
Doron

XXX.XXX.17.221

fikovnice napsal(a):
Fakt jsi nevěděla, co je nůše? Byla v pohádkách...
Lat. vzory si pamatuji, ale ty novější...

A ten vzor "jarní", jak jsem to četla, tak mlhavá paměťová stopa naskočila...

Nůše byla na zádech překvapivě těžká i prázdná:))
V latině jsem moc neprospívala, pan učitel pořád usínal:( ,🤣

7.3.2023 22:10
Doron

XXX.XXX.17.221

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
Nepamatuji, ale je toho teď plný FB a IG.

Jako, že se to zase dělá?!?

7.3.2023 22:10
fikovnice

XXX.XXX.62.150

Doron napsal(a):
Nůše byla na zádech překvapivě těžká i prázdná:))
V latině jsem moc neprospívala, pan učitel pořád usínal:( ,🤣

Já vídala nůši u babičky, ale na zádech jsem ji neměla...
Ale myslím, že v těch pohádkách byla.

Pan učitel usínal? Jako že nasával, nebo proč?

7.3.2023 22:11
Varaxi

XXX.XXX.137.233

fikovnice napsal(a):
Fakt jsi nevěděla, co je nůše? Byla v pohádkách...
Lat. vzory si pamatuji, ale ty novější...

A ten vzor "jarní", jak jsem to četla, tak mlhavá paměťová stopa naskočila...

Nůši jsem znala z pohádek o Máše a medvědovi a podobných. Obvykle stará babička někde sbírala otepi klestí do nůše a my jsme od maminky potřebovali vysvětlit, co je to otep, klestí a nůše. :D
Maminka nám to u čtení vysvětlovala, ale nikdy jsme nůši neviděli. Takže jsem si ji představovala spíš jako krosnu než jako proutěný koš. :D
Nůši nám ukázali až ve škole tuším ve třetí třídě. To už jsme otepi i klestí znali z vlastní zkušenosti.
Stejně tak jsem si roky myslela, že loutna a louče je to samé. :D

Vzory jarní a mladý, nojo, matčin a otcův a tak dále, ještě třídy u sloves dám dohromady, -e, -ne-, -je, -í, -á, ale vzory k nim už nedám. :D Vzpomínka na češtinu, jéje!

7.3.2023 22:13
fikovnice

XXX.XXX.62.150

Varaxi napsal(a):
Nůši jsem znala z pohádek o Máše a medvědovi a podobných. Obvykle stará babička někde sbírala otepi klestí do nůše a my jsme od maminky potřebovali vysvětlit, co je to otep, klestí a nůše. :D
Maminka nám to u čtení vysvětlovala, ale nikdy jsme nůši neviděli. Takže jsem si ji představovala spíš jako krosnu než jako proutěný koš. :D
Nůši nám ukázali až ve škole tuším ve třetí třídě. To už jsme otepi i klestí znali z vlastní zkušenosti.
Stejně tak jsem si roky myslela, že loutna a louče je to samé. :D

Vzory jarní a mladý, nojo, matčin a otcův a tak dále, ještě třídy u sloves dám dohromady, -e, -ne-, -je, -í, -á, ale vzory k nim už nedám. :D Vzpomínka na češtinu, jéje!

Jo jo, Máša a medvěd, teď jsi mi to připomněla!

Ale vzory matčin a otcův určitě dohromady nedám...

7.3.2023 22:15
Doron

XXX.XXX.17.221

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
Nám říkali, že do zástrčky nesahat, že je tam ten čert.
Fakt ale.
Taky tady nebyla Ikea, záslepky.

To je sranda')
Pro mě byla ta elektrika tramvaj.
Babička říkala: Přijedeme elektrikou .
Taky to říkám.
Je to divný?!?

7.3.2023 22:16
fikovnice

XXX.XXX.62.150

FB:

Věděli jste, že...

...v té říkance:
"Entyntýky, dva špalíky, čert vyletěl z elektriky"
...čert nevyletěl z elektrické zásuvky, v čemž jsem žila posledních 30 let, ale z šaliny... jako z tramvaje (pro pražáky...)

Tak... a teď z toho budete úplně v pr deli jako já! A já nebudu sedět sama v koutě a nevěřícně kroutit hlavou. Teď v tom koutě budete sedět taky!

7.3.2023 22:17
fikovnice

XXX.XXX.62.150

Doron napsal(a):
To je sranda')
Pro mě byla ta elektrika tramvaj.
Babička říkala: Přijedeme elektrikou .
Taky to říkám.
Je to divný?!?

Není, u nás se to říká - elektrika = tramvaj.

7.3.2023 22:18
Doron

XXX.XXX.17.221

fikovnice napsal(a):
Není, u nás se to říká - elektrika = tramvaj.

No, správně to říkáte 🤣!

7.3.2023 22:20
fikovnice

XXX.XXX.62.150

Doron napsal(a):
No, správně to říkáte 🤣!

Ono je to zajímavý, já jako Brňačka mnohem víc používám elektrika než šalina.

7.3.2023 22:23
Doron

XXX.XXX.17.221

fikovnice napsal(a):
Jo jo, Máša a medvěd, teď jsi mi to připomněla!

Ale vzory matčin a otcův určitě dohromady nedám...

No, už jsi je dohromady dala 🤣

Uživatel s deaktivovaným účtem

7.3.2023 22:24
Uživatel s deaktivovaným účtem

fikovnice napsal(a):
Čest je v poho...ale vzor "jarní" jsem tedy dávno zapomněla...

Ono naši měli vzor třeba žena, nůše,...
A my žena, růže,...

A lat. vzory se taky časem měnily nebo ne?
Dominus vs. musculus?

Za mě byly vzory rodu ženského žena, nůše, píseň, kost. A ve třídě snad nebyl nikdo, kdo by nevěděl, co nůše je. Nevím, kdy se měnil vzor nůše na růži, ale myslím, že za mé školní docházky ne, že to bylo později. Základku, jak se u nás říká místní univerzitu, jsem končila v roce 1982.

7.3.2023 22:25
fikovnice

XXX.XXX.62.150

Doron napsal(a):
No, už jsi je dohromady dala 🤣

Ale s pomocí "Varaxi"...

7.3.2023 22:26
Doron

XXX.XXX.17.221

fikovnice napsal(a):
Já vídala nůši u babičky, ale na zádech jsem ji neměla...
Ale myslím, že v těch pohádkách byla.

Pan učitel usínal? Jako že nasával, nebo proč?

Nůše byla vyspravená prkýnky.
A pan učitel byl velmi starý:)

7.3.2023 22:26
fikovnice

XXX.XXX.62.150

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
Za mě byly vzory rodu ženského žena, nůše, píseň, kost. A ve třídě snad nebyl nikdo, kdo by nevěděl, co nůše je. Nevím, kdy se měnil vzor nůše na růži, ale myslím, že za mé školní docházky ne, že to bylo později. Základku, jak se u nás říká místní univerzitu, jsem končila v roce 1982.

No, my už měli místo nůše růži a já základku končila tuším v 85.

7.3.2023 22:27
fikovnice

XXX.XXX.62.150

Doron napsal(a):
Nůše byla vyspravená prkýnky.
A pan učitel byl velmi starý:)

Jo tááák, takže usínal únavou... To jste byli asi hodná třída, že jste jej nerušili...

Uživatel s deaktivovaným účtem

7.3.2023 22:30
Uživatel s deaktivovaným účtem

Chtěla bych se naučit vyrobit nůši, košíky, jste mě inspirovaly, pohledám kurz. Do nůše jsem chodila sbírat šišky na chatě, vzorem pro mě už byla ale růže.

7.3.2023 22:31
fikovnice

XXX.XXX.62.150

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
Chtěla bych se naučit vyrobit nůši, košíky, jste mě inspirovaly, pohledám kurz. Do nůše jsem chodila sbírat šišky na chatě, vzorem pro mě už byla ale růže.

Kurz výroby nůší?

7.3.2023 22:32
fikovnice

XXX.XXX.62.150

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
Chtěla bych se naučit vyrobit nůši, košíky, jste mě inspirovaly, pohledám kurz. Do nůše jsem chodila sbírat šišky na chatě, vzorem pro mě už byla ale růže.

Jinak na košíkářku se měla učit postižená dcerka mé kamarádky. Ale neměla na to motoriku.

7.3.2023 22:32
Doron

XXX.XXX.17.221

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
Ententýky jsem kdysi zkoumala. Nicméně jsem stále v úžasu, že "jelito, kopyto, platí to" může být vlastně "je-li to kopyto, platí to".

No jo!
To by bylo logický!
Úplně nový pohled:).

7.3.2023 22:51
Doron

XXX.XXX.17.221

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
Chtěla bych se naučit vyrobit nůši, košíky, jste mě inspirovaly, pohledám kurz. Do nůše jsem chodila sbírat šišky na chatě, vzorem pro mě už byla ale růže.

Vyrobila jsem naprosto příšernej košíček.
Chtěla jsem Vám ho vyfotit, ale nemůžu ho najít .
Asi ho někdo vyhodil.
Nevděčníci!
Ničeho si neváží 🤣!

7.3.2023 23:39
Doron

XXX.XXX.17.221

fikovnice napsal(a):
Jo tááák, takže usínal únavou... To jste byli asi hodná třída, že jste jej nerušili...

Přesně 🤣

Uživatel s deaktivovaným účtem

8.3.2023 07:30
Uživatel s deaktivovaným účtem

fikovnice napsal(a):
No, my už měli místo nůše růži a já základku končila tuším v 85.

Zajímavé... Musím se zeptat o dva roky mladší sestry, jestli si pamatuje, zda se učila nůši nebo růži.

Uživatel s deaktivovaným účtem

8.3.2023 07:51
Uživatel s deaktivovaným účtem

Nůši jsem nosila na zádech ještě když jsem se do ní sama vešla a kačera jsem nevěděla - musela jsem na gůgl.
My měli mužský vzor v latině "servus". Kantor byl též velmi starý, a pak nám dokonce umřel (ne na hodině), takže jsem se latinsky nenaučila
A košíky jsem si vyráběla podle nějaké knížečky s návodem a vzory pletení a tak.

8.3.2023 08:22
Varaxi

XXX.XXX.191.78

fikovnice napsal(a):
Pamatuješ/pamatujete na:

Ententýky, dvě hmoždinky,
mladý člověk vystoupil z metra,
byl v čepici a obutý,
a nic se nestalo...

Nepamatuju, ale před spaním jsem si to našla na YouTube a dost jsem se nasmála. :)

Uživatel s deaktivovaným účtem

8.3.2023 09:13
Uživatel s deaktivovaným účtem

Doron napsal(a):
A když jsme u těch polozapomenutých slov, víte, co je to ententýk?

Ententýky
dva špalíky
čert vyletěl
z elektriky..

Vy, tady na Fauně, to asi budete vědět, ale většina lidí už to nezná:)

Nedávno to proběhlo. Kastrovaný kačer. Jest tak?

Uživatel s deaktivovaným účtem

8.3.2023 09:15
Uživatel s deaktivovaným účtem

Doron napsal(a):
Ale jak to dělali těmi špalíky, jsem nepochopila...

Za mě nesmysl, varlata jsou u ptáků v břiše.
Pak asi zapracovala lidová slovesnost.

Ale říkánka je to hezká.

Uživatel s deaktivovaným účtem

8.3.2023 09:20
Uživatel s deaktivovaným účtem

fikovnice napsal(a):
Čest je v poho...ale vzor "jarní" jsem tedy dávno zapomněla...

Ono naši měli vzor třeba žena, nůše,...
A my žena, růže,...

A lat. vzory se taky časem měnily nebo ne?
Dominus vs. musculus?

Já se taky ještě učila vzor nůše.

Uživatel s deaktivovaným účtem

8.3.2023 09:28
Uživatel s deaktivovaným účtem

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
Za mě byly vzory rodu ženského žena, nůše, píseň, kost. A ve třídě snad nebyl nikdo, kdo by nevěděl, co nůše je. Nevím, kdy se měnil vzor nůše na růži, ale myslím, že za mé školní docházky ne, že to bylo později. Základku, jak se u nás říká místní univerzitu, jsem končila v roce 1982.

Já 1978. Zkušební rok, kdy se dalo odejít na gymnázium už po absolvování osmé třídy.

Teď se k tomu chtějí vrátit. Prý, aby se ušetřilo. No nevím. Když vidím, jak se děti za poslední léta změnily...

8.3.2023 09:40
Zrzavci

XXX.XXX.226.6

To je strašlivý, čék si sem jde zjistit, jak si stojí ten mlufčí a vona mlufčí a voni tady kastrujou tak staršlivým způsobem nebohýho Donalda Trampa!

Sem to taky nevěděla vůbec, co že to je ententýk a ešče, co mu ty lidi dělali, to je hnus, fakt hnus, chuderové malý.

No a moc děkuju dámám za objasnění těch mluvčích , si vůbec nepamatuju, že bychom tohle probírali . Nicméně problém použít to člověk nemá, naskakuje to tam samo, ale podle čeho, to jsme nevěděli.

A plako - právě se mi rozbilo dětství, jak to, že to nejni jelito, ale jeli-to??? kdo to uďál tuhle zradu? celej život jsem žila v hlubokém omylu!!

Uživatel s deaktivovaným účtem

8.3.2023 10:07
Uživatel s deaktivovaným účtem

Zrzavci napsal(a):
To je strašlivý, čék si sem jde zjistit, jak si stojí ten mlufčí a vona mlufčí a voni tady kastrujou tak staršlivým způsobem nebohýho Donalda Trampa!

Sem to taky nevěděla vůbec, co že to je ententýk a ešče, co mu ty lidi dělali, to je hnus, fakt hnus, chuderové malý.

No a moc děkuju dámám za objasnění těch mluvčích , si vůbec nepamatuju, že bychom tohle probírali . Nicméně problém použít to člověk nemá, naskakuje to tam samo, ale podle čeho, to jsme nevěděli.

A plako - právě se mi rozbilo dětství, jak to, že to nejni jelito, ale jeli-to??? kdo to uďál tuhle zradu? celej život jsem žila v hlubokém omylu!!

Já taky doteď žila v bludu - jelito, kopyto, platí to.

Uživatel s deaktivovaným účtem

8.3.2023 10:23
Uživatel s deaktivovaným účtem

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
Já taky doteď žila v bludu - jelito, kopyto, platí to.

Myslím, že to dlouho nevěděla spousta lidí :D taky já tak do 25

Špalíky by mohly být baterky.

8.3.2023 10:24
Zrzavci

XXX.XXX.226.6

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
Já taky doteď žila v bludu - jelito, kopyto, platí to.

To je snad ešče horší, než když jsem zjistila, že v Zakázaným krejčovství můžou šít, že tam, kde je svatba povolena se čistě jen staví, a mohla jsem se přestat bát chodit kolem obchodu, kde provozovali napínání děcek

Uživatel s deaktivovaným účtem

8.3.2023 10:37
Uživatel s deaktivovaným účtem

stejně tak by to mohly být špalíky/knedlíky
to by aspoň dávalo smysl

Erben napsal:
Andělíky, dva špalíky...
a tam se po děckách házelo kamením!

8.3.2023 10:49
Zrzavci

XXX.XXX.226.6

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
stejně tak by to mohly být špalíky/knedlíky
to by aspoň dávalo smysl

Erben napsal:
Andělíky, dva špalíky...
a tam se po děckách házelo kamením!

Se nedivim, jsou typy dětí, poddruh spratek obecný, kde bych házela taky.

Uživatel s deaktivovaným účtem

8.3.2023 10:50
Uživatel s deaktivovaným účtem

Zrzavci napsal(a):
Se nedivim, jsou typy dětí, poddruh spratek obecný, kde bych házela taky.

Akorát, že to většinou není problém dětí, ale rodičů...

Občas si říkám, že odchod do důchodu nebude zase tak špatný.

Uživatel s deaktivovaným účtem

8.3.2023 10:54
Uživatel s deaktivovaným účtem


no, takže z toho pro mě plyne, že je to jako
polykat andělíčky,
tudíž to s kačery nemá nic

Uživatel s deaktivovaným účtem

8.3.2023 11:03
Uživatel s deaktivovaným účtem

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):

no, takže z toho pro mě plyne, že je to jako
polykat andělíčky,
tudíž to s kačery nemá nic

Tak polykat andělíčky... Že se třeba při tom člověk modlil? Aby se neutopil. Jenom nápad.

Uživatel s deaktivovaným účtem

8.3.2023 11:06
Uživatel s deaktivovaným účtem

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
Já 1978. Zkušební rok, kdy se dalo odejít na gymnázium už po absolvování osmé třídy.

Teď se k tomu chtějí vrátit. Prý, aby se ušetřilo. No nevím. Když vidím, jak se děti za poslední léta změnily...

Taky jsem vycházela osmičkou. Tehdy zcela běžné a jen ti, co se nedostali na školu, šli do devítky. Tehdy to byl zbytečný rok. Nevím, jak se změnily děti, tedy spíš puberťáci, ale nejsou spíš vyspělejší i mentálně?

Uživatel s deaktivovaným účtem

8.3.2023 11:26
Uživatel s deaktivovaným účtem

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
Já 1978. Zkušební rok, kdy se dalo odejít na gymnázium už po absolvování osmé třídy.

Teď se k tomu chtějí vrátit. Prý, aby se ušetřilo. No nevím. Když vidím, jak se děti za poslední léta změnily...

sestra šla na gympl z osmičky už v roce 1976. No a já vůbec byla "rychlená" - z osmičky na střední a pak jen čtyřletou VŠ... (experimentálně zkrátili vybrané technické obory, že se vše stihneme naučit místo pěti let za čtyři)

Uživatel s deaktivovaným účtem

8.3.2023 11:29
Uživatel s deaktivovaným účtem

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
Taky jsem vycházela osmičkou. Tehdy zcela běžné a jen ti, co se nedostali na školu, šli do devítky. Tehdy to byl zbytečný rok. Nevím, jak se změnily děti, tedy spíš puberťáci, ale nejsou spíš vyspělejší i mentálně?

Já taky vycházela v osmičce, rok 1982.
Já bych řekla, že mentálně vyspělejší nejsou. Ale možná je to jen pocit z pohledu dospělého, kdoví. Přidjou mi často jako děcka ještě ve 30. Někteří, ne všichni.

Uživatel s deaktivovaným účtem

8.3.2023 11:30
Uživatel s deaktivovaným účtem

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
Taky jsem vycházela osmičkou. Tehdy zcela běžné a jen ti, co se nedostali na školu, šli do devítky. Tehdy to byl zbytečný rok. Nevím, jak se změnily děti, tedy spíš puberťáci, ale nejsou spíš vyspělejší i mentálně?

Ne, nejsou.

Za těch 26 let to vidím. Nejen já, i ostatní kolegové. Jsou pomalejší, méně chápavější, nepřemýšlejí, nerozumějí mluvenému slovu ani psanému textu.

Neustále ubíráme, přepracováváme přípravy, přednášky a přístup vůbec. Nejsou schopni si zapamatovat větu o čtyřech slovech - jak jste to říkala? Slyším velmi často.

Jinak jsou fajn, práce s nimi mě baví, jsou vesměs i šikovní, co se týče praktických cvičení, ale rozdíl tam prostě je.

Uživatel s deaktivovaným účtem

8.3.2023 11:36
Uživatel s deaktivovaným účtem

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
Ne, nejsou.

Za těch 26 let to vidím. Nejen já, i ostatní kolegové. Jsou pomalejší, méně chápavější, nepřemýšlejí, nerozumějí mluvenému slovu ani psanému textu.

Neustále ubíráme, přepracováváme přípravy, přednášky a přístup vůbec. Nejsou schopni si zapamatovat větu o čtyřech slovech - jak jste to říkala? Slyším velmi často.

Jinak jsou fajn, práce s nimi mě baví, jsou vesměs i šikovní, co se týče praktických cvičení, ale rozdíl tam prostě je.

Zvykli si na testy, proto neumějí všechno říct vlastními slovy, prostě jen zaškrtávají A, B, C. A pak ten vliv tabletů a počítačů už od dětského věku. Slyšela jsem, že i logopedické poradny mají více klientů.

Uživatel s deaktivovaným účtem

8.3.2023 11:38
Uživatel s deaktivovaným účtem

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
Ne, nejsou.

Za těch 26 let to vidím. Nejen já, i ostatní kolegové. Jsou pomalejší, méně chápavější, nepřemýšlejí, nerozumějí mluvenému slovu ani psanému textu.

Neustále ubíráme, přepracováváme přípravy, přednášky a přístup vůbec. Nejsou schopni si zapamatovat větu o čtyřech slovech - jak jste to říkala? Slyším velmi často.

Jinak jsou fajn, práce s nimi mě baví, jsou vesměs i šikovní, co se týče praktických cvičení, ale rozdíl tam prostě je.

Čím to je? Že by tím, že se jim rodiče dost nevěnovali? Že s nimi nečetli, nehráli si, ale nechali je sedět před televizí, počítačem či tabletem?

8.3.2023 11:45
Zrzavci

XXX.XXX.226.6

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
Čím to je? Že by tím, že se jim rodiče dost nevěnovali? Že s nimi nečetli, nehráli si, ale nechali je sedět před televizí, počítačem či tabletem?

Vlk má mnohem větší mozek, než pes, který nemusí bojovat o život, živobytí a nemusí řešit spoustu důležitých věcí k přežití. Žije si pohodlně, většinu věcí má zajištěných a tak se může mozek flákat. Tak stejně tak dnešní generace nemusí a nechce tak namáhat mozek, však všechno vždy někde najde. A ............ halt šedá "můra kostková" krní, nerozvíjí se. Všeho je dostatek, jak materiálně, tak virtuálně.

Uživatel s deaktivovaným účtem

8.3.2023 11:50
Uživatel s deaktivovaným účtem

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
Zvykli si na testy, proto neumějí všechno říct vlastními slovy, prostě jen zaškrtávají A, B, C. A pak ten vliv tabletů a počítačů už od dětského věku. Slyšela jsem, že i logopedické poradny mají více klientů.

Se nedivím.

Uživatel s deaktivovaným účtem

8.3.2023 11:57
Uživatel s deaktivovaným účtem

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
Čím to je? Že by tím, že se jim rodiče dost nevěnovali? Že s nimi nečetli, nehráli si, ale nechali je sedět před televizí, počítačem či tabletem?

Myslím, že je to jeden z důvodů. Jak moc velký, nedokážu odhadnout.

Ale když vidím maminky, koukajíce do mobilu, s kočárky, ve kterých je dítě, činící totéž...

Jednou jedinkrát jsem zažila maminku, která stejně jako já čekala na zastávce autobusu. Měla dítě cca 4 roky. A aby mu ukrátila čas, ptala se - jaké auto kolem nás jede? A jakou má barvu? A chlapeček bravurně odpovídal. Nejenom, že poznal barvy. Ale vyznal se ve značkách mnohem lépe než já.

Uživatel s deaktivovaným účtem

8.3.2023 11:58
Uživatel s deaktivovaným účtem

Zrzavci napsal(a):
Vlk má mnohem větší mozek, než pes, který nemusí bojovat o život, živobytí a nemusí řešit spoustu důležitých věcí k přežití. Žije si pohodlně, většinu věcí má zajištěných a tak se může mozek flákat. Tak stejně tak dnešní generace nemusí a nechce tak namáhat mozek, však všechno vždy někde najde. A ............ halt šedá "můra kostková" krní, nerozvíjí se. Všeho je dostatek, jak materiálně, tak virtuálně.

Však fšechno je na internetu, ne?

8.3.2023 12:06
Zrzavci

XXX.XXX.226.6

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
Myslím, že je to jeden z důvodů. Jak moc velký, nedokážu odhadnout.

Ale když vidím maminky, koukajíce do mobilu, s kočárky, ve kterých je dítě, činící totéž...

Jednou jedinkrát jsem zažila maminku, která stejně jako já čekala na zastávce autobusu. Měla dítě cca 4 roky. A aby mu ukrátila čas, ptala se - jaké auto kolem nás jede? A jakou má barvu? A chlapeček bravurně odpovídal. Nejenom, že poznal barvy. Ale vyznal se ve značkách mnohem lépe než já.

Díky bohu za šécky matky, kterým zbyl normální rozum a skutečný cit ke svýmu dítěti,který je větší než k mobilu.
Taky se mi na to smutně kouká. Sválně se dívám, kolik matek při cestě tramvají s dítětem to dítě vnímá . A fakt mám dycinky radost, když potkám tu světlou výjimku - jako tuhle. Bylo hrozně moc hezký po těch mobilistkách vidět holku, co se na to svoje prtě cestou usmívala, hladila mu ručičku, všímala si ho, komunikovala s ním. Místo toho, aby ho nechala tupě čumět z kočárku do stropu či možná trochu okna tramvaje.
Mám kamarádku, která obě svoje děti vede hrozně šikovně - od malinka s ní děti "vaří", dělají spoustu věcí, jsou šikovní. Jo a tuhle jsem měla možnost potkat takovýho i tatínka! Byli s tím prtětem fakt skvělá dvojka, on ho nepřepravoval z bodu A do bodu B, on s tím dítětem byl. Na to se tak krásně kouká. Ešče fšicí úplně nevymřeli,to je pozitivní.

8.3.2023 12:07
Zrzavci

XXX.XXX.226.6

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
Však fšechno je na internetu, ne?

No, bohužel. ale jejich věc, z nich budou prvoci, ze mě ne. I když vlastně...jak to řikala teta Kateřina? Kůň je jednou hříbětem, člověk dvakrát dítětem. Tak ale zase jsem byla dítě s fantazií, tak to stáří tak hrozný nebude

Uživatel s deaktivovaným účtem

8.3.2023 13:32
Uživatel s deaktivovaným účtem

Ve vedlejším tématu je krásně vidět, jak se zcela mění význam věty, když dotyčný neumí nebo nepoužívá interpunkci:

Dobrý den, manžel dostal 5 letou fenu NO...
....
Mě i dceru 15 let ignoruje.

8.3.2023 13:45
Zrzavci

XXX.XXX.226.6

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
Ve vedlejším tématu je krásně vidět, jak se zcela mění význam věty, když dotyčný neumí nebo nepoužívá interpunkci:

Dobrý den, manžel dostal 5 letou fenu NO...
....
Mě i dceru 15 let ignoruje.

nenenééééé pomoooct!!

Uživatel s deaktivovaným účtem

8.3.2023 14:13
Uživatel s deaktivovaným účtem

Jen teda dumám nad tím, kde by měla být interpunkce...

Mě, i dceru 15 let, ignoruje.
Mě i dceru, 15 let, ignoruje.
?

Mám za to, že ta věta by spíš měla být poskládaná jinak. Protože "i" je spojka souřadící, ten doplněk s dcerou nemusíme vyjímat. A ten druhý návrh by svědčil spíš pro použití závorky, třeba.

Já si vlastně myslím, že ta věta je napsaná gramaticky správně - bez interpunkce.
Prostě je jen špatně stylisticky (syntakticky?)...

Uživatel s deaktivovaným účtem

8.3.2023 14:17
Uživatel s deaktivovaným účtem

ano, měl napsat patnáctiletou
čárka tečka by tomu nepomohla
závorky možná, to by se pochopit dalo (věk)

8.3.2023 14:17
lupus4

XXX.XXX.205.61

Mě i 15 letou dceru ignoruje.

Uživatel s deaktivovaným účtem

8.3.2023 14:18
Uživatel s deaktivovaným účtem

Mně by třeba stačila pomlčka.

"Mě i dceru - 15 let - ignoruje."

8.3.2023 14:19
Varaxi

XXX.XXX.191.78

Vaše druhá verze je platná, protože se jedná o volný přívlastek, který se odděluje z obou stran čárkami. Ale pokud nevím, jak to napsat, pomůžu si opisem.

Mě i patnáctiletou dceru ignoruje.
Mě i 15letou dceru ignoruje.
Mě i dceru (15 let) ignoruje.

Uživatel s deaktivovaným účtem

8.3.2023 14:19
Uživatel s deaktivovaným účtem

Teda 15letou dohromady

https://www.meriva-preklady.cz/clanek/cesky-pravopis-10lety-18lety-pridavnejmeno_65

(reakce na Lupuse - jste všichni děsně rychlí )

Uživatel s deaktivovaným účtem

8.3.2023 14:21
Uživatel s deaktivovaným účtem

oddělit věk čárkami by také šlo, ale je to nezvyklé
podle vzoru "přívlastek" a tak podobně
psát tak věk je nezvyklé
ale myslím, že by to nebylo špatně

8.3.2023 14:21
Zrzavci

XXX.XXX.226.6

Já bych řekla, že ta pětiletá fena, co jí mají rok, je ingoruje let patnáct. když to sečteme - patnáct, plus jedna, plus pět, to je dvacet jedna, tak to už je plnoletá a může mít řidičák :D

Uživatel s deaktivovaným účtem

8.3.2023 14:22
Uživatel s deaktivovaným účtem

no, píšete rychle :D
hlavně že tam není
15ti letou
to už snad mizí

Uživatel s deaktivovaným účtem

8.3.2023 14:24
Uživatel s deaktivovaným účtem

Nemizí . Naopak se objevuje krásně i v médiích. Už nevím, kde jsem o to zakopla, a málem jsem upadla (ze židle).
Ještě si tam rádi dají pomlčku...

Uživatel s deaktivovaným účtem

8.3.2023 14:25
Uživatel s deaktivovaným účtem

Jo, 15ti letá i 15letá už většinou z baráku občas mizí...

8.3.2023 14:25
Varaxi

XXX.XXX.191.78

lupus4 napsal(a):
Mě i 15 letou dceru ignoruje.

Pokud je číslovka oddělená mezerou, jedná se o přímo o to číslo. Pokud není po číslovce mezera, jedná se o číslo odvozené.
15 letá dcera se čte patnáct letá dcera, což nedává smysl. 15letá je patnáctiletá. 30mm kanon je třicetimilimetrový, kdežto kanon 30 mm je kanon třicet milimetrů.
Stejně tak tečka mění význam - 8. měsíční štěně je osmé měsíční štěně, kdežto 8měsíční štěně je osmiměsíční a 8 měsíční štěně je osm měsíční štěně, což nedává smysl.

8.3.2023 14:27
Zrzavci

XXX.XXX.226.6

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
Jo, 15ti letá i 15letá už většinou z baráku občas mizí...


vypadá to, že Efe je v kondici, a ne v konvici už?

Uživatel s deaktivovaným účtem

8.3.2023 14:53
Uživatel s deaktivovaným účtem

Zrzavci napsal(a):

vypadá to, že Efe je v kondici, a ne v konvici už?

Po každém vystrčení nosu z konvice následuje spolehlivý návrat do stavu bez kondice

Uživatel s deaktivovaným účtem

8.3.2023 14:53
Uživatel s deaktivovaným účtem

protože to je krát :D
8xměsíc

Uživatel s deaktivovaným účtem

8.3.2023 14:58
Uživatel s deaktivovaným účtem

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
protože to je krát :D
8xměsíc

čili osm měsíčních štěňat - to dává smysl

8.3.2023 15:09
Zrzavci

XXX.XXX.226.6

Nezaložíme si matematický vlákno? Aby Hadimrška neměla ujímání?

Uživatel s deaktivovaným účtem

8.3.2023 15:14
Uživatel s deaktivovaným účtem

Zrzavci napsal(a):
Nezaložíme si matematický vlákno? Aby Hadimrška neměla ujímání?

Prosím ne! Do něj bych nemohla fifák strčit

8.3.2023 15:18
Zrzavci

XXX.XXX.226.6

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
Prosím ne! Do něj bych nemohla fifák strčit

A já taky ne, ty doby, kdy jsem v matice svištěla, jsou dávno pryč, vodešlo to s nástupem puberty /jako fakt! nechápu co proběhlo v makovici, ale do tý doby matika fajn, posléze si musím brát do obchodu kalkulačku, pokud nemám s sebou kartu a mám jen omezený počet peněz a potřebuju koupit něco navíc, než pro co jsem šla, trága/ Ešče že mám počitadlo na ruce, trvá to sice pak dlouho to vypočítat, ale dá se :D

Uživatel s deaktivovaným účtem

8.3.2023 15:23
Uživatel s deaktivovaným účtem

Ty doby, kdy jsem v matice svištěla, u mě pro jistotu nikdá ani nenastaly. Jsem v tomhle ohledu naprosto marná. Na čísla mám chotě, on mě má zase na jazyk mateřský i cizí. Máme to pěkně rozdělené.

Uživatel s deaktivovaným účtem

8.3.2023 15:28
Uživatel s deaktivovaným účtem

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
čili osm měsíčních štěňat - to dává smysl

tss
8měsíční
7letou
to je krát
podle mě :-p

Uživatel s deaktivovaným účtem

8.3.2023 16:32
Uživatel s deaktivovaným účtem

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
Jen teda dumám nad tím, kde by měla být interpunkce...

Mě, i dceru 15 let, ignoruje.
Mě i dceru, 15 let, ignoruje.
?

Mám za to, že ta věta by spíš měla být poskládaná jinak. Protože "i" je spojka souřadící, ten doplněk s dcerou nemusíme vyjímat. A ten druhý návrh by svědčil spíš pro použití závorky, třeba.

Já si vlastně myslím, že ta věta je napsaná gramaticky správně - bez interpunkce.
Prostě je jen špatně stylisticky (syntakticky?)...

Za mě B je správně.

Uživatel s deaktivovaným účtem

8.3.2023 16:35
Uživatel s deaktivovaným účtem

Zrzavci napsal(a):
Nezaložíme si matematický vlákno? Aby Hadimrška neměla ujímání?

Viz espiro. Do toho bych nemohla kafrat. I když jsem odmaturovala za dvě. Pánbíček tenkrát nebyl doma, jak se říká.

8.3.2023 17:32
Doron

XXX.XXX.17.221

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
Ve vedlejším tématu je krásně vidět, jak se zcela mění význam věty, když dotyčný neumí nebo nepoužívá interpunkci:

Dobrý den, manžel dostal 5 letou fenu NO...
....
Mě i dceru 15 let ignoruje.

🤣🤣🤣

8.3.2023 17:43
Doron

XXX.XXX.17.221

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
Jen teda dumám nad tím, kde by měla být interpunkce...

Mě, i dceru 15 let, ignoruje.
Mě i dceru, 15 let, ignoruje.
?

Mám za to, že ta věta by spíš měla být poskládaná jinak. Protože "i" je spojka souřadící, ten doplněk s dcerou nemusíme vyjímat. A ten druhý návrh by svědčil spíš pro použití závorky, třeba.

Já si vlastně myslím, že ta věta je napsaná gramaticky správně - bez interpunkce.
Prostě je jen špatně stylisticky (syntakticky?)...

Já bych napsala patnáctiletou dceru nebo dceru( 15let).

Ale vyznělo mi to tak, že manžel si pořídil fenu, a manželku s dcerou už patnáct let ignoruje :).

8.3.2023 17:58
Doron

XXX.XXX.17.221

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
Za mě nesmysl, varlata jsou u ptáků v břiše.
Pak asi zapracovala lidová slovesnost.

Ale říkánka je to hezká.

Jj, to vím pochopitelně:)
Ale mám takovou matnou vzpomínku, že jsem to někde četla.
Bylo to něco o drůbežnictví:), byla jsem malá a vyděsilo mě to:)
Dělalo se snad nějak provázkem s navázanými špalíčky.
Chtělo by to pamětníka.

8.3.2023 18:25
fikovnice

XXX.XXX.63.164

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
Zajímavé... Musím se zeptat o dva roky mladší sestry, jestli si pamatuje, zda se učila nůši nebo růži.

Jj, muselo se to změnit přesně v tom malém časovém rozmezí, které dělí nás dvě...

8.3.2023 18:27
fikovnice

XXX.XXX.63.164

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
Já se taky ještě učila vzor nůše.

Fakt? A to jsem myslela, že my dvě jsme věkově hodně blízko sebe. Holt to muselo být nějak těsně - s Vámi, "Balu". Ta změna z nůše na růži.

8.3.2023 18:32
fikovnice

XXX.XXX.63.164

Doron napsal(a):
Jj, to vím pochopitelně:)
Ale mám takovou matnou vzpomínku, že jsem to někde četla.
Bylo to něco o drůbežnictví:), byla jsem malá a vyděsilo mě to:)
Dělalo se snad nějak provázkem s navázanými špalíčky.
Chtělo by to pamětníka.

"Doron", já dnes ententýky poslala dál, a všichni byli zděšeni...

Jinak můj táta měl kolegu...velmi tlustého, jako že extrémně. Přednášel na VŠ. Matematik. A psal nějaký složitý příklad na tabuli a pak nám to popisoval:"Tak jsem psal a psal, až jsem se dostal na spodní stranu tabule, tak jsem si k tomu sedl na židli a psal jsem ze sedu...no, a najednou jsem se cítil unaveně, pak ještě víc a pak jsem...usnul. Nevím, jak dlouho jsem spal, ale když jsem se probudil, byla posluchárna úplně prázdná!"

Ty potvory studenti se zřejmě vytratili velmi potichoučku...

8.3.2023 18:35
fikovnice

XXX.XXX.63.164

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
Za mě B je správně.

Mě, i dceru 15 let, ignoruje.
Mě i dceru, 15 let, ignoruje.

Ne ne...
V této větě se interpunkce nepíše... Není důvod ani opodstatnění.
Takže:
Mě i dceru 15 let ignoruje.

8.3.2023 18:40
fikovnice

XXX.XXX.63.164

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
Prosím ne! Do něj bych nemohla fifák strčit

Prosím, počtový potlach podobně Pespiro popírám!

Jinak, já byla bitá! Táta:"Můžeš mi vysvětlit, jak jako moje dcera můžeš nechápat derivace/integrály/algebraické rovnice...? A šup - záhlavec! Ale to ještě bylo OK. Jako starší bratr měl za úkol matematiku doučovat svoji sestru - moji tetu - a prý to vždy skončilo strašnou rvačkou...

8.3.2023 18:41
fikovnice

XXX.XXX.63.164

fikovnice napsal(a):
Mě, i dceru 15 let, ignoruje.
Mě i dceru, 15 let, ignoruje.

Ne ne...
V této větě se interpunkce nepíše... Není důvod ani opodstatnění.
Takže:
Mě i dceru 15 let ignoruje.

Možná ještě lépe:

15 let ignoruje mě i dceru.

(Ale zase není úplně vhodné začínat větu číslovkou.)

8.3.2023 18:45
lupus4

XXX.XXX.205.61

fikovnice napsal(a):
Možná ještě lépe:

15 let ignoruje mě i dceru.

(Ale zase není úplně vhodné začínat větu číslovkou.)

Jano, nečetla si to asi celé. Zkus to znova (5letá je nemůže 15 let ignorovat ).

8.3.2023 19:01
Varaxi

XXX.XXX.137.233

fikovnice napsal(a):
Mě, i dceru 15 let, ignoruje.
Mě i dceru, 15 let, ignoruje.

Ne ne...
V této větě se interpunkce nepíše... Není důvod ani opodstatnění.
Takže:
Mě i dceru 15 let ignoruje.

To by bylo, kdyby ignoroval ten manžel. Ale ignoruje ta fenka, která ignoruje inkriminovanou paní zadavatelku a její dceru, které je 15 let. :) Musíš se podívat do toho vedlejšího vlákna:
https://www.ifauna.cz/psi/diskuse/detail/4029248/chovani-no?a=4029709#a4029709

Uživatel s deaktivovaným účtem

8.3.2023 19:02
Uživatel s deaktivovaným účtem

Doron napsal(a):
Jj, to vím pochopitelně:)
Ale mám takovou matnou vzpomínku, že jsem to někde četla.
Bylo to něco o drůbežnictví:), byla jsem malá a vyděsilo mě to:)
Dělalo se snad nějak provázkem s navázanými špalíčky.
Chtělo by to pamětníka.

Ze starých knížek vím, jak se dělali kapouni. Nevím, proč by to u kačerů mělo být jinak. Ale třeba jo.

Uživatel s deaktivovaným účtem

8.3.2023 19:04
Uživatel s deaktivovaným účtem

fikovnice napsal(a):
"Doron", já dnes ententýky poslala dál, a všichni byli zděšeni...

Jinak můj táta měl kolegu...velmi tlustého, jako že extrémně. Přednášel na VŠ. Matematik. A psal nějaký složitý příklad na tabuli a pak nám to popisoval:"Tak jsem psal a psal, až jsem se dostal na spodní stranu tabule, tak jsem si k tomu sedl na židli a psal jsem ze sedu...no, a najednou jsem se cítil unaveně, pak ještě víc a pak jsem...usnul. Nevím, jak dlouho jsem spal, ale když jsem se probudil, byla posluchárna úplně prázdná!"

Ty potvory studenti se zřejmě vytratili velmi potichoučku...

Byli ohleduplní.

A pak, že mladí nemají ke stáří úctu.

Uživatel s deaktivovaným účtem

8.3.2023 19:06
Uživatel s deaktivovaným účtem

fikovnice napsal(a):
Fakt? A to jsem myslela, že my dvě jsme věkově hodně blízko sebe. Holt to muselo být nějak těsně - s Vámi, "Balu". Ta změna z nůše na růži.

Otázka, co je blízko. Příští rok kulatiny. A ne 50.

8.3.2023 19:06
Varaxi

XXX.XXX.137.233

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
Ze starých knížek vím, jak se dělali kapouni. Nevím, proč by to u kačerů mělo být jinak. Ale třeba jo.

https://www.mall.tv/zmlsane-dejiny/vanocni-kapoun
Pokud máte kohouta a chcete kapouna, koho zavoláte?
Bodlinko? Horsano? :D

Uživatel s deaktivovaným účtem

8.3.2023 19:10
Uživatel s deaktivovaným účtem

Varaxi napsal(a):
https://www.mall.tv/zmlsane-dejiny/vanocni-kapoun
Pokud máte kohouta a chcete kapouna, koho zavoláte?
Bodlinko? Horsano? :D

To by mě taky zajímalo. My se to na škole neučili. Teda jo, zmínka o chemické kastraci proběhla.

8.3.2023 19:14
fikovnice

XXX.XXX.63.164

lupus4 napsal(a):
Jano, nečetla si to asi celé. Zkus to znova (5letá je nemůže 15 let ignorovat ).

Aha, tak to se omlouvám, kouknu na to. Jasně, díky!

8.3.2023 19:16
fikovnice

XXX.XXX.63.164

Varaxi napsal(a):
To by bylo, kdyby ignoroval ten manžel. Ale ignoruje ta fenka, která ignoruje inkriminovanou paní zadavatelku a její dceru, které je 15 let. :) Musíš se podívat do toho vedlejšího vlákna:
https://www.ifauna.cz/psi/diskuse/detail/4029248/chovani-no?a=4029709#a4029709

Jasný jasný, už jsem četla zprávu od "lupuse" , tak se omlouvám. Ale pro zajímavost na to kouknu...

8.3.2023 19:16
fikovnice

XXX.XXX.63.164

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
Otázka, co je blízko. Příští rok kulatiny. A ne 50.

Aha, ale máme nejlepší věk, ne?
Já kulatiny předloni...

8.3.2023 19:17
fikovnice

XXX.XXX.63.164

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
Byli ohleduplní.

A pak, že mladí nemají ke stáří úctu.


Ale jako pedagog bych se tedy cítila příšerně...

8.3.2023 19:22
Varaxi

XXX.XXX.137.233

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
To by mě taky zajímalo. My se to na škole neučili. Teda jo, zmínka o chemické kastraci proběhla.

Vím, že jste veterinář, jen jsem myslela, že nejste praktik, že spíš učíte, jinak bych oslovila i Vás.

8.3.2023 19:28
fikovnice

XXX.XXX.63.164

Varaxi napsal(a):
Pokud je číslovka oddělená mezerou, jedná se o přímo o to číslo. Pokud není po číslovce mezera, jedná se o číslo odvozené.
15 letá dcera se čte patnáct letá dcera, což nedává smysl. 15letá je patnáctiletá. 30mm kanon je třicetimilimetrový, kdežto kanon 30 mm je kanon třicet milimetrů.
Stejně tak tečka mění význam - 8. měsíční štěně je osmé měsíční štěně, kdežto 8měsíční štěně je osmiměsíční a 8 měsíční štěně je osm měsíční štěně, což nedává smysl.

"Varaxi", a prosím, jak to tedy je s tou dcerou? ;-)
Za mě, pokud bych měla dodržet přesně použitá slova zakladatelky, tak bych napsala:

Mě i dceru, 15 let, ignoruje.

Takže stejně jako "Kometa". Jako je to hrozný paskvil, ale jak píšu, kdybychom chtěli dodržet slova i přesný slovosled zakladatelky.

Ale vlastně:

Mě, i dceru 15 let, ignoruje.

...by také šlo?

Jinak samozřejmě souhlasím s těmi, kdo psali, že to mělo být poskládáno a vůbec napsáno úplně jinak.

Uživatel s deaktivovaným účtem

8.3.2023 19:28
Uživatel s deaktivovaným účtem

fikovnice napsal(a):
Aha, ale máme nejlepší věk, ne?
Já kulatiny předloni...

Nestěžuji si.

8.3.2023 19:30
fikovnice

XXX.XXX.63.164

Varaxi napsal(a):
Vím, že jste veterinář, jen jsem myslela, že nejste praktik, že spíš učíte, jinak bych oslovila i Vás.

Hele, já bych Ti také provedla určité zákroky, a nejsem praktik. Ale vždy mě bavila i praxe, tak se člověk naučil kdeco...

Ježkovy voči, to zní hrozně.
Měla jsem na mysli třeba šití a podobné menší úkony.

8.3.2023 19:32
fikovnice

XXX.XXX.63.164

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
Nestěžuji si.

No, Vy jezdíte nějak docela dost na koni, že jo?
Takže nějaké větší zdravotní neduhy se Vám asi vyhýbají.

Uživatel s deaktivovaným účtem

8.3.2023 19:36
Uživatel s deaktivovaným účtem

fikovnice napsal(a):

Ale jako pedagog bych se tedy cítila příšerně...

Já zažila veselou historku z natáčení. Ve vypůjčené třídě jsem měla praxi. A zatímco jsem prohlížela deníky druhého ročníku, tak se tam vrátil první ročník. Ani jedny děti na začátku školního roku neznám.

Takže, když jsem začala hlásat, kde se další dny potkáme (informace pro druháky), tak na mě ti prváci kulili oči.

A pak, že učitelky nejsou normální.

Uživatel s deaktivovaným účtem

8.3.2023 19:38
Uživatel s deaktivovaným účtem

fikovnice napsal(a):
"Varaxi", a prosím, jak to tedy je s tou dcerou? ;-)
Za mě, pokud bych měla dodržet přesně použitá slova zakladatelky, tak bych napsala:

Mě i dceru, 15 let, ignoruje.

Takže stejně jako "Kometa". Jako je to hrozný paskvil, ale jak píšu, kdybychom chtěli dodržet slova i přesný slovosled zakladatelky.

Ale vlastně:

Mě, i dceru 15 let, ignoruje.

...by také šlo?

Jinak samozřejmě souhlasím s těmi, kdo psali, že to mělo být poskládáno a vůbec napsáno úplně jinak.

Jani, já bych to takhle vůbec nenapsala, napsala bych 15letou nebo patnáctiletou.

8.3.2023 19:42
Varaxi

XXX.XXX.137.233

fikovnice napsal(a):
"Varaxi", a prosím, jak to tedy je s tou dcerou? ;-)
Za mě, pokud bych měla dodržet přesně použitá slova zakladatelky, tak bych napsala:

Mě i dceru, 15 let, ignoruje.

Takže stejně jako "Kometa". Jako je to hrozný paskvil, ale jak píšu, kdybychom chtěli dodržet slova i přesný slovosled zakladatelky.

Ale vlastně:

Mě, i dceru 15 let, ignoruje.

...by také šlo?

Jinak samozřejmě souhlasím s těmi, kdo psali, že to mělo být poskládáno a vůbec napsáno úplně jinak.

Mě i dceru, 15 let, ignoruje.
Toto je správně, kdežto toto:
Mě, i dceru 15 let, ignoruje.
správně není, a to z toho důvodu, že:
a) mezi mě a dceru je poměr slučovací, tudíž se čárka nepíše; bude mě i dceru, nikoli mě, i dceru;
jediná další varianta je poměr stupňovací (tj. ve významu mě, dokonce i dceru, ale nemyslím si, že to je tento případ), kde by se dalo o čárce po i uvažovat;
b) jedná se o přívlastek volný, který se z obou stran odděluje čárkou; to poznáme tak, že ho můžeme vypustit, aniž by se význam věty změnil (mě i dceru ignoruje lze říci a stále to dává tentýž smysl).

Tudíž správná věta je, že mě i dceru, 15 let, ignoruje. Pakliže chceme zdůraznit poměr stupňovací, lze užít mě, (dokonce) i dceru, 15 let, ignoruje. 15 let musí být odděleno čárkami, protože i v tom případě by se jednalo o přívlastek volný. Ovšem stupňovací poměr opravdu běžně používá spojovací výrazy dokonce, ba, nadto atd., tudíž si troufnu říct, že se jedná jen o poměr slučovací a domnívám se, že jediná správná věta je mě i dceru, 15 let, ignoruje.

Dává to někomu smysl? :D Vůbec nevím, jak tento příspěvek bude vypadat, až ho pošlu do světa, protože nevidím tu kurzívu.

8.3.2023 19:42
Varaxi

XXX.XXX.137.233

fikovnice napsal(a):
Hele, já bych Ti také provedla určité zákroky, a nejsem praktik. Ale vždy mě bavila i praxe, tak se člověk naučil kdeco...

Ježkovy voči, to zní hrozně.
Měla jsem na mysli třeba šití a podobné menší úkony.

A kohouta vykastrovat umíš? :D Protože to je to, oč tu kráčí. :D

Uživatel s deaktivovaným účtem

8.3.2023 19:43
Uživatel s deaktivovaným účtem

Varaxi napsal(a):
Vím, že jste veterinář, jen jsem myslela, že nejste praktik, že spíš učíte, jinak bych oslovila i Vás.

Máte pravdu. Jsem veterinář - teoretik. Ale většina kolegů/kolegyň má praxi a tak je neustále bombarduji otázkami, když něco nevím.

Uživatel s deaktivovaným účtem

8.3.2023 19:45
Uživatel s deaktivovaným účtem

https://www.youtube.com/results?search_query=caponize+

Je tam aj jedno video, kde... z jiné strany + řez + ručně.

Varaxi, naše češtinářko, dává to smysl, dokonce je to celé výborné :-)

Uživatel s deaktivovaným účtem

8.3.2023 19:49
Uživatel s deaktivovaným účtem

Varaxi napsal(a):
Mě i dceru, 15 let, ignoruje.
Toto je správně, kdežto toto:
Mě, i dceru 15 let, ignoruje.
správně není, a to z toho důvodu, že:
a) mezi mě a dceru je poměr slučovací, tudíž se čárka nepíše; bude mě i dceru, nikoli mě, i dceru;
jediná další varianta je poměr stupňovací (tj. ve významu mě, dokonce i dceru, ale nemyslím si, že to je tento případ), kde by se dalo o čárce po i uvažovat;
b) jedná se o přívlastek volný, který se z obou stran odděluje čárkou; to poznáme tak, že ho můžeme vypustit, aniž by se význam věty změnil (mě i dceru ignoruje lze říci a stále to dává tentýž smysl).

Tudíž správná věta je, že mě i dceru, 15 let, ignoruje. Pakliže chceme zdůraznit poměr stupňovací, lze užít mě, (dokonce) i dceru, 15 let, ignoruje. 15 let musí být odděleno čárkami, protože i v tom případě by se jednalo o přívlastek volný. Ovšem stupňovací poměr opravdu běžně používá spojovací výrazy dokonce, ba, nadto atd., tudíž si troufnu říct, že se jedná jen o poměr slučovací a domnívám se, že jediná správná věta je mě i dceru, 15 let, ignoruje.

Dává to někomu smysl? :D Vůbec nevím, jak tento příspěvek bude vypadat, až ho pošlu do světa, protože nevidím tu kurzívu.

Mně ano. Sice už dávno nevím, co je poměr slučovací nebo stupňovací, ale pocitově bych 15let oddělila čárkami.

Jako vy. Mě i dceru,15 let, ignoruje.

Uživatel s deaktivovaným účtem

8.3.2023 19:50
Uživatel s deaktivovaným účtem

Všimli jste si, že tu málokdo neudělá chybu?

8.3.2023 19:53
Varaxi

XXX.XXX.137.233

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
Všimli jste si, že tu málokdo neudělá chybu?

Megí, co se týče mých příspěvků, máte volnou ruku. Uvítám zpětnou vazbu a klidně se do mě opřete a za každou hrubici mi vynadejte. Můžete se vyřádit, výměnou za to žádám, abyste se krotila u ostatních.
Domluveno?

8.3.2023 19:57
Varaxi

XXX.XXX.137.233

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
Mně ano. Sice už dávno nevím, co je poměr slučovací nebo stupňovací, ale pocitově bych 15let oddělila čárkami.

Jako vy. Mě i dceru,15 let, ignoruje.

Ono v praxi není důležité znát pojem poměr slučovací, stačí, že ho chápete. A tím pádem píšete správně.
Pocitově něco napsat správně znamená, že chápete pravidla, rozpoznáte logiku systému (a jazyk systém je) a umíte s ní (logikou) i s ním (systémem) správně pracovat. Vědět, že to kdysi nějaký lingvista nazval poměr slučovací, je fajn, když o jazyku mluvíte, když užíváte metajazyk.
Ale pro praxi je to naprosto jedno.

Uživatel s deaktivovaným účtem

8.3.2023 19:59
Uživatel s deaktivovaným účtem

Varaxi napsal(a):
Megí, co se týče mých příspěvků, máte volnou ruku. Uvítám zpětnou vazbu a klidně se do mě opřete a za každou hrubici mi vynadejte. Můžete se vyřádit, výměnou za to žádám, abyste se krotila u ostatních.
Domluveno?

Ne. Nechodím po fórech a nehledám chyby. Zastala jsem se jiných a dostala vcelku neslušný komentář, tak to prostě vnímám. A vidíte, nevšímám si těch slov a neřeším je. Slušně diskutuji dál, i na zprávy jsem odpověděla s chladnou hlavou. Až na nevrenda, ale on ví, že si dělám legraci.
Pokud to někdo nepochopil, je mi líto, nebudu se tím zabývat.
Ale ta slepota mě tedy opravdu ohromila. Víc dělat nemohu a nebudu, to se nezlobte, přetvářku neprovozuji.

Uživatel s deaktivovaným účtem

8.3.2023 20:08
Uživatel s deaktivovaným účtem

fikovnice napsal(a):
No, Vy jezdíte nějak docela dost na koni, že jo?
Takže nějaké větší zdravotní neduhy se Vám asi vyhýbají.

No, po operaci plotýnky je to už slabší. Dva roky jsem nejezdila vůbec, teď se k tomu veeelmi pomalu vracím.

Ale jinak ano, větší zdravotní neduhy se mi vyhýbají. Když nepočítám operovaný palec, vaječník, žlučník. Ale to jsou proti vašim problémům prkotiny.

Třeba covid se mi vyhnul. I jiné virózy. Musím zaklepat.

8.3.2023 20:11
Varaxi

XXX.XXX.137.233

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
Ne. Nechodím po fórech a nehledám chyby. Zastala jsem se jiných a dostala vcelku neslušný komentář, tak to prostě vnímám. A vidíte, nevšímám si těch slov a neřeším je. Slušně diskutuji dál, i na zprávy jsem odpověděla s chladnou hlavou. Až na nevrenda, ale on ví, že si dělám legraci.
Pokud to někdo nepochopil, je mi líto, nebudu se tím zabývat.
Ale ta slepota mě tedy opravdu ohromila. Víc dělat nemohu a nebudu, to se nezlobte, přetvářku neprovozuji.

Cožeto? :D
Mně jste teda neodpověděla, schválně, zkuste se podívat. :) Já Vás nechci k ničemu nutit, stačilo říci, že nemáte zájem, a já bych to téma už nevytahovala.

8.3.2023 20:48
fikovnice

XXX.XXX.63.164

Varaxi napsal(a):
A kohouta vykastrovat umíš? :D Protože to je to, oč tu kráčí. :D

Tak to opravdu neumím...

8.3.2023 21:03
fikovnice

XXX.XXX.63.164

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
Jani, já bych to takhle vůbec nenapsala, napsala bych 15letou nebo patnáctiletou.

Ano, ano, souhlasím. Jen mě zajímalo, jak to teda mělo být správně v tom původním znění.

8.3.2023 21:23
fikovnice

XXX.XXX.63.164

Varaxi napsal(a):
Ono v praxi není důležité znát pojem poměr slučovací, stačí, že ho chápete. A tím pádem píšete správně.
Pocitově něco napsat správně znamená, že chápete pravidla, rozpoznáte logiku systému (a jazyk systém je) a umíte s ní (logikou) i s ním (systémem) správně pracovat. Vědět, že to kdysi nějaký lingvista nazval poměr slučovací, je fajn, když o jazyku mluvíte, když užíváte metajazyk.
Ale pro praxi je to naprosto jedno.

"Varaxi", a co taková ta známá hříčka?

Na dvoře měl pták své bidlo. Také králík/pes/potkan/cokoli měl na dvoře své bydlo.
Přišel vichr a zničil obě bi/ydla.

8.3.2023 21:44
fikovnice

XXX.XXX.63.164

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
No, po operaci plotýnky je to už slabší. Dva roky jsem nejezdila vůbec, teď se k tomu veeelmi pomalu vracím.

Ale jinak ano, větší zdravotní neduhy se mi vyhýbají. Když nepočítám operovaný palec, vaječník, žlučník. Ale to jsou proti vašim problémům prkotiny.

Třeba covid se mi vyhnul. I jiné virózy. Musím zaklepat.

Třeba jste měla COVID bezpříznakový...
Ale už je tuším nějak na stole ta novela, která zařadí COVID mezi běžné infekční nemoci.

A před a za "tuším" má být čárka... ;-)

Uživatel s deaktivovaným účtem

9.3.2023 08:06
Uživatel s deaktivovaným účtem

Varaxi napsal(a):
To by bylo, kdyby ignoroval ten manžel. Ale ignoruje ta fenka, která ignoruje inkriminovanou paní zadavatelku a její dceru, které je 15 let. :) Musíš se podívat do toho vedlejšího vlákna:
https://www.ifauna.cz/psi/diskuse/detail/4029248/chovani-no?a=4029709#a4029709

Kdepak, manžel je obě, dceru i manželku, ignoruje 15 let.

Teď vážně - vím, jak to autor výroku myslel, ale prostě to svádí k jinému výkladu.

9.3.2023 10:17
Zrzavci

XXX.XXX.226.6

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
Po každém vystrčení nosu z konvice následuje spolehlivý návrat do stavu bez kondice

To už je nějak moc dlouho :-( . Zkusím nabídnout alternativní řešení - nechcete vyzkoušet Oscilokoksáč?

Uživatel s deaktivovaným účtem

9.3.2023 13:20
Uživatel s deaktivovaným účtem

fikovnice napsal(a):
Třeba jste měla COVID bezpříznakový...
Ale už je tuším nějak na stole ta novela, která zařadí COVID mezi běžné infekční nemoci.

A před a za "tuším" má být čárka... ;-)

Možná ano. I přes povinné testování, kdy se nic neukázalo... Kdo ví?

Uživatel s deaktivovaným účtem

9.3.2023 13:24
Uživatel s deaktivovaným účtem

fikovnice napsal(a):
"Varaxi", a co taková ta známá hříčka?

Na dvoře měl pták své bidlo. Také králík/pes/potkan/cokoli měl na dvoře své bydlo.
Přišel vichr a zničil obě bi/ydla.

No, to je potom prekérka Oddělit ptáka s bidlem a potkana s bydlem.

Nemáme lehký jazyk. A to každou chvíli skuhrám, že se nenaučím časy v angličtině. Proč musí mít minulý, předminulý, přítomný, předpřítomný....? Teď probíráme kondicionály...

9.3.2023 14:37
Varaxi

XXX.XXX.191.78

fikovnice napsal(a):
"Varaxi", a co taková ta známá hříčka?

Na dvoře měl pták své bidlo. Také králík/pes/potkan/cokoli měl na dvoře své bydlo.
Přišel vichr a zničil obě bi/ydla.

Jo, to je známé, ale ono systémově nejde napsat/říct, že obě bi/ydla spadla, protože ta slova mají jiný význam. Prostě čeština občas umožňuje věci, které by umožnit neměla.

Uživatel s deaktivovaným účtem

9.3.2023 14:59
Uživatel s deaktivovaným účtem

Já to neznám bydla? Kanárek bydlí na bidélku. Pochopila jsem aspoň tohle?
Když to zničilo obě bydla. Pes obvykle nebydlí na bidlu. Bidle? Je dovoleno obojí?
Ale mohou mít bidlo, no, agility potkani :-) prolézačky... Za to nikdo nemůže, že autor hříčky neměl představivosti dosti.
Bylo to v nějaké učebnici? Neznám

Uživatel s deaktivovaným účtem

9.3.2023 15:02
Uživatel s deaktivovaným účtem

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
No, to je potom prekérka Oddělit ptáka s bidlem a potkana s bydlem.

Nemáme lehký jazyk. A to každou chvíli skuhrám, že se nenaučím časy v angličtině. Proč musí mít minulý, předminulý, přítomný, předpřítomný....? Teď probíráme kondicionály...

Buďte v klidu, oni sami anglicky mluvící neumí toto správně. Koukněte na YT na "teacher Mike". Ukazuje tam spoustu slov a spojení, co amíci používají špatně. Je to zajímavé.

Uživatel s deaktivovaným účtem

9.3.2023 15:02
Uživatel s deaktivovaným účtem

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
No, to je potom prekérka Oddělit ptáka s bidlem a potkana s bydlem.

Nemáme lehký jazyk. A to každou chvíli skuhrám, že se nenaučím časy v angličtině. Proč musí mít minulý, předminulý, přítomný, předpřítomný....? Teď probíráme kondicionály...

Kdybyste si chtěla procvičit listening, dneska začal Crufts v Anglii. Krásná British English.
https://www.youtube.com/user/OfficialCrufts

Uživatel s deaktivovaným účtem

9.3.2023 15:11
Uživatel s deaktivovaným účtem

Miluju British English. Dělala jsem deset let v britské firmě, teď dělám pro Američany a moje uši trpí
Měla jsem úžasného kolegu, Brita, který mluvil opravdu tou pravou school English (údajně jí používají asi 3% Britů) a to bylo pohlazení pro uši, nádhera převeliká. Jen Britové mu nerozuměli

9.3.2023 15:34
Varaxi

XXX.XXX.191.78

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
Já to neznám bydla? Kanárek bydlí na bidélku. Pochopila jsem aspoň tohle?
Když to zničilo obě bydla. Pes obvykle nebydlí na bidlu. Bidle? Je dovoleno obojí?
Ale mohou mít bidlo, no, agility potkani :-) prolézačky... Za to nikdo nemůže, že autor hříčky neměl představivosti dosti.
Bylo to v nějaké učebnici? Neznám

Ano, bydlo je obydlí, bidlo je tyč. A v tom je ta pointa, že nelze říci, obě bi/ydla spadla. :D

9.3.2023 16:45
MarcyMat

XXX.XXX.119.198

"28" Už chápu, jak synek k chybkám z nepozornosti přichází...a zjevně je to dědičné. A když už jsme v té kynologicko-jazykovědné diskuzi: chovná vs. chovatelská je taky radost. Např. chovná a chovatelská základna - jeden by mohl být překvapený, co by z té které vzešlo za potomstvo.

9.3.2023 17:03
Doron

XXX.XXX.22.171

Varaxi napsal(a):
Ano, bydlo je obydlí, bidlo je tyč. A v tom je ta pointa, že nelze říci, obě bi/ydla spadla. :D

Napsala bych bydla, protože i bidlo může být bydlem:))

Uživatel s deaktivovaným účtem

9.3.2023 18:27
Uživatel s deaktivovaným účtem

Doron napsal(a):
Napsala bych bydla, protože i bidlo může být bydlem:))

Však já taky, ale co když má pes v bydle překážky. Ha? :-)
A řekněte mi, kdo dnes říká bidlo a bydlo. To jsou ty diktátové věty ze základky, kteréžto už v životě neuvidíme :-)

9.3.2023 18:34
lupus4

XXX.XXX.205.61

kdo dnes říká bidlo

např. miliarda/y chovatelů ptáků (tím nemyslím tučňáků a pštrosů )

Uživatel s deaktivovaným účtem

9.3.2023 18:41
Uživatel s deaktivovaným účtem

lupus4 napsal(a):
kdo dnes říká bidlo

např. miliarda/y chovatelů ptáků (tím nemyslím tučňáků a pštrosů )

tučník na bidýlku :-)
bidlo je veliké, tak na koberec
což mi připomíná tu konstrukci na koberce mezi paneláky, jak si tam každý rozbil ústa :-)
esi to bylo na koberce, to nevím, ale plácalo se tam do nich

Uživatel s deaktivovaným účtem

9.3.2023 19:03
Uživatel s deaktivovaným účtem

klepáč
naprosto zásadní schůzovní místo
centrum kulturního dění

neverend

9.3.2023 19:42
neverend

XXX.XXX.213.247

Dámy, mohu mít dotaz? Hlavně tedy nejspíš na někoho s veterinárním vzděláním či praxí? Nevíte čím se pejskům vyplachují ouška? Jsem se zase zapomněl zeptat a tak jestli někdo neví zde? Co to je a dá se to koupit? S Čj vám moc nepomůžu, ale to snad nikdo ani nepředpokládá. 😀

9.3.2023 20:05
fikovnice

XXX.XXX.63.164

Varaxi napsal(a):
Jo, to je známé, ale ono systémově nejde napsat/říct, že obě bi/ydla spadla, protože ta slova mají jiný význam. Prostě čeština občas umožňuje věci, které by umožnit neměla.

"Varaxi", já ale nepsala, že "shodil", já psala, že vichr bi/ydla "zničil"...
Jj, je to taková ta hříčka, která (asi?) nemá správné řešení.

9.3.2023 20:08
fikovnice

XXX.XXX.63.164

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
klepáč
naprosto zásadní schůzovní místo
centrum kulturního dění

Jj, na klepáči jsme s kamarády pravidelně viseli jak opice, učili se výmyky, atp.
A kdosi to slova neznal, a říkal "klepadlo".

9.3.2023 20:12
fikovnice

XXX.XXX.63.164

"Já to neznám bydla? Kanárek bydlí na bidélku. Pochopila jsem aspoň tohle?Když to zničilo obě bydla. Pes obvykle nebydlí na bidlu. Bidle? Je dovoleno obojí?
Ale mohou mít bidlo, no, agility potkani :-) prolézačky... Za to nikdo nemůže, že autor hříčky neměl představivosti dosti.
Bylo to v nějaké učebnici? Neznám"

Já myslím, že je to taková hříčka...vlastně na nic. V knížkách to určitě nebylo... Kdysi mi to řekl táta a mně to nějak utkvělo v hlavě. V podstatě blbost.

9.3.2023 20:39
fikovnice

XXX.XXX.63.164

neverend napsal(a):
Dámy, mohu mít dotaz? Hlavně tedy nejspíš na někoho s veterinárním vzděláním či praxí? Nevíte čím se pejskům vyplachují ouška? Jsem se zase zapomněl zeptat a tak jestli někdo neví zde? Co to je a dá se to koupit? S Čj vám moc nepomůžu, ale to snad nikdo ani nepředpokládá. 😀

"Neverende", proč to dáváte sem? Nemá to logiku...
Buď najděte podobné vlákno nebo založte nové... Zapadne to...

Vím, že lidská ouška :-) se mohou čistit třeba i lihem (dokonce koncentrovaným - 96%), odstraňuje se tak cerumen. Zda citlivá ušiska pesanů, to si netroufám radit...

Toto Vám asi moc nepomůže :
Voda, Propylenglykol, Isopropylmyristát, Polysorbát 20, Olej ze semen Helianthus annuus, Cetearylalkohol, Glyceryl kaprylát, Ceteareth-12, Fenoxyethanol, Polysorbát 80, kyselina glycyrrhetinová, stearoyl sodný laktylát, extrakt z květu Calendula officinalis, Triethanolamin, Allantoin, Ethylhexylglycerin, Rosmarinus officinalis listový olej, Disodium EDTA, Tokoferol, Limonen, Linalool.

...ale je to složení Aptus Orisolve Plus na čištění uší psíků (i kočičáků).

Tak kupte holt přímo nějaký takový přípravek v lékárně.

Uživatel s deaktivovaným účtem

9.3.2023 20:41
Uživatel s deaktivovaným účtem

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
Miluju British English. Dělala jsem deset let v britské firmě, teď dělám pro Američany a moje uši trpí
Měla jsem úžasného kolegu, Brita, který mluvil opravdu tou pravou school English (údajně jí používají asi 3% Britů) a to bylo pohlazení pro uši, nádhera převeliká. Jen Britové mu nerozuměli

Když jste u angličtiny. Mám kamaráda, který po dvou letech v Austrálii, šel hrdě na zkoušku z angličtiny :
"Ehm, ehm, mluvíte plynně mluvou australských honáků, v Anglii byste se nedomluvil, ale na zkoušku v Čechách vám to stačí." :-))

Uživatel s deaktivovaným účtem

9.3.2023 20:46
Uživatel s deaktivovaným účtem

neverend napsal(a):
Dámy, mohu mít dotaz? Hlavně tedy nejspíš na někoho s veterinárním vzděláním či praxí? Nevíte čím se pejskům vyplachují ouška? Jsem se zase zapomněl zeptat a tak jestli někdo neví zde? Co to je a dá se to koupit? S Čj vám moc nepomůžu, ale to snad nikdo ani nepředpokládá. 😀

Nejsem sice veterinářka, jen momentálně ošetřuji bolavé uši ( u psa ) :

SkinMed Otic. Nelít. Nakapat na boltce, promnout, nechat působit posléze humus vytřít - třeba papírovým kapesníkem. ( Psáno k čištění zevního zvukovodu a boltce ).
My potom kapeme Orilan.

9.3.2023 20:46
fikovnice

XXX.XXX.63.164

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
Po každém vystrčení nosu z konvice následuje spolehlivý návrat do stavu bez kondice

"Efe", a už máš po té mukotomii?

neverend

9.3.2023 20:57
neverend

XXX.XXX.213.247

fikovnice napsal(a):
"Neverende", proč to dáváte sem? Nemá to logiku...
Buď najděte podobné vlákno nebo založte nové... Zapadne to...

Vím, že lidská ouška :-) se mohou čistit třeba i lihem (dokonce koncentrovaným - 96%), odstraňuje se tak cerumen. Zda citlivá ušiska pesanů, to si netroufám radit...

Toto Vám asi moc nepomůže :
Voda, Propylenglykol, Isopropylmyristát, Polysorbát 20, Olej ze semen Helianthus annuus, Cetearylalkohol, Glyceryl kaprylát, Ceteareth-12, Fenoxyethanol, Polysorbát 80, kyselina glycyrrhetinová, stearoyl sodný laktylát, extrakt z květu Calendula officinalis, Triethanolamin, Allantoin, Ethylhexylglycerin, Rosmarinus officinalis listový olej, Disodium EDTA, Tokoferol, Limonen, Linalool.

...ale je to složení Aptus Orisolve Plus na čištění uší psíků (i kočičáků).

Tak kupte holt přímo nějaký takový přípravek v lékárně.

Protože je tady rušno. 😀 Jinak díky moc, ale mě právě zajímal spíš ten roztok co měli veti jak u vás, tak u nás. 🙂 Odhadem tak půllitrová láhev s kovovou "hubicí" a naleje čubině plný ouško. Ta to kak vytřepe a pak to jde vše krásně dotřít hadříkem. Ty kapičky koupený jsou takový mrňavý.. 😀 Ale ještě jednou díky a já se veta zeptám.

neverend

9.3.2023 21:14
neverend

XXX.XXX.213.247

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
Nejsem sice veterinářka, jen momentálně ošetřuji bolavé uši ( u psa ) :

SkinMed Otic. Nelít. Nakapat na boltce, promnout, nechat působit posléze humus vytřít - třeba papírovým kapesníkem. ( Psáno k čištění zevního zvukovodu a boltce ).
My potom kapeme Orilan.

Také moc děkuji a podobné používáme také celkem dlouho, ale veti mají právě něco jiného a tak mě to zajímalo co? 🙂 Já to vyzjistím v pondělí. Jdeme na kontrolu po té mrtvičce a zaplať bůh už po všech čtyřech. 🙂 A teď už se zase stěhuji na Koronavirus, protože zde jsem "86".😀

9.3.2023 21:14
Varaxi

XXX.XXX.137.233

fikovnice napsal(a):
"Varaxi", já ale nepsala, že "shodil", já psala, že vichr bi/ydla "zničil"...
Jj, je to taková ta hříčka, která (asi?) nemá správné řešení.

...bi/ydla byla zničena...
Lepší?

Já to totiž znám tak, že na dvoře bylo pověšené bidlo. Na tom bidle si postavil pták bydlo. Přišel vítr a obě bi/ydla spadla. Tak jsem to vzala z té „mé“ verze a vůbec jsem si to neuvědomila.

Uživatel s deaktivovaným účtem

9.3.2023 21:14
Uživatel s deaktivovaným účtem

neverend napsal(a):
Dámy, mohu mít dotaz? Hlavně tedy nejspíš na někoho s veterinárním vzděláním či praxí? Nevíte čím se pejskům vyplachují ouška? Jsem se zase zapomněl zeptat a tak jestli někdo neví zde? Co to je a dá se to koupit? S Čj vám moc nepomůžu, ale to snad nikdo ani nepředpokládá. 😀

Vám vet v Nevadě s fenou po mrtvici neporadí ohledně výplachu psích uší?

9.3.2023 21:16
Varaxi

XXX.XXX.137.233

neverend napsal(a):
Dámy, mohu mít dotaz? Hlavně tedy nejspíš na někoho s veterinárním vzděláním či praxí? Nevíte čím se pejskům vyplachují ouška? Jsem se zase zapomněl zeptat a tak jestli někdo neví zde? Co to je a dá se to koupit? S Čj vám moc nepomůžu, ale to snad nikdo ani nepředpokládá. 😀

Proč tomu psu chcete čistit uši? Za jakým účelem?
Preventivně zdravé uši, léčíte (co?), preventivně problematické uši...

9.3.2023 21:18
Varaxi

XXX.XXX.137.233

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
Vám vet v Nevadě s fenou po mrtvici neporadí ohledně výplachu psích uší?

A teď je ta otázka: Má vet po mrtvici, nebo ta fena? A tu fenu má vet, nebo neverend? Samé otázky.

Uživatel s deaktivovaným účtem

9.3.2023 21:21
Uživatel s deaktivovaným účtem

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
tučník na bidýlku :-)
bidlo je veliké, tak na koberec
což mi připomíná tu konstrukci na koberce mezi paneláky, jak si tam každý rozbil ústa :-)
esi to bylo na koberce, to nevím, ale plácalo se tam do nich

Já nos. Dole čtverce z mříže a nahoře kulatina, na kterou jsem se věšela za nohy na netopýra.

Uživatel s deaktivovaným účtem

9.3.2023 21:23
Uživatel s deaktivovaným účtem

Varaxi napsal(a):
A teď je ta otázka: Má vet po mrtvici, nebo ta fena? A tu fenu má vet, nebo neverend? Samé otázky.

Snad jsem se nedopustila hříchu a má otázka zněla jasně?

9.3.2023 21:24
fikovnice

XXX.XXX.63.164

Varaxi napsal(a):
...bi/ydla byla zničena...
Lepší?

Já to totiž znám tak, že na dvoře bylo pověšené bidlo. Na tom bidle si postavil pták bydlo. Přišel vítr a obě bi/ydla spadla. Tak jsem to vzala z té „mé“ verze a vůbec jsem si to neuvědomila.

Mně to říkal táta...
Bylo tam zkrátka bidlo i bydlo, ale závěr byl, že "přišel vítr a obě bi/ydla shodil..."

A já to trochu předělala, právě aby to i dávalo smysl, tak jsem nenapsala "shodil", ale "zničil".

Je klidně možné, že ta Tvoje verze je správná. Vždyť já ji slyšela třeba už před 40 lety...

9.3.2023 21:24
Varaxi

XXX.XXX.137.233

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
Já nos. Dole čtverce z mříže a nahoře kulatina, na kterou jsem se věšela za nohy na netopýra.

Aha, teď jsem pochopila, co má megí na mysli.
Jako dědinské ďouče neznalé paneláků jsem si myslela, že na to patří houpačky, ale jsou z nějakých důvodů schované. :D

9.3.2023 21:25
fikovnice

XXX.XXX.63.164

Varaxi napsal(a):
A teď je ta otázka: Má vet po mrtvici, nebo ta fena? A tu fenu má vet, nebo neverend? Samé otázky.

9.3.2023 21:26
Varaxi

XXX.XXX.137.233

fikovnice napsal(a):
Mně to říkal táta...
Bylo tam zkrátka bidlo i bydlo, ale závěr byl, že "přišel vítr a obě bi/ydla shodil..."

A já to trochu předělala, právě aby to i dávalo smysl, tak jsem nenapsala "shodil", ale "zničil".

Je klidně možné, že ta Tvoje verze je správná. Vždyť já ji slyšela třeba už před 40 lety...

Já myslím, že to je dětská hádanka a tím pádem nemá z definice správnou nebo špatnou verzi.
To je jak:
Leze, leze po železe, nedá pokoj, až tam vleze. Co je to?
V první třídě je správná odpověď klíč. Ve čtvrté ožralý tankista.

9.3.2023 21:27
fikovnice

XXX.XXX.63.164

Varaxi napsal(a):
Aha, teď jsem pochopila, co má megí na mysli.
Jako dědinské ďouče neznalé paneláků jsem si myslela, že na to patří houpačky, ale jsou z nějakých důvodů schované. :D

My to měli hnedle před panelákem a u nás se dokonce říkalo "Pojď si hrát na klepače!"
Opět takové dvojsmyslné... A používalo se u nás krátké "a" - klepač, ne klepáč.

Jo, a jak píše "plaka", netopýry jsme samozřejmě také dělávali.

9.3.2023 21:28
fikovnice

XXX.XXX.63.164

Varaxi napsal(a):
Já myslím, že to je dětská hádanka a tím pádem nemá z definice správnou nebo špatnou verzi.
To je jak:
Leze, leze po železe, nedá pokoj, až tam vleze. Co je to?
V první třídě je správná odpověď klíč. Ve čtvrté ožralý tankista.


Ožralýho tankistu jsem už pozapomněla...ale osvěžila jsi mi jej.

9.3.2023 21:29
fikovnice

XXX.XXX.63.164

A tu matematicko-logickou hádanku jsem už sem asi dávala...?

Hotel má obsazeno nekonečně mnoho pokojů.
Přijde nový host. Co udělá hoteliér, aby jej přece jen ubytoval (samostatně )?

Uživatel s deaktivovaným účtem

9.3.2023 21:30
Uživatel s deaktivovaným účtem

Varaxi napsal(a):
A teď je ta otázka: Má vet po mrtvici, nebo ta fena? A tu fenu má vet, nebo neverend? Samé otázky.

Vám vet v Nevadě s fenou po mrtvici neporadí ohledně výplachu psích uší?
Tyjo, přeci tuhle větu nemůže nikdo pojmout, že fena patřila veteřináři, kterému prdla z neverenda cévka?
Chybí mi tam čárky nějaké asi, žeáno, už to asi vidím. Přívlastky. Díky.

neverend

9.3.2023 21:31
neverend

XXX.XXX.213.247

Varaxi napsal(a):
A teď je ta otázka: Má vet po mrtvici, nebo ta fena? A tu fenu má vet, nebo neverend? Samé otázky.

Chtěl jsem veta.

Upraveno Adminem 9.3.2023 v 22:33 - urážky

Uživatel s deaktivovaným účtem

9.3.2023 21:36
Uživatel s deaktivovaným účtem

neverend napsal(a):
Chtěl jsem veta.

Upraveno Adminem 9.3.2023 v 22:33 - urážky

Tož táhni jinam, attention whore.
Pardon všem, že jsem na tuto entitu vlastně reagovala.

Uživatel s deaktivovaným účtem

9.3.2023 21:39
Uživatel s deaktivovaným účtem

Tohle je téma na češtinu. Jděte si jinam :-p

Toho roztoku se dává pár (doslova) ml, velká lahev není potřeba.

Hm, tak teď asi jo. Prostě dobytek, no.

neverend

9.3.2023 21:47
neverend

XXX.XXX.213.247

Tak neprovokujte.. Orionka i Fíkovnice normálně odpoví, pochopí co se ptám, já poděkuji, ale vy samozřejmě řešíte hovadiny. 😛 Asi jsem po mrtvičce plný radosti, že chodím po čtyřech, ne? 😀 To je snad jasný že pes. A veterináři těžko chodím vyplachovat uši. 😀😀

Megi: Nedává se toho zrovna málo a stejně to dělal vet v ČR i unás. 😐 Ale už to neřešme, já se zeptám a hotovo, páč tady jak vidno se nic nedozvím. 😀

Uživatel s deaktivovaným účtem

9.3.2023 21:47
Uživatel s deaktivovaným účtem

Takže tam bydlel jen pták, žádný pes?
Děláte mi v tom guláš.
Takhle se nic nenaučím.
Proč se říká "mám v tom guláš"?
A proč "mě vomejou"? Guláš bych ještě pochopila, to nepapáme, Megy nejí, co není hezké a roztříděné. Roztřízené?
Ale vomejt? Jako že "já padám" a omdlí? Nebo to je z nějakého filmu?

9.3.2023 21:55
fikovnice

XXX.XXX.63.164

neverend napsal(a):
Chtěl jsem veta.

Upraveno Adminem 9.3.2023 v 22:33 - urážky

"Neverende", dostal jste radu ode mě i od "Orionky" a Vy fakt takto urazíte "Varaxi"?! Znám ji, že to po ní asi sklouzne a nebude Vás vůbec řešit. Ale mám ji ráda a nelíbí se mi, že se do ní takto navážíte!

9.3.2023 22:02
Doron

XXX.XXX.22.171

fikovnice napsal(a):
A tu matematicko-logickou hádanku jsem už sem asi dávala...?

Hotel má obsazeno nekonečně mnoho pokojů.
Přijde nový host. Co udělá hoteliér, aby jej přece jen ubytoval (samostatně )?

Fíkovnice, já nerozumím zadání:((
Si ten hotel s nekonečně mnoha pokoji neumím představit, a tak vůbec nevím, co mám jako hoteliér dělát!

9.3.2023 22:04
Doron

XXX.XXX.22.171

Asi se v tý nekonečnosti jeden další ztratí 🤣

neverend

9.3.2023 22:05
neverend

XXX.XXX.213.247

fikovnice napsal(a):
"Neverende", dostal jste radu ode mě i od "Orionky" a Vy fakt takto urazíte "Varaxi"?! Znám ji, že to po ní asi sklouzne a nebude Vás vůbec řešit. Ale mám ji ráda a nelíbí se mi, že se do ní takto navážíte!

Já se Varaxi moc omlouvám, to nemělo být na ní.. 😮 Jsem se opravdu upsal..

Uživatel s deaktivovaným účtem

9.3.2023 22:18
Uživatel s deaktivovaným účtem

neverend napsal(a):
Já se Varaxi moc omlouvám, to nemělo být na ní.. 😮 Jsem se opravdu upsal..

ni...

neverend

9.3.2023 22:20
neverend

XXX.XXX.213.247

Doron napsal(a):
Fíkovnice, já nerozumím zadání:((
Si ten hotel s nekonečně mnoha pokoji neumím představit, a tak vůbec nevím, co mám jako hoteliér dělát!

Všichni hosté se posunou o jedno číslo a tím se na začátku uvolní pokoj č. 1. 🙂 Je to nekonečno přeci. 😀

Uživatel s deaktivovaným účtem

9.3.2023 22:27
Uživatel s deaktivovaným účtem

A další fajn téma se zmítá v předsmrtné křeči

9.3.2023 22:37
Doron

XXX.XXX.22.171

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
A další fajn téma se zmítá v předsmrtné křeči

😢

neverend

9.3.2023 22:39
neverend

XXX.XXX.213.247

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
A další fajn téma se zmítá v předsmrtné křeči

Ne Espiro, klidně pokračujte. Hádanku jsem vám vyřešil a bavte se dál k tématu. 🙂 NF.

9.3.2023 22:51
Doron

XXX.XXX.22.171

Tak. Co byste řekli: ostropestřec v sedmém pádu?
Teď jsem s tím bojovala, snažila se vyslovit, pak jsem si to vyhledala:)

Uživatel s deaktivovaným účtem

9.3.2023 22:58
Uživatel s deaktivovaným účtem

Doron napsal(a):
Tak. Co byste řekli: ostropestřec v sedmém pádu?
Teď jsem s tím bojovala, snažila se vyslovit, pak jsem si to vyhledala:)

Jste nepraktikovala jazykolamy? Dva tři pestřce, čtyři pestřce. No problémo ani s ostropestřcem

9.3.2023 23:06
Doron

XXX.XXX.22.171

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
Jste nepraktikovala jazykolamy? Dva tři pestřce, čtyři pestřce. No problémo ani s ostropestřcem

Tak řekněte, jak to je:)?
S ostro...

Uživatel s deaktivovaným účtem

9.3.2023 23:16
Uživatel s deaktivovaným účtem

Nemám jazykolam, ale dneska mě překvapila žákyně sedmé třídy. Švagr, tchán, zeť, snacha, neteř - holčina nechápe. Anglicky to ví, tam je to logické, leč neumí přiřadit český pojem. Ech, smutné. Bratrův syn. Tchán?

Uživatel s deaktivovaným účtem

9.3.2023 23:18
Uživatel s deaktivovaným účtem

Doron napsal(a):
Tak řekněte, jak to je:)?
S ostro...

:-) rozdělte si to, nevšímejte si další části a po každé části pauza
ostro
pestř
cem
opakujte, opakujte...
nebo dejte "bodlákem" :-)

9.3.2023 23:24
Doron

XXX.XXX.22.171

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
Nemám jazykolam, ale dneska mě překvapila žákyně sedmé třídy. Švagr, tchán, zeť, snacha, neteř - holčina nechápe. Anglicky to ví, tam je to logické, leč neumí přiřadit český pojem. Ech, smutné. Bratrův syn. Tchán?

Brouček:(
Je dvojjazyčná?

Ostropestřec v sedmém pádu je: s ostropestřecem.
Zbabělé:)

Uživatel s deaktivovaným účtem

9.3.2023 23:38
Uživatel s deaktivovaným účtem

mělo by být ostropestrcem
ale já určitě tak 2x použila verzi předchozí, za což si zakážu k snídani koláč
a používat to budu dál (nebudu, budu se tomu vyhýbat)

10.3.2023 08:01
Zrzavci

XXX.XXX.226.6

Varaxi napsal(a):
Aha, teď jsem pochopila, co má megí na mysli.
Jako dědinské ďouče neznalé paneláků jsem si myslela, že na to patří houpačky, ale jsou z nějakých důvodů schované. :D

Jste mi dala. Četla jsem dětinské douče a měla z toho hlavolam
Pak jsem se teda propracovala aspoň k dědině ale furt mi tam zvostávalo douče- nějakej poddruh důčeho? Po třetím loku kafe jsem se konečně dopracovala správnýho konce. Slovo ďouče sem už sto let neslyšela, natož abych ho četla. Tož děkuji, je to milé slovo.

A mohl by mi prosím někdo logicky osvětlit, proč v koutku jazyka českýho úřadujem veterinárně? Když na Koronáči je taky dostatečně živo?
Ešče, že to zachránily ty přívlastcí s mrtvicí.

10.3.2023 08:04
Zrzavci

XXX.XXX.226.6

neverend napsal(a):
Tak neprovokujte.. Orionka i Fíkovnice normálně odpoví, pochopí co se ptám, já poděkuji, ale vy samozřejmě řešíte hovadiny. 😛 Asi jsem po mrtvičce plný radosti, že chodím po čtyřech, ne? 😀 To je snad jasný že pes. A veterináři těžko chodím vyplachovat uši. 😀😀

Megi: Nedává se toho zrovna málo a stejně to dělal vet v ČR i unás. 😐 Ale už to neřešme, já se zeptám a hotovo, páč tady jak vidno se nic nedozvím. 😀

{e nic nedozvím/i}
Tak co sem lezete? Proč se nezeptáte u tankistů?
Asi jedině dobře, že jsem včera prošvihla nějakej váš úžasnej komentář, podle toho, že to vymazali.

10.3.2023 08:09
Doron

XXX.XXX.22.171

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
mělo by být ostropestrcem
ale já určitě tak 2x použila verzi předchozí, za což si zakážu k snídani koláč
a používat to budu dál (nebudu, budu se tomu vyhýbat)

Právě, že je v pravidlech zbaběle osropestřecem:))

10.3.2023 08:09
Zrzavci

XXX.XXX.226.6

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
Takže tam bydlel jen pták, žádný pes?
Děláte mi v tom guláš.
Takhle se nic nenaučím.
Proč se říká "mám v tom guláš"?
A proč "mě vomejou"? Guláš bych ještě pochopila, to nepapáme, Megy nejí, co není hezké a roztříděné. Roztřízené?
Ale vomejt? Jako že "já padám" a omdlí? Nebo to je z nějakého filmu?

Možná spíš vomejou páč jako už mrtvola. Ty se taky vomejvaly.

Guláš zcela jasně - tedy podle mého názoru - se říká, že je to mišmaš /či myšmaš? / a zmatlaný šécko dohromady, nejde identifikovat o co jde.

A proč se do něčeho házej vídle?
Chápu, že mi někdo rozhodil sandál, ale ty vídle - se může klidně házet třeba rýč, ne?

10.3.2023 08:10
Zrzavci

XXX.XXX.226.6

Doron napsal(a):
Právě, že je v pravidlech zbaběle osropestřecem:))

Tak ale to je slabota, slabota. Ostropestřcem má větší grády.

Uživatel s deaktivovaným účtem

10.3.2023 08:10
Uživatel s deaktivovaným účtem

Varaxi napsal(a):
A teď je ta otázka: Má vet po mrtvici, nebo ta fena? A tu fenu má vet, nebo neverend? Samé otázky.

No jo, chybí tři čárky. To aby se plaka neurazil(a).

Uživatel s deaktivovaným účtem

10.3.2023 08:14
Uživatel s deaktivovaným účtem

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
Snad jsem se nedopustila hříchu a má otázka zněla jasně?

Právě, že ne. Viz výše. Ale aspoň jste dal(a) další námět k přemýšlení.

Uživatel s deaktivovaným účtem

10.3.2023 08:16
Uživatel s deaktivovaným účtem

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
Tož táhni jinam, attention whore.
Pardon všem, že jsem na tuto entitu vlastně reagovala.

Klíííd. Já se taky naučila nereagovat až časem.

Uživatel s deaktivovaným účtem

10.3.2023 08:18
Uživatel s deaktivovaným účtem

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
A další fajn téma se zmítá v předsmrtné křeči

Kam přijde neverend (meifi)...

Uživatel s deaktivovaným účtem

10.3.2023 08:20
Uživatel s deaktivovaným účtem

Zrzavci napsal(a):
Jste mi dala. Četla jsem dětinské douče a měla z toho hlavolam
Pak jsem se teda propracovala aspoň k dědině ale furt mi tam zvostávalo douče- nějakej poddruh důčeho? Po třetím loku kafe jsem se konečně dopracovala správnýho konce. Slovo ďouče sem už sto let neslyšela, natož abych ho četla. Tož děkuji, je to milé slovo.

A mohl by mi prosím někdo logicky osvětlit, proč v koutku jazyka českýho úřadujem veterinárně? Když na Koronáči je taky dostatečně živo?
Ešče, že to zachránily ty přívlastcí s mrtvicí.

No protože neverend. Proč to nezkusit i jinde, že?

10.3.2023 08:22
Doron

XXX.XXX.22.171

Zrzavci napsal(a):
Možná spíš vomejou páč jako už mrtvola. Ty se taky vomejvaly.

Guláš zcela jasně - tedy podle mého názoru - se říká, že je to mišmaš /či myšmaš? / a zmatlaný šécko dohromady, nejde identifikovat o co jde.

A proč se do něčeho házej vídle?
Chápu, že mi někdo rozhodil sandál, ale ty vídle - se může klidně házet třeba rýč, ne?

Hodit vidle?
Já si vždycky jako malá představovala, že se po práci zapíchly vidle do hromady hnoje, jako že je konec práce.
Takže hodit do toho vidle- vykašlat se na to.
Možná to bude jinak, co:))?

Uživatel s deaktivovaným účtem

10.3.2023 08:23
Uživatel s deaktivovaným účtem

Zrzavci napsal(a):
Tak ale to je slabota, slabota. Ostropestřcem má větší grády.

Ale kdo to má vyslovit? Aniž by poprskal své okolí.

Uživatel s deaktivovaným účtem

10.3.2023 08:27
Uživatel s deaktivovaným účtem

pestřec se kloní podle starce
ale nepochybuji, že v některých pravidlech je možností víc

mrtvolka, aha, to by šlo... jako že "mě klepne"

vidle hodit do toho - haló, probuď se, překazit, upoutat tak pozornost
vidle, protože zkuste je hodit do otáčejícího se kola
častější nástroj než rýč a by se tam asi nevešel

10.3.2023 08:27
Doron

XXX.XXX.22.171

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
Ale kdo to má vyslovit? Aniž by poprskal své okolí.

Taky si to zkoušíte 🤣?
Já jo, naštěstí jsou u toho jenom zvířata 🤣

10.3.2023 08:29
Zrzavci

XXX.XXX.226.6

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
No protože neverend. Proč to nezkusit i jinde, že?

Jo já vim, a je to dětinské chování.

Uživatel s deaktivovaným účtem

10.3.2023 08:30
Uživatel s deaktivovaným účtem

Doron, s vidlema se to má jinak. Tedy tím rčením se myslí vytvořit problém, něco překazit, sabotovat, zkomplikovat. Ne jen nechat to být.
A tuším, že původně to mělo souvislost se zemědělskými pracemi.

Uživatel s deaktivovaným účtem

10.3.2023 08:30
Uživatel s deaktivovaným účtem

je to právě i kvůli výslovnosti - pestřec, stařec ....se starcem

vidle - velice nesouhlasím, protestuji, bude to jinak, poslouchejte

vidle mi někdo ukrad, byly takové starobylé... a můj nejoblíbenější nástroj - lopatu - taky někdo odnes
hnusnou hliníkovou tady nechali

Uživatel s deaktivovaným účtem

10.3.2023 08:32
Uživatel s deaktivovaným účtem

Doron napsal(a):
Taky si to zkoušíte 🤣?
Já jo, naštěstí jsou u toho jenom zvířata 🤣

Právě. Že to zkouším. Zatím jsem poprskala jenom monitor.

10.3.2023 08:32
Zrzavci

XXX.XXX.226.6

Doron napsal(a):
Hodit vidle?
Já si vždycky jako malá představovala, že se po práci zapíchly vidle do hromady hnoje, jako že je konec práce.
Takže hodit do toho vidle- vykašlat se na to.
Možná to bude jinak, co:))?

Já znám hodit vidle do něčeho, v tom symslu, jako to celý někomu rozbít - kupř. mám v plánu udělat si hezký pohodový večer a nečekaná návštěva mi do toho hodí vidle.
Takže vlastně de -facto mi to zapíchne?? - a jsme u jádra pudla asi. Abych to kynologicky uvedla, když jsme na psím fóru

Uživatel s deaktivovaným účtem

10.3.2023 08:33
Uživatel s deaktivovaným účtem

Zrzavci napsal(a):
Já znám hodit vidle do něčeho, v tom symslu, jako to celý někomu rozbít - kupř. mám v plánu udělat si hezký pohodový večer a nečekaná návštěva mi do toho hodí vidle.
Takže vlastně de -facto mi to zapíchne?? - a jsme u jádra pudla asi. Abych to kynologicky uvedla, když jsme na psím fóru

Ha, a teď mi prosím osvětlete původ pojmu "jádro pudla"

Uživatel s deaktivovaným účtem

10.3.2023 08:34
Uživatel s deaktivovaným účtem

s gulášem to máme také zajímavé, slyšela jsem v rádiu, když ještě bylo RCL, že guláš je ve skutečnosti polévka a guláš je nazýván jinak, ale u nás se říká gulášová polévka a guláš
zvláštní slovo, nelíbí se mi
griliáš... to bylo něco... griliášové červené Vlnky, MC 1,30

10.3.2023 08:34
Zrzavci

XXX.XXX.226.6

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
Ale kdo to má vyslovit? Aniž by poprskal své okolí.

Já to vyslovim , jsem běhala závodně a když jsme trénovali na dlouhou trať, nutil nás trenér u toho zpívat jazykolamy (kvůli dýchání), takže jsem běžela kolem ohrad s koněma a zpívala jim Kráálovna Klára na klavír hrála, kráálovna Klára na klavír hrála a při tom se na mě smála......pak to vo tom Kyklopovi s poklopem taky, a ten Leraus co hrál hlavní roli ten taky přišel na pořad dne.

Uživatel s deaktivovaným účtem

10.3.2023 08:35
Uživatel s deaktivovaným účtem

No, jádro pudla se samozřejmě ukázalo po tom, co do něj někdo hodil ty vidle.

10.3.2023 08:35
Doron

XXX.XXX.22.171

Dědeček často o někom říkal, že je blbej jak pučtok.
Znáte to?
Taky jsem to požívala, po významu nepátrala:)

10.3.2023 08:37
Zrzavci

XXX.XXX.226.6

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
pestřec se kloní podle starce
ale nepochybuji, že v některých pravidlech je možností víc

mrtvolka, aha, to by šlo... jako že "mě klepne"

vidle hodit do toho - haló, probuď se, překazit, upoutat tak pozornost
vidle, protože zkuste je hodit do otáčejícího se kola
častější nástroj než rýč a by se tam asi nevešel

Hele to je zajímací. Proč házíte Megí vídle zrovna do otáčejícího se kola? Víte, že je to nebezpečný? Kolo nezastavíte, vídle se odpružej a někoho zabijou!

častější nástroj, než rýč........... jo to asi jo, a taky asi možná - se spíš ty vídle zapíchnou, než ten rýč. A o to tam asi půjde především?

Uživatel s deaktivovaným účtem

10.3.2023 08:39
Uživatel s deaktivovaným účtem

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
Ha, a teď mi prosím osvětlete původ pojmu "jádro pudla"

Není to z němčiny?

10.3.2023 08:39
Zrzavci

XXX.XXX.226.6

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
Ha, a teď mi prosím osvětlete původ pojmu "jádro pudla"

No a tomu se říká - naběhnout si na vidle!
Nevim!
Leda by ten pudl byl radioreaktivní či jak se to říká?

Uživatel s deaktivovaným účtem

10.3.2023 08:40
Uživatel s deaktivovaným účtem

Zrzavci napsal(a):
Hele to je zajímací. Proč házíte Megí vídle zrovna do otáčejícího se kola? Víte, že je to nebezpečný? Kolo nezastavíte, vídle se odpružej a někoho zabijou!

častější nástroj, než rýč........... jo to asi jo, a taky asi možná - se spíš ty vídle zapíchnou, než ten rýč. A o to tam asi půjde především?

:) jde o zablokování kola, cca kolo od trakaře, prostě sprušle a do toho vrazíte tyčou
a zablokujete ho

šlo o mlátičku obilí

a toto slovo je teda podle mě hustý :D

10.3.2023 08:40
Doron

XXX.XXX.22.171

Zrzavci napsal(a):
Já to vyslovim , jsem běhala závodně a když jsme trénovali na dlouhou trať, nutil nás trenér u toho zpívat jazykolamy (kvůli dýchání), takže jsem běžela kolem ohrad s koněma a zpívala jim Kráálovna Klára na klavír hrála, kráálovna Klára na klavír hrála a při tom se na mě smála......pak to vo tom Kyklopovi s poklopem taky, a ten Leraus co hrál hlavní roli ten taky přišel na pořad dne.

Jj,a taky : Zalyžařivší si lyžař potkal nezalyžařivšího si lyžaře.

Uživatel s deaktivovaným účtem

10.3.2023 08:40
Uživatel s deaktivovaným účtem

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
Není to z němčiny?

Edit. Goethe a Faust.

Uživatel s deaktivovaným účtem

10.3.2023 08:43
Uživatel s deaktivovaným účtem

Doron napsal(a):
Dědeček často o někom říkal, že je blbej jak pučtok.
Znáte to?
Taky jsem to požívala, po významu nepátrala:)

Nedávno to bylo ve vědomostní soutěži. Je to nějaké udělátko na čištění zbraně. Ale proč má být někdo takhle blbej, nevím.

Uživatel s deaktivovaným účtem

10.3.2023 08:43
Uživatel s deaktivovaným účtem

Mi tam ty "za" vůbec nesedí, Doron, nedává mi to smysl :-)

O vidlejch se píše ve wiki, že jde opravdu, jak říká espiro, o sedláky a tak.

Jádro pudla je z Fausta.

Uživatel s deaktivovaným účtem

10.3.2023 08:44
Uživatel s deaktivovaným účtem

Zrzavci napsal(a):
Já to vyslovim , jsem běhala závodně a když jsme trénovali na dlouhou trať, nutil nás trenér u toho zpívat jazykolamy (kvůli dýchání), takže jsem běžela kolem ohrad s koněma a zpívala jim Kráálovna Klára na klavír hrála, kráálovna Klára na klavír hrála a při tom se na mě smála......pak to vo tom Kyklopovi s poklopem taky, a ten Leraus co hrál hlavní roli ten taky přišel na pořad dne.

Já to taky vyslovím. Jako učitelka bych i měla. Ale pro okolí je to nebezpečné, no.

10.3.2023 08:44
Zrzavci

XXX.XXX.226.6

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
:) jde o zablokování kola, cca kolo od trakaře, prostě sprušle a do toho vrazíte tyčou
a zablokujete ho

šlo o mlátičku obilí

a toto slovo je teda podle mě hustý :D

Jo......... zablokování............ no asi máte pravdu. To je fakt možná. jen teda pokud to někdo udělal vídlema, musel bejt velmi škovnej a zručnej. Ale takhle to dává hodně velkej smysl.

Který slovo je hustý? Vidle nebo mlátička.

Uživatel s deaktivovaným účtem

10.3.2023 08:46
Uživatel s deaktivovaným účtem

"Spojení vychází z citátu „Tak tohle bylo to jádro pudla!“ proneseného hlavním hrdinou v Goetheově díle Faust v reakci na odhalení, že pudl, který ho doprovázel, byl ve skutečnosti sám ďábel."
Takže tam ty vidle vážně potřebovali.

10.3.2023 08:46
Doron

XXX.XXX.22.171

To je teda slovní mumraj, mám v tom guláš a jde mi z toho hlava kolem.
Se z toho picnu!
Jak je to teda s těma vidlema prosím?

10.3.2023 08:47
Zrzavci

XXX.XXX.226.6

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
s gulášem to máme také zajímavé, slyšela jsem v rádiu, když ještě bylo RCL, že guláš je ve skutečnosti polévka a guláš je nazýván jinak, ale u nás se říká gulášová polévka a guláš
zvláštní slovo, nelíbí se mi
griliáš... to bylo něco... griliášové červené Vlnky, MC 1,30

Mně se líbí to slovo. Hlavně, když ho mám na talíři a od někoho, kdo umí.

A pak se mi taky líbí jako jméno pro vižlu . jenže už tak někdo kdysi vižlu pojmenoval přede mnou - Gulyasz , Gulášek a já nerada duplikuju.

Griliáš se mi taky líbí, nejvíc na vanilkový zmrzlině s karamelem a se šlehačkou.

Uživatel s deaktivovaným účtem

10.3.2023 08:48
Uživatel s deaktivovaným účtem

Doron napsal(a):
To je teda slovní mumraj, mám v tom guláš a jde mi z toho hlava kolem.
Se z toho picnu!
Jak je to teda s těma vidlema prosím?

https://cs.wiktionary.org/wiki/hodit_do_toho_vidle

Uživatel s deaktivovaným účtem

10.3.2023 08:48
Uživatel s deaktivovaným účtem

Doron napsal(a):
To je teda slovní mumraj, mám v tom guláš a jde mi z toho hlava kolem.
Se z toho picnu!
Jak je to teda s těma vidlema prosím?

Fakt je to na wiki

Rčení vzniklo v době, kdy si velcí sedláci místo lidí začali kupovat zemědělské stroje - tehdy ještě dřevěné konstrukce. Nádeníci (tedy pracovníci, kteří byli najímáni jen na krátkou dobu v době žní) tak mohli svůj negativní názor na plat nebo malé množství práce sabotáží stoje mlátičky. Ta se právě krmila pomocí vidlí sklizeným obilím. Bylo tak snadným protestem prostě jen upustit vidle současně při vhození nabraného smotku obilí do stroje. Ten se pak buď zasekl, případně rovnou rozbil. Bylo to častým jevem, který strašil nejednoho sedláka - majitele mlátičky. Když tedy někdo hodil vidle do stroje, bylo vše jinak.

Neregistrovaný uživatel

10.3.2023 08:48
Neregistrovaný uživatel

XXX.XXX.83.174

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
Ha, a teď mi prosím osvětlete původ pojmu "jádro pudla"

To je z Goethova Fausta.

10.3.2023 08:48
fikovnice

XXX.XXX.61.99

Já právě narazila na výrazy pučmidrát a podržtaška.

A zajímalo by mě od čeho je odvozeno adjektivum krhavé (oči třeba)?

Uživatel s deaktivovaným účtem

10.3.2023 08:48
Uživatel s deaktivovaným účtem

Doron napsal(a):
To je teda slovní mumraj, mám v tom guláš a jde mi z toho hlava kolem.
Se z toho picnu!
Jak je to teda s těma vidlema prosím?

A o to nám šlo.

10.3.2023 08:49
Zrzavci

XXX.XXX.226.6

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
No, jádro pudla se samozřejmě ukázalo po tom, co do něj někdo hodil ty vidle.

Takže pitva!

10.3.2023 08:50
Zrzavci

XXX.XXX.226.6

Kometo - Megí - dík s tím jádrem pudla. hnedle budu doma dělat důležitou.

Fíkovnice pučmidrát - to si teď nevybavím, znám to ale. Podržtaška je logický pro řitníhoalpinistu, tam to vidím jasně.

10.3.2023 08:51
fikovnice

XXX.XXX.61.99

Ha, pudivítr!
Narazila jsem na jakousi stránku na netu se zajímavými českými výrazy...

Ale to "krhavé" bych teď potřebovala vysvětlit... :-) Jako od krvavé?

10.3.2023 08:51
Zrzavci

XXX.XXX.226.6

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
Fakt je to na wiki

Rčení vzniklo v době, kdy si velcí sedláci místo lidí začali kupovat zemědělské stroje - tehdy ještě dřevěné konstrukce. Nádeníci (tedy pracovníci, kteří byli najímáni jen na krátkou dobu v době žní) tak mohli svůj negativní názor na plat nebo malé množství práce sabotáží stoje mlátičky. Ta se právě krmila pomocí vidlí sklizeným obilím. Bylo tak snadným protestem prostě jen upustit vidle současně při vhození nabraného smotku obilí do stroje. Ten se pak buď zasekl, případně rovnou rozbil. Bylo to častým jevem, který strašil nejednoho sedláka - majitele mlátičky. Když tedy někdo hodil vidle do stroje, bylo vše jinak.

No ty jo - wikina, jo?

díky dámy. Hnedle se mi bude líp spát.

Uživatel s deaktivovaným účtem

10.3.2023 08:51
Uživatel s deaktivovaným účtem

Zrzavci napsal(a):
Takže pitva!

Jóó, pitva! To je moje parketa.

10.3.2023 08:52
Zrzavci

XXX.XXX.226.6

fikovnice napsal(a):
Ha, pudivítr!
Narazila jsem na jakousi stránku na netu se zajímavými českými výrazy...

Ale to "krhavé" bych teď potřebovala vysvětlit... :-) Jako od krvavé?

Jo, to bude od krvavé enem to je v nářečí.

Uživatel s deaktivovaným účtem

10.3.2023 08:52
Uživatel s deaktivovaným účtem

fikovnice napsal(a):
Ha, pudivítr!
Narazila jsem na jakousi stránku na netu se zajímavými českými výrazy...

Ale to "krhavé" bych teď potřebovala vysvětlit... :-) Jako od krvavé?

Tak to jsem si musela vyhledat. Není to od krvavé, jde o oči zvlhlé, lesklé, unavené. A k původu jsem dohledala:

Ve starší češtině existovalo i sloveso krhati (opařovat se, ovlhávat - ještě u Vrchlického), ve slovinštině je sloveso krgati - kapat, v nějakém slovenském nářečí je prý i sloveso krhúňať

10.3.2023 08:52
fikovnice

XXX.XXX.61.99

Zrzavci napsal(a):
Kometo - Megí - dík s tím jádrem pudla. hnedle budu doma dělat důležitou.

Fíkovnice pučmidrát - to si teď nevybavím, znám to ale. Podržtaška je logický pro řitníhoalpinistu, tam to vidím jasně.

Pučmidrát:

pomocník, nekvalifikovaná osoba, stojící na nejnižších příčkách v hierarchii, ekvivalent podržtaška. Příklad: “Nějakej pučmidrát po mně furt chtěl občanku.”

To je právě z té webové stránky...

10.3.2023 08:54
fikovnice

XXX.XXX.61.99

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
Tak to jsem si musela vyhledat. Není to od krvavé, jde o oči zvlhlé, lesklé, unavené. A k původu jsem dohledala:

Ve starší češtině existovalo i sloveso krhati (opařovat se, ovlhávat - ještě u Vrchlického), ve slovinštině je sloveso krgati - kapat, v nějakém slovenském nářečí je prý i sloveso krhúňať

Aha, no vida, díky!

Jako že ty oči jsou zvlhlé, to jo; ale myslela jsem, že jsou i podlité krví!

Uživatel s deaktivovaným účtem

10.3.2023 08:54
Uživatel s deaktivovaným účtem

Zrzavci napsal(a):
Mně se líbí to slovo. Hlavně, když ho mám na talíři a od někoho, kdo umí.

A pak se mi taky líbí jako jméno pro vižlu . jenže už tak někdo kdysi vižlu pojmenoval přede mnou - Gulyasz , Gulášek a já nerada duplikuju.

Griliáš se mi taky líbí, nejvíc na vanilkový zmrzlině s karamelem a se šlehačkou.

Gulášek :-) Gulášovka s houskou úplně to vidím, bílá porcelánová miska se zeleným proužkem, housky v plastovém, ostře oranžovém, děrovaném košíku.

Vanilkovou ne. Ne. Ne.
Ale už by mohlo být léto :D
Nám sněhuje a prší, střídavě prší a sněhuje.

Uživatel s deaktivovaným účtem

10.3.2023 08:55
Uživatel s deaktivovaným účtem

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
Tak to jsem si musela vyhledat. Není to od krvavé, jde o oči zvlhlé, lesklé, unavené. A k původu jsem dohledala:

Ve starší češtině existovalo i sloveso krhati (opařovat se, ovlhávat - ještě u Vrchlického), ve slovinštině je sloveso krgati - kapat, v nějakém slovenském nářečí je prý i sloveso krhúňať

Tak nějak. Já to pocitově vnímám jako oči unavené, zarudlé (nemoc, po flámu...).

10.3.2023 08:56
fikovnice

XXX.XXX.61.99

Zrzavci napsal(a):
Kometo - Megí - dík s tím jádrem pudla. hnedle budu doma dělat důležitou.

Fíkovnice pučmidrát - to si teď nevybavím, znám to ale. Podržtaška je logický pro řitníhoalpinistu, tam to vidím jasně.

Mmch. řitní alpinista je také divný, že jo?
Nemělo by být spíš řitní speleolog alias jeskyňář?

Uživatel s deaktivovaným účtem

10.3.2023 08:57
Uživatel s deaktivovaným účtem

fikovnice napsal(a):
Mmch. řitní alpinista je také divný, že jo?
Nemělo by být spíš řitní speleolog alias jeskyňář?

Proč ne? Řitní alpinista přece šplhá vzhůru, ne?

10.3.2023 08:57
fikovnice

XXX.XXX.61.99

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
Tak nějak. Já to pocitově vnímám jako oči unavené, zarudlé (nemoc, po flámu...).

To jo, ale máte tam také zarudlé, i proto jsem si představovala, že jsou lesklé, vlhké a ještě k tomu podlité krví...

10.3.2023 08:58
fikovnice

XXX.XXX.61.99

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
Proč ne? Řitní alpinista přece šplhá vzhůru, ne?

Ale zase temnými a úzkými prostorami...

Uživatel s deaktivovaným účtem

10.3.2023 08:58
Uživatel s deaktivovaným účtem

jo, to bude asi Putzstock - tyčka (s klúckem - hadříkem nebo dneska se štětinami, jako do komína nebo na lahve), kterou se čistí lauf (hlaveň)

Uživatel s deaktivovaným účtem

10.3.2023 08:59
Uživatel s deaktivovaným účtem

fikovnice napsal(a):
To jo, ale máte tam také zarudlé, i proto jsem si představovala, že jsou lesklé, vlhké a ještě k tomu podlité krví...

To jsou. Všechno.

Stačí jedna nedobře prospaná noc a mám taky oči krhavé.

Uživatel s deaktivovaným účtem

10.3.2023 09:00
Uživatel s deaktivovaným účtem

Ale to jsou jako podlité krví. Jako vzteklé. Takovému člověku bych se vyhnula. Výraz jsem slyšela na Slovensku.

Přidejte reakci

Přidat smajlík