Otočit řazení příspěvků Otočit řazení příspěvků
7.8.2022 01:02
Trixie.

XXX.XXX.70.56

Dobrý den ráda bych se zeptala zda má někdo zkušenost a nebo jestli je tady nezávislý vet, který by mi odpověděl na otázku, jaká je příčina aby se pes probudil v průběhu zákroku kde byla použitá anestezie . Byla jsem objednaná s Trixie na čištění zoubků ultrazvukem + trhání zoubků na 10h ráno, doktor zvážil, poslechl srdíčko a píchl "oblvovák" a až bude zákrok hotový ozve se. Volal mi ve 12h, že krevní testy a předoperační testy vyšly v pořádku, ale že se Trixie probudila chvíli na to když začal zákrok vyčistil asi 3 zoubky a vytrhl 1 řezák, přičemž se Trixie probudila a měla těžké dýchání a ztrácela se, takže ji museli pomoc a zákrok ukončit, když jsem přijela chvíli na to měla límec z důvodu, že je chtěla pokousat, což mě překvapilo, ale plně chápu. Nebylo mi vysvětleno proč se tak stalo, nebo jestli se to stává běžně aby se pes probudil a zastavilo se mu dýchání. Trixie je ve skvělé kondici, miluje běh a sluníčko, věk 8 let bylo mi doporučené vyšetření srdce zda není kardiak (vet se specializuje na kardiaky), přišlo mi to spíš odpoutaní pozornosti mé otázky proč byla Trixie vzhůru u zákroku, který teprve začal a u celkem banálního zákroku, jako je čištění zoubků.

Místo v pichu (přední noha) měla závazné, nicméně ji napuchla nožka přirovnala bych to k sloní noze, ale až potom co byla vzhůru a začala chodit, volala jsem na jinou Vet (ambulanci) a doporučili mi ať to leduji a otok by měl zmizet pokud by, tak ráno nebylo ať přijedu. Otok zmizel v průběhu pár hodin. Těžko říct, čím to bylo způsobené.

Trixie má dost panickou hrůzu z Vet, jakmile překročí práh začne se třást a vypadá na infarkt je tedy možné, že anestezie nezabrala nebo nebyla dostatečná když se probudila a byla při vědomí nebo jsou i skryté vady? I přesto, že jsou kapacita na kardiaky, tak mě, tak nějak zvláštně odbyli, tuhle Vet mi doporučila známá a taky má velmi kladné recenze, ale na otázku, proč se tak stalo mi neodpověděli.

Uživatel s deaktivovaným účtem

7.8.2022 01:22
Uživatel s deaktivovaným účtem

Trixie. napsal(a):
Dobrý den ráda bych se zeptala zda má někdo zkušenost a nebo jestli je tady nezávislý vet, který by mi odpověděl na otázku, jaká je příčina aby se pes probudil v průběhu zákroku kde byla použitá anestezie . Byla jsem objednaná s Trixie na čištění zoubků ultrazvukem + trhání zoubků na 10h ráno, doktor zvážil, poslechl srdíčko a píchl "oblvovák" a až bude zákrok hotový ozve se. Volal mi ve 12h, že krevní testy a předoperační testy vyšly v pořádku, ale že se Trixie probudila chvíli na to když začal zákrok vyčistil asi 3 zoubky a vytrhl 1 řezák, přičemž se Trixie probudila a měla těžké dýchání a ztrácela se, takže ji museli pomoc a zákrok ukončit, když jsem přijela chvíli na to měla límec z důvodu, že je chtěla pokousat, což mě překvapilo, ale plně chápu. Nebylo mi vysvětleno proč se tak stalo, nebo jestli se to stává běžně aby se pes probudil a zastavilo se mu dýchání. Trixie je ve skvělé kondici, miluje běh a sluníčko, věk 8 let bylo mi doporučené vyšetření srdce zda není kardiak (vet se specializuje na kardiaky), přišlo mi to spíš odpoutaní pozornosti mé otázky proč byla Trixie vzhůru u zákroku, který teprve začal a u celkem banálního zákroku, jako je čištění zoubků.

Místo v pichu (přední noha) měla závazné, nicméně ji napuchla nožka přirovnala bych to k sloní noze, ale až potom co byla vzhůru a začala chodit, volala jsem na jinou Vet (ambulanci) a doporučili mi ať to leduji a otok by měl zmizet pokud by, tak ráno nebylo ať přijedu. Otok zmizel v průběhu pár hodin. Těžko říct, čím to bylo způsobené.

Trixie má dost panickou hrůzu z Vet, jakmile překročí práh začne se třást a vypadá na infarkt je tedy možné, že anestezie nezabrala nebo nebyla dostatečná když se probudila a byla při vědomí nebo jsou i skryté vady? I přesto, že jsou kapacita na kardiaky, tak mě, tak nějak zvláštně odbyli, tuhle Vet mi doporučila známá a taky má velmi kladné recenze, ale na otázku, proč se tak stalo mi neodpověděli.

No, otok packy vznikl nejspíš v důsledku toho, že kanyla byla zavedena mimo žílu. (Nebo byla původně v žíle, ale pes si kanylu povytáhl... Kapačka pak "tekla" do okolních tkání místo do žíly. Pokud měl v kapačce přidaná i sedativa, bude to i příčinou toho, že se předčasně probudil...

7.8.2022 06:22
fikovnice

XXX.XXX.236.134

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
No, otok packy vznikl nejspíš v důsledku toho, že kanyla byla zavedena mimo žílu. (Nebo byla původně v žíle, ale pes si kanylu povytáhl... Kapačka pak "tekla" do okolních tkání místo do žíly. Pokud měl v kapačce přidaná i sedativa, bude to i příčinou toho, že se předčasně probudil...

Ano, flexila byla tzv. para...

7.8.2022 06:25
fikovnice

XXX.XXX.236.134

fikovnice napsal(a):
Ano, flexila byla tzv. para...

Jinak to je věc, která se může stát. I mně se stala s mým kocourem (takže jsem hledala jinou vhodnou žílu). Je ale třeba to hlídat a flexilu přepíchnout. Co se dělo na veterině zadavatelky, těžko říct. Ono se sedativa a narkotika vstřebávají samozřejmě i z podkoží, ale ten efekt je významně nižší než když jdou léky přímo i.v., a proto se pes probudil.

Vicky.Pollard

7.8.2022 06:36
Vicky.Pollard

XXX.XXX.110.33

Zadavatelka tu nadhodila zajimavou uvahu - ma vyplaveny kortizol pri strachu z veta vliv na ucinnost anestezie? Vim, ze nektere pripravky doporucovane pro psy majici paniku z ohnostroju (Sileo, Zylkene apod.) maji uvedene, ze se maji podavat PRED stresovou udalosti.

7.8.2022 06:41
fikovnice

XXX.XXX.236.134

Vicky.Pollard napsal(a):
Zadavatelka tu nadhodila zajimavou uvahu - ma vyplaveny kortizol pri strachu z veta vliv na ucinnost anestezie? Vim, ze nektere pripravky doporucovane pro psy majici paniku z ohnostroju (Sileo, Zylkene apod.) maji uvedene, ze se maji podavat PRED stresovou udalosti.

Hmm, zajímavé...
Psychoneuroendokrinní osa samozřejmě existuje, a tedy i spojitost mezi endogenními GK a psychikou, potažmo účinkem psychofarmak.

Přesto, zde vidím problém prozaičtější - infúze kapala para.

7.8.2022 07:28
Mí

XXX.XXX.105.5

Mi pro stejném zákroku kdysi zemřela fenka mopse.Sice se probudila,ale po hodině umřela.Nikdy jsem se nedověděla příčinu.

7.8.2022 07:38
impact

XXX.XXX.50.188

OT - Jestli Vám záleží na pohybovém aparátu psa, tak bych doporučila udržovat drápky znatelně kratší.

Uživatel s deaktivovaným účtem

7.8.2022 08:17
Uživatel s deaktivovaným účtem

Neni u chrtu nejaka jina snasenlivost leku nez u ostatnich plemen?
neplati to i pro chrtiky?


a k tomu limci
ona ho mela, aby si prave nevytrhala kanylu a ne, aby je nepokousala...

7.8.2022 08:33
fikovnice

XXX.XXX.236.134

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
Neni u chrtu nejaka jina snasenlivost leku nez u ostatnich plemen?
neplati to i pro chrtiky?


a k tomu limci
ona ho mela, aby si prave nevytrhala kanylu a ne, aby je nepokousala...

To vůbec netuším (s těmi chrty), ale ráda se přiučím!

7.8.2022 08:53
janaa

XXX.XXX.166.116

Kdyby to teklo mimo zilu, byl by otok hned, ne až se pes probudil a začal chodit. Nebo se mýlím?

7.8.2022 09:23
Trixie.

XXX.XXX.70.56

Souhlasím, při první konzultaci jsme se domluvili na stříhání drápku při zákroku, jelikož Trixie má panickou hrůzu ze stříhání drápku z jiné Vet kde ji to násilím stříhali (cenila zuby a kousala všude kolem i mě chtěli ji dát náhubek a pokračovat a já že je dost ve stresu a že půjdeme domů) od té doby to doma bereme formou hry a brousíme to mechanicky. Při narkóze čištění zoubků kdy byla "uspaná" se to bohužel nestihlo.

7.8.2022 09:26
fikovnice

XXX.XXX.236.134

janaa napsal(a):
Kdyby to teklo mimo zilu, byl by otok hned, ne až se pes probudil a začal chodit. Nebo se mýlím?

Ono to chvíli trvá - záleží na rychlosti infúze, kapaném objemu.
Jednak sama u sebe (také se mi to ve špitále párkrát stalo) a pak u svého kocoura jsem si toho všimla také až s určitou latencí. Také je faktorem, zda třeba infundovaná látka je lokálně dráždivá - to pak samozřejmě bolí a zvíře začne vyvádět.

V případě zadavatelky sázím fakt 99% na para, tedy flexilu mimo žílu. Ale samozřejmě jistojistě to říct nelze.

Jo a já nevím, ve které části packy měl pesan flexilu (dává se do předloktí, ale asi je možné i jinam, obzvl., pokud se kanylace nedaří). No a pokud to šlo para někde více proximálně (blíže k tělu), tak pak po rozchození vlivem gravitace se látka rozlila do podkoží i níže.

7.8.2022 10:16
impact

XXX.XXX.50.188

Trixie. napsal(a):
Souhlasím, při první konzultaci jsme se domluvili na stříhání drápku při zákroku, jelikož Trixie má panickou hrůzu ze stříhání drápku z jiné Vet kde ji to násilím stříhali (cenila zuby a kousala všude kolem i mě chtěli ji dát náhubek a pokračovat a já že je dost ve stresu a že půjdeme domů) od té doby to doma bereme formou hry a brousíme to mechanicky. Při narkóze čištění zoubků kdy byla "uspaná" se to bohužel nestihlo.

Tak bruste každý den kousek. Tohle je fakt za moc a celá se kvůli tomu bude hrbit.

7.8.2022 10:17
impact

XXX.XXX.50.188

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
Neni u chrtu nejaka jina snasenlivost leku nez u ostatnich plemen?
neplati to i pro chrtiky?


a k tomu limci
ona ho mela, aby si prave nevytrhala kanylu a ne, aby je nepokousala...

Límec je na obranu proti kousavým psům naprosto k nezaplacení.

7.8.2022 10:25
janaa

XXX.XXX.166.116

fikovnice napsal(a):
Ono to chvíli trvá - záleží na rychlosti infúze, kapaném objemu.
Jednak sama u sebe (také se mi to ve špitále párkrát stalo) a pak u svého kocoura jsem si toho všimla také až s určitou latencí. Také je faktorem, zda třeba infundovaná látka je lokálně dráždivá - to pak samozřejmě bolí a zvíře začne vyvádět.

V případě zadavatelky sázím fakt 99% na para, tedy flexilu mimo žílu. Ale samozřejmě jistojistě to říct nelze.

Jo a já nevím, ve které části packy měl pesan flexilu (dává se do předloktí, ale asi je možné i jinam, obzvl., pokud se kanylace nedaří). No a pokud to šlo para někde více proximálně (blíže k tělu), tak pak po rozchození vlivem gravitace se látka rozlila do podkoží i níže.

Díky za vysvětlení

7.8.2022 10:37
Trixie.

XXX.XXX.3.3

impact napsal(a):
OT - Jestli Vám záleží na pohybovém aparátu psa, tak bych doporučila udržovat drápky znatelně kratší.

Ano souhlasím s Vámi, přiložila jsem příspěvek na drápky níže, akorát se nepřidal k Vašemu vláknu. Budeme 👍
Děkuji Všem za laické vysvětlení, ohledně zákroku 🙂

7.8.2022 10:41
Trixie.

XXX.XXX.3.3

Uživatel s deaktivovaným účtem napsal(a):
No, otok packy vznikl nejspíš v důsledku toho, že kanyla byla zavedena mimo žílu. (Nebo byla původně v žíle, ale pes si kanylu povytáhl... Kapačka pak "tekla" do okolních tkání místo do žíly. Pokud měl v kapačce přidaná i sedativa, bude to i příčinou toho, že se předčasně probudil...

Děkuji za vysvětlení 👍

7.8.2022 10:45
Trixie.

XXX.XXX.3.3

impact napsal(a):
Límec je na obranu proti kousavým psům naprosto k nezaplacení.

Mě pan Vet řekl, že ji ho dali ve chvíli kdy se probouzela a chtěla je pokousat u zákroku, popravdě jsem si myslela, že se spíše dávají nahubky, ale přešla jsem to, jelikož my páníčci jsme přeci jen nezkušení a věříme Vet. Nicméně co píšete vy, dává větší smysl. Děkuji 👍

7.8.2022 11:24
impact

XXX.XXX.50.188

Ono je to fajn u těch malých mrštných ještěrek, co jedou jak sešívačky a nejdou pořádně udržet. Tak člověk chytne za límec a pes je bez šance byť jen zavadit zubem. 🙈

7.8.2022 14:14
fikovnice

XXX.XXX.236.134

janaa napsal(a):
Díky za vysvětlení

Uživatel s deaktivovaným účtem

7.8.2022 14:46
Uživatel s deaktivovaným účtem

impact napsal(a):
Ono je to fajn u těch malých mrštných ještěrek, co jedou jak sešívačky a nejdou pořádně udržet. Tak člověk chytne za límec a pes je bez šance byť jen zavadit zubem. 🙈

..."u těch malých mrštných ještěrek, co jedou jak sešívačky"...

To je perfektní přirovnání 😂👍

8.8.2022 13:13
marcelaamax

XXX.XXX.189.248

Hele a nemůže být oteklá noha jen následkem toho, že se moc utáhla ta "bandáž"?

Jako jasně, v tomhle konkrétním případě dává větší smysl to, co jste psaly výše, ale jinak se mi párkrát také stalo to, že psovi otekla noha - v některých případech to bylo po odběru krve, nebo když se nechávala kanyla v tlapce, takže tam to mohlo souviset s tou žílou. Ale stalo se mi to taky u feny, které jsem zavazovala tou bandáží nohu kvůli kožnímu problému, moc jsem bandáž stáhla a packa pak také otekla.

8.8.2022 14:51
fikovnice

XXX.XXX.236.134

marcelaamax napsal(a):
Hele a nemůže být oteklá noha jen následkem toho, že se moc utáhla ta "bandáž"?

Jako jasně, v tomhle konkrétním případě dává větší smysl to, co jste psaly výše, ale jinak se mi párkrát také stalo to, že psovi otekla noha - v některých případech to bylo po odběru krve, nebo když se nechávala kanyla v tlapce, takže tam to mohlo souviset s tou žílou. Ale stalo se mi to taky u feny, které jsem zavazovala tou bandáží nohu kvůli kožnímu problému, moc jsem bandáž stáhla a packa pak také otekla.

Ano, i to je možná varianta...
Ale proti tomu jde to probuzení uprostřed anestézie/sedace.

Uživatel s deaktivovaným účtem

8.8.2022 14:57
Uživatel s deaktivovaným účtem

Jsem se ted docetla, ze chrti maji vazne svoje protokoly na sedovani a narkozu.
Jedno z vysvetleni je - pro male mnozstvi podkozniho tuku?
Nakolik je to mozne -netusim, ty zdroje jsou takove - vselijake.

Ze maji jine rozmezi hodnot parametru u krve se ale vi jiste. Tak to taky nevim, jestli nesouvisi?

8.8.2022 14:58
Trixie.

XXX.XXX.50.98

Dá se říct, že v začátcích anestezie, jestli chápu dobře tak tím, že jehla šla mimo žílu, tak byla spíš při vědomí, neboli paralyzována. Akorát při dnešních zařízení a monitorování, nerozumím proč na to nepřišli. Přeci jen je tam anesteziolog samozřejmě doktor, kteří vědí reakce psů. Myslíte si, že existují lékařské zprávy nebo to už jsme úplně jinde a je to čistě interní záležitost?
Jinak děkuji za Vaše postřehy.

8.8.2022 15:03
fikovnice

XXX.XXX.236.134

Trixie. napsal(a):
Dá se říct, že v začátcích anestezie, jestli chápu dobře tak tím, že jehla šla mimo žílu, tak byla spíš při vědomí, neboli paralyzována. Akorát při dnešních zařízení a monitorování, nerozumím proč na to nepřišli. Přeci jen je tam anesteziolog samozřejmě doktor, kteří vědí reakce psů. Myslíte si, že existují lékařské zprávy nebo to už jsme úplně jinde a je to čistě interní záležitost?
Jinak děkuji za Vaše postřehy.

Paralyzovaná?
Myslím, že při tom zákroku, který měl Váš pes, nebyla použita myorelaxancia.

Jinak nevím jak je to na veterině, ale v humánní medicíně samozřejmě existuje operační protokol a existuje záznam áraře o průběhu CA (takže předpokládám, že něco takového bude platit i u vet zákroků). Nicméně bez vyžádání se toto pacientům nedává. Já to párkrát chtěla, a operatéři z toho nebyli úplně unešení. A to se žádný průšvih nestal...

8.8.2022 15:06
fikovnice

XXX.XXX.236.134

Trixie. napsal(a):
Dá se říct, že v začátcích anestezie, jestli chápu dobře tak tím, že jehla šla mimo žílu, tak byla spíš při vědomí, neboli paralyzována. Akorát při dnešních zařízení a monitorování, nerozumím proč na to nepřišli. Přeci jen je tam anesteziolog samozřejmě doktor, kteří vědí reakce psů. Myslíte si, že existují lékařské zprávy nebo to už jsme úplně jinde a je to čistě interní záležitost?
Jinak děkuji za Vaše postřehy.

Abych to vysvětlila: Existuje tzv. premedikace (obvykle k uklidnění pacienta před operací)
Pak úvod do anestézie (injekční) a pak se přechází na inhalační CA.
U větších zákroků (např. břišních) se kromě anestetik podávají myorelaxancia (látky působící podobně jako kurare). Ty ochromí svaly, včetně dýchacích, proto musí být pacient intubován a být na UPV.

Ale to jsem Vám popsala humánní medicínu a nějaký větší zákrok.

8.8.2022 15:11
Trixie.

XXX.XXX.50.98

Děkuji, pro laika jako jsem já je to velmi hezky napsáno 🙂 já kolem toho zákroku - čištění zoubků nechci dělat, nějaké haló. Jen jsem hledala odpovědi, proč k tomu došlo nebo jestli se to stává, jelikož Vet mi na to neodpověděl a mě to akorát hlodalo a je možné, že v tady v tom vláknu může být odpověď od někoho z diskutujících, ale taky ne 🙂

8.8.2022 15:13
fikovnice

XXX.XXX.236.134

Trixie. napsal(a):
Děkuji, pro laika jako jsem já je to velmi hezky napsáno 🙂 já kolem toho zákroku - čištění zoubků nechci dělat, nějaké haló. Jen jsem hledala odpovědi, proč k tomu došlo nebo jestli se to stává, jelikož Vet mi na to neodpověděl a mě to akorát hlodalo a je možné, že v tady v tom vláknu může být odpověď od někoho z diskutujících, ale taky ne 🙂

8.8.2022 15:14
impact

XXX.XXX.50.188

marcelaamax napsal(a):
Hele a nemůže být oteklá noha jen následkem toho, že se moc utáhla ta "bandáž"?

Jako jasně, v tomhle konkrétním případě dává větší smysl to, co jste psaly výše, ale jinak se mi párkrát také stalo to, že psovi otekla noha - v některých případech to bylo po odběru krve, nebo když se nechávala kanyla v tlapce, takže tam to mohlo souviset s tou žílou. Ale stalo se mi to taky u feny, které jsem zavazovala tou bandáží nohu kvůli kožnímu problému, moc jsem bandáž stáhla a packa pak také otekla.

Taky se mi párkrát stalo, jenže otekla vždycky jenom tlapka. Tady je na fotce evidentně nateklá celá noha od lokte dolů...

8.8.2022 15:15
fikovnice

XXX.XXX.236.134

Trixie. napsal(a):
Děkuji, pro laika jako jsem já je to velmi hezky napsáno 🙂 já kolem toho zákroku - čištění zoubků nechci dělat, nějaké haló. Jen jsem hledala odpovědi, proč k tomu došlo nebo jestli se to stává, jelikož Vet mi na to neodpověděl a mě to akorát hlodalo a je možné, že v tady v tom vláknu může být odpověď od někoho z diskutujících, ale taky ne 🙂

Ještě doplním, že myorelaxace je nutná i k samotné intubaci (tam se podává krátkodobé myorelaxans).

Uživatel s deaktivovaným účtem

8.8.2022 15:15
Uživatel s deaktivovaným účtem

fikovnice napsal(a):
Paralyzovaná?
Myslím, že při tom zákroku, který měl Váš pes, nebyla použita myorelaxancia.

Jinak nevím jak je to na veterině, ale v humánní medicíně samozřejmě existuje operační protokol a existuje záznam áraře o průběhu CA (takže předpokládám, že něco takového bude platit i u vet zákroků). Nicméně bez vyžádání se toto pacientům nedává. Já to párkrát chtěla, a operatéři z toho nebyli úplně unešení. A to se žádný průšvih nestal...

Spousta ordinací funguje jenom s jedním veterinářem, často i bez sestry. Takže tam operační protokoly nejsou.

Uživatel s deaktivovaným účtem

8.8.2022 15:17
Uživatel s deaktivovaným účtem

fikovnice napsal(a):
Abych to vysvětlila: Existuje tzv. premedikace (obvykle k uklidnění pacienta před operací)
Pak úvod do anestézie (injekční) a pak se přechází na inhalační CA.
U větších zákroků (např. břišních) se kromě anestetik podávají myorelaxancia (látky působící podobně jako kurare). Ty ochromí svaly, včetně dýchacích, proto musí být pacient intubován a být na UPV.

Ale to jsem Vám popsala humánní medicínu a nějaký větší zákrok.

A tak na větších klinikách je to stejné. Zvlášť na těch koňských.

Přidejte reakci

Přidat smajlík