Ekonomika a způsob chovu

Přidejte téma
Přidejte téma
Otočit řazení příspěvků Otočit řazení příspěvků
23.12.2018 06:42
korek

XXX.XXX.166.0

Dobrý den,
tak trochu naváži na diskusi o pár řádků níže. Chci po létech váhání a propočtů začít s chovem slepic. Mám představu o 2-3 kusech, každá samostatně s očním kontaktem přes pletivo, každá na ploše 0,75 m2. Občasný pohyb po zahradě samozřejmostí. Tento způsob jsem zvolil proto, že jsem objel už asi milion chovatelů a dost často se stávalo, že některé slepici ostatní rozklovali kloaku. Protože nemůžu být u zvířat denně (pouze přes prostředníky), raději ať na sebe vidí, ale neubližují si. Na podlaze budu mít řezanou slámu, hnízdo bude odvádět vejce pryč. Stejně jako chov králíků, budou mít zvířata napáječky, krmnou dávku budu dávat přesně kvůli zatučnění. Víc jich nebude kvůli sousedům, jsem v satelitu.

Ale jaké plemeno/druh zvolit - hybrida nebo české plemeno? Jde mi samozřejmě o výnos. On se chov slepic pro osobní spotřebu prakticky nevyplatí, zatímco králíci jsou ve velkém přebytku každoročně, u slepic jde o každé snesené vejce "navíc". Jde i o techniku krmení - jestli pšenice + N1 nebo jen N1 atd. Králíka vychovám většinou za cenu kuřecího masa, slepice při ideální kombinaci sežere denně materiál N1 za cenu 1,32 Kč a vyprodukuje téměř denně vejce, které kupujeme v výhradně v akci za cenu i pod 2 Kč. A to jsem ještě nepřičetl odpisy slepic, pár korun na přisvětlování atd. A to počítám s hybridem, který sežere denně jen 110 gramů krmiva.

Spousta lidí mi řekne, že na to jdu moc věděcky a že domácí vejce se prodávají dráž. To ano, já jsem ale trochu od zemědělského fochu, takže vím jak na tom bio eko je a moc to neuznávám. Zvláště inzeráty typu "prodám domácí bio vajíčka, žádné chemické granule s antibiotiky, jen všechen bordel, co jsem sebral v práci v kuchyni a po dvoře". A to se nebavím o bio zelenině pěstované na desítkách let zamořovaných půdách konvenčním zemědělstvím s rezidui na desítky let dopředu. To je ale jiná.

Prostě mi jde o to, jestli tento typ malochovu je vhodný i pro hybrida. Prostě aby se nestalo, že mimo laboratorní podmínky nesnese místo 400 vajec pouze 180, tudíž by se zase vyplatilo české plemeno, které je na takové podmínky "zvyklé" ještě z dob, kdy byla slepice u každého stavení.

Děkuji za jakoukoliv konstruktivní kritiku a rady

Uživatel s deaktivovaným účtem

23.12.2018 06:52
Uživatel s deaktivovaným účtem

Asi kupujte ty vejce v akci za dvě koruny dál.

Jo, pokud si čtete u dekalba, že snese 400 vajec, tak to je snáška na počáteční stav a ne za rok, ale za doporučenou délku chovu, což je 90 týdnů.

Kanibalismus je u slepic možný, ale nepravděpodobný, pokud budete mít tři slepice a dáte jim, co potřebují. Což nejsou králičí kotce.

23.12.2018 07:14
korek

XXX.XXX.166.0

Počet vajec je jasný, to by ta slepice ani nestihla. A se 400 kusy celkově nepočítám, protože nemám laboratorní podmínky.

Slepicím bude umožněno chodit ven. Ale bojím se dravců, tudíž je nechci nechávat bez dozoru.

23.12.2018 07:19
laying hen

XXX.XXX.89.142

Hlavným dôvodom kanibalizmu je nedostatočné kŕmenie. Z môjho pozorovania a štúdia literatúry je to nedostatok celkových bielkovín, metionínu a NaCl, nutná je aj vláknina kvôli ozobávaniu peria, občas riečny piesok 0-4 frakcia.
Ak už chcete chovať 3 sliepky, dal by som ich spolu a poriadne kŕmil. Predsalen budú na ploche 2.15m2, o ktorej môžu klietkové nosnice iba snívať. Ja mám vo voliére trochu viac sliepok a kanibalizmus nepoznám.
Pozn.: netvrdím, že sú to ideálne podmienky chovu, len hľadám východiská pre vašu situáciu. Kŕmil by som len kvalitnú zmes pre nosnice, ak neuznávate rôzne bio/eko, asi Vám nevadí ani GMO, kúpte si Energys/Versela Laga, čo sú slušné krmivá.

23.12.2018 07:27
korek

XXX.XXX.166.0

Ano, přesně jak popisujete, tak mi to řekli i 2 chovatelé. Dávali králičí sádlo při zabíjení a jejich vařené kostry, problémy zmizely. To mě také napadlo, rozdělit je dodatečně v případě nějakých potíží.

O GMO jsem hodně četl, ale nemám jednoznačný názor. Zatím od toho očekávám snížení užívání pesticidů u rostlin, ale kdo ví. Nicméně děkuji Vám

Uživatel s deaktivovaným účtem

23.12.2018 07:27
Uživatel s deaktivovaným účtem

Pokud se bojíte dravců, tak jim postavte pěknou voliéru. Slepioce chováme léta a v nikdy se až na pár výjímek neoklofávaly, když mají dost kvalitního žrádla nedělají to. Každou zvlášť bych nedržela, ony se sice někdy hašteří, ale připadá mi že spolu dost komunikují, aby se vám pak nezačaly samy škubat ze stresu

23.12.2018 07:40
laying hen

XXX.XXX.89.142

Ak nemáte hlavne teraz v zime pravidelný prísun zeleného(vlákniny), tak do zmesky pre nosnice im dajte napríklad pošrotovanú celú slnečnicu tak 5% kŕmnej dávky, čo im zvýši obsah vlákniny, zároveň aj oleja. GMO: paradoxne v krajinách Južnej Ameriky, kde si Monsanto odchytilo farmárov na GMO plodiny, dramaticky stúplo používanie pesticídov u GMO sóje napríklad. Čo už je úplne šialené z môjho pohľadu, Roundup sa používa na desikáciu pred žatvou, aby rastlina skôr vyschla. Keď postriekajú burinu niekedy v apríli/máji, budiž, hádam sa to rozloží nejako počas sezóny, ale začiatkom septembra postriekať sóju/slnečnicu, aby skôr dozrela...

23.12.2018 09:12
Jirka54321

XXX.XXX.79.209

Hezký den, byť je poslední adventní neděle, použiju dost škaredé vyjádření - jestli na všechno v životě jdete takhle vědecky, tak to potěš koště
Použijte selský rozum, chov slepic se Vám nikdy nemůže vyplatit, to byste musel vejce prodávat za minimálně 8 korun, a to zas nikdo nekoupí, protože v super hyper mega marketech mají šílené akce, že.
Jako chovatel si dovolím Vám doporučit 3 věci:
1) pohledejte si tu na diskuzi příspěvky od Horala (tuším že to psal on) o ekonomice chovu
2) pro vaši potřebu pořiďte dominanty, protože na chov a kohouta (nějaké čisté plemeno) s ohledem na to, kde žijete (satelit) stejně nedojde
3) nebo se na to zkrátka vykašlete, a pokud chcete lepší vejce než ta v akci, zkuste obejít starousedlíky v obci, a zkuste se zeptat, nemají-li přebytky.

23.12.2018 12:12
laying hen

XXX.XXX.89.142

Ťažko hovoriť o ekonomike chovu sliepok pri chove 3 nosníc. Chce mať svoje vajcia, nie z obchodu. Na ploche 2.15m2 budú mať 3 nosnice luxusný priestor oproti klietkovým z veľkochovu, ktorých je max. 9ks/m2. Netvrdím, že sú to podmienky ideálne. Sú ľudia, ktorí používajú selský rozum, čo je dobre, ale potom píšu, že sa im chov sliepok nikdy nemôže vyplatiť. Je to omyl, poznám niekoľko ľudí, ktorí si chovom sliepok privyrábajú. Včítane mňa. Chce to chovať kvalitné mladky alebo ročné sliepočky, dopriať im kvalitné krmivo, vodu... Ak je prvoradá nosivosť, tak hybridky, najlepšie Dekalb white. Dominant čierny mám tiež, ale je aj o 1/2kg ťažší ako Dekalb. Takže čím menšiu kvalitnú nosnicu. Dekalb sa vie údajne dobre niesť aj 3 roky. To neviem z vlastnej skúsenosti potvrdiť, zatiaľ max. 2 roky som ich mal.
Ekonomika chovu nosníc z môjho pohľadu a reálnych skúseností:
-nepočítam prácu, lebo buď Vás to baví, alebo nie, zbytočne sa tomu inak venovať
Ceny budú v eurách, ľahký prepočet na CzK.
Nová mladka 18-20 týždňov: 6 eur. Kompletná vakcinácia už v cene.
Spotreba krmiva: 110gr/deň x 365 = 40.150kg x 44eur/meter = 17.70eur.
Ročná znáška 300 vajec x 15 centov = 45eur
V druhom roku bude vajec menej, ale cena vajca sa bude zvyšovať na 17c (už v prvom roku), 20centov/ks.
Vynesená sliepka kompletne očistená na polievku sa predáva u nás za 5-6eur/ks, takže cena mladky sa Vám po vynesení vráti.
Do kalkulácie občas môže vstúpiť neočakávaná vec, ako úhyn...
Ja sa držím zásady, že treba radšej ľudí motivovať, ako odrádzať.

23.12.2018 12:41
korek

XXX.XXX.166.0

On ten chov pro mě není, je to spíš "dar". Ale nechci říci, tady to máš, roky o tom mluvíš, ale proděláš na tom kalhoty.

Z rad mi vyplynulo, že přes zimu budou v králíkárně s přisvětlováním a přes léto o kousek vedle ve výběhu s automatickým zavíráním do kurníku. Plocha pro ty 2-3 by měla být nějakých 7 metrů volného výběhu + kurník. Krmit budu téměř výhradně směsí, u králíků se to zdravotně bohatě vyplatilo.

S tím GMO mě to docela překvapilo, bral jsem to jako naději. Desikace je zvěrstvo sama o sobě. Užíváno hodně i u brambor.

Velmi děkuji za poslední příspěvek, dostal jsem se podobně a zjistil prakticky totožné věci. Lidi také přežili koncentráky, ale šťastní v nich určitě nebyli, proto se chci vyvarovat nějakému hromadnému chovu hlava na hlavě. Spokojené zvíře dává největší užitek. Od března bych to rád spustil, tak jsem zvědav.

Děkuji Vám tímto za Vaše reakce

27.12.2018 10:02
HH1978

XXX.XXX.156.67

Také přidám svoje postřehy:
1) strašně nerad se uchyluji ke krmení granulemi - nevím 100% jistě co v nich je, ale je tam většinou GMO soja (ano, GMO plodiny jsou pěstovány za vysokého použití glyfosátu - mají vložený gen rezistence, takže to tím sajrajtem stříkají furt). Z výživového hlediska asi nic špatného, z etického a ekologického již ano. Prostě z principu nechci. Navíc granule mají omezenou trvanlivost - brzo žluknou.
2) radši si míchám svoji směs z celého zrna. To má mnohem delší trvanlivost, čili když nakoupíte po 50 kg pytlech, ušetříte a vydrží vám déle. Míchám poměr: 4 díly pšenice, 4 díly kukuřice, 1 díl oves, 1 díl nějaká luštěnina (hrách, bob..), 1 díl rybí moučka/ sušená syrovátka. Směs zrní nechávám 24-48h namočené ve vodě - následně scedím a prosypu moučkou. Namočené zrno je mnohem lépe stravitelné a můžete tím pádem snížit krmnou dávku o 10%. Další bonus je naklíčené zrno - vitamíny, lepší stravitelnost - opět můžete snížit dávku o dalších 10%. To už máte 20% nákladů dolu jen tím, že pořídíte 3 kyblíky a předem si zrno namočíte a necháte naklíčit.
3) proti zbytkům ze své kuchyně není možno míti námitek - naopak pro slepice vítaná strava. A tím myslím i např. vařené slupky z brambor, zbytky zeleniny, ovoce, prošlý tvaroh, kvasnice atd atd. U nás vaříme zdravou stravu, téměř bez soli a koření, čili dáváme i zbytky ze stolu. Je to další příspěvek do ekonomiky chovu. Zdarma.
4) staré pečivo - v některých obchodech lze koupit staré pečivo za zlomek ceny/zdarma. Lze jím nahradit částečně pšenici.
5) bílkovina: lze využít odpadů typu kosti, kůže atd. z řeznického provozu apod. Já například beru zbytky z prodejny ryb - vnitřnosti, hlavy, ploutve. Někdo to dává slepicím syrové, já to povařím a následně do vývaru nalámu staré pečivo. Toto dávám 2-3x týdně jako zpestření - cena: 0 Kč.
6) zelená strava: pokud nemáte pozemek, kde můžete natrhat trávu apod., tak v supermarketu v oddělení zeleniny jsou takové koše, kam pracovníci odhazují shnilé, oschlé či jinak znehodnocené listy zelí, saláty, nať od mrkve atd. atd. Zdarma lze odnést.

Takových možností je spousta - jen popřemýšlet, poptat se. Tímto lze náklady na krmení stlačit téměř na nulu. Zvláště, pokud máte jen 3 slepice. Pak máte vejce jen za cenu nákupu nosnic.

Ono je třeba popřemýšlet, proč ty slepice vlastně mám. Já je pořídil proto, že manželka denně vaří pro 3 děti a těch zbytků z kuchyně bylo prostě moc.

V minulosti nebyly slepice krmeny zrním - to byla drahá komodita. Na venkově byly slepice dojídačky zbytků po ostatních hospodářských zvířatech, zrno měli jen na přilepšenou v zimě.

Howgh.

27.12.2018 10:06
HH1978

XXX.XXX.156.67

Kdo rozumíte anglicky, mrkněte na tohle video - 20 nápadů, jak snížit náklady na krmení nosnic.
https://www.youtube.com/watch?v=gtp58gjrw8I

27.12.2018 18:57
korek

XXX.XXX.166.5

HH1978 napsal(a):
Také přidám svoje postřehy:
1) strašně nerad se uchyluji ke krmení granulemi - nevím 100% jistě co v nich je, ale je tam většinou GMO soja (ano, GMO plodiny jsou pěstovány za vysokého použití glyfosátu - mají vložený gen rezistence, takže to tím sajrajtem stříkají furt). Z výživového hlediska asi nic špatného, z etického a ekologického již ano. Prostě z principu nechci. Navíc granule mají omezenou trvanlivost - brzo žluknou.
2) radši si míchám svoji směs z celého zrna. To má mnohem delší trvanlivost, čili když nakoupíte po 50 kg pytlech, ušetříte a vydrží vám déle. Míchám poměr: 4 díly pšenice, 4 díly kukuřice, 1 díl oves, 1 díl nějaká luštěnina (hrách, bob..), 1 díl rybí moučka/ sušená syrovátka. Směs zrní nechávám 24-48h namočené ve vodě - následně scedím a prosypu moučkou. Namočené zrno je mnohem lépe stravitelné a můžete tím pádem snížit krmnou dávku o 10%. Další bonus je naklíčené zrno - vitamíny, lepší stravitelnost - opět můžete snížit dávku o dalších 10%. To už máte 20% nákladů dolu jen tím, že pořídíte 3 kyblíky a předem si zrno namočíte a necháte naklíčit.
3) proti zbytkům ze své kuchyně není možno míti námitek - naopak pro slepice vítaná strava. A tím myslím i např. vařené slupky z brambor, zbytky zeleniny, ovoce, prošlý tvaroh, kvasnice atd atd. U nás vaříme zdravou stravu, téměř bez soli a koření, čili dáváme i zbytky ze stolu. Je to další příspěvek do ekonomiky chovu. Zdarma.
4) staré pečivo - v některých obchodech lze koupit staré pečivo za zlomek ceny/zdarma. Lze jím nahradit částečně pšenici.
5) bílkovina: lze využít odpadů typu kosti, kůže atd. z řeznického provozu apod. Já například beru zbytky z prodejny ryb - vnitřnosti, hlavy, ploutve. Někdo to dává slepicím syrové, já to povařím a následně do vývaru nalámu staré pečivo. Toto dávám 2-3x týdně jako zpestření - cena: 0 Kč.
6) zelená strava: pokud nemáte pozemek, kde můžete natrhat trávu apod., tak v supermarketu v oddělení zeleniny jsou takové koše, kam pracovníci odhazují shnilé, oschlé či jinak znehodnocené listy zelí, saláty, nať od mrkve atd. atd. Zdarma lze odnést.

Takových možností je spousta - jen popřemýšlet, poptat se. Tímto lze náklady na krmení stlačit téměř na nulu. Zvláště, pokud máte jen 3 slepice. Pak máte vejce jen za cenu nákupu nosnic.

Ono je třeba popřemýšlet, proč ty slepice vlastně mám. Já je pořídil proto, že manželka denně vaří pro 3 děti a těch zbytků z kuchyně bylo prostě moc.

V minulosti nebyly slepice krmeny zrním - to byla drahá komodita. Na venkově byly slepice dojídačky zbytků po ostatních hospodářských zvířatech, zrno měli jen na přilepšenou v zimě.

Howgh.

Moc děkuji za tento náhled na chov. Já osobně jsem alergický na plýtvání jídlem. Sice se to jídlo znehodnotí, ale nepřijde úplně vniveč. Plánuji to nějak podobně. Ještě jednou díky

27.12.2018 19:02
korek

XXX.XXX.166.5

Můžu se ještě zeptat na počet kusů a způsob ustájení?

28.12.2018 06:14
HH1978

XXX.XXX.156.67

9 slepic + kohout. Venkovní dřevěný kurník s výběhem

28.12.2018 20:21
korek

XXX.XXX.166.34

Děkuji, ještě musím zjistit, jakým otvorem je slepice (lehčí plemeno) schopna prolézt, protože samozřejmě jako na potvoru je v úrovni jejich budoucího bydliště vevařená příčka. Ta dosud byla mezi vnitřním a vnějším pláštěm, ale pokud tudy mají v budoucnu chodit ven, tak si nejsem jistý. Šířka není problém, ale ta dosažitelná výška bude 200-250 mm max

19.1.2019 17:43
peter987654

XXX.XXX.82.65

nieje problem zisti akou dierou kura prelezie
skor by som za zameral ako vysku dokaze preskocit
lebo taky hybrid leghorn 180cm plot bez problemov :)
co sa tyka krmenia zvyskou od stola ok, ale brat ako hore pise chlapik z marketu ktore je samozrejme striekane ... ak by som to zobral moc pedantne tak to uz radsej tu soju

vela ludi sa chvali ze mu kury zeru len zbytku z kuchyne ale ze vari kupenu kapustu a zemiaky a potom napise magicke slovo BIO

na podporu znasky soju s mliekom ...ideal
co sa tyka ekonomiky zakladatel temy asi teplu vodu nevymysli...

a moje skusenosti s hybridmi..jednoducho su uz tak vyslachtene ze im tu zmasku jednoducho treba
pametam si hlasku z fauny kde chlapik porovnaval
"domaci kura jde do zahrady a cely den o ni nevim"
" vypustim hybridy a ti stoja pri krmitku jako vazy" :)

20.1.2019 10:53
czk

XXX.XXX.2.41

No nevím, ale jak to tady čtu, než takhle, tak to raději žádné slepice. Měl by jste nejlepší vajíčka kupovat přímo od nějakého chovatele, farmáře. Tohle už je moc, nejen pro ty slípky..

Přidejte reakci

Přidat smajlík